[WN] Binnenbak niet geschikt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 09:52

Amanda schreef:
Western is meer dan alleen maar reining. Aan je basis kun je genoeg werken, wat sevke zegt.
Daarnaast kun je ook eens verder kijken dan reining. Denk eens aan HMS, of trail. Daar kun je in zo'n bodem prima mee vooruit. Sidepas, balkenwerk, HMS stops, je hulpen en reactie van je paard nog meer verbeteren, je paard sterker en soepeler maken.

Kunstjes kan iedereen rijden. Correcte kunstjes met een optimaal getraind paard uitvoeren is een heel ander verhaal :)
En juist nu kun je de uitdaging eens zoeken in het optimaal trainen van je paard zonder de kunstjes. Dan zul je zien dat de oefeningen straks ook veel beter lukken.

Gelukkig hebben ze wel onwijs veel balken daar, dus zoals je al zei kunnen we trail oefenen. Maar sidepas kunnen we nog niet, of ik dan niet. Mijn paardje kent al bijna alles, maar zelf weet ik het meeste nog niet, vandaar privéles dus. Enne HMS stops? Uitleg? :o

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 09:52

Waarom ga je daar dan niet ook zelf rijden? 10 minuten stappen is niks!

En sta je wel op een speciale westernstal?
Wij zouden hier ('normale' dressuur/recreatie stal) echt niet blij worden als je in onze bak die stops gaat maken, daar verkloot je de hele bak mee :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 09:54

Zou je niet iets kunnen afspreken met je oude stal zodat je de binnenbak daar mag gebruiken (evt. tegen betaling)? Als het maar 10 minuten stappen is dan heeft je paard gelijk een warming up gehad :j

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 09:57

Dispar_Vulgo schreef:
Waarom ga je daar dan niet ook zelf rijden? 10 minuten stappen is niks!

En sta je wel op een speciale westernstal?
Wij zouden hier ('normale' dressuur/recreatie stal) echt niet blij worden als je in onze bak die stops gaat maken, daar verkloot je de hele bak mee :+

Nee, gewoon een normale stalling met dressuur/spring/recreatie ruiters. Wel staat er nog een ander western paard daar, maar die doen nog geen stops en spins. En om in die bak te mogen rijden moet ik natuurlijk betalen (logica). Gelukkig maar 5 EUR. Maar met die privé lessen van 15 EUR voor 30 min. wordt het al snel duur...

PowerReiner

Re: Binnenbak niet geschikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:00

O dat vind ik eigenlijk nog wel heel erg meevallen. Mijn lessen zijn toch bijna dubbel zo duur.

Wat Amanda zegt is een hele goede. Probeer eerst je paard recht te richten en soepel te maken en houden, voor je met manouvres begint. De sidepass naar rechts gaat bijvoorbeel nooit lukken als je paard links vast zit.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:01

Simpelweg overgangen rijden. En dan ook gerust een gang overslaan. Van draf naar halt, van halt naar galop. En dan halthouden zonder sliden uiteraard.
En dan je overgangen tot in de details uitwerken en met goede houding van je paard, correct gebruik van zijn lijf en ook jouw houding :)
Sidepass, oftewel wijken voor druk, zou toch een basisoefening moeten zijn. Heb je alleen maar les van een reininginstructeur? Dan denk ik dat het eens goed is om eens naar iemand te kijken die je ook in de basis het een en ander bij kan brengen.
Dat kan prima in combinatie met je huidige instructeur overigens. Maar zo verbreed je je horizon en zul je er uiteindelijk ook nog een soepeler paard aan overhouden :j

Ik ben geen instructeur, dus ga je ook niet uitleggen hoe je dat soort oefeningen moet rijden. Daar zul je iemand voor moeten zoeken die er voor gekwalificeerd is :)

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 10:07

Tja, die van mij leunt nogal vaak. Dus dat is iets om aan te werken. Ook is z'n linkerkant nogal stroef, dus dat moet wat soepeler kunnen. En dubbel zo duur!? :\ Dan heb ik niks te klagen.

Amanda: basis oefening? Misschien hebben we dat overgeslagen? Ik ben pas begonnen met privé lessen. En waar we nog flink aan moeten oefenen, daar gaat hij je mee helpen. Als ik het vraag zal hij me er vast mee helpen, dat weet ik bijna zeker.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:12

Ik betaal 3 keer zoveel voor een uur privéles ;) maar goed ik les dan ook niet wekelijks want dat kan bruin echt niet trekken ;)

paulinevld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:13

bij ons op stal heeft er een westernruiter het zelfde probleem en die doet gwn af en toe ff stoppen in de andere binnenbak en de stop doet ie nog perfect :j

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 11:35

In jouw geval denk ik zowiezo dat het best is als je de specifieke manoeuvres niet gaat oefenen zonder begeleiding. Je weet er zelf niet veel vanaf, en zult dan al gauw dingen gaan fout doen waarmee je ofwel je paard verkeerd gaat belasten, ofwel verkeerde dingen aanleren. Ik denk bv niet dat je het verschil voelt als je paard vooraan blokkeert oftewel achteraan uit de stop valt bij het stoppen. Op beide zaken moet je totaal verschillend reageren. Niét reageren ( omdat je bv denkt dat het goed is, terwijl het niet zo is) maakt dat je paard denkt dat het oké is om zijn manoeuvres maar half te doen. En zo ga je al heel gauw achteruit ipv vooruit. Niet meer stoppen en spinnen dus, zonder begeleiding en al zéker niet in die bak met rubbersnippers of in de stuifzandbak.
Trouwens : je lessen vind ik héél goedkoop, daar mag je zeker niet over klagen!

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 11:52

Kijk ook even naar de kwaliteit van je lessen. Wat sevke zegt klopt helemaal, en als je met jou instructeur bezig bent met manouvres voordat je de basis hebt, ga je de mist in.
Het is moeilijk een instructeur te beoordelen daarop, met name omdat je er zelf niet veel vanaf weet (heb hetzelfde probleem gehad). Want je begint met een instructeur en omdat je niet beter weet zal alles wat diegene zegt ook wel juist zijn. Mijn ervaring is dat een goedkopere instructeur, vaak ook betekend dat de lessen en kennis van diegene daar ook naar zijn. Al hoeft dat niet altijd het geval te zijn natuurlijk.

Ik heb een jaar les gehad, iedere week van dezelfde instructeur, omdat ik niet beter wist bleef ik daar altijd maar hangen. Opeens kwam JP Koopman bij ons lang, en iedereen zei, probeer maar, het is goed om verschillende instructeurs te proberen. Dus ik les gevolgd en was zo blij ermee, dat ik niet meer terug ben gegaan naar de ander. Ja JP was veeel duurder, en kwam maar eens in de maand. Maar ik heb van 3 maanden (3 lessen dus) van hem meer geleerd dan van die ander in een jaar.
Dus ja, lessen zijn bij hem veel duurder, maar uiteindelijk kwam ik goedkoper uit, omdat ik 3 weken kon oefenen met de lessen van hem, dus had ik ook niet meer lessen nodig.

Let wel, ik ben nog steeds een beginner, maar maak wel grote vorderingen, omdat ik de juiste instructeur voor mij heb gevonden.

Daarnaast heb ik zo nu en dan ook les van Roy Willemse, ook een fijne instructeur. Ik wissel doorgaans niet van instructeur, maar gezien Roy en JP beiden volgens dezelfde methode rijden en lesgeven vind ik dat geen probleem.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:32

Ik denk dat er genoeg reiningruiters zijn die op stal of thuis geen ideale reiningbodem hebben liggen.
Dat wil niet zeggen dat je niks meer te rijden hebt.
Genoeg oefeningen die je kunt doen ter verbetering van de uiteindelijke manouvres.
In de winter wat meer lessen of de geschikte binnenbak opzoeken .

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 09:26

Ik klaag zeker niet. Een 14-jarige die een pony heeft en een fijne stalling + alles wordt voor me betaald. Ik durf niet te klagen ;). Dat ik zonder begeleiding niet meer mag stoppen vindt ik zelf een beetje ver gaan. Zeker als ik in een goede bak rij. Goed, niet meer spinnen, stoppen ect. in de binnen/buitenbak, no problem. Of ik een goede instructeur heb? Ik vindt zelf Van wel. Eerst spinde hij niet goed, liet zijn achterbenen niet staan en ik liet hem z'n hoofd naar binnen buigen. Puur omdat ik niet wist wat te doen. In 1 lesje wist ik hoe ik hem moest corrigeren en was het weer helemaal in orde. Ik vindt hem best goed. Maarja, weinig ervaring hè. Er is nog wel een andere instructeur, maar die is weer wat duurder en daar heb ik geen ervaring mee.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 09:34

Als je niet weet wat je verder kunt oefenen behalve stops en spins, dan denk ik dat je geen goede instructie hebt :n
De basis wordt namelijk vergeten, als ik afga op wat je schrijft.
Er zitten een aantal mensen met veel ervaring in dit topic, die je alleen maar willen helpen. Zoals bijvoorbeeld die uitleg over waarom het stoppen zonder begeleiding niet slim is. Neem dat serieus zou ik zeggen.

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 07:44

Misschien is de basis vergeten omdat ik voorheen ook al reed. Maar dan dressuur. Dan heb je toch ook wijken voor het been? Zo'n 3 jaar heb ik dressuur gereden, dan zou je ook zeggen dat de basis er ook al in moest zitten. Daar heb ik ook maar weinig geleerd, een heel uur achter elkaar hobbelen was het, dus ben ik er ook weer vanaf gegaan. Eén jaar lang heb ik een vechtsport gedaan, en daarna ben ik weer gaan rijden. Dus er zat ook weer een tijdje tussen. Het kan toch ook zijn dat mijn instructeur niet weet dat ik de basis niet volledig beheers? Behalve spinnen, stoppen doen we ook contra buigingen, contra galop, hals naar binnen/buiten beugen en natuurlijk veel overgangen. (ook veel buitenritten). Goed, iedereen probeert te helpen, maar voel me gewoon een beetje aangevallen, natuurlijk kunnen jullie ook niet weten dat ik de basis al bijna 4 jaar niet helemaal heb, dat ligt aan mij, heeft ook niks met de nieuwe instructeur te maken. :+

Stoppen gaat niet zonder begeleiding (en de andere trucjes :+) , heb er geen bak voor en anders alleen met de privélessen. Dus is opgelost. Ga even tijdens de privéles vragen om nog even de side pass door te nemen en even mijn situatie uitleggen. Hoop dan ook nog te horen te krijgen welke extra dingetjes ik kan doen tijdens het rijden zonder er een speciale grond voor nodig te hebben.

Waardeer alle reacties natuurlijk!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 08:04

Niet aangevallen voelen hoor! We willen je alleen maar helpen.
Ik denk dat het goed is om aan te geven bij je instructeur dat je wat meer basiswerk wil doen. Dat je daar weinig ervaring mee hebt en daar verder in wil leren. Een goede instructeur gaat daar op in en kan jou daar echt wel mee helpen :j
Er is genoeg waar je geen reiningbodem voor nodig hebt in ieder geval :D

Succes!

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 08:51

We proberen te helpen, uiteraard niet aan te vallen.

Het punt is, je zegt zelf al in die 4 jaar de basis nog niet te kennen, een instructeur zou dat moeten weten/zien na jou les te hebben gegegeven. In zeg niet dat je een slechte instructeur hebt, alleen dat hij/zij eigenlijk had moeten zien dat je die niet hebt.

Probeer niet te focussen of die sidepass, wanneer je paard los genoeg is aan alle kanten, zal de sidepass als bijna vanzelf gaan. Gaat dat niet, zit je paard ergens vast. Ik kan bijvoorbeeld met alle gemak sidepasses doen naar rechts, naar links daarentegen niet. En dat komt helemaal omdat ik ook nog met de basis bezig ben, dus niet over de kennis en vaardigheden beschik om haar voldoende soepel te rijden.

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 09:01

Fijn dat jullie 't begrijpen. :) En natuurlijk bedankt voor de reacties! Ik doe wel maar pas privéles. Wel hebben we 1 keer (wel lang geleden) in de groepsles de side pass tegen de muur geprobeerd. Ik zat wel toen op de pony die ik nu heb, maar hij was toen nog van de manege. Het lukte wel, maar ben weer lang vergeten welke hulpen je moest gebruiken... -O- Misschien hebben jullie wel gelijk dat het niet zo'n goede instructeur is, maar volgens mij wel de enige (en betaalbare voor mij) in deze omgeving. We hebben geen trailer tot onze beschikking, om wat verder op te lessen. Natuurlijk is een geode instructeur erg belangerijk, dat zeggen jullie allemaal. misschien moet ik maar een baantje gaan zoeken? :+

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 09:07

Of wat sommige mensen ook doen is een open minded dressuur instructeurs zoeken en vragen om hulp bij de basis, dus soepelheid, wijken, overgangen. Soms is een frisse blik heel zinvol. Maar dan moet het wel een dressuur insteucteur zijn die ook iets van western af weet en de westernhulpen en niet gaat vragen om constant teugelcontact natuurlijk. Misschien een experimentje waard?

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 09:11

troi schreef:
Of wat sommige mensen ook doen is een open minded dressuur instructeurs zoeken en vragen om hulp bij de basis, dus soepelheid, wijken, overgangen. Soms is een frisse blik heel zinvol. Maar dan moet het wel een dressuur insteucteur zijn die ook iets van western af weet en de westernhulpen en niet gaat vragen om constant teugelcontact natuurlijk. Misschien een experimentje waard?

Goed idee zeg! Had het zelf nog niet bedacht. Western en dressuur zijn niet zo verschillend met de basis. Natuurlijk verschilt er wel wat, maar misschien zeker het proberen waard!? Weet je ook heel toevallig of er zo'n instructeur is in Belgi"e? Hamont/Hamont-Achel?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 09:12

troi schreef:

Dat kan absoluut een aanrader zijn :j
Ik weet niet in welke regio je zit, maar als je in de buurt van Twente zit, dan weet ik zowel goede western- als dressuurlesgevers die je absoluut kunnen helpen :j

Edit: helaas, compleet andere regio

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 09:22

http://cedrics.be/blog/2013/04/05/cedri ... x/?lang=nl

Dit is een goede, wel pleasure ruiter/trainer maar die is (van horen zeggen) fantastisch in de basis. Helaas wel ruim 100 km van jou af, maar je zou eens kunnen kijken of hij geen clinics geeft in de buurt. Misschien komt hij tegen vergoeding ook wel naar jou toe (misschien wat ruiters verzamelen die dan ook les nemen bij hem).

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 09:30

PowerReiner schreef:
http://cedrics.be/blog/2013/04/05/cedri ... x/?lang=nl

Dit is een goede, wel pleasure ruiter/trainer maar die is (van horen zeggen) fantastisch in de basis. Helaas wel ruim 100 km van jou af, maar je zou eens kunnen kijken of hij geen clinics geeft in de buurt. Misschien komt hij tegen vergoeding ook wel naar jou toe (misschien wat ruiters verzamelen die dan ook les nemen bij hem).

Slecht is het zeker niet! Ziet er goed uit, zeker ook goede lessen. Jammer dat het zo ver weg is... Maar misschien voor 1 keer kan het wel. Ik denk helaas dat het naar mij toe komen niet veel nut heeft, of ik moet een bak huren op m'n oude manege.

Heb er zelf ook eentje gevonden die niet zo ver is.
http://bjwesternhorses.com/index.php
Ervaringen?

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 09:31

Kun je je paard daar niet neerzetten? Kun je hele jaar door probleemloos trainen.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 09:42

Patchje schreef:
Ik denk helaas dat het naar mij toe komen niet veel nut heeft, of ik moet een bak huren op m'n oude manege.

Waarom... voor de basisoefeningen is het niet belangrijk wat voor bodem je hebt.