quarterh er zit natuurlijk een groot verschil met of je dagelijks stops oefent of weekelijks dan zul je het inderdaad niet heel veel langer redden als een week of 6, misschien ietsje langer
hollywood het ging er even over of een beslag kwa ijzers al versleten was met 6 weken, dat hoeft dus niet zo te zijn bij iedereen natuurlijk is er een groot verschil tussen de fanatieke reiners, inclusief iedere dag de juiste bodem ter beschikking zoals quarterh en degene die dat maar 1 x in de week hebben tijdens les bij de trainer
10 weken is inderdaad wel wat lang, het moet kunnen maar is inderdaad niet wenselijk als je regelmatig stopt
het beslag voor of het bekappen van de voorhoeven is zeker zo belangrijk bij een reiningbeslag als de plates, daar heb je zeker gelijk in ik heb de luxe om dat zelfs niet tegelijk te doen, voorbeslag en achterbeslag gaat bij mij zelden samen maar wordt apart bekeken wanneer dat nodig is
gaucho
Geplaatst: 14-07-13 05:54
Ik heb zeker niet de eerste de beste smid, maar die van mij staat er wel eens 12 weken op. Hoeven groeien heel langzaam en stand verandert nauwelijks. Als ik veel buitenrijd zijn de nagels wel eerder versleten. Ik heb voor geen ijzers, indien noodzakelijk gaat daar tussendoor wat van af.
EeCee
Geplaatst: 14-07-13 09:08
Ojee.... I'm doomed Bij mijn paard gaan ze er koud onder... En s'winters zitten ze er soms 8/9 weken onder... Ik sta er vaak bij en zie dat de maat die m'n paard nodig heeft heel mooi passen. Oh, en voor looptie op blote voetjes.. Nooit voorijzers gehad.
intressant topic ik vraag me dan wel af aan iedereen met dus sliding plates hebben jullie dan allemaal speciale bodems in jullie bakken liggen? want dat is toch een gewenst iets voor te sliden
ja, zowel binnen als buiten bak speciale bodem die geschikt is voor sliding stops. gewoon, paard op de wei zetten :p wel extra voorzichtig met paarden samen zetten
gaucho
Geplaatst: 14-07-13 20:39
Hier alleen binnenbak met leembodem. En hij gaat er ook gewoon mee op de wei, alleen niet samen met andere paarden, aangezien hij ze als wapen gebruikt.
oke dus als je paard in een groep staat zouden plates eigenlijk al moeilijk zijn. maar aftrappen in bv de weide gebeurt niet vaker als bv met gewone ijzers ?
Nee dat gebeurt niet vaker. Het kan altijd gebeuren dat een paard slaat en met die plates kan het lelijk aankomen (met 'gewone' ijzers trouwens ook) Bij mij staan ze wel samen in de weide en er (godzijdank) nog nooit iets gebeurt.
spatter
Geplaatst: 15-07-13 10:28
Hier staan ze thuis in een vast groepje van 4 dus geen problemen met trappen, Blue is sowieso niet van de vliegende achterbeentjes, te vermoeiend allemaal. Op de wei ook nooit een probleem geweest , enige waar je mee moet oppassen is dat ze makkelijker doorglijden, zeker als het gras nat is. In het verleden is een paard van mij opgejaagd door een hond en hij glee zo door de omheining heen Gelukkig is alles goed gekomen maar dat heeft de nodige moeite en verzorging gekost.
Trouwens, inderdaad wel uitkijken met sneeuw ed. Dan komen die van ons niet buiten (sneeuw en bevroren ondergrond). Als ze goed weten hoe om te gaan met hun plates (ermee leren stoppen en dus weten hoe en wat) glijden ze niet zo snel uit op de wei, ze weten immers hoe ermee om te gaan. Maar in het begin kan dat wel eens een probleem geven (onervaren paard)
Luominen
Geplaatst: 15-07-13 11:31
Hier worden ze ook koud beslaan indien ze plates krijgen. De plates blijven netjes zitten. Er werd de laatste keer ook niks aan de hoeven gedaan omdat ze enkele weken daarvoor reeds bekapt en gevijld waren. Op de plates werd heel lichtjes getimmerd.
spatter
Geplaatst: 15-07-13 13:23
Wat heeft het voor zin om heel lichtjes op koude ijzers te kloppen