jessiejanes schreef:Waarom sporthengsten,na 2,3 jaar niet meer lopen in wedstrijden?Enerzijds omdat ze zeker slijtage zullen hebben,maar dat heeft toch iedere topsporter als hij/zij ouder word,.
Ik denk dat je het iets genuanceerder moet zien. Een hengst van 8 jaar is niet oud en hoeft zeker geen slijtage te vertonen. Juist door zo vaak van hengsten te wisselen (als een soort van modegril) krijgen hengsten niet de kans om zich door hun kinderen te presenteren. Want tegen de tijd dat de kinderen gaan presteren 'is' de hengst niet meer.
Citaat:Een andere reden,bij de sporthengsten is denk ik ook dat het commercieel gezien veel meer te verdienen is met dekkingen, topsport lopen en sperma leveren tegelijkertijd kan te zwaar zijn voor de hengst,of de kwaliteit van het semen gaat achteruit.
Niet elke hengst is gelijktijdig goed te rijden en te gebruiken voor dekkingen. Dit heeft zeker geen weerslag in de kwaliteit van het sperma.
Of het commercieel interessanter is?? ik betwijfel het. Ik zou graag eens een statistiek zien van de opgegeven breedingsrapporten van Nederlandse hengsten. Dus welke hengsten hebben hoeveel merries gedekt.
Citaat:Oh,ja,presterende merries die in de sport lopen kunnen geen veulens krijgen?Je kan tegenwoordig ook gebruik maken van embryotransplantatie,dus dat klopt al niet meer.In de USA al zeer gebruikelijk!
Die bestaat idd in USA al wat jaren, maar dit is voor de Nederlandse markt echt nog niet weggelegd. Alleen aan kosten komt het veulen dan al op zo'n 5K+. Daar komen dan nog het sperma en de winst van de fokker bij. En de kans dat het lukt is zeker geen 100%.
Ik denk dus dat je de Nederlandse situatie niet mag vergelijken met de Amerikaanse.
Succes met jullie toekomstig fokprogramma