[WN] Zonder hoofdstel, ook bij de dressuur.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 15:59

sliding schreef:
En dan is jouw pony ook mooi over de rug gereden @ upendo ?
Maar ik vind het knap om te lezen, dat deze ruiters zichzelf op het zelfde niveau vinden rijden als deze ruiter.

Als dit paard dat niet over de rug, en op eigen benen zou lopen, zou hij deze oefeningen niet kunnen doen.
Het is logisch dat hij hier de aanleuning van de ruiterhand mist, wat ervoor zorgt dat alles er wat minder "gedragen" uitziet.

Dit is geen dressuur. Het paard voert wat kunstjes uit. Ik vind het eerder apart om dit NIET te kunnen als jij een paard hebt met al deze knopjes erop en die goed aan de hulpen staat. Zo moeilijk is het niet hoor om een oncorrecte zijgang te rijden :')

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:00

Romkabouter schreef:
Geryon schreef:
Wat een onwijs kinderachtige reactie. :')

Ja, goed he :D
Krijg je ervan als je reacties als die van jou geeft :D

Jeetjemina ben jij in de puberteit blijven hangen ofzo :') Ik reageer er maar niet meer op.

Romkabouter

Re: Zonder hoofdstel, ook bij de dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:02

Nee, beter is om een filmpje te maken van jouw rijkunsten :))

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:05

Misschien kunnen jullie allebei beter geen filmpje maken :+

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:06

Zullen we het niveau weer iets opschroeven en niet meer zeuren over filmpjes om te 'proven' dat je iets wel kunt?

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:11

ik vind het super leuk dat hij dit doet, is een keer wat anders :)
vooral met dat publiek erbij, gaaf hoor dat dat zo kan!

en de reacties van de mensen die beweren dat ze het ook kunnen; goedzo, mag je ook trots op zijn.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 16:14

Van @ Romkabouter wil ik wel een filmpje zien, hij weet aardig waar hij het over heeft.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:15

Haha ik moet toegeven, de flying changes om de pas/twee passen en de passage zitten niet op huidige poown Romkabouter. Misschien voel je je nu wat beter? :)
Met de vorige kon ik trouwens wel met de neckrope een incorrecte passage uithalen. Maar die was met hoofdstel ook niet zo correct O:)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 18:11

Dat zei ik, je kan het niet :D
Is niet erg hoor, ik ook niet :D

Maar zonder teugels rijden kan ik wel, maar dat is idd niet heel erg bijzonder ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 18:15

Romkabouter schreef:
Dat zei ik, je kan het niet :D
Is niet erg hoor, ik ook niet :D

Maar zonder teugels rijden kan ik wel, maar dat is idd niet heel erg bijzonder ;)

Maar zonder teugels rijden wordt wel ineens bijzonder als je wat incorrecte zijgangen doet? Net als in het filmpje. Waarom?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 18:17

Wauw knap hoor het ziet er mooi ontspannen uit. :j Nee paard loopt niet in de krul maar das ook niet zo gek want het heeft geen hand om te kunnen volgen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 19:09

Geryon schreef:
Maar zonder teugels rijden wordt wel ineens bijzonder als je wat incorrecte zijgangen doet? Net als in het filmpje. Waarom?

Omdat je wissels om de pas niet zo maar ff doet, als je dat dan ook zonder teugels kunt vind ik dat wel knap.
Ook appyuren zonder teugels is erg lastig, vooral omdat e.e.a. een samenspel is tussen hand en been.
Dat je correctheid verliest vind ik niet zo gek.

Beetje rondtoeren zonder dat je een moeilijke oefening van je paard vraagt is iets wat je al snel kan.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 19:21

Romkabouter schreef:
Geryon schreef:

Omdat je wissels om de pas niet zo maar ff doet, als je dat dan ook zonder teugels kunt vind ik dat wel knap.
Ook appyuren zonder teugels is erg lastig, vooral omdat e.e.a. een samenspel is tussen hand en been.
Dat je correctheid verliest vind ik niet zo gek.

Beetje rondtoeren zonder dat je een moeilijke oefening van je paard vraagt is iets wat je al snel kan.

Juist, het is een samenspel tussen hand en been, terwijl je met een neckrope niet in contact bent met de paardenmond, waardoor je de oefening niet correct uit kán voeren. Het gaat er bij mij nog steeds niet in dat het rijden van een incorrect appuyement nou zo moeilijk is. Het is ook gewoon een soort wijken wat er in het filmpje gebeurt. Logisch.

Maar goed :D

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 19:26

Juist :D maar crossen vind ik toch beter :')
En ik stoor me mateloos dat hij onder die buik uitsteektt

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:26

Geryon schreef:
Juist, het is een samenspel tussen hand en been, terwijl je met een neckrope niet in contact bent met de paardenmond, waardoor je de oefening niet correct uit kán voeren.
Dat het niet kan maak jij ervan ;)
Ik zei ook samenspel "tussen hand en been", niet "tussen paardenmond en been". Met een neckrope heb je heel andere inwerking van je teugelvoering.

Geryon schreef:
Het gaat er bij mij nog steeds niet in dat het rijden van een incorrect appuyement nou zo moeilijk is. Het is ook gewoon een soort wijken wat er in het filmpje gebeurt. Logisch.
Appuyeren is idd ook een zijgang, maar dat je niet weet wat het rijden van een appuyement moeilijk maakt zegt misschien meer over jou dan over het appuyement :D

By the way: het filmpje is uit 1988, dat is al een poosje geleden en e.e.a. is wel veranderd in de dressuursport.
Zeker wat betreft men graag wil zien.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:39

Ik ben inderdaad van mening dat correcte buiging niet verkregen kan worden zonder contact met de paardenmond/neus.

Daarbij heb ik het over een INCORRECT appuyement, zoals die in het filmpje. Dáár snap ik niet wat er moeilijk aan is. Een appuyement rijden zonder juiste buiging, zonder nageeflijkheid, zonder enige draagkracht, activiteit.
Als de knoppen erop zitten, paard is goed aan de hulpen en bekend met neckreining is zo'n ''appuyement'' niet bijzonder om te kunnen rijden. Dat is mijn mening en daarom vind ik dit filmpje totaal niet bijzonder.

Zie het liever goed uitgevoerd, ookal is dat dan met bit, veel beter voor het paardenlichaam.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:36

Geryon schreef:
Zie het liever goed uitgevoerd, ookal is dat dan met bit, veel beter voor het paardenlichaam.

Dat is zeker waar.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:52

Hoewel ik het onwijs knap vind, ik sluit me wel aan bij upendo. Het is jammer dat er sporen aan zitten, en bij dit zet ik zoals bij elk persoon die een paard dit kan laten doen, grote vraagtekens bij de manier van aanpak.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 22:11

Leuk filmpje hoor ts! Ja, wellicht zijn de oefeningen niet zo goed uitgevoerd als met begrenzing van voren, boeit niet. Eindelijk iemand die de moeite nam om in het publiek te laten zien dat hij het ook zonder kan. Ik vind het er fijn en gecontroleerd uit zien. Ja het mist ruggebruik, ja het mist correcte lengtebuiging, maar hij voert wel even GP oefeningen uit op een neckrope. En ik betwijfel dat diegenen die hier het hardste roepen dat ook maar eventjes zo doen, GP oefeningen uit je mauw schudden op neckrope. Want je paard rondsturen zonder hoofdstel en wat rondjes, zijgangen laten zien, dat kan iedere basisruiter, anders is je basis niet goed bevestigd, maar wat meneer laat zien is net nog een tandje hoger. Wat ik overigens nog leuker vind om te zien, is dat het paard totaal niet reageert op het klappende publiek, de meneer heeft zijn paard dus écht onder controle. Hier en daar wat vlotjes, maar altijd bij de ruiter. En niet onder schijncontrole zoals het gros wat rondhuppelt op grote wedstrijden. Zet een bosje bloemen neer en de organisatie word nog net niet aangeklaagd omdat meneer x zijn paard er niet meer langs krijgt, en dat noemt zich dressuurruiter.. Nee kortom, leuk filmpje.

upendo schreef:
En hoe zou dat aangeleerd zijn? :Y)

Wat dacht je van de normale manier? Je begint in de B en je leidt je paard op naar steeds hogere niveaus. De oefeningen worden moeilijker, de basis moet bevestigd zijn en vanuit daar leert het paard te reageren op complexere hulpen, allemaal gebaseerd op het principe van wijken voor de druk. Het paard leert vanzelf op zithulpen te reageren. En aangezien je het op dat niveau niet meer red als je paard niet op zit gereden is, is de overgang naar het weglaten van het hoofdstel niet zo groot, het gros van de oefeningen word namelijk ingezet en gereden op zit.

Hoe denk jij dat het aangeleerd word dan?

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 22:58

Lara-silver ik ben het helemaal met je eens.
Dit was ook de insteek om het filmpje te plaarsen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 09:38

Lara_Silver schreef:
Zet een bosje bloemen neer en de organisatie word nog net niet aangeklaagd omdat meneer x zijn paard er niet meer langs krijgt, en dat noemt zich dressuurruiter.. Nee kortom, leuk filmpje.

Sorry, maar wat je nu zegt klopt absoluut niet. Je hebt een beetje het 'standaard' beeld voor je. Inmiddels kom je op ieder wat grotere wedstrijd bloembakken tegen, niet afgezette losrijstukken e.d. moet je om de ring heen en staan de vlaggen gewoon te wapperen aan de zijkant. Tegenwoordig kijkt bijna geen enkel paard er meer naar, omdat het heel vaak zo is.

En ik heb btw nog nooit een M of Z ruiter losgeslagen door een baan gezien omdat er een bloemetje staat.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:54

[VN] Gothenburg: Kittels protest wordt verworpen

En dit is toch echt geen onbekende ruiter. Kortom, i rest my case. Juist die ruiters in klasse M etc hebben hun paard vaak beter gedesensibiliseerd en onder controle dan wat je in de top ziet. Daarom geniet ik van het fimpje in de OP.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:57

Waar jullie je druk over maken :')

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:04

Geryon schreef:
sliding schreef:
En dan is jouw pony ook mooi over de rug gereden @ upendo ?
Maar ik vind het knap om te lezen, dat deze ruiters zichzelf op het zelfde niveau vinden rijden als deze ruiter.

Als dit paard dat niet over de rug, en op eigen benen zou lopen, zou hij deze oefeningen niet kunnen doen.
Het is logisch dat hij hier de aanleuning van de ruiterhand mist, wat ervoor zorgt dat alles er wat minder "gedragen" uitziet.

Dit is geen dressuur. Het paard voert wat kunstjes uit. Ik vind het eerder apart om dit NIET te kunnen als jij een paard hebt met al deze knopjes erop en die goed aan de hulpen staat. Zo moeilijk is het niet hoor om een oncorrecte zijgang te rijden :')

Dressuurpaarden voerden, de laatste keer dat ik keek, toch echt gewoon kunstjes uit hoor, al dan niet met aanleuning. :D

Dit is als ik mij niet vergis een Grand Prix-ruiter uit de goeie ouwe tijd, om te beginnen qua niveau en uitvoering niet meer te vegelijken met dressuur zoals men het vandaag de dag wil zien.

Maar hoe dan ook kan je in mijn ogen alleen maar bewondering hebben voor het feit, dat ie met zonder veel sturingsmogelijkheden van voren zijn paard in dergelijke omstandigheden door oefeningen weet te loodsen die of je nou een touw aan de kop hangt of rond de hals, altijd lastig zijn om aan te leren.

Behalve voor een handvol bokkers die hier reageren, liggen de wissels rond de pas, pirouetten of passage toch buiten het bereik van de gemiddelde ruiter en zonder bit al helemaal. :')
Al dan niet correct uitgevoerd. :Y) :')

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:11

Dat bedoel ik maar