[WN] van engels naar western ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 15:09

Evelijn schreef:
Ok... snap nu waarom je dit paard kocht... maar dan kan je nog bedenken dat je dit paard een mooi tussen station hebt geboden en je voor haar een passend huis kan zoeken.

Ik snap alleen nog niet je behoefte aan western rijden. Waarom je nou naar western rijden verlangt? Wat is het dat je denkt te vinden in western rijden en niet bij engels?

Combinatie van beide... ik ken er eigenlijk geen... o ja... ooit in Denemarken een merrie tegen gekomen die western, dressuur en springen was geschoold en volgens hun verhaal ook extreem onderscheid maakte in het tuig wat ze op had. Maar voor de rest... mijn zusje is met de omgekeerde weg bezig om western geschoold paard om te scholen tot meer engels dressuur.

bij western vooral de vrijheid heb ooit wel eens western gereden op het paard van mijn tante (zij rijd wedstrijden in de western) en vond het vrije gevoel echt geweldig ik kan niet juist uitleggen waarom maar western heeft altijd mijn aandacht getrokken... voor ik mijn merrie kocht heb ik vele paarden gaan bekijken die zowel western als engels geschoold waren maar ik woon wel in belgie mss kom je het hier gewoon vaker tegen ik weet het niet? ik ben er zeker een aantal tegen gekomen... ik denk dat ik inderdaad gewoon even alles moet doorlezen dat ik online en in boeken vind en dan een besluit moet gaan maken

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:14

Niet alles gelezen. Ik vind zelf dat je elk paard een prima western basis kan meegeven. Veel paarden met goede western basis lopen beter dan menig dressuur gereden paardje, dus kan echt geen kwaad.

Mijn pony is ook naar springen gefokt en loopt leuk western zo. Ik kom zelf meer uit het springen, maar nooit elke dag gesprongen met mijn vorige pony's. Veel dressuur gereden wat gewoon altijd goed is. Maar vanuit de western kun je genoeg goede basis leggen.
Misschien is het juist wel leuk om veel met balkjes te gaan werken. Verder zorgen dat paard goed zijn lijf gebruikt, veel overgangen rijden etc etc.

Een keer vrijspringen is ook een leuk werkje. Hoeft niet gek hoog. Begin gewoon met wat kleine kruisjes of wat balkjes op een longeercirkel/in de roundpen en daarna kleine kruisjes van maken. of steiltjes, wat je kan maken, ligt ook aan je cirkel.

Wat ik nooit zou doen is; de ene dag dressuur zooi opleggen en paard dressuurmatig trainen. De dag erna denken dat je western rijdt, westernzadel erop en boel losgooien. Dag erna flink springen en dan weer dit en dan weer dat.

Western is niet losgooien. Maar als je dat denkt en de ene dag zo gaat rijden en de andere dag totaal anders, omdat dat in jouw ogen dressuur is, wordt het echt niks.
Basis, is basis, dus daaraan werken, wat je er ook oplegt qua tuig. Een sprongetje komt altijd na een goede basis en uit goede voorbereiding. Je moet in staat zijn afstand en tempo te kunnen bepalen.

Afwisselen kan wel tot op zeker hoogte als je maar aan je basis blijft werken en consequent bent in je hulpen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:29

dat vrije gevoel... heb ik ook met paardrijden... als het goed gaat (en ik vind elke dag wel iets wat goed gaat)... heerlijk naar buiten of zelfs bij mij met dressuurwedstrijd als mijn paard vrolijk over het terrein huppelt... dat gevoel komt bij mij omdat het tussen mij en mijn paard klikt en we elkaar nu kennen en weten wat we aan elkaar hebben. Dat ligt niet aan discipline.... maar aan mindset :) [kijk maar eens naar mijn fotoshoot]

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:05

Sonja schreef:
Een paard kan best wat anders dan waar 'ie voor gefokt is; ik ben wel de laatste die die stelling de rug toe zou keren. Maar om de haverklap 'vluchten' in een ander gebruiksdoel is geen oplossing voor omgangsproblemen met een paard. Een beest verdient ook enige vorm van stabiliteit in z'n training. Als het dán weer een springcrack moet worden, dán weer dressuurpaard, vervolgens circuspony met kunstjes, en nu weer westernpony, dan lijkt me eea wat verwarrend worden voor 't beest. Komt de opvoedingsproblemen niet ten goede zeg maar.

Absoluut niet mee eens ;) Je kunt ook heel stabiel de diciplines afwisselen, geen kwestie van vluchten, maar kwestie van het leuk houden voor je paard en jezelf. Allrounders zijn de leukste paarden is mijn ervaring :D
Nou ik ben weer weg, nog niet veel veranderd hier zie ik :evaw:

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 18:01

Evelijn schreef:
dat vrije gevoel... heb ik ook met paardrijden... als het goed gaat (en ik vind elke dag wel iets wat goed gaat)... heerlijk naar buiten of zelfs bij mij met dressuurwedstrijd als mijn paard vrolijk over het terrein huppelt... dat gevoel komt bij mij omdat het tussen mij en mijn paard klikt en we elkaar nu kennen en weten wat we aan elkaar hebben. Dat ligt niet aan discipline.... maar aan mindset :) [kijk maar eens naar mijn fotoshoot]

ik zeg niet dat engels of gewoon paardrijden mij geen vrij gevoel geeft. zoals ik zei ik kan het niet beschrijven maar western voelt gewoon meer zoals ik het wil.

Dagele

Re: van engels naar western ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 23:53

Als het goed is heeft TS gewoon meer een "klik" en een "prettiger" gevoel bij western.
Als ze goed les zou nemen, eerst zelf natuurlijk, en daarna haar paard de basis van western zou leren zij een heel eind zou kunnen komen.
Mits het paard het ook leuk vind.
Maar soms heb je gewoon een bepaald gevoel bij iets.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:00

Mijn advies zou zijn gewoon doen. Begin met lessen te nemen en je paardje om te scholen. Je kunt met zo'n paard geen top reining gaan rijden, maar er zijn zo veel andere leuke disciplines in de westernsport, dat er ook een plekje te vinden is voor jou en je paard.
Je kun pleasure ,horsemanship, western riding, Hunter en zelfs springen in de Hunter Hack klasse!

Dus keuze genoeg ook voor jou en je paardje :j :j

Dagele

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:30

Adrienne schreef:
Mijn advies zou zijn gewoon doen. Begin met lessen te nemen en je paardje om te scholen. Je kunt met zo'n paard geen top reining gaan rijden, maar er zijn zo veel andere leuke disciplines in de westernsport, dat er ook een plekje te vinden is voor jou en je paard.
Je kun pleasure ,horsemanship, western riding, Hunter en zelfs springen in de Hunter Hack klasse!

Dus keuze genoeg ook voor jou en je paardje :j :j

+:)+

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 18:36

Hunter en hunterhack zijn rassenonderdelen, die vind je weinig in allbreed ;)

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 19:30

heel erg bedankt voor die laatste reacties! julie begrijpen wat ik bedoel.. bij western heb ik gewoon dat iets specialere gevoel dan engels (: ik hoop dat ook mijn paard het leuk zal vinden maar daar zullen we dan wel achter komen! :j

Dagele

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 20:30

Ik zou zeggen: hou ons op de hoogte! :)

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 21:52

Dagele schreef:
Ik zou zeggen: hou ons op de hoogte! :)

zal ik zeker doen ik ga er eens werk van beginnen maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 12:03

Vippie schreef:
Sonja schreef:
Een paard kan best wat anders dan waar 'ie voor gefokt is; ik ben wel de laatste die die stelling de rug toe zou keren. Maar om de haverklap 'vluchten' in een ander gebruiksdoel is geen oplossing voor omgangsproblemen met een paard. Een beest verdient ook enige vorm van stabiliteit in z'n training. Als het dán weer een springcrack moet worden, dán weer dressuurpaard, vervolgens circuspony met kunstjes, en nu weer westernpony, dan lijkt me eea wat verwarrend worden voor 't beest. Komt de opvoedingsproblemen niet ten goede zeg maar.

Absoluut niet mee eens ;) Je kunt ook heel stabiel de diciplines afwisselen, geen kwestie van vluchten, maar kwestie van het leuk houden voor je paard en jezelf. Allrounders zijn de leukste paarden is mijn ervaring :D
Nou ik ben weer weg, nog niet veel veranderd hier zie ik :evaw:

Psssstttt.... We hebben het hier over een 'iets' minder ervaren ruiter...
Als je zelf wat meer BASIS hebt is the sky the limit. Maar zonder basis ben je nergens...

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 12:24

vind het wel straf dat hier zomaar gesproken word over een minder ervaren ruiter.. je kent mij niet eens ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 12:30

Zie je eigen leeftijd en topics ;)

Minder ervaring is niet negatief hoor :) Heerlijk juist, basis leggen :j

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 12:46

Sonja schreef:
Zie je eigen leeftijd en topics ;)

Minder ervaring is niet negatief hoor :) Heerlijk juist, basis leggen :j

nou ja daar kan ik best inkomen het is normaal dat je meer ervaring hebt als je ouder word
en oke ik heb enkele problemen met mijn paard maar ja het is nu eenmaal het eerste paard dat ik zelf moet trainen ik zelf heb wel een goeie basis die moet ik enkel nog over brengen.. het was ook helemaal niet de bedoeling om nu meteen over te springen naar western ik wil haar zowiezo eerst een goede basis geven voor ik haar wil omscholen

de laatste dagen heb ik dan ook weer zitten na denken over iets geheel anders... het stond al vast van sinds ik haar heb dat we binnen enkele jaartjes een veulen wouden van haar waar ik dan ook weer mee verder kan. nou dacht ik in plaats van haar nu helemaal om te scholen ik gewoon enkele jaren western lessen neem en dan het veulen western laat opleren ?

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 12:56

TsarinaZ schreef:
de laatste dagen heb ik dan ook weer zitten na denken over iets geheel anders... het stond al vast van sinds ik haar heb dat we binnen enkele jaartjes een veulen wouden van haar waar ik dan ook weer mee verder kan. nou dacht ik in plaats van haar nu helemaal om te scholen ik gewoon enkele jaren western lessen neem en dan het veulen western laat opleren ?

Maar als je dan een tweede paard neemt om western te gaan rijden, waarom dan niet gelijk een quarter nemen? Dan weet je zeker dat je paard geschikt is voor western. Dan kan je nu toch met je springpaard lekker springen, lesjes western op een westernmanege. Als je het dan leuk vindt koop je een quarter erbij, ipv dat je een veulen fokt. Blijkbaar kan je 2 paarden onderhouden. Qua kosten zal het niet veel schelen (veulen = dekkingskosten, opfokkosten, misschien dat het niet goed gaat, wachten met inrijden tot ie oud genoeg is, nog steeds een ras dat niet gefokt is richting western) en op een quarter kan je gelijk rijden en heb je een op en top westernpaardje.

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 13:20

dat kan ik natuurlijk ook doen al zou ik toch graag een veulen van haar willen.. ik denk dat tijd dat dan zal uitwijzen als ik western dan echt leuk vind zal ik het goed moeten bekijken of ik nou een quarter neem of een veulen.. als het uiteindelijk dan toch niks voor mij is neem ik gewoon een veulen van haar en ga verder in het springen..

EefjedeKort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 22:51

Ookal is het niet echt een geschikt paard voor de western kunnen ze de sterren van de hemel lopen. Als je maar iemand hebt die er verstand van heeft anders zou het wel fout kunnen gaan. Dus neem iemand met verstand ervan en ga er mee aan de slag. Kan zeker een succes worden!!