Drinken met bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 19:23

Ik lees dat je met pelham rijdt, dus zodoende ook met een kinketting? Probeer de ketting eens los te doen tijdens de drinkpauzes, want die kan de tong namelijk belemmeren om te drinken.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 19:28

Duhelo schreef:
Somebitch schreef:
En hoe is ze als je de eerste 10 km met bit rijdt en daarna het bit eraf haalt? Vaak is dan het felle eraf. Veel ruiters doen dit.

Als ze niet stuurbaar is vind ik dat meer een verkeerde manier van rijden.. Ja sturen met hack is wat lastiger maar ieder paard wat aan de juiste been hulpen staat moet erop te sturen zijn.. :o het is wel even wennen. Weet niet Hoelang je het geprobeerd heb maar als je na 6 ritjes denkt dat het perfect moet kunnen... Dat wordt hem niet. Je paard moet het even doorkrijgen.

Het netjes doorbuigen in een bocht ia wel lastig met hackamore maar daar is op te trainen.

sommige paarden lopen gewoon door een hack, en zijn op een trensje wel perfect te rijden, soms is het paard gewoon te slim :+

Er doorheen lopen alla. Maar niet te sturen zijn? Daar geloof ik niet in..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 19:31

Somebitch schreef:
Duhelo schreef:
Somebitch schreef:
En hoe is ze als je de eerste 10 km met bit rijdt en daarna het bit eraf haalt? Vaak is dan het felle eraf. Veel ruiters doen dit.

Als ze niet stuurbaar is vind ik dat meer een verkeerde manier van rijden.. Ja sturen met hack is wat lastiger maar ieder paard wat aan de juiste been hulpen staat moet erop te sturen zijn.. :o het is wel even wennen. Weet niet Hoelang je het geprobeerd heb maar als je na 6 ritjes denkt dat het perfect moet kunnen... Dat wordt hem niet. Je paard moet het even doorkrijgen.

Het netjes doorbuigen in een bocht ia wel lastig met hackamore maar daar is op te trainen.

sommige paarden lopen gewoon door een hack, en zijn op een trensje wel perfect te rijden, soms is het paard gewoon te slim :+

Er doorheen lopen alla. Maar niet te sturen zijn? Daar geloof ik niet in..

op buitenrit? tuurlijk wel. Mijn paard is op de pinken te rijden, zowel binnen als op buitenrit. Maar ALS ze het in haar koppie krijgt loopt ze wel door mijn beenhulpen (bij voorkeur aan kruispunten dat ik de ene kant op wil en dat de andere kant richting huis loopt). Met het bitje heb ik haar zo gedraaid, wat me met de hack in een dergelijk geval veel meer moeite kost (als je je hand opent om de richting aan te geven durft de hack om klappen)
de mijne laat zich uiteindelijk dan wel nog draaien, maar kan me wel voorstellen dat sommige paarden dan gewoon de nek eropzetten en doorgaan.
ik merk ook wel een verschil als we aan het begin van het rondje zitten, of al enige km's erop hebben, vooral in groep, in het begin gaat ze er vlugger doorheen lopen dan na wat km :P

Somebitch

Re: Drinken met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 19:33

Daarom zeg ik probeer het eens na 10 km of langer...

Als je hack omklapt past hij niet goed. Ik heb dit ook gehad. Maar nu ik een hoofdstel heb met hack die perfect aansluit heb ik er nooit meer last van gehad. :) dus dat probleem is te verhelpen. :o

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 19:35

Somebitch schreef:
Daarom zeg ik probeer het eens na 10 km of langer...

Als je hack omklapt past hij niet goed. Ik heb dit ook gehad. Maar nu ik een hoofdstel heb met hack die perfect aansluit heb ik er nooit meer last van gehad. :) dus dat probleem is te verhelpen. :o

het is een S-hack, en paardlief houdt niet van strakke neusriemen (want dan kan ze geen gras meer eten :+)
Ik kom eigenlijk amper aan mijn teugels, meeste gaat op stem (vooruit,trager, opzij), meestal heb ik mijn teugels niet eens vast :+
Maar iedere keer dat bepaalde kruispunt he :+
Maargoed, we zijn wel goed offtopic aan het gaan nu

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 19:36

Dat losklikken van het bit klinkt nog het handigst, en als je groom toch de emmer water voor houdt kan die t bit ook wel weer vastklikken?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 19:49

Ah een s hack tja daar loopt die van mij wel doorheen. Ik bedoelde de normale hack met korte scharen. :)

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:04

Drinkt ze met een gewone trens wel? Zoja dan eens een Kimberwick bit proberen ipv Pelhalm.
Losklikken bit is onbegonnen werk daarmee verlies je veel te veel tijd.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:10

Ibbel schreef:
Ashkerlon schreef:
Ik kreeg via pb de tip om haar een dag met bit op stal te zetten, zodat ze wel moet drinken met bit in... maar dat is ook weer zo... tjah... onvriendelijk?

Ha, dat zou mijn volgende suggestie zijn geweest. Dun bitje in, en laat maar lopen. Je vraagt geen inspanning, dus zo 'gemeen' is het nou ook weer niet.

En wat dan als er hooi om het bit heen komt te zitten o.i.d? Daar kom je de volgende ochtend pas achter...

Als het je paard niet lukt met bit in, dan is het kiezen: kies je voor je paard laten drinken, of voor een goede tijd? Ik zou voor het eerste gaan :)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 21:41

Somebitch schreef:

euh tja... beest is perfect te sturen eigenlijk... als ze wil. Ze is vaak van mening dat ze het beter weet :+ Bovendien zit ze met een ingebouwde GPS. Vraag me niet hoe ze het doet. Maar ze weet ALTIJD feilloos aan te geven wat de korste route is naar huis of startpunt. Dus ook als je al x-aantal km gereden hebt. Zodra het pad draait in de richting van het startpunt, gaat de gas er op. Draai je weer weg van het startpunt, dan is ze niet voorruit te branden. Ook op volledig onbekend terrein. Heel handig als je verdwaald op een dagtocht, niet zo handig op een uitgestippelde wedstrijd waar je een gemiddelde snelheid probeerd te houden.
Ik dacht dat ze het deed aan de hand van de zon (je ziet haar regelmatig eens omhoog kijken met een scheef hoofd nadat ze een bocht doorgegeaan is), maar ze kan het ook als het bewolkt is :?
Resultaat op wedstrijd is dus wel altijd dat ze de eerste km's loopt te sloffen, en op het eind, ongeacht het aantal km, is ze amper te houden.

Kinketting is inderdaad een goeie, maar ze kan ook niet drinken met de gewone trens... dus het is niet enkel de kinketting.

Groom zou inderdaad het bit voor me kunnen losklikken, als ik een groom had. Die heb ik dus niet. Meestal heb ik het geluk dat er onbemande waterpunten zijn, of dat ik ergens een emmertje water kan schooien.

@antje_vip: je vergeet een optie: het paard het proberen aan te leren.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:50

Een pelham is het scherpste bit dat er ongeveer bestaat dus ik mag hopen dat je paard dan op de pinken gereden kan worden.

Sorry dat ik het zeg maar je hebt tot 2014, lekker gaan lessen om bitloos ook controle te hebben.
Je bit hoort helemaal geen rem te zijn, hooguit een noodstop.

Waar de rijkunst eindigt beginnen de hulpmiddelen.
Heel veel meer rijkunst kweken zodat de hulpmiddelen (waarvan je dus een hele zware hebt) niet meer nodig zijn.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:57

smurffie schreef:
Een pelham is het scherpste bit dat er ongeveer bestaat dus ik mag hopen dat je paard dan op de pinken gereden kan worden.

Daar ben ik het niet mee eens. Als de pelham met twee teugels gebruikt wordt, heeft hij met de bovenste teugel nagenoeg eenzelfde werking als een trens en kun je de onderste teugel erbij nemen om iets duidelijker in te komen voor het geval dat.

Offtopic, als scherpste bit denk ik eerder aan zaken als http://paardenbitten.nl/images/Overig/198.jpg. Die zijn al scherp als de ruiter er nog niet eens aan zit.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:05

Nu, ongeacht hoe scherp het bit is, volgens mij is dat de keuze van de TS, dat is ook haar vraag niet, wel hoe ze het waterprobleem kan oplossen :).

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 22:06

:D pelham is ook de noodstop ;)
Beest is perfect te remmen op zit, indien zit niet werkt, neem ik de trensteugel op, werkt de trensteugel niet, loopt ze tegen de kinketting aan. Beest heeft zelf te kiezen en kent de gevolgen van haar keuzes. Het is aan haar om te kiezen hoe ver ze wil doordrammen, enkel eis ik altijd het laatste woord op en dan is ho ook echt wel HO.

1x met een gewone trens door het bos gevlamd zonder rem, tot het bloed zowel in mijn handen als in haar mond stond. En ze bleef maar gas geven. Pelham was de dag nadien al aangekocht en sindsdien kan je er een klein kind mee de baan op sturen. Ze moet gewoon nu en dan eens op haar plek gezet worden. Niets mis mee.
Het is alleen geen dooie knol, maar een rosse trut met peper in haar gat en een handleiding in een taal die nog moet uitgevonden worden. Het beste paard dat ik me ooit onder mijn gat kon wensen <3

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 22:21

Dat ik eigenlijk moeite doe om me te verantwoorden over mijn bit keuze... hell, je kent noch mijn paard, noch wie ik ben, laat staan hoe het bit gebruikt wordt. Laat staan dat mijn paard hierdoor leert drinken met haar bit in!

Foto genomen temidden een wedstrijd. Koksijde, georganiseerd door VLAR, dus aan de kust, km's rechtuit-rechtaan-cross er op los mogelijkheid.
Afbeelding
Staat nogal spanning op die teugels hé! (kleine hint, de groene is de stang-teugel)
En zo heb ik er een hele reeks, ook van op andere wedstrijden of gewoon trainingsrondjes. Pelham hangt er in voor die 1 à 2 x dat ik hem een halve seconde nodig heb. Het is of die halve seconde pijn, of 3u aan een stuk omdat ze door de trens heen denderd. Mijn keuze is snel gemaakt, ook vanuit welzijnsoverwegingen ten opzichte van mijn paard.

Einde discussie dus wat betreft het al of niet gebruiken van een pelham.
Wie me nog tips kan geven wat betreft het drinken is uiteraard welkom te reageren.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:25

Ik probeer hard mee te denken, maar er schiet nog weinig te binnen. :o

Knuddefrutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:28

Zou het misschien kunnen helpen om haar eens een handje water te geven? ( Zo, met je handen een kommetje maken, en dat tegen haar snuit aan duwen? ) Als ze dat snapt zou je dat steeds dichter bij de emmer kunnen proberen....

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:42

Het zegt niet altijd wat hoor het hangen of niet.
Als het paard wat ik rijd een optoming niet fijn vindt gaat ze enorm hangen namelijk.
Gewoon geen land mee te bezeilen, hoeft dus niet te liggen aan slecht opgevoed.
Hang je er een kaakgekruiste aan loopt ze als een tierelier zonder het hangen wat ze met een sidepull doet.
Sterker nog ze wordt gewoon enorm dwars met een sidepull, geen rust gewoon wat ze wel heeft kaakgekruist.

Dus als die pelham goed gaat lekker zo houden, het zegt niet altijd wat.
Dit paard wat ik rijd was echt geen land te bezeilen met een S hack en is met kaakgekruist doodbraaf.
Bij haar is het gewoon hoe meer drukverdeling hoe beter, kingekruist, sidepull en hack zijn haar ding niet.
Op halsring is ze ook prima te rijden trouwens, dus ze ervaart het gekruiste niet als vervelend..
Dit paard is echt dood en doodbraaf maar wel met de juiste optoming, anders wordt ze dwars.

Misschien eens kijken of ze bezwijkt voor appelsap in plaats van water na het rijden?
Misschien dat ze net even meer haar best doet en dat het kwartje dan wel valt hoe ze er mee moet drinken?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 22:54

appelsap truukje ook al geprobeerd helaas... ze keek me aan alsof ik gek was :')
ik heb haar wel eens aan het drinken gekregen door aquarius in haar mond te gieten, maar dat is ook maar 1 keer gelukt. en ze had toen ook geen bit in trouwens.

Op verplaatsing heb ik ook vaak water mee van op stal, maar ik denk niet dat ze daar echt moeilijk in is. Als we op vakantie gaan drinkt ze ook gewoon het water wat er te drinken valt.

Je merkt wel dat ze na het rijden nu iedere keer staat uit te kijken naar haar emmer. Als ik hem nog moet vullen staat ze altijd te bedelen (voorbeentje in de lucht) tot ik de emmer bij haar zet. De routine rijden-koek-water is al zo ingeburgerd dat ik ook gewoon rijden-water kan toepassen. Dus ik laat nu telkens het hoofdstel in zitten tot alles is opgeruimd. Dan heeft ze toch een 20-tal minuten om te klungelen met bit en water. Vroeg of laat moet ze toch de klik maken?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 23:41

magda_90 schreef:
Daar ben ik het niet mee eens. Als de pelham met twee teugels gebruikt wordt, heeft hij met de bovenste teugel nagenoeg eenzelfde werking als een trens en kun je de onderste teugel erbij nemen om iets duidelijker in te komen voor het geval dat.

Offtopic, als scherpste bit denk ik eerder aan zaken als http://paardenbitten.nl/images/Overig/198.jpg. Die zijn al scherp als de ruiter er nog niet eens aan zit.
[/quote]
Ook een pelham met dubbele teugel (pelhem behoort met pelhemriem te worden gebruikt) heeft een ophalende en scharende werking. Daarnaast wordt de onderkaak geklemd bij druk.
Nagenoeg dezelfde werking als een trens is absoluut niet aan de orde.

Daarnaast ga ik niks meer zeggen. Ik persoonlijk vind het vrij naief om niet naar de ruiter te kijken als deze zo'n bit nodig heeft. 99,5%van de problemen is een fout of spiegeling van de ruiter.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 00:38

Ik denk toch ook aan een simpel halsterhoofdstel, volgens mij wordt je met dat losklikken snel genoeg superhandig!
Ze moet toch stilstaan om te drinken, dus die tijd die je verliest met het openen en sluiten van een musketonnetje lijkt me miniem.

Mijn paard heeft het andere uiterste, drinkt altijd en overal maar kan écht niet eten met bit, nog geen brokkie/sprietje/appelstukje. Ik kan vanuit het zadel z'n complete hoofdstel (met bit) om en af doen zonder problemen, en vlot ook. Dat moet dan met een halsterhoofdstel nog veel makkelijker gaan, lijkt me zo!

En anders... appelsap werkte niet zei je. Ander aanmaaklimo'tje?
Of uit een flesje drinken? Doet de mijne ook prima! Flesje in mondhoek en hij lurkt wel. Er zit natuurlijk niet heel veel in, maar toch wel wat.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 06:10

Een pelham kan zowel met pelhamriem als dubbele teugel gebruikt worden, de laatste is juist een aanrader om ruis te voorkomen. Zoals de TS hem gebruikt is hij van oorsprong ook bedoeld, alleen de trensteugel gebruiken voor normaal gebruik en indien nodig scherper inkomen met de stangteugel.

Met gebruik van een pelhamriem heb je inderdaad géén vergelijkbare werking met een trens meer, wél als je met dubbele teugel rijdt en alleen de bovenste gebruikt.

Nu weer terug offtopic, maar ik moest even dit verbeteren. Overigens vind ik het naïef om enkel n.a.v. een paar berichten TS zo te beoordelen, beoordeel haar eerst in het echt en vorm dan je mening i.p.v. zo makkelijk achter een beeldscherm. :)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 06:24

En rietje in de emmer en een schijfje citroen aan de rand?
Een lekkere water cocktail lust ze vast wel... :+

Ik denk dat niet makkelijk zal worden om haar aan te leren om met bit in te drinken, zeker zoals jij uitlegd hoe ze normaal drinkt.
Als of ze aan de tepel van haar mamsie zuigt, met de tong tussen der lippen.
Dat gaat met bit in niet, ongeacht welk je bit je erin hebt. Op die manier zuigt ze alleen lucht naar binnen en geen water.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 07:37

Je zou nog eens slobber kunnen proberen schiet me net te binnen.. Dan maar niet drinken en een paar happen slobber dan heeft ze toch haar vocht binnen. En daarnaast wat appels of wortels geven die je eerst even in het water vochtig maakt..

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 11:54

smurffie schreef:
Daarnaast ga ik niks meer zeggen. Ik persoonlijk vind het vrij naief om niet naar de ruiter te kijken als deze zo'n bit nodig heeft. 99,5%van de problemen is een fout of spiegeling van de ruiter.

Ik vind het behoorlijk naïef om er van uit te gaan dat ik de pelham gebruik omdat ik het zo leuk vind. Denk je nu echt dat ik niet liever met een touwhalstertje zou rondkarren? Echter de pelham werkt, met minimaal gebruik op losse teugel, waar zelf een gewone trens faalt op constant contact. Welk bit is dan vriendelijker? De trens op contact? Of de pelham los in de mond?

Als ze inderdaad niet leert drinken, zoek ik een gemakkelijke los-klik methode. Maar toch liever leren drinken. Ze drinkt inderdaad haar water zoals een veulen aan de tepel zuigt. Je hoort lucht brobbelen als ze water drinkt met bit.