Paintje"]
[quote="jeddah schreef:In Zweden is het bij de wet verboden om met een hengst te dekken die LW positief is. Belachelijk vind ik dat, want zo fok je juist de mooie frame overo's eruit.
Ik vind het goed dat Zweden verder kijkt als menig land, maar dit is wel een beetje cru.
[/quote]
Sorry, maar deze reactie is typisch Zweeds
. Ik ben dol op dat land, maar er wordt daar door de overheid voor elke burger nagedacht. Heb vaak gemerkt dat de Zweden ervan uitgaan dat het dan ook goed is. Lethal White is een genetische conditie die vermeden kan worden door het verspreiden van KENNIS. Als je dan zo streng wilt zijn (op zich niks mis mee), stel de OLWS test dan verplicht en verbied het vervolgens om twee OLWS positieve paarden met elkaar te kruisen. Ik neem aan dat ze dit doen ter bescherming van de merrie-eigenaar, maar die heeft toch ook hersens en een eigen verantwoordelijkheid in dit soort zaken? Mensen met een OLWS positieve hengst mogen nl. wel hun eigen merries dekken!Sorry, wederom off-topic
), maar dat is helaas wegens gebrek aan internationale belangstelling niet gelukt. Daar boden ze overigens maar twee rietjes per shipment. Ook daar werd gezegd dat dat normaal gesproken al genoeg moet zijn. Overigens waren de kosten voor het shipment en het regelen ervan ook voor mijn rekening gekomen. Het ligt er dus ook maar net aan hoe graag de hengstenhouder zijn hengst internationaal op de kaart wil zetten ...
.
. (Even ter verduidelijking)
Dat kan best zo zijn, maar ik zie het toch meer in het kader van het HYPP verhaal. Je krijgt er prachtig gespierde paarden van, maar ach, ze kunnen dood gaan.
.
... pfff ... ja, en ik had er al zo lang over gedaan om erachter te komen hoe dat nou in mekaar stak. Draai ik 't weer om ... blonT !!