Ariebren schreef:De echte western ruiter doelde ik op.
Degene die minimaal 70 en hoger rijden in de reining.
Sinds wanneer is: western = reining?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ariebren schreef:Als je het dan maar bij "kaas" houdt.
De verwarring bij de paarden ontstaat doordat ze alleen maar dom gewauwel moeten aanhoren.
Klikken met de tong, braaf, kom op, en wie weet nog wat meer wat voor onzin geroepen wordt tegen een paard.
Een paard kan niet praten, snapt niks van de gesproken taal.
Een paard reageert op houding van de eigenaar, verzorger.
Maar een dier, paard kan wel goed reageren op een enkel woordje, dus klank.
Whooooo, het standaard woordje om een stop in te zetten.
Maar een changement doe je door je eigen beentjes goed aan te leggen.
Een spin ?? idem, geen kommando maar been aan leggen, enz.
Speed is opklakken.
Daarom niet lopen te klakken, klikken tegen je paard als je met hem bezig bent om te poetsen, wandelen, enz.
you're weird
YouthReiner schreef:Ariebren schreef:Iets specifiek in de echte western is:
Het woordje braaf is onbekend en te pas en te onpas belonen wordt niet gedaan.
Ooh, belonen deed ik wel vaak hoor. Maar misschien ben ik in dat opzicht wel gewoon een beetje meer 'penny'?
Gimme_Spurs schreef:Ik geruik niet vaak "braaf" (je hoort het vaak genoeg in de bak: "Goed zo jongen!!! Braaaaaaaaaaaaaaf, goed hoor knul!!" Wahahaha lig ik altijd in een deuk. Als poown lekker zijn best doet, krijgt 'ie van mij een flinke aai over zijn bol/kont. Ik beloon hem ook met rust. Ik laat hem halthouden of als het héél goed gaat, stop ik met trainen. Waarom uren door gaan als het zo goed gaat? Maar dit is heel persoonlijk natuurlijk. Sorry, beetje off-topic...
Maar inderdaad een aai over de hals of over de kont of stoppen met de training deed ik ook vaak als hij echt goed zijn best deed.. Ik ben dus niet de enige gelukkig, ik begon al te denken dat ik geen 'echte westernruiter' ben.
VivaLaVida schreef:Ariebren wat rijd jij eigenlijk? Dat je dat allemaal weet.
_Linda schreef:Ligt er maar net aan hoe je je paard wilt trainen. Met ons team is het toch erg handig dat ze gee en ha kennen, back up, step up etc kennen.
De eigen paarden gebruiken we vrijwel geen commando's, enkel evt. een 'kus' voor galop (met inrijden wat meer verbaal of wat dan ook om het voorwaartse erin te krijgen).
Een beloning is daar waar het paard comfortabel is, hoef je geen commando voor te gebruiken, maar de mens zelf vind het vaak prettig om zich verbaal uit te drukken, en dat is prima (hoewel somige mensen hier wel erg overdreven in zijn...wat eerder irriterend is als je in de buurt bent). Ik zie ook regelmatig mensen een commando gebruiken waarbij het paard het niet eens juist doet, who..who..whooooohooooo... lol.
superpony schreef:Ariebren, dus jij weet het wel allemaal, met ''pas'' 17 jaar western ervaring en wat werk in de paarden, zonder ooit een score van 70 te hebben gereden en anderen niet?
Er zijn meer mensen met veel ervaring die ook heel veel zien en die weten soms ook wel waar ze het over hebben.
Ik weet zoveel mensen die hun paard uitgebreid belonen. Ook mensen die hoog scoren.
Een beloning voor een paard is idd anders. Sommige mensen willen van alles roepen en knuffelen en kusjes geven. Prima, hun paard. En zolang het geen consequenties heeft in de opvoeding. Ik kan met onze pony's behoorlijk idioot doen zonder verlies van enig respect of gehoorzaamheid.
Stemcommando's kunnen vrij persoonlijk zijn, dus zal het eerst overleggen met de stal. Veel mensen roepen bij elke overgang terug ho en dat zal je moeten afleren. Het klinkt snel als whoo en daar stopt een paard op. Daar moet je wel cosequent in zijn.
Alle western termen leren is voor jezelf interessant en leer je van. Maar er is geen stemcommando voor spinnen. Ik heb weleens mensen horen klakken om het paard harder te laten gaan. Maar dat betekent dan echt tempo omhoog en niet; joh, wil je even spinnen?
YouthReiner schreef:Gimme_Spurs schreef:Ik geruik niet vaak "braaf" (je hoort het vaak genoeg in de bak: "Goed zo jongen!!! Braaaaaaaaaaaaaaf, goed hoor knul!!" Wahahaha lig ik altijd in een deuk. Als poown lekker zijn best doet, krijgt 'ie van mij een flinke aai over zijn bol/kont. Ik beloon hem ook met rust. Ik laat hem halthouden of als het héél goed gaat, stop ik met trainen. Waarom uren door gaan als het zo goed gaat? Maar dit is heel persoonlijk natuurlijk. Sorry, beetje off-topic...
Nee, ik ging ook niet braaaaaf enzo roepen hihi.Maar inderdaad een aai over de hals of over de kont of stoppen met de training deed ik ook vaak als hij echt goed zijn best deed.. Ik ben dus niet de enige gelukkig, ik begon al te denken dat ik geen 'echte westernruiter' ben.
Ik denk dat liefde voor je paard en je trots voelen omdat hij/zij zo goed zijn/haar best doet in alle takken van sport voorkomt en dat de manier van belonen uiteindelijk teruggaat naar de basis: "Goed zo jongen/meid, lekker gewerkt!" Ariebren schreef:Doordat jij braaf zegt ontspan je, je zelf en dan denk je dat je paard zich ook ontspant.
Was dieren omgang maar zo makkelijk.
Nee, ik zeg van te voren tegen het paard wat er gaat gebeuren.
Ff dit of ff dat doen.
Dat doe ik alleen maar om zeker weten dat ze mij herkennen.
Een paarden zintuig is gebaseerd op reuk en geluid.
Met zicht zien ze een roofdier op afstand.
En dan lopen we samen naar het plekje toe waar wat gaat gebeuren.
VivaLaVida schreef:Als ik goedzo zeg dan zit ik op zn nek
Ariebren schreef:VivaLaVida schreef:Als ik goedzo zeg dan zit ik op zn nek
Ik kan je vertellen dat mijn oude Tinker hengst heel erg sterk reageerd op de whooo.
Meneer was lekker aan het lessen met zijn meid.
Dus een galop cirkel maken met lange lijnen en een van de andere vrije rijders riep ineens whoo tegen zijn paard.
Wat doet die ouwe, gelijk vol in de ankers.
Meisje half over de knop heen door die reactie van de hengst.
Uiteindelijk gaf de lesgever aan dat de andere vrije ruiters geen whooo meer moesten roepen, want meneer stopte elke keer tijdens de roep whoooo.
Ariebren schreef:Doordat jij braaf zegt ontspan je, je zelf en dan denk je dat je paard zich ook ontspant.