[WN] Bitloos reining

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 08:44

ik ben begonnen met dressuur, mijn dressuur instructrize vertelde mij die tijd dat de slide stop ontzettend slecht is voor de achterbenen(pezen+gewrichten) nu rijd ik zo'n half jaar intensief western en vroeg aan mijn (western)instructeur of mijn oude instructrize gelijk had. hij vertelde dat wanneer het paard het wil is het niet slecht. als het paard het niet wil of in zich heeft en jij gaat dat toch doorzetten dan zal je paard het uiteindelijk wel doen maar niet op de goede manier en dus slecht voor de achterhand.

ik vroeg aan hem hoe je kunt weten of je paard het wil... en hij vertelde dat je dan gewoon eerst moet oefenen aan de hand, in stap, en dan zet je je paard stil en laat hem gelijk achteruit lopen (waardoor zijn kont als het goed is zakt) dat doe je dan een paar keer, gaat hij met het stilstaan al door zijn kont zakken dan doet hij het dus graag haha en als je dit niet kunt terugvinden (dat die kont naar beneden zakt) dan kun je dus je paard bellemmeren in zijn natuurlijke bewegingen...

ik zeg niet dat dit bij jou paard zo zal zijn natuurlijk, maar misschien kun je het wel eerst aan de hand oefenen? is nog leuk om te doen ook:D

veel succes:) en plezier!

Romkabouter

Re: Bitloos reining

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 10:46

Het is slecht als je het doet met een paard wat er niet geschikt voor is.

En dat is bij een gemiddeld dressuur paard zeker het geval.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 10:53

Alles is slecht als je het foceert/verkeerde manier aanleert/paard dingen vraagt waar hij niet op gebouwd is.

In het geval van de sliding stop hangt dit ook nog eens af van de bodem en beslag.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 06:35

Gimme_Spurs schreef:
_Cindy schreef:
Gimme_spurs, wat bedoel je dat je met bosal weinig te vertellen hebt? Ook met bit 'trek' je hem niet de bocht door lijkt me :) .

Een Bosal is geen optoming om zijwaardse bewegingen mee aan te geven (met een bosal vraag je alleen door beide teugels tegelijk aan te nemen, bij een snaffle/shank kan je ook beide handen apart van elkaar laten werken in de mond. Dat heeft natuurlijk niets te maken met trekken ;) ). Dat moet je echt met neckreining doen inderdaad. En daarbij, mocht je paardje eens flink in protest gaan en ervandoorgaan is de enige manier om hem/haar te stoppen via een kleine volte middels neckreining. Trekken heeft absoluut geen zin. Neckreining vind ik sowieso één van de eerste "te installeren" knopjes :j

en mij is altijd geleerd om met een bosal NOOIT "teugels aan te nemen" maar steeds met "pulls and slacks" te werken en vooral NOOIT met beide handen tegelijk en evenveel te vragen. altijd proberen om eerst een laterale controle te krijgen vooraleer je rechtdoor gaat werken. wanneer het paard ervandoor zou willen gaan is de oplossing "doubling" met de direct rein, dus niet de neck rein. deze truukjes werden ons destijds geleerd door heren als Al Dunning en Bobby Ingersoll, toch wel legendarische "hackamore men".

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:09

_/-\o_ Ik vraag me af hoeveel bokkers zich nu zwaar achter de oren krabben, wie die heren nou weer zijn.
Bitloos is hip.
Met een hackamore trainen/ rijden is een kunst.
Ben bang dat er maar weinig zijn die zich hier werkelijk in verdiept hebben.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:15

is het hip??? dan ga ik ook bitloos.. :D

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 22:54

sonita schreef:
_/-\o_ Ik vraag me af hoeveel bokkers zich nu zwaar achter de oren krabben, wie die heren nou weer zijn.
Bitloos is hip.

Ik wil hier wel even op reageren. Ik heb me verdiept in het bitloos rijden (zowel hackamore en bosal). Daarbij zou ik nooit een nieuwe optoming proberen zonder les. Tijden veranderen en er zijn een hoop verschillende trainingsmethoden en daarbij zoek je degene die het beste bij jou, maar vooral je paard past, toch? Ik wil altijd goed beslagen ten ijs komen en ik lees me zeker in voor ik iets "uitprobeer". Ik ken de heren en vind hun trainingsmethoden fantastisch, maar daarvoor geldt ook, van theorie (ook al gaat die theorie over hun praktijk) is een grote stap. Longeren is ook een kunst en zou ik ook niet doen zonder de nodige theoretische en praktische kennis en hulp. Ik kan natuurlijk hierin niet voor anderen spreken, maar ik heb duidelijk voor mezelf welke teainingsmeyhoden ik bij mijn paard vind passen en ik denk dat dat het belangrijkste is.

Ow, en ik heb een hekel aan 'mode'. ;)

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 09:56

sonita schreef:
Bitloos is hip.

Die namen ken ik niet, en of bitloos hip is? Ik zie om mij heen eigenlijk niemand bitloos rijden. Met bosal heb je geen constante druk op de teugels maar dat lijkt me met snaffle ook niet helemaal de bedoeling.
Ik heb twee jaar les in het rijden met bosal.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 13:02

Ik bedoelde ook geen constante druk, begrijpen jullie me niet verkeerd. Ik had het over oppakken en corrigeren, sorry voor mijn onduidelijkheid! :)