[WN] Mijne 4 e x Poging tot westernriding.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roosjuh17

Re: Mijne 4 e x Poging tot westernriding.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 19:12

Dankjewel! :)

xShayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:39

Als je je benen onder je lichaam houd en je boven benen een beetje ''klemt'' schuif je niet in het zadel en kan je de beweging van je pony ook niet in de weg zitten met je benen, ik weet dat bij springen en dressuur je benen op de singel zitten ( heb het namelijk zelf ook 9 jaar gedaan := ) maar mij is geleerd dat ik zo moet zitten met western.
verder mijn complimenten en een super mooi paardje is het ! *\o/*

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:43

Ziet er voor de 4e keer netjes uit. Werk aan de punten die genoemd zijn en doe inderdaad je beugels wat langer. :)

Grappig dat mensen bij western altijd aan op 1 hand en losse teugels denken. Om daar te komen wordt er toch echt eerst op een snaffle (waarbij je altijd op 2 handen rijdt) gereden.

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 20:01

mijn beugels zijn ondertussen langer.
Bedankt!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:16

Roosjuh, deze foto's zien er véél beter uit! Duidelijke vooruitgang zie ik.
Het commentaar wat reeds gegeven is ga ik in mee, je zit vrij kort, dat komt omdat je springruiter bent dus dat is logich, zelf zit ik ook vrij kort op mijn paarden.
Deze keer is je openingstekst veel duidelijker en begrijp ik beter wat je aan het doen bent als in je andere topic.
Ik zie nog steeds je teugel niet door je hele hand maar tussen pink en ringvinger....haha, dat duurt even voor het eruit is....of heb je voor jou gevoel beter gevoel met rijden op deze wijze ?
En ik vind dit een erg leuk paard.

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 11:48

Elcamino. Je bent serieus de eerst die dat tegen mij zegt dat ik mijn teugels zo houd :o
Mijn lesgever heeft daar nog niets over gezegd. Haha ik vond het al raar dat mijn andere bazing ( zij heeft een pleasure en apie die ik nu rijd) haar teugels door haar volledige hand had hahaha.
Nou ik vind door mijn pink eigenlijk fijner omdat ik dan meer kan voelen.
Mijn benen zijn idd vreselijk kort hier. Die zijn inmiddels 2 gaten langer gemaakt :p al ziet dit wel stommer uit omdat mijn benen nu onder de kleintjes uitsteekt.

Deze dame is idd prachtig!
Dankjewel :)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:49

Dat heb ik ook lang gedaan hoor, voelde ook "beter". Later afgeleerd, Zodra je op 1 hand gaat is het helemaal over ( hoewel ik meestal gewoon alles op 2 handen rij)
Mijn Cody is slechts 1.48 groot, daar steek ik ook onderuit. Ik rij nog steeds te kort, ik rij al 35 jaar paard en vind langere beugels gewoon kl*te....

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:54

ElCamino schreef:
Roosjuh, deze foto's zien er véél beter uit! Duidelijke vooruitgang zie ik.
Het commentaar wat reeds gegeven is ga ik in mee, je zit vrij kort, dat komt omdat je springruiter bent dus dat is logich, zelf zit ik ook vrij kort op mijn paarden.
Deze keer is je openingstekst veel duidelijker en begrijp ik beter wat je aan het doen bent als in je andere topic.
Ik zie nog steeds je teugel niet door je hele hand maar tussen pink en ringvinger....haha, dat duurt even voor het eruit is....of heb je voor jou gevoel beter gevoel met rijden op deze wijze ?
En ik vind dit een erg leuk paard.

Wat grappig, was mij nog niet opgevallen. Ik heb het meteen (moeten) afleren, nu wil ik niet anders meer!

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 13:49

Ja , idd echt raar. Ik rij zelf nog engels op mijn paarden dus :p vind het moeilijk om beide te doen.
Ik voel ook meer door mijn duimen;
Moet wel zeggen dat ik nu +- 30 min van het Uur dat ik rijd per paard wel met 1 hand en beetje nekreining rijd.
Maar als ik ze een beetje ' bij elkaar ' rij , is het toch echt met de pinky's. Is dat zo erg trouwens? Vroeg me dat af.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:09

Mij maakt het niks uit, vopor rijden ook niet maar denk erom: bij shows starten mag het niet!!! En het is moeilijk af te leren wanneer je het thuis wél doet...foutje sluipt er zo in, "macht der gewoonte" en dat zou zonde zijn.

Ben je bezig met gecontroleerd overgaan naar 1 handig met de neckreining? Of pak je gewoon meteen de teugels op 1 hand?
Ik begin altijd met mijn hand van de stuurrichting extra van de hals en dan in combinatie met buitenhand tegen de hals en buitenbeen erbij die kant op sturen.Als dat werkt ga ik steeds meer de binnenhand bij de hals houden. Ondersteunen met binnen been ( tegen naar binnen vallen en netjes de buiging vasthouden).

En op 1 hand moeten ze ook gewoon bij elkaar gereden worden. Maar dan ben je een stap verder in de training, weet niet of dat al de bedoeling is.... ik zou persoonlijk eerst op snaffle alles netjes en onder controle hebben voor ik op 1 hand verder ga... Of ben je dit ook aan het "proeven" ?

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 14:20

El camino: nou goed dat je het zegt hoor! Ik zal proberen dan door mijn hand te doen.
We gaan enkel Trail en cutting doen. Ik zelf dan catle penning ( in de toekomst hoor) .

Wat betreft de neck reining. De paarden kunnen dit al. Behalve de jongste. Maar die heb ik nou zelf zadel mak gemaakt. op basis van gewone klassieke dressuur ( mengeling). Mijn baas zet er later als ze netjes relaxed loopt gewoon de reining en cutting knopjes op. Ik leer haar nu enkel dressuur, nagefelijkheid , stoppen op gewicht, en draaien via de buiten kant. Omdat zijn paarden altijd achteruit moeten denken moet ik telkens als ik haar stil zet haar draaien zodat ze die draai bij de cutting onder de knie krijgt.
De oudste twee kunnen dit al. Ik blijf gewoon thuis altijd op Snaffel rijden. Ik vind mezelf echt niet ervaren genoeg om op een Shanks te rijden + de eigenaar rijd daar ook enkel op shows mee.
Ik doe het eerst Idd met 2 handen. Maar ik probeer altijd wel op de ' nek ' te sturen.
Maar puur voor mezelf doe ik de laatste 30 min met 1 hand.
Omdat ik dan ook gewoon veel minder grof ben in mijn teugel hulpen.
Ik ben nu een combinatie aan het doen van de twee. Ik rij eigenlijk enkel dressuur met de paarden.
Merk aan hun dat als ik met 1 hand rijd ze net iets meer ontspannen zijn.
Dus ben er een beetje mee aan het experimentere, en mijn les gever zegt dat ik dit ook prima kan doen. Omdat beide paarden dit ook volledig onder de knie hebben. MAAR ik moet ook zeker met 2 handen werken hoor.

Betreft de snaffel. Ik wou idd eerst zorgen dat ik hiermee alles kan. Dan stap ik over op een bosaal. Zodat als ik op show moet gaan, en dus met een Shanks moet rijden ik subliem ben in mijn handhulpen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:29

Een bosal werkt écht heel anders als op 1 hand rijden. Een bosal is een vak apart en moet je zeker niet onderschatten. Zlf vind ik het niks, maar superknap als mensen er netjes mee kunnen rijden.
Ik weet niet waar maar er is een tijdje terug een speciale bosal clinic geweest....
Ik kan er niet mee overweg, mijn oude paard ook niet...dus mijne is te koop....hahaha....

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 15:11

Ja de paarden hebben allemaal :p behalve de baby dan. Al een tijd op bosaal gelopen.
Dus ik wil me daar ook wel effe op verdiepen eigenlijk.

Ja klopt, is ook een ander drukpunt dan een bit uiteraard.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:15

roosjuh17 schreef:
Ja , idd echt raar. Ik rij zelf nog engels op mijn paarden dus :p vind het moeilijk om beide te doen.
Ik voel ook meer door mijn duimen;
Moet wel zeggen dat ik nu +- 30 min van het Uur dat ik rijd per paard wel met 1 hand en beetje nekreining rijd.
Maar als ik ze een beetje ' bij elkaar ' rij , is het toch echt met de pinky's. Is dat zo erg trouwens? Vroeg me dat af.

Kom je niet in de knoop met de split reins als je je pink eronder doet? (Omdat je niet 1 teugel in je hand hebt, maar ook nog het uiteinde van de andere bedoel ik)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:16

ElCamino schreef:
Een bosal werkt écht heel anders als op 1 hand rijden. Een bosal is een vak apart en moet je zeker niet onderschatten. Zlf vind ik het niks, maar superknap als mensen er netjes mee kunnen rijden.
Ik weet niet waar maar er is een tijdje terug een speciale bosal clinic geweest....
Ik kan er niet mee overweg, mijn oude paard ook niet...dus mijne is te koop....hahaha....

Bosal is inderdaad een erg moeilijke optoming. Zelf ook wel geprobeerd en les in gehad, maar loop er nog steeds erg mee te klungelen. Niet dat ik het vaak gebruik, ik wil me eerst nog iets meer verdiepen

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 15:24

Nope , eigenlijk zit ik nooit in de knoop met mijn teugels. Vaak heb ik wel een bruggetje zeg maar. Maar ik heb ze soms ook gewoon zoals ' engelse ' teugels hangen :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:03

ElCamino schreef:
Mij maakt het niks uit, vopor rijden ook niet maar denk erom: bij shows starten mag het niet!!! En het is moeilijk af te leren wanneer je het thuis wél doet...foutje sluipt er zo in, "macht der gewoonte" en dat zou zonde zijn.

Gaat nu 1 heel vervelend zijn, graag link naar regelement waar dat precies staat }> Precies dus NERGENS!!! Er staat in de regelboeken alleen dat je bij shanks max 1 vinger tussen de reins mag hebben, maar echt nergens dat je bij trens de volle hand om de teugels moet hebben.

Rijd al eeuwen met de teugel tussen de ringvinger en de pink. Ben nog nooit erop gediskwalificeert, nooit. Heb EK's gereden, NK's en de regelboeken uitpluizen is een hobby van me. Dus please vertel me waar dat staat :D

GS nee hoor, gewoon de teugel tussen de ringvinger en pink en het uiteinde onderlangs. Net als een dubbele teugel dus.

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 00:20

Ooh oke mooi haha :p dan kan ik dat blijven doen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 08:36

rina dát heb ik nooit geweten, ik heb altijd geleerd dat het niet mag en om ellende te voorkomen heb ik het gewoon mezelf goed aangeleerd.Ik kijk werkelijk nooit in de regelboeken....
Dan heeft de TS geen probleem lijkt me...

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 10:48

Ik vind het er zeker beter uit zien dat het vorige topic!

Persoonlijk lijken mij de beugels zo niet te kort, en je moet zitten zoals je zelf lekker vind qua lengte
Wat me wel opvalt is dat je behoorlijk in een stoel zit zit, je onderbenen liggen erg naar voren
Probeer je fenders voor het opstappen naar achteren te brengen, dat wil wel eens helpen
Teugel houding doe ik ook zo, zo rij ik zelf het fijnst als ik 2 handig rij, idd omdat ik dan meer voel in mn handen!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:13

ElCamino er wordt wel vaker wat geroepen, en meestal is het dan een verdraaiing van een andere regel (zoals hier de 1 vinger bij de 1 handvoering) en dat ding gaat dan een eigen leven leiden. Zoals men het dus ook tegen jou heeft gezegt. Ik zeg altijd bij zulke dingen kijk het regelboek na, en ik doe dat dus ook heel vaak aangezien ik zeker wil weten dat als ik op een wedstrijd kom ik niet gediskwalificeerd wordt op mijn optoming of anders wat.

Maar het mag dus gewoon, en je had het je niet af hoeven leren :D ;)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:29

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het zonder pink fijner vind rijden. Maar dat het gewoon mag is wel goed om te weten!

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 22:40

Ik rij al jaren western, verschillende trainers gehad en verschillende wedstrijdjes mee gereden en ik rij nog steeds met mijn teugels tussen mijn pink en ringvinger. Dit blijf ik de fijnste manier van rijden vinden. Ik rij ook op 1 hand, maar dan heb je de teugels heel anders vast.
Met bosal rijden kan ik je alleen maar aanraden. Ik vind dat heel fijn om mee te rijden. Al moet je iinderdaad de manier van 'signalen geven' even gewoon worden.

Ik wil toch ook wel even aangeven dat het heel moeilijk is om een goede en juiste zit te hebben in een westernzadel dat te groot is!
In de les werd ALTIJD op mijn zit gewerkt. Ik zat te ver naar achter, mijn benen lagen niet goed, ik zat niet op het juiste punt in het zadel.... (zadels maat 16 inch en 17 inch)
Na jaren eindelijk mijn eigen zadel kunnen kopen (een 15 inch) en mijn zit was plots veel beter. Om niet te zeggen dat ik er totaal geen reacties meer op kreeg.
Ik schoof niet meer, ik zat stil, ik zat op het juiste punt in mijn zadel en mijn benen lagen plots goed :D

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 08:37

Je zit met een goed passend zadel ook veel vaster in het zadel en automatisch zit je dan een stuk netter.
Het scheelt ook enorm of j een glad leren zitting hebn of suede/geruwd leer. Dat is óók veel stroever.
Persoonlijk vind ik een glad, wat groter zadel lekkerder om wat meer te kunnen bewegen en reageren bij acties van een paard. Uiteraard is dat persoonlijk...

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 11:04

Ik vind het eigenlijk niet erg om op een groot zadel te zitten. Maar ik zoek eigenlijk altijd de lepel op vanachter omdat ik echt wil zitten dan bij een ' oefening' en dan kan ik niet anders dan me ver naar achter te duwen. Zelfs met lange beugels zit ik dan nog in een stoel zit.
Maar gelukkig komt volgende week mijn billy cook 16 inch cutting zadel aan :)