[WN] Prijzen quarters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 13:55

@rapido, dan lees en reageer je toch niet? Het is een discussie op een forum, meer niet.

Wij hebben al meer dan genoeg paarden gehad om de risico's te kennen afgelopen 30 jaar. Dat is heel wat anders dan een paard kopen, dat slecht gefokt is, slechte opfok heeft gehad en slechte opvoeding etc.

Dat verkopers zo hun best doen, valt ook nog wel mee.
Wij hebben ook weleens wat verkocht en dan meerdere malen netjes alle info gegeven, alle vragen beantwoord, paardje laten zien, voorgereden en laten rijden etc. Wij wilden verkopen, dus hoort erbij.

Dat doet niet iedereen. Als ik info vraag over een paard, krijg ik die soms met moeite. Ja, dan ga ik niet kijken, dan kan ik elk paard wel gaan bekijken. Je maakt thuis al keuzes waar wel of niet te gaan kijken.

Mijn vb dat we een hele tijd terug ergens gingen kijken en een bod deden wat lager was dan vrpr is een vb, omdat het betreffende paard daarna voor minder is verkocht dan wij boden en het slechts de helft was van de vrpr. Dan was ons bod dus zo gek nog niet en had de verkoper maanden gescheelt. Niet ons probleem, wij kunnen overal een paard kopen.

Er zit gewoon heel veel verschil in de vraagprijzen en die zijn niet allen geheel realistisch. Dat is het enige waar we het over hebben. En het verschil tussen stallen die aanbieden of de particulier die emotionele waarde hecht aan een paard.

Wij hadden een budget en ik zeg eerlijk waar we tegenaan lopen. Daarom ook datw e voorlopig verder sparen, omdat blijkbaar onze wensen toch iets hoger liggen. Niet qua presterende paarden, maar qua gezondheid, karakter, bouw en bewegen. Alleen al een gezond paard met fijn karakter vinden is heel knap.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 13:56

spicegirl schreef:
eens met rapido !

als je paarden professioneel laat trainen, komen er flink wat kosten bij.uiteraard wil je er dan wat van terugzien.ook als je zelf een paard wat verder hebt gereden als gewoon "basis ", moet ie meer opleveren. je kan niet verwachten dat een showklaar, of presterend paard het zelfde kost, als een 3 jarige, die net uit de wei is.
hoe hoger de eisen, hoe meer dat een paard mag kosten.
ongekeurd/klinisch/rontgenologisch gekeurd. allemaal factoren, waarbij er geld geinvesteerd word,die men wel terug wil zien. wat meer klaarheid voor de koper.
maar garanties kan je nooit krijgen. niet qua rijden (want ben je wel net zo 'n topper als het paard ? ) als qua gezondheid..
er kan altijd wat gebeuren nl.

Daar gaat het niet over, dat wordt al gezegd. En dan nog gaat die vlieger niet altijd meer op. Weet momenteel ook paarden die verkocht zijn of te koop staan, die never meer de kosten gaan opbrengen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 14:03

en wie bepaald of het realistisch is ? toch niet de koper, die wil altijd voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
een fijn karakter kan je wel uitzoeken,maar een paard is ook zo weer verpest, door een inconsequente eigenaar/ruiter.
en gezondheid ? gezond ten tijde van aankoop/keuring , zegt niks over de toekomst.dus dat is meer een kwestie van geluk hebben.en weten wat je doet. veel ziektes/aandoeningen heb je zelf ook wel in de hand.

Popstra

Re: Prijzen quarters

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 14:06

Nou superpony, als jullie zoals je zegt overal paarden kunnen kopen dan lijkt me het vinden van een paard naar wens geen probleem!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 14:30

spicegirl schreef:
en wie bepaald of het realistisch is ? toch niet de koper, die wil altijd voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
een fijn karakter kan je wel uitzoeken,maar een paard is ook zo weer verpest, door een inconsequente eigenaar/ruiter.
en gezondheid ? gezond ten tijde van aankoop/keuring , zegt niks over de toekomst.dus dat is meer een kwestie van geluk hebben.en weten wat je doet. veel ziektes/aandoeningen heb je zelf ook wel in de hand.

Niet alle kopers willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten hoor. Heel veel paardeneigenaren die van hun paard af moeten, omdat ze het gewoon niet meer kunnen betalen bijvoorbeeld. Dat is een medeoorzaak dat de prijzen zijn gezakt natuurlijk. Dat daar dan weer ander publiek op afkomt is redelijk logisch.

En zat eigenaren die hun paard hebben verknald. Er staan paarden te koop die zgn niet de makkelijkste zijn, omdat mensen zelf verkeerd hebben gekocht. Paard krijgt de schuld en hele handleiding mee.

Gezondheid ten tijden van de keuring is wel belangrijk. Dingen die je tijdens de aankoop al weet, moet je achteraf niet over zeuren. Ouders die gestest zijn wordt steeds belangrijker, maar wordt nog lang niet door iedereen gedaan.

Na aankoop kan er altijd iets gebeuren of nog naar boven komen. Wij hebben ook weleens een paard verloren.

@Rapido, dat komt ook goed hoor. We waren met een paard bezig, maar is het niet geworden helaas. ( niet door de prijs ) We krijgen ook heel veel leuke tips, dus nog een en ander te bekijken. Maar we hebben geen haast en hebben nog een leuk paardje ( die gaat ook niet weg ).

De discussie was alleen de verschillen die men maakt. Het is gewoon al even een slechte tijd en ook een beetje een aparte tijd.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:01

nee hoor, Lucy staat niet te koop, maar wel bijna gestaan en dan sta je idd aan de andere kant van deze discussie. hoeveel ga ik vragen, hoeveel wil ik krijgen.

toen ben ik op het bedrag van 3500 gekomen, ook al heeft ze me veel meer dan dat gekost. dat zijn de onderhoudskosten en die bereken ik niet door.

maar de storm is hier even gaan liggen dus ze mag blijven. misschien vind een ander haar niets, het is mijn droompaard. leuke kleur, goed papier, papa op alles gekeurd, een goed karakter en geen stalgebreken, als je het schuren niet mee telt...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 23:32

Oke, dacht al. Fijn dat ze mag blijven nu, denk ik dan. Ken haar ouders beiden wel. Schuren is vaak nog wel wat aan te doen. Ik verbaas me hoeveel paarden kribbebijten en luchtzuigen. En mede daardoor meteen in prijs zakken. Natuurlijk heb ik liever geen kribbebijter/luchtzuiger, maar het kan zo lopen dat je ermee thuis komt. Verkopers lijken alleen niet altijd goed op de hoogte waarom hun paard het doet en dan knap ik eigenlijk wel af.

Ik zelf kijk niet naar kleur en vind het soms wel jammer dat kleur nog de prijs kan bepalen in een bepaalde groep. Ik heb niet naar show paarden gekeken en de ECHTE top, maar vraag me af of het daar nog telt eigenlijk?
Kleur boeit mij helemaal niks.

Wij hebben ook weleens verkocht hoor. Ken de beide kanten en topic is ook niet speciaal bedoelt voor ons in principe. We kennen de markt wel een beetje en komen er wel uit. Was gewoon om te kijken wat anderen nou vinden eigenlijk. De markt is heel wisselend. Bij sommige paarden word ik wantrouwig vanwege de lage prijs, maar aan de andere kant vind ik, met name particulieren, veel te hoog zitten in verhouding tot de prijzen die nu gelden. Dat was het enige. Niet wat ons budget is etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:49

Is het niet een beetje (heel erg) gewoon zo dat als je een paard zonder een foutje of gebrekje wil, je ook meer neer moet leggen. ik vind als een koper dat geld er dan niet voor over heeft, diegene dan maar genoegen moet nemem met minder..

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:16

Ik vind het makkelijk gezegd en een terugkerend iets wat niet altijd opgaat; 'de markt is slecht'. }:0
Men moet onderscheid maken in paarden. De een is de ander niet. En dat geldt soms in alle opzichten; hoe zag zijn/haar leven eruit? waar/wie/hoe enz vanaf opfok t/m alledag. Sommigen kunnen je dat vertellen. Een zoektocht kan soms lang duren en hangt af van meerdere factoren, zowel mbt het paard maar van ook de eigenaar.
Maar een dier is een dier en geen artikel of hokjesding, dus kan je daar niet alles van verwachten en niet inkijken. :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:37

Wou zeggen, die van mij leek lief toen wij haar kochten :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 13:11

O, ja, mijn huidige pony heb ik 1x kort op gezeten en had ook ''iets''........Gelukkig een goede koop geweest :)

Onze quarter merrie kochten we zo een 16 jr terug echt vanwege het goede papier, d'r bouw en uitstraling en lekker naief; omdat het een quarter was.

Het is ons heel wat waard dat een paard goed is gefokt, opgefokt en opgevoed. Geteste ouders, goede voeding etc wordt gelukkig steeds belangrijker, dus dat je meer moet betalen waar mensen serieus bezig zijn en ook veel tijd en geld investeren is geheel logisch.

Wat niet logisch is imo is dat mensen maar wat vragen omdat het een quarter is. En het is teleurstellend hoeveel paarden wat mankeren. Niet alleen in de laagste prijsklasse. imo, dus slechts mijn mening, kan een hoop voorkomen worden als je goed bezig bent. Maar niet, niks investeren en veel willen vangen. paarden fokken, opfokken en houden op de juiste manier kost gewoon veel tijd en geld.

veel mensen vinden ook als een paard 2 jaar in een groep heeft gestaan, naar de hoefsmid is geweest etc het goede opfok heeft gehad. Maar waarom zuigen er zoveel 3 jarigen dan lucht?

Een paard kopen is op zich niet zo moeilijk. Maar als je paarden gaat vergelijken, kom je echt dingen tegen die soms niet kloppen. Niet ons probleem, wij kijken rustig verder. We zijn niet aan het jagen, maar kijken heel rustig en gaan ook echt niet stad en land af. Een goede tip hier en daar. Een beetje info over de ouders winnen, overleggen met anderen etc.

Het is absoluut niet alleen een slechte markt. Maar de lage prijs wordt wel in stand gehouden door slecht fokken, slecht opvoeden etc. Dat is zonde. Via via een paard voor minder dan de waarde kopen, omdat ie door omstandigheden wordt aangeboden is heel wat anders.

Ons budget doet er niet toe. Maar ik zou nooit 3000 betalen voor een slechte quarter. Het blijft dan een slecht paard en koop ik nog liever een goede pony voor minder. Maar je komt ook genoeg mindere quarters tegen voor 5000-7000, dat is niet realistisch.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 13:23

Maar met wat jij goed en wat jij minder vind kan een ander geen probleem mee hebben natuurlijk.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 13:50

en waarom mag je niet meer vragen, omdat het een quarter is ? het blijft een raspaard, en het dekgeld is en blijft vrij hoog. daar begin je al mee.ook blijven ze nog in de minderheid. voor wat "aparts "( en dan bedoel ik niet zeldzaam,want dat zijn ze niet meer ), betaal je nu eenmaal wat meer, als waar je mee word doodgegooid.
dan moet je geen quarter zoeken, en klagen over de prijzen. waarom dan geen HTK pony/tinker/haf ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:05

@spicegirl: wat vind jij aan dekgeld 'vrij hoog' ??

Een shetlanders is ook een ras en die zijn ook niet duur :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 14:08

Ja, dat weet ik. Heb zelf 2x een dekking gekocht en weet alle kosten er omheen ook. Maar er is een verschil tussen goed fokken, opfokken etc en slecht fokken in de zin van; zomaar iets doen en denken omdat er quarter op staat de hoofdprijs te vangen.

Ik weet ook heel goed de prijzen en wat een paard ongeveer kost wat ik in mijn hoofd heb. Dat ik af en toe een andere tip krijg die ik in overweging is niet slecht. Maar heb wel besloten niet teveel af te wijken van mijn wensen.

Wat mij stoort en verder ook niet echt mijn probleem is, maar dus wel deze discussie op gang bracht; Verkopers zijn niet allemaal even correct met hun prijs.

Zat paardjes die misschien tegenover de kosten veel te goedkoop weg gaan, maar als je zelf te weinig hebt geinvesteerd is een ook een slechte quarter gewoon niet goed te verkopen.

En dat mensen per se een quarter willen en dan maar genoegen nemen met een quarter laag geprijsd die van alles mankeerd, moeten ze zelf weten. Je kan ook mazzel hebben misschien.

Aan de andere kant worden mensen nog wel wat wijs gemaakt. Kom je met wel een smak geld en weinig ervaring en kennis, betaal je soms veel teveel. Maar goed, dat wil men zelf. Papier zegt nog niet alles als de combi niet werkt en het paard niet goed is opgegroeid.

Ik klaag niet over de prijzen en kom er voor ons wel uit. Het is wat ik al een hele tijd tegenkom EN om me heen zie.
Mijn wensen waren overigens minder, maar als die toch anders liggen, heb ik al eerder gezegd, koop ik nog even niks. Spaar lekker verder, betaal voor een paard geen stalgeld, dus komt goed als dat zo mocht zijn.

Ik heb een paardje en kan dagelijks rijden, dus heb geen haast.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 14:09

DubbelDun schreef:
@spicegirl: wat vind jij aan dekgeld 'vrij hoog' ??

Een shetlanders is ook een ras en die zijn ook niet duur :D

Nou, wij hebben al 13 jr een shet zonder papier en daar is zo een 6 jaar een hoger bod op gedaan dan realistisch is. Puur omdat ie leuk te rijden was en goed opgevoed etc. Niet gedaan, maar als het moet betalen mensen wel....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:15

Uitzonderingen bevestigen de regel :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:44

Nouja die mensen die 'veel' vragen vinden hun paard waarschijnlijk ook goed opgevoed en leuk lopen etc etc..
En die beginnen dan maar met een hogere vp. Can't blame em! Je kan het proberen natuurlijk.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 15:52

1000/1500 voor een dekking van een beetje hengst.
ik praat dan niet over achtertuin-hengsten, die niets hebben gepresteerd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 15:58

En dan moet je natuurlijk ook geen 'achtertuin' merrie hebben, maar ook een presterende merrie, anders heeft zo'n dekking nog geen nut :)
Maar de ervaring leert dat er naar de merrie maar weinig gekeken wordt, iedereen 'geilt' op een bekende hengst.

En wat is er mis met een 'achtertuin' hengst zolang die goed gebouwd is en een goed karakter heeft ??
Het zal niet de keus van een echte ambitieuse wedstrijdruiter zijn, maar voor iemand die gewoon eens een NL-wedstrijdje wil meedoen en verder recrea leuk bezig is hoeft de hengst echt geen 1000/1500 te kosten.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:05

Is in de westernsport net zoals in de engelse sport niet gewoon het percentage wat echt na wedstrijden gaat weg te strepen tegen de recreatieruiters?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:15

Vroeguhhh móest je wel wedstrijd rijden als je een QPA had, anders was je toch niet wijs om zoveel geld voor een paard te betalen als je er toch 'niets mee deed'.
Toen waren alle QPA's ook allemaal wedstrijdgeschikt 8-) iig de prijs was er naar ;) Vaak ook door de import.
Tegenwoordig is de prijs er nog wel naar maar door alle ongein die er in de loop der tijd geïmporteerd is wordt er meer afgekeurd dan goedgekeurd. En verder wordt er vergeten dat een afgekeurde merrie nog steeds geen goed fokmateriaal is en wordt er meer gefokt met 'mode'hengsten als met hengsten die al jarenlang bewezen hebben de sport aan te kunnen.

Nu is er ook recreatie-fok aanbod; gewoon door mensen die geen superpapieren bij hun paard hebben, maar die wel leuke gezonde veulens geven. Sommigen proberen nog steeds rijk te worden van af en toe een veulen, maar er zijn er ook die gewoon normale prijzen rekenen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:16

als je een achter-tuin merrie hebt, zal je willen verbeteren.niemand neemt een mindere hengst als de merrie.dus dan zit je gauw aan meer dekgeld.

(ik spreek hier niet namens mezelf. ik ga voor gezondheid op 1, karakter op 2.)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:23

Onzin. Wat is er mis met een achtertuin-merrie; heeft die hangoren of staat die altijd scheef op de benen oid ??
Het merendeel is gewone normale gezonde dieren met een goed karakter alleen zonder hot-shot namen op hun pedigree en eigenaren die er gewoon leuk mee bezig zijn en ook soortgelijke achtertuin-hengsten hoeft niks mis mee te zijn.
Uit zo'n kombi kan voor nog geen 1000 euro een veulen komen, wat dus ook voor een normale prijs (2000/2500) verkocht kan worden.
Als zo'n paardje een goede opvoeding en opgroei-mogelijkheden krijgt kan die met een goede training op Nederlands niveau gewoon meedraaien.

Voorlopig komt nog steeds 60+ % bij de merrie vandaan en is het dus onzin dat een goede hengst hier veel aan zal verbeteren. Het aantal veulens van een hengst die daadwerkelijk goed in de sport meedraaien is vaak op één hand te tellen.
Enkel bij sommige echt bewezen stempelhengsten zal dit getal hoger liggen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 16:30

DD, precies. Toen wij 16jr terug een quarter kochten, zaten daar ook import kosten ed bij. Toen dacht men nog dat de prijzen wel zouden zakken als er meer quarters in Nederland gefokt zouden worden, maar de prijzen zijn lange tijd stabiel gebleven.

Nu de laatste jaren zijn er gewoon veel paarden die idd ''zomaar'' voor de leuk gefokt zijn en niet voldoen aan het ideaal beeld. En er zijn mensen die door de crisis echt hun paard weg moeten doen. Als je al even in het wereldje zit kun je soms via via dan wel een leuk huisje vinden, maar het is de middenmoot die het moeilijk heeft.

Het is gewoon zo dat mensen die het geld nog hebben, voldoende keus hebben om een goed paard te kopen.

De middenmoot redt het net. De paarden die voor die doelgroep worden aangeboden, zijn moeilijk verkoopbaar, als men in die prijsklasse momenteel gewoon niet kan kopen. Daar moet verkoper en koper ook een beetje mazzel hebben op elkaars pad te komen.

De low budget paarden gaan imo naar de mensen die per se een quarter willen