Hoefschoenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:32

Ik zou er ook nooit zomaar ijzers onder slaan hoor, zelfs bij een medische reden zou ik het liever eerst nog bij een natuurlijk bekapper (met goede opleiding) zoeken.
Hoeven van paarden die al hun hele leven non stop op ijzers staan word ik echt niet vrolijk van, zo'n verschil met paarden zonder ijzers, dat kan niet goed zijn, en dat is het ook niet.

@naomi90: Hoelang rijd je er al mee? Ondervind je er ook wel eens nadelen van? (Dat het geschuurd heeft bij de kroonrand bv.)

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:32

@ arun: Dan ben ik niet helemaal met je eens, maar snap je point.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 08:49

Barbara14 schreef:
je kan overal met hoefschoenen rijden ,
maar als je ooit wedtstrijden wil gaan rijden dan zou ik ze niet om doen omdat als je in de wedstrijd ring zit en je hebt ze nog om , dan word je gediscalificeerd.

Psydoxy schreef:
Bij endurance mag je ze toch gewoon om laten

Klopt helemaal, psydoxy. Ik denk dat Barbara14 niet doorheeft dat het hier om endurance gaat en niet om een dressuurproef.

Naomi90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:14

@ Gypsy: Nee dit model komt niet tot de kroonrand en niet aan de koten. Wat dus ook inhoudt dat je ze niet in hoeft te lopen zoals bij sommige andere modellen wel. Ik vind ze heel fijn, maar je moet wel het pinnetje gebruiken in de clipsluiting, anders kunnen ze openklappen tijdens het galopperen. Mijn paardje reed er zo mee weg en loopt er ook echt merkbaar minder gevoel door dus op ruw terrein en lange tochten gebruik ik ze. Ik heb ze via agradi gekocht, het goedkoopste easyboot model. Daar hebben ze heel regelmatig stickerkortingen etc waardoor het iets meer betaalbaar is. Ik zou aanraden er eerst twee te kopen, dan weet je of je de maat goed hebt en kan je met die vergelijking nog 2 passende hoefschoenen bestellen.

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:18

Ik lees even mee,
ik doe sinds kort ook aan endurance en ik woon dus totaal niet dichtbij het bos. Het is hier altijd trainen langs/over de weg. Of eerst een stuk over de weg tot je echt ergens bent.
Ik zou ook alleen hoefschoenen willen voor de trainingen, niet voor de wedstrijden, want mn peuny heeft super hoeven verder. :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:21

Dat klinkt geweldig naomi, maar hoe weet je eigenlijk of het past dan?
Mijn merrie is een trekpaard kruising met nogal brede hoeven, alleen aan de achterkant is de vorm weer heel anders. Mischien maar eens informeren of zo'n bedrijf ook langs kan komen, om verschillende modellen te passen.

Naomi90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 16:08

@Gypsy: Ik weet dat er mensen zijn die hoefschoenen komen aanpassen, en zelfs iemand die zelf hoefschoenen maakt op maat, maar daar hangt wel een prijskaartje aan vast. Ik heb zelf een flinke fjorden ruin met grote hoeven en omdat het voor mij als extraatje is wilde ik een voordelige oplossing. Ik heb de hoeven opgemeten en in de tabel die op de site van agradi staat kan je lezen met welke maat dit overeen komt. Helaas bleek na het passen dat ik een schoen te klein had besteld, gelukkig is ruilen geen probleem. Om die rede denk ik dat het makkelijk is als je dus per 2 besteld, mocht voor niet passen dan past achter misschien wel. Je merkt eigenlijk zelf heel goed of ze passen. Ze moeten stroef aan gaan, strak sluiten en daarna kijk je of de hoefrand rondom helemaal vrij is.
Ik heb destijds wat internet onderzoek gedaan en ook al zijn easyboots de goedkoopste, ze zijn zeker niet de slechtste. Ze gaan het langst mee, blijven het beste zitten vergeleken met cavallo's etc en ze raken het paard nergens waar het hinderlijk kan zijn.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 08:37

Oké, ik zou het dus gewoon kunnen proberen, fijn dat ruilen mogelijk is! Nog een vraag :o Hoe zit het eigenlijk rond de hielen? Mijn merrie staat daar behoorlijk laag, kan het dan niet gaan irriteren?

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 09:34

Ik ondervond 1 nadeel het koelwater loopt in de schoenen en dat maakt de hoefballen zo week dat de huid helemaal wit word. Dus voor heel lange afstanden vrees ik dan wel voor open schuren. Ik raad wel aan om ze elke rustpauze uit te doen, om alles na te kijken en de hoeven te laten drogen.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:12

Voor klasse 1 en 2 zijn hoefschoenen ideaal vind ik. Ook klasse 3 wilde ik ermee gaan rijden, maar door een peesblessure is dat nog niet gelukt.

TS, ik weet niet hoe ver jij al bent, welke klasse je start? Voor klasse 1 en 2 zijn hoefschoenen in ieder geval prima en als je eenmaal klasse 3 startgerechtigd bent, ben je zelf ervaren genoeg om te beoordelen wat voor jou en jouw paard het beste zal zijn.

Hoefschoenen = geen ijzers, geen gedoe elke 8 weken en dan goed moeten uitmikken voor een wedstrijd etc. Gewoon lekker de schoenen aan, met trainen en met wedstrijden. Zijn voor mij ook goedkoper dan telkens ijzers.

Sommige wedstrijden en trainingen rij ik zonder schoenen, afhankelijk van de ondergrond. Of het nodig is qua ondergrond hangt van je paard af. Sommigen rijden UHR op blote voeten zonder problemen, terwijl mijn paardje toch echt veel lekkerder loopt met haar schoenen aan.

Ik heb nu Renegades, en die vind ik super. Eerder had ik easyboots (de simpelste, zonder sok eraan), die waren ook fijn. Alleen omdat mijn paard achter nauw staat trapte ze een enkele keer een eigen schoen uit en dat is op wedstrijden natuurlijk niet handig, dus overgestapt op Renegades, die trapt ze niet uit.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:13

@Gypsy: mijn paardje staat ook laag en ik heb nooit problemen met de Easyboots en Renegades gehad.
Maar elk paard heeft andere hoeven, het mooiste is als je een keer kan proberen via een kennis, op een wedstrijd even passen of via een winkel.