[SGW] SGW ruiterfitheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosa_

Re: SGW ruiterfitheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:18

Dat stuk in de P&S heb ik ook gelezen, bijzonder interessant!

Conditioneel zit het bij mij wel goed, maar ik werk mezelf daarin tegen. Ik kan namelijk met gemak een half uur hardlopen, alleen in de cross begin ik bij hindernis zes zo ongeveer pas adem te halen, waardoor het toch misgaat en ik buiten adem ben. Ik probeer dus meer bezig te zijn met mijn ademhaling tijdens de cross, daarin gaat het bij mij fout. Adem houd ik (onbewust) in of adem te oppervlakkig en daardoor kom ik mezelf op driekwart tegen. In Oenkerk viel ik bijna flauw vlak na de finish. Vriendinnetje van mij is vorige week met mij bezig geweest met een hartcoörentie (ik denk dat dit het woord was :+). Je hartslag werd dan weergegeven op een scherm en door middel van ademhalingsoefeningen kon je dan na de tijd zien welke oefening je hartslag het meest terug bracht.

Conditie houd ik eigenlijk op peil door zes keer in de week paard te rijden en elke dag veel te fietsen, naar school, naar huis, naar de stad, weer naar huis, naar de supermarkt, naar vriendinnetjes, weer naar huis enzovoorts. Daarnaast probeer ik een keer in de week te gaan bodyfitten.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:43

Voor mensen die moeite hebben met adem halen: Liedjes zingen (of praten).

Aangezien ik gefrustreerd word van de regen en wind en daarmee genoeg excuses vind om niet op de fiets te stappen heb ik besloten morgen een fitness programma voor op de wii te kopen. Tijd voor actie.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:49

Je kunt ook gaan schredden Anouk!

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 22:08

Ik vroeg me echt af waar je het in vredesnaam over had. :') Maar ik heb even gekeken, maar dat lijkt me ook wel iets.
Morgen maar eens proberen. :D

Dankjewel voor de tip!
(Ik heb het topic al een paar keer voorbij zien komen bij actieve onderwerpen maar ik dacht dat het puur om het afvallen ging :o )

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 08:55

Ik ben ook begonnen met shredden. Ik zag het topic zo vaak langs komen, dat ik nieuwsgierig werd. En nu ben ik enthousiast! Nu twee dagen gedaan en het gaat prima. Handig dat je gewoon thuis de oefeningen kunt doen en er per dag niet heel veel tijd mee kwijt bent. Ik moet nog even afwachten wat het resultaat is hoor, daar kan ik na 2 dagen nog niet veel over zeggen, maar tot nu toe denk ik wel dat het bij gaat dragen aan een betere conditie.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 10:03

bianca1980 schreef:
Saar @ kan Alice daar niet iets over zeggen of anderen uit die regionen ?? die hebben volgens mij hele programma's?? Alice ook op de trampoline en Adelinde stond laatst een heel stuk van in de Paard en Sport dat zij lest bij een zeer erkende turn leraar, daar stond ik echt van te kijken.....

Waar over zeggen? Ik weet heel goed wat Alice en Adelinde doen, doe ook wel eens oefeningen met Alice als ik daar ben. Vroeg mij alleen af wat ruiters hier doen!

Zelf gister weer een zeer pittige conditietraining gehad maar de conditie viel niet tegen, wil vanaf nu ook meer conditiewerk gaan doen om fit het cross seizoen in te gaan :j

Edit: overigens staat het ook op de planning om te gaan kick boksen, moet het alleen nog even in mijn te drukke schema ergens gaan plaatsen! Super goede work out waar je een zeer goede conditie van krijgt.

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 19:20

Evony schreef:
Ik weet heel goed wat Alice en Adelinde doen, doe ook wel eens oefeningen met Alice als ik daar ben. Vroeg mij alleen af wat ruiters hier doen!

oohh ..vandaar....dat had ik niet zo meegekregen.. :D Nou ja: Ik train dus altijd op de kazerne, alle vormen van cardio en dus ook fitness op kracht, bankdrukken ed en Kettle bel Training doe ik en ook op een traploop apparaat lopen....

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 22:50

Haha jij telt niet hoor, net als Kris die telt ook niet ^)

Ik ga nu al kapot van de spierpijn van 1 conditie training haha!

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 23:53

Evony schreef:

Sorry.. <<)

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 00:05

ik tel ook niet mee hoor :') loop harder dan een schildpad maar daar houd het wel mee op. :7
Paardrijden doe ik 5x in de week, en wandelen maar qua conditie is het echt but.

Er komt van het voorjaar wel een grote trampoline en dat gaat ons al helpen natuurlijk. En voor de rest moet ik blijven ademhalen in de cross, ik praat idd ook altijd onderweg want dan haal ik iig adem.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 11:54

Na mijn eerst paar crossen kwam ik er ook achter dat ik met de bijkomende spanning toch te weinig conditie had. Toen ben ik gaan hardlopen.
Vanwege rugproblemen heb ik vorig jaar alleen gefietst voor mijn conditie. Ging ook best aardig.
Nu weer hardlopen proberen op te pakken omdat dat zo lekker efficient is.
Vanwege de rugproblemen gericht buik en rugspier oefeningen gaan doen. Daar heb ik wel echt profeit van bij het rijden. Al merk ik het vooral bij dressuur werk (verruimingen bijv).

Daarnaast is inderdaad mezelf mentaal op de rit hebben in een cross het moeilijkste. Bij het crosslopen bekijk ik ook alvast een beetje waar ik even rust heb en probeer daar dan ook echt te denken *ADEM*. Als ik daar echt aan denk scheelt dat wel heel veel.

Verder, voor het lef, bekijk ik na een training de hindernissen ook nog eens te voet. Dan heb ik een beter referentiekader als ik de cross ga lopen en lijken ze niet ineens heel veel hoger vanaf de grond.

Dat wordt ook echt weer een aandachtspunt na een winter met heel weinig spring routine... :oo

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 12:38

Ik probeer weer vaker op de hometrainer te stappen, toch wel 4 dagen in de week 3 kwartier proberen en dan afwisselen in stand :j
Net ook gedaan en benen voelen nu al pap haha.

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 12:45

In het kader van de mentale training nu toch actie ondernomen. :) Aanstaande dinsdag de eerste keer en ik ben enorm benieuwd ;) Qua fitheid is het op dit moment beroerd, want ben gepakt door een of ander griepje wat aardig hardnekkig is -O-

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 12:54

jipje_niekje schreef:
In het kader van de mentale training nu toch actie ondernomen. :) Aanstaande dinsdag de eerste keer en ik ben enorm benieuwd ;) Qua fitheid is het op dit moment beroerd, want ben gepakt door een of ander griepje wat aardig hardnekkig is -O-

Wat ga je dan precies doen qua mentale training?

thysvisscher

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 10:43

Leuk topic, ik lees rustig een beetje mee :-)
Agv longproblemen liep ik er afgelopen jaar ook tegen aan dat ik letterlijk lucht te kort kwam tijdens de cross. Eerst weer gezond worden en dan kan de conditie weer worden opgebouwd. :-)

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:31

bianca1980 schreef:
Evony schreef:

Sorry.. <<)

Ik kruip wel weer onder mijn steen ;)

Mister T

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 19:32

Goed initiatief Saar!

Ik deed ook altijd 2x hardlopen in de week en dat was voor mij altijd voldoende om in conditie te blijven. dit ligt helaas nu wel weer stil sinds ik het paard niet mer mijn moeder deel en zelf min 6 dagen in de week rijd en fulltime baan. Ik moet het echt weer oppakken, maar weet nog niet hoe :+
Iemand tips haha!

Mentale fitheid is meestal erg goed. Heb meestal wel een winterdipje! verder altijd lekker fanatiek en hou ik van bezig zijn! Paardrijden is voor mij altijd een uitlaatklep. Lekker hoofd leegmaken!

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 09:23

Ik had zaterdag crosstraining en ik heb nu nogsteeds het gevoel alsof mijn kuiten me bij elke stap vermoorden. := Hoe kan ik die sterker maken? Heb dit vorig jaar nooit zo erg gehad.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 11:49

Rosa: ik ben gaan hardlopen maar dat lijkt niet afdoende te werken. Gister galoptraining gedaan maar nu met mijn beugels op cross lengte en weer dikke spierpijn.
Ik zeg dus: door het gewoon te doen (galopperen en springen)

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 12:05

Ja, want conditioneel zit het allemaal wel goed. Gister in het bos ook gewoon beugels op crossmaat gehouden en veel galop gedaan, dat was eerst echt een hel dus daar komt het ook gewoon door.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 12:18

Misschien je kuitspieren rekken Rosa? Zijn ze miss te kort, zo is mijn Achilles te kort en heb daar ook wel last van :j .

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 13:40

Ik moet ook weer wat aan de conditie gaan doen. Op het moment heeft Jer alleen maar meer ballast mee te dragen :Y)

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:37

Mijn conditie is inmiddels op een dieptepunt. Hoop dat ik een beetje fit genoeg ben voor markelo, maar heb er een hard hoofd in! Zometeen lekker weer hardlopen en rekken en strekken...

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 12:42

Mjoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 17:36

Interessant topic dit. Maar beoefenen jullie de paardensport beroepsmatig? Ik heb naast mijn fulltime afstuderen, mijn vriend, huishouden en 2 paarden rijden geen tijd om daarnaast ook nog te sporten.

Mijn wekelijkse workout is op zaterdag wanneer de stallen door mij gemest worden (10 stuks) :+ daarnaast fiets ik twee keer per dag 10 minuten van het treinstation naar mijn afstudeerbedrijf, en rijd dus 5x in de week 2 paarden. Ohja, schoonmaken kan ook een best intensieve workout zijn ;)