Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
quarterH schreef:Heb je het artikel in de laatste Paints & Quarters gelezen over fok en opfok op de eigel gold ranch?
Staat precies omschreven hoe zij het doen.
Ik vind dat super en wilde daarom een paard wat daar is opgegroeid. De manier hoe ze groot worden zorgt voor brave sociale en lichamelijk sterke paarden. De redenen waarom staan erin.
Ik heb er een week 24 uur per dag rondgelopen en naast de stallen geslapen en ik heb in die week geen een paard meegemaakt dat naar een ander trapte, beet of wat dan ook. Ook niet naar mensen. Gewoon allemaal superbraaf. En ze komen van zoveel verschillende bloedlijnen dat dat echt niet alles zegt.
superpony schreef:Je zet ze na 2jaar naast elkaar en STEL dat die uit opfok op dat moment behoorlijk ''klaar'' is en die van thuis nog wat achter loopt. Kan die het nog inhalen met de tijd en wordt deze net zo sterk als die uit opfok? Dat is mijn grootste vraag waar je eigenlijk geen antwoord op kan krijgen, mits je x aantal gelijke paarden kan opfokken op diverse manieren.
Ik ken idd ook paarden die aan huis hebben gestaan of in pension en heel veel mee gedaan is, maar kleine draakjes zijn geworden.
En ook paardjes uit de standaard opfok waar 2 of 3 jaar amper naar omgekeken is. Ze lijken schrikachtig en zijn al best sterk als je ze dan gaat leren meelopen, vast staan, voetjes optillen etc. Toch is er vaak niks aan ''verknald'' en merk je er na een periode van training niks meer van.
Hele lieve hengst.