[WN] Een paard kopen. Waar let je op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 20:31

jessiejanes schreef:
Waarom sporthengsten,na 2,3 jaar niet meer lopen in wedstrijden?Enerzijds omdat ze zeker slijtage zullen hebben,maar dat heeft toch iedere topsporter als hij/zij ouder word,.

Ik denk dat je het iets genuanceerder moet zien. Een hengst van 8 jaar is niet oud en hoeft zeker geen slijtage te vertonen. Juist door zo vaak van hengsten te wisselen (als een soort van modegril) krijgen hengsten niet de kans om zich door hun kinderen te presenteren. Want tegen de tijd dat de kinderen gaan presteren 'is' de hengst niet meer.

Citaat:
Een andere reden,bij de sporthengsten is denk ik ook dat het commercieel gezien veel meer te verdienen is met dekkingen, topsport lopen en sperma leveren tegelijkertijd kan te zwaar zijn voor de hengst,of de kwaliteit van het semen gaat achteruit.

Niet elke hengst is gelijktijdig goed te rijden en te gebruiken voor dekkingen. Dit heeft zeker geen weerslag in de kwaliteit van het sperma.
Of het commercieel interessanter is?? ik betwijfel het. Ik zou graag eens een statistiek zien van de opgegeven breedingsrapporten van Nederlandse hengsten. Dus welke hengsten hebben hoeveel merries gedekt.

Citaat:
Oh,ja,presterende merries die in de sport lopen kunnen geen veulens krijgen?Je kan tegenwoordig ook gebruik maken van embryotransplantatie,dus dat klopt al niet meer.In de USA al zeer gebruikelijk!

Die bestaat idd in USA al wat jaren, maar dit is voor de Nederlandse markt echt nog niet weggelegd. Alleen aan kosten komt het veulen dan al op zo'n 5K+. Daar komen dan nog het sperma en de winst van de fokker bij. En de kans dat het lukt is zeker geen 100%.

Ik denk dus dat je de Nederlandse situatie niet mag vergelijken met de Amerikaanse.

Succes met jullie toekomstig fokprogramma OK dan!

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 20:50

Sugarmiss schreef:
Juist door zo vaak van hengsten te wisselen (als een soort van modegril) krijgen hengsten niet de kans om zich door hun kinderen te presenteren. Want tegen de tijd dat de kinderen gaan presteren 'is' de hengst niet meer.
mmmm....ik weet niet of dit klopt,hier zet ik mijn vraagtekens bij....

Niet elke hengst is gelijktijdig goed te rijden en te gebruiken voor dekkingen. Dit heeft zeker geen weerslag in de kwaliteit van het sperma.
Of het commercieel interessanter is?? ik betwijfel het. Ik zou graag eens een statistiek zien van de opgegeven breedingsrapporten van Nederlandse hengsten. Dus welke hengsten hebben hoeveel merries gedekt.
dat zou ik ook wel eens willen weten wat precies de cijfers zijn......
.
OK dan!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 20:52

Jammer genoeg zijn de breedingreports niet vrij opvraagbaar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 23:06

jessiejanes schreef:
Overigs,ik bekijk het wel heel erg vanuit de situatie in de USA.

Wat al eerder is gezegd: de situatie in Amerika is niet te vergelijken met de situatie hier. En als je denkt dat je met dekkingen rijk kunt worden heb je het mis. Ik heb van verschillende kanten gehoord dat je, als je de nodige marketing aan je hengst besteed, er nog geld op toe moet leggen ook.

Ik zou je willen waarschuwen om je rijk te rekenen. Nederland is te klein, er zijn teveel hengsten en in de buurlanden is ook het nodige goede hengstenmateriaal aanwezig. Ik vrees daarom dat je hier als nieuwkomer niet zo makkelijk een poot aan de grond krijgt. Maar ik wens je desalniettemin alle succes bij de fokkerij.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 12:51

Cassidy"]
[quote="jessiejanes schreef:
Overigs,ik bekijk het wel heel erg vanuit de situatie in de USA.

Wat al eerder is gezegd: de situatie in Amerika is niet te vergelijken met de situatie hier. En als je denkt dat je met dekkingen rijk kunt worden heb je het mis. Ik heb van verschillende kanten gehoord dat je, als je de nodige marketing aan je hengst besteed, er nog geld op toe moet leggen ook.

Ik zou je willen waarschuwen om je rijk te rekenen. Nederland is te klein, er zijn teveel hengsten en in de buurlanden is ook het nodige goede hengstenmateriaal aanwezig. Ik vrees daarom dat je hier als nieuwkomer niet zo makkelijk een poot aan de grond krijgt. Maar ik wens je desalniettemin alle succes bij de fokkerij.
[/quote]

mmmm,...nou,bedankt voor je motivatie,maar goed daarvoor moet je ook niet op bokt komen.
Het klopt wel dat nederland te klein is,we gaan ook voor een grotere markt,europa dus.Ik ga er ook van uit dat hier,op bokt, geen potentiele kopers voor onze paarden komen.Ik reken me ook niet rijk,dit is voor mij een uit de hand gelopen hobby,brood op de plank is er al,but anyway,Thanx for Nothing! Haha! Haha! Haha! (nu niet te serieus reageren,he,ben ik ook niet Haha! )