Endurance Ysselsteyn 8 maart 2014

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pam15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 21:01

Ysselsteyn is prima te doen zonder ijzers. Er zitten stukjes asfalt in het parcours maar dan heb je vaak de keuze in de berm te rijden.
Zoals Karrimh al schreef; wanneer je paard snel slijtende of gevoelige voeten heeft dan is in deze tak van sport ijzers bijna een must.
Ik neem aan dat je een paard tijdens de trainingen op verschillende ondergronden laat lopen. Wanneer het paard snel slijtende voeten/gevoelige zolen heeft dan moet dit toch al tijdens de trainingen gaan opbreken??

Ik wil hier de korte klasse 2 met Fleur gaan rijden. Voor het eerst een wedstrijd met haar op de ijzers en een klasse 2 (nou ja, klasse 2 ;) ).
Ze staat voor het eerst in haar bijna 8 jarige leventje op de ijzers. Dit paard heeft drie enduranceseizoenen zonder een centje pijn blootvoets de wedstrijden gelopen. Diverse lastige wedstrijden gereden zoals Haarle lange klasse 1. Tweedaagse staptraining in de Eifel ging zelfs blootsvoets.
Maar ze loopt sinds kort bij de loopstal op een verharde paddock. Droogte (dus extra harde hoef), harde ondergrond, klein scheurtje in de hoef en winterperiode (weinig groei) hebben er toe geleid dat ze na een modelvijlbeurt op de ijzers moest.

Gelukkig liggen ze bijtijds eronder. Ze moet echt wennen aan de ijzers. Vanwege meer voorknie-actie loopt ze op dit moment niet helemaal zuiver. Ik wijt het aan spierpijn vanwege ander gebruik van been en lichaam.

Dus besluit je tot ijzers, zorg ervoor dat je dit ruim voor de wedstrijd doet.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 23:10

Edit : vorige post klonk minder aardig dan ik het bedoelde ;-)

Ik wil graag mijn paard de kans geven op sterkere hoeven. Hierom belast ik hem mondjesmaat op asfalt en grindpad, zolang dit gaat. Daarna gaat hij idd op ijzer.

Vorige trainingsjaren hebben we de basisuitharding van de pezen en banden al gehad - train nu eigenlijk meer zachtere ondergronden met her en der enkele honderden meters, soms iets meer, soms iets minder, asfalt of grindpad. Juist om die hoeven een prikkel te geven. Vanwege de andere ondergronden die ik nu train, ben ik er dus (nog) niet tegenaan gelopen.

In de voorgaande jaren heeft hij al op ijzers gestaan. Hij kan hier goed mee uit de voeten.

Wilde het ijzerverhaal zo lang mogelijk rekken, maar zal er over een week of 2 toch echt aan moeten. Wil geen risico op zere voetjes na ysselsteyn, dat is het me niet waard.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 08:41

Pff ingeschreven voor IJsselstein. Heeft mijn pc er een korte klasse twee van gemaakt en sta ik daarin nu ingeschreven. :o Mark maar even een berichtje gestuurd dat het de lange K1 moet zijn. :+

Maar de inschrijving staat! *\o/*

Jolindaa

Re: Endurance Ysselsteyn 8 maart 2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 09:57

Ik mis de like-button!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:14

:+

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:09

Hihi vorig jaar stonden er meerdere ruiters in klasse 1 ingedeeld bij klasse 2. Mentale voorbereiding??? :P

Ijzertjes gaan er binnenkort weer onder, vandaag 30 km gereden en dat ging prima zonder ijzers. Asfalt, kiezelpaden etc. .... al merk ik dat ze dan wel wat gevoeliger gaat lopen dan met ijzers ;-) Mijn vorige paardje zijn hoeven braken al af als je er naar keek. Errug lastig hoor pfff en ijzers lagen er ook om de haverklap af...

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 20:12

Hier hetzelfde probleem, haha! Maar dat wist je al... Ga je weer naar Mike Ijfs of komt hij hierheen?

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:16

Hij komt hierheen. We wachten op zijn appje hihi. Ja klote Jolin , las dat de plakkies ook niet werkten en Duplo's ? Is dat wat?

HafNap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:23

Ik meng even in het topic ivm de vraag over Duplo's. Mijn Haf staat sinds november op Duplo's, bevalt ons erg goed!
Wij rijden nu veel op asfalt en met Duplo's heb je meer demping en minder (geen) glijpartijen. Op nat gras glijd je wel meer dan met een een ijzer, in het bos gaat het ook gewoon prima. Als je nog iets wilt weten hoor ik het wel!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:26

Als jullie echt dieper in willen gaan op de pro's en contra's van kunststof beslag, waaronder bijvoorbeeld Duplo's en plakkies, willen jullie dat voor de overzichtelijkheid in een nieuw/apart topic doen? Alvast bedankt :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 07:24

Het is hier toch geen klasse 2 geworden. :o :+
Ik sta inmiddels nu goed ingeschreven in de lange klasse 1 *\o/*

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 08:08

Somebitch schreef:
Het is hier toch geen klasse 2 geworden. :o :+
Ik sta inmiddels nu goed ingeschreven in de lange klasse 1 *\o/*

Hihihi ... brrrr alweer kriebeltjes hoor voor de eerste wedstrijd. Alles hangt af van het weer..... /3

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 08:09

Nee joh geen kriebels komt gewoon goed geloof me maar. :D :+

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:51

Aileen_Noël schreef:
Hihihi ... brrrr alweer kriebeltjes hoor voor de eerste wedstrijd. Alles hangt af van het weer..... /3

Haha, ik heb me ook net ingeschreven en weet zeker dat een week van tevoren het mij mij ook gaat kriebelen, gewoon van de leuke spanning :D

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:44

risky schreef:
Aileen_Noël schreef:

Haha, ik heb me ook net ingeschreven en weet zeker dat een week van tevoren het mij mij ook gaat kriebelen, gewoon van de leuke spanning :D

Precies!!!!!!! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Mujannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:01

Hoi!

Wie rijd de lange klasse 1 en wil samen starten met mijn bijrijdster op een vlotte IJslander? Myrthe is een goede zelfstandige amazone, maar nog geen 14 jaar en mag dus niet alleen starten... Ikzelf heb besloten beter klasse 2 te kunnen starten als voorbereiding op meerdaagse klasse 3 in Leersum. Ik zou eerst ook KWB starten (IJsselsteyn klasse 1 en KWB klasse 2), maar dat wordt toch wat te snel achter elkaar allemaal. Myrthe rijd haar eerste officiële wedstrijd na Wassenaar KK te hebben gereden. Thanki loopt ong 10 km/uur gemiddeld... In de trainingen loopt ie vaak wel harder, maar ik wil hem in de wedstrijd iets rustiger hebben lopen. De vader van Myrthe gaat mee om te helpen groomen, maar dat is voor hem de eerste keer dus zou fijn zijn als hij kan aanhaken bij de grooms van de andere ruiter en zodoende ervaring opdoen (hij weet dat ie met drink- en koelwater klaar "moet" staan)... Myrthe is al helemaal verslaafd aan endurance en absoluut geen pieperd! Graag even pb als je wilt helpen... En namens Myrthe alvast super bedankt!!!

Gr. Heleen.

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 16:10

En nog iemand gevonden?

Het gaat nu echt al opschieten, nog maar een weekje :) .

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:27

Hoi Heleen,

Laat de vader van Myrthe maar op zoek gaan naar een Zwarte station met belgische kentekenplaten. Iets met AAT erin. Dan kijken we wat we kunnen betekenen voor elkaar.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 09:51

Hoi
Ik ga zelf niet starten maar ik ga wel! Ik ga, als het goed is, fotograferen.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:26

KittyDylan schreef:
Hoi
Ik ga zelf niet starten maar ik ga wel! Ik ga, als het goed is, fotograferen.

Ik zou heel graag een foto hebben van mij op mijn paard, die heb ik namelijk nog niet :') en heb haar al een half jaar.

Nummer 111 zijn wij, je kan ons niet missen in het fluorroze (zelfs op mijn cap zit roze)

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:45

Ik zal er op letten.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:47

Dank je wel

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:52

Hoe laat moet je? Wij vertrekken voor de middag denk ik. En welke klasse want volgens mij heeft elke klasse een andere afstand en route?

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 07:49

KittyDylan schreef:
Hoe laat moet je? Wij vertrekken voor de middag denk ik. En welke klasse want volgens mij heeft elke klasse een andere afstand en route?

Ik heb je een pb gestuurd met info

Af_en_toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:43

Als ik op tijd uit mijn nest kan komen (Carnaval hangover) , dan rijd ik even langs. Schijnt mooi weer te worden.

Grote camera met lange toeter. Jammer dat de bossen er nog niet zo mooi bijliggen.