Race monsters met bv endurance/lange rit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Race monsters met bv endurance/lange rit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 14:58

is dat niet te 'heftig' 1 teugel?
Gewoon op de onderste ring dan toch?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 15:09

Pelham met enkele teugel rijden is niet de bedoeling van het bit. Wil je het bit gebruiken waar het voor bedoeld is, dan moet je pas inkomen met de stangteugel als het nodig is. Anders kun je er net zo goed gewoon een stang met korte scharen inhangen.
Ik rijd of met dubbelgebroken of met ongebroken trensjes, ik gebruik geen zwaarder spul. Heb ik er één die gaat hangen, dan pak ik er een hackamore of een crossrope bij en rij dan dus ook met dubbele teugel. Mijn ervaring tot nu toe eigenlijk dat als een trens niet werkt, een stang ook niet gaat werken en bitloos vaak wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 15:21

Bitloos reageert mijn niet goed op,hij heeft ook een enorme dikke bobbel op zijn neus,lijkt wel verhard kraakbeen ofzo?
Ik weet niet hoe hij daar aan komt,maar prettig vind hij het niet.
En heb flink wat geprobeerd,van touwhalster,meroth tot sidepull.
Alleen hack nog niet...

Ik zit wel te denken aan een stang met korte scharen want ik wil gewoon niet trekken maar hij wordt echt heet en nijdig...vandaag ook,dan naait ie zich op(evenement)en komt zelfs iets omhoog,pure spanning en looplust maar dat kan gewoon niet altijd.
Ben echt wel van 'zo zacht als kan',maar het moet veilig zijn.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 16:31

Voordeel van een pelham tegenover een stang is dat je kunt variëren (ook tijdens het rijden), wat je bij een stang niet kunt (op de gewone bitring, met een pelhamriempje op beide ringen, of rechtstreeks op de onderste ring). Dat hij daar volgens het boekje niet voor bedoeld is, maakt mij persoonlijk niet zo heel veel uit. Voor ons werkt het fijn :). Overigens is een pelham niet altijd een stang, mijn paard loopt heel fijn op een dubbelgebroken met korte scharen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 17:29

Qua inwerking is het een stang,zodra het hefboomwerking geeft en een schaar heeft volgens mij.
Gebroken/ongebroken maakt niet uit..

Maargoed is ook maar net waar je paard prettig op loopt vind ik.
Doel van een trens kan ook niet zijn dat je er af en toe fiks aan trekt...ziet er ook niet al te vriendelijk uit en voelt ie vast ook wel.