Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
rina schreef:sflj schreef:En de afkomst testen? (Rina?) Want wat als jij hebt uitgeplozen dat jouw nieuwe paardje op papier niet van Impressive afstamt? Als je dat niet test...
Als je daar al vanuit moet gaan, moet je van je lang zal ze leven nooit meer een QH/Paint of Appie kopen, heel simpel. De papieren check ik via het betreffende stamboek, en dan mag je er toch vanuit gaan dat die hun spul op orde hebben, en het paard in kwestie (in bezit van die papieren) ook daadwerkelijk die afstammeling heeft. En dat uitpluizen van die papieren gaat bij mij een stukje verder dan alleen het papiertje van het paard zelf. Reken er maar op dat ik terugzoek tot aan het begin. Overigens als ik iemand niet vertrouw kwa papierwerk van zijn/haar paarden kan sowieso wel vergeten wat aan mij te verkopen.
Dan zou je dus naast alle genetische tests ook een Parentage verifacation moeten laten doen. Die gaat mij te ver, en zoals ik al zei, als ik een verkoper niet vertrouw koop ik niet.

sflj schreef:Stop maar met kopen dan! Je zou nog verbaasd staan kijken!
Hoeveel mensen hier weet echt zeker dat de paarden op het registratiepapier ook echt de ouders zijn?
Ik heb er 5 en ben van 1 maar (redelijk) zeker! (Omdat ik er bij was.) De merrie lukt meestal nog wel maar of de hengst ook echt de vader is...?
Jij en ik kennen elkaar vaag, zou je een paard van me kopen? Ik denk het wel. Maar als ik niet eens zeker weet ...
En ja ik weet zeker dat mijn paarden ook echt de correcte ouders op papier hebben staan. 2 zijn bij mij geboren, 1 is rondom getest omdat ze homozygote is, en de laatste komt bij een kennis van me vandaan, waarbij ik toendertijd ook gelijk de moeder heb gekocht. Van die weet ik ook 100% dat de juiste ouders op papier staan
Maar zonder gekheid, de kans dat ik in NL wat koop is vrijwel 0,0. De paarden in NL zijn ten opzichte van Dld veel te duur en hier heb ik ook veel meer keuze. DubbelDun schreef:freeride schreef:sflj, een paard dat ingeschreven is, en waarmee gefokt wordt, is DNA getypeerd, dus adhv manen met worteltjes, wordt er gecontroleerd of de opgegeven ouders wel de ouders zijn. heel vroeger gebeurde het weleens dat impressive van een papier verdween, maar nu gaat dat gewoon niet meer.
Dát is dus niet waar. Er wordt alleen een DNA type bepaald, niet meer en niet minder. Als je wilt weten of de ouders van een paard ook écht de ouders zijn kun je een ouderschapstest laten doen (parentage verification). Pas dan wordt er naar het DNA gekeken of er een match is. Heb je pech dat de ouders al oud zijn en er dus geen DNA getyped is én ze zijn overleden dan zul je daar dus nooit achter komen.

sflj schreef:Dat zou bij koop waarschijnlijk van de prijs afhangen en verkopen doe ik niet.
Maar tests om de ouders vast te stellen lijken mij minstens net zo belangrijk.
Ik vind deze discussie wel grappig omdat ik gevallen ken waarbij de afstamming van een veulen niet bekend was en er maar even 'iets geregeld' werd.

Callisto04 schreef:PSSM kun je NOG niet afleiden uit bloedlijnen omdat het blijkbaar veel voorkomt binnen verschillende bloedlijnen. Maar dit betekent niet dat de oorsprong niet ooit kan boven water komen, alleen is het mogelijk dat het zo ver terug gaat dat dit weinig houvast gaat bieden. Misschien is het al bekend, maar mogen de onderzoekers het niet prijsgeven?
Bron: http://www.equinews.com/article/update-pssm-horsesCitaat:“It is estimated to have emerged as far back as 1,600 years ago, when the great horse was being developed from European draft and light horse breeds to carry knights with heavy armor into battle,” noted Valberg.
Als dat goed is pas keuren.
)?