Barefoot of ander endurance of boomlooszadel ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sok

Re: Barefoot of ander endurance of boomlooszadel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 14:41

De oude en de nieuwe gevoeld, dit jaar zelfs nog eentje in handen gehad en dubbel gevouwen :))
Ze zijn toch echt een stuk minder stevig dan bijvoorbeeld een Startrekk, vandaar ook mijn omschrijving.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 14:43

Serieus, zoals ik ze nu al jaren op voorraad heb liggen, die vouw je echt niet lachend dubbel hoor :)

Naar mijn zin zijn ze eigenlijk al op de grens van te stevig zelfs zo weinig beweging zit er nog in vergeleken met vroeger :P

Een Startrekk voelt vaak aan als een boomzadel dus nog een slagje steviger, dat wel natuurlijk :j

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 15:43

Misschien heb ik dan wel super-human-strength! :)) hehe nee, grapje. Ik test altijd even of de boom wel okee is bij m'n boomzadels. Maar ook bij de boomloze (macht der gewoonte) zadels doe ik dat en vouw ze dan eigenlijk heel simpel dubbel :))

Barefoot fan zal ik nooit worden ben ik bang, maar zoiets als een Trekker of Startrekk vind ik dan wel weer interessant! Die stevigheid vind ik juist (vanuit endurance oogpunt) een enorm pluspunt! :D

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 17:18

ik heb een model met vps gehad en die kon ik toch echt zo dubbel vouwen dat lukt écht niet met mijn trekker :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 19:00

Ik ben toch echt geen slapjanus... de oudere zadels die kon je zo met de cantle tegen de pommel aan vouwen zonder veel kracht te zetten :j

Maar die nieuwe met VPS... ècht niet Y;( Ik beschouw een zadel met VPS waarbij dat wel kan eerlijk gezegd als beschadigd, dat is niet iets dat je moet (willen) doen, de interne structuur zo opknikken, daar moet je echt serieus lomp kracht voor zetten -O-

Ieder zijn voorkeuren qua zadel hoor, dat is prima en daar gaat het niet om, er bestaat geen zadeltype dat voor iedereen perfect is :)

Maar zo flexibel zijn ze echt niet meer en ik vind dat persoonlijk wel jammer, ik heb expres een Fellsattel gekocht :P

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 19:03

inderdaad , een beetje lukt bij die van mij wel.
maar echt extreem niet nee :n

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 19:05

Een beetje inbuigen gaat ook wel inderdaad als je hem goed klem zet en dan de cantle omhoog trekt.
Dat is ook juist fijn dat dat nog kan :j

Maar makkelijk dubbelvouwen: :n

Zoals hier bijvoorbeeld, dit was een zadel dat al steviger was dan de zadels van de eerste jaren:
Afbeelding

Maar met de huidige generatie zadels krijg je dit zo niet meer voor elkaar om het zo te laten zien :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 04-09-13 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 19:07

Mijne is iig niet zo makkelijk dubbel te vouwen als hier boven wordt beschreven.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 19:18

Uiteindelijk denk ik dat in iedere sport de eisen aan het tuig hoger worden naarmate je hoger komt in de sport. Zelf ben ik net (weer) overgestapt op boomloos. Ik ben niet tegen boomzadels, maar loop er tegenaan dat mijn gevoelige arabiertjes reageren op een boomzadel dat net niet 100 procent past.
Ik had een prachtige massimo trail, die iig jaarlijks werd gecontroleerd door een zeer rerenommeerde zadelmaker, maar het hele jaar door 100 procent was niet haalbaar. Denk alleen al aan het ontwikkelen van een grasbuikje.
Voorlopig rijd ik boomloos en houd ik mijn paarden goed in de gaten, al blijft mijn massimo voorlopig in de kast en gaat hij nog niet de verkoop in.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 16:14

Hallo , ik rijd endurance klasse 1 met een barefoot barrydale . ik heb dit zadel nog maar een paar maand en 1x een wedstrijd mee gereden van 40 km. hiervoor had ik een andere boomloos zadel hier heb ik zown 5 jaar mee gereden . nooit geen problemen mee gehad . boomzadels was voor ons alleen maar ellende . meerdere boomzadels gehad , 1 op maat laten maken maar mijn paard vond het echt niet fijn . boos met opzadelen / opstappen etc . spierpijn in zijn rug . met boomloos zadel nooit meer last van gehad :)

MyrtheJ schreef:
Mijne is iig niet zo makkelijk dubbel te vouwen als hier boven wordt beschreven.

mijne ook niet ..

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:01

Ik heb gister met mijn instructrice besloten dat ik toch weer een boomzadel ga kopen. Mijn barefoot is echt al keihard gesleten en ik heb er geen vertrouwen meer in. Mijn instructrice gaat nu voor mij opzoek naar een goedpassend westernzadel, ze heeft er veel verstand van, dus komt vast goed