[WN] AQHA haalt de "teugels" aan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:23

dofuzz schreef:
de laatste berichten geven aan dat NRHA, AQHA en FEI alles over dezelfde boeg willen gooien, dus ook de regels voor de opwarming.

Dan zullen de trainers (en de eigenaren waar ze voor werken, vlak díe winstgeile types niet uit!) zich misschien moeten conformeren naar de regels van hun organisatie, en anders zelf wilde vikingwedstrijden moeten organiseren...

Jouw geliefde shawn had zn paard die éne keer ook niet lekker voor elkaar op de showground, loopt hij toch ook een beetje achter de feiten aan te wandelen.

En dat argument van "als jij het denkt beter te kunnen" raakt ondertussen kant nog wal. De ruiters die jij noemt verdienen hun brood ermee, en van hun wordt verwacht dat ze goed zijn. Als ze de genoemde zaken nodig hebben moeten ze óf een paard zoeken wat beter in het systeem van de ruiter past, óf eens nadenken of ze het echt nodig achten. Als ze het echt nodig achten moeten ze misschien daar eens over nadenken...

Maar voorop staat de eigenaren die dat allemaal okee vinden, for the sake of..what eigenlijk precies?

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:27

Cer schreef:
dofuzz schreef:
de laatste berichten geven aan dat NRHA, AQHA en FEI alles over dezelfde boeg willen gooien, dus ook de regels voor de opwarming.

Dan zullen de trainers (en de eigenaren waar ze voor werken, vlak díe winstgeile types niet uit!) zich misschien moeten conformeren naar de regels van hun organisatie, en anders zelf wilde vikingwedstrijden moeten organiseren...

Jouw geliefde shawn had zn paard die éne keer ook niet lekker voor elkaar op de showground, loopt hij toch ook een beetje achter de feiten aan te wandelen.

En dat argument van "als jij het denkt beter te kunnen" raakt ondertussen kant nog wal. De ruiters die jij noemt verdienen hun brood ermee, en van hun wordt verwacht dat ze goed zijn. Als ze de genoemde zaken nodig hebben moeten ze óf een paard zoeken wat beter in het systeem van de ruiter past, óf eens nadenken of ze het echt nodig achten. Als ze het echt nodig achten moeten ze misschien daar eens over nadenken...

Maar voorop staat de eigenaren die dat allemaal okee vinden, for the sake of..what eigenlijk precies?

helemaal juist. vooral op futurities zie dat soort getuig nog wel 'ns opduiken, maar de deadline is daar nu eenmaal, en ze moeten van de eigenaars toch presteren, dus............

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:31

dofuzz schreef:
helemaal juist. vooral op futurities zie dat soort getuig nog wel 'ns opduiken, maar de deadline is daar nu eenmaal, en ze moeten van de eigenaars toch presteren, dus............

Je zou er bijna medelijden mee krijgen.. die arme trainers zonder eigen mening :(:)

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:36

Cer schreef:
dofuzz schreef:

Je zou er bijna medelijden mee krijgen.. die arme trainers zonder eigen mening :(:)

ik heb er eerlijk ook medelijden mee! ook al hebben ze een eigen of andere mening, toch moet er brood op de plank, rekeningen en facturen moeten betaald worden,........... 't is haast zoals op mijn werk : ik moet bepaalde dingen doen op een bepaalde manier die imo niet de juiste is maar toch wil men dat ik het zo doe, dus doe ik dat of diepe armoe.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:46

dofuzz schreef:
ik heb er eerlijk ook medelijden mee! ook al hebben ze een eigen of andere mening, toch moet er brood op de plank, rekeningen en facturen moeten betaald worden,........... 't is haast zoals op mijn werk : ik moet bepaalde dingen doen op een bepaalde manier die imo niet de juiste is maar toch wil men dat ik het zo doe, dus doe ik dat of diepe armoe.

Dit gaat een beetje offtopic, maar zoals jij deze zin schrijft, geeft voor mij (misschien een foutief?) beeld van hoe jij paarden blijkbaar kunt vergelijken met materiele zaken. Werken met dieren vind ik persoonlijk op geen enkele manier te vergelijken met kantoorwerk, wat ik bijv doe en waar ik het ook niet altijd mee eens ben. Maar daar ondervindt een derde partij geen lichamelijke schade van.

Als ik daarintegen zou moeten werken voor een fabriek die kinderarbeid gebruikt, ga ik wat anders zoeken.

Derhalve hebben de trainders denk ik toch ook een keuze gehad in wat ze wilde worden als ze groot zouden zijn, en conformeren ze zich zonder problemen naar de gewenste of geeiste methodes om dat te kunnen bereiken.

Frappant eigenlijk dat de zgn hele wereldtop dit soort dingen gebruikt, trainingsgewijs.. Geeft wat te denken over de sport.. :?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:50

dofuzz schreef:
waarom rijdt men grand prix dressuur met stang EN trens? waarom rijdt men formule 1 met een motor van 500+ pk?

Slaat inderdaad ook nergens op....
Binnenskamers is dat ook onderwerp van discussie, met 'hopelijk' als uitkomst dat alles op een normaal trensde verreden mag worden.

Een gemotoriseerd voertuig met een paard vergelijken raakt kant noch wal.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:56

Ninx schreef:
dofuzz schreef:
waarom rijdt men grand prix dressuur met stang EN trens? waarom rijdt men formule 1 met een motor van 500+ pk?

Slaat inderdaad ook nergens op....
Binnenskamers is dat ook onderwerp van discussie, met 'hopelijk' als uitkomst dat alles op een normaal trensde verreden mag worden.

Een gemotoriseerd voertuig met een paard vergelijken raakt kant noch wal.

en jij zegt mij bij deze dat een grand prix kuur met dezelfde verfijning en oprichting kan gereden worden met enkel trens? de wonderen zijn de wereld niet uit maar ik heb het nog niet gezien.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:57

Cer schreef:
dofuzz schreef:

Dit gaat een beetje offtopic, maar zoals jij deze zin schrijft, geeft voor mij (misschien een foutief?) beeld van hoe jij paarden blijkbaar kunt vergelijken met materiele zaken. Werken met dieren vind ik persoonlijk op geen enkele manier te vergelijken met kantoorwerk, wat ik bijv doe en waar ik het ook niet altijd mee eens ben. Maar daar ondervindt een derde partij geen lichamelijke schade van.

Als ik daarintegen zou moeten werken voor een fabriek die kinderarbeid gebruikt, ga ik wat anders zoeken.

Derhalve hebben de trainders denk ik toch ook een keuze gehad in wat ze wilde worden als ze groot zouden zijn, en conformeren ze zich zonder problemen naar de gewenste of geeiste methodes om dat te kunnen bereiken.

Frappant eigenlijk dat de zgn hele wereldtop dit soort dingen gebruikt, trainingsgewijs.. Geeft wat te denken over de sport.. :?

er zullen er best afhaken maar honger en het zwaard van faillisement boven het hoofd doen veel met een mens.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:25

dofuzz schreef:
en jij zegt mij bij deze dat een grand prix kuur met dezelfde verfijning en oprichting kan gereden worden met enkel trens? de wonderen zijn de wereld niet uit maar ik heb het nog niet gezien.

Natuurlijk...
Misschien niet het huidige beeld van achter de teugel lopende paarden met krabbelende achterpootjes, maar dat kan zeker.
Maar dan wel alleen 'the lucky few' die echt zeer, zeer, zeer getalenteerde ruiters zijn... en nee, dat zijn er niet veel. Ik hoor daar alvast niet bij ;-)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:26

dofuzz schreef:
er zullen er best afhaken maar honger en het zwaard van faillisement boven het hoofd doen veel met een mens.

Ongetwijfeld...
Maar ga dan ergens lekker liften schoonmaken 'to make ends meet'.... het lijkt me geen vrijbrief om je dieren te mishandelen.
Geen begrip mijnerzijds dus...

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:32

Ninx schreef:
dofuzz schreef:

Ongetwijfeld...
Maar ga dan ergens lekker liften schoonmaken 'to make ends meet'.... het lijkt me geen vrijbrief om je dieren te mishandelen.
Geen begrip mijnerzijds dus...

jouw definitie van mishandelen kan even misleidt zijn dan die van anderen. waar ligt de waarheid?? en nu kan het echte existentieel-filosofische geouweh**r en geleuter weer losbreken.. hoera!!

DubbelFun

Re: AQHA haalt de "teugels" aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:40

als een trainer zich alleen via de 'quick and dirty' methode in stand kan houden omdat de vraag er naar is zou het idd een principe-kwestie zijn om daar niet aan mee te willen doen.
dat de sport ondertussen zo diep gezonken is dat men blijkbaar niet anders meer kan geeft alleen maar sterker de noodzaak aan om er regels tegen te maken.
dat de aqha zich nu pas 'verschuilt' achter het imago is rijkelijk laat en het zal mij niet verbazen als dat gestoeld is op een andere oorzaak, maar beter laat dan nooit...

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:56

geweldig weer al die betweterige reacties dat het allemaal zonder kan... zo jammer dat het gezegt wordt door mensen die dat zelf niet kunnen laten zien op dit niveau.

ik vind het goed dat er regels komen voor het gebruik van bepaalde middelen. maar we moeten het niet overdrijven.
want wat denken jullie, dat er met die paarden thuis gebeurd, als ze op show de puntjes niet meer op de i kunnen zetten? juist ja... daar wordt de training nog harder zodat ze nog meer overcapaciteit hebben en er genoeg overblijft voor de show.
je gaat het probleem dus niet weghalen maar verplaatsen van openbaar naar acher gesloten deuren.

maar toch ben ik er wel voor want wannabee's kijken het dan niet af op wedstrijden en gaan er thuis mee aan de slag zonder te weten wat ze doen.

wel vind ik regels mbt aantal keren spinnen en fencen en trekken aan het bit wat apart. dit bljft namelijk altijd subjectief. en de vriendjespolitiek is groot. gaat dus niks uithalen.

maar laten we vooral niet zo blind zijn om te denken dat dit soort maatregelen bepaalde trainingsmethodes weg neemt, het gaan alleen naar achter gesloten deuren. (wat niet perse slecht hoeft te zijn hoor).

en ja, schijnbaar is het nodig om op dat soort niveau te kunnen meedoen, er is nog steeds niemand opgestaan die heeft laten zien op dat niveau dat het anders kan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:09

quarterH schreef:
en ja, schijnbaar is het nodig om op dat soort niveau te kunnen meedoen, er is nog steeds niemand opgestaan die heeft laten zien op dat niveau dat het anders kan.

Dus is dat iets wat je moet ambieren? Als 'paarden'sporter?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:11

Nee maar niet blind zijn en het zeggen ' het kan ook anders' want dat is niet zo op dat niveau.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:15

@ QuarterH: daar ben ik het ook absoluut mee eens.

Iemand kan een paard echt wel bruskeren met in onze ogen, zachte bitten etc. Er zijn idd hulpmiddelen waar ik liever niet aan denk maar in de meeste gevallen, het is de ruiter die bepaald hoe hard hij wordt.
Er moeten ergens grenzen getrokken worden, dat vind ik ook maar waar eindigt het? We staan echt al dicht bij het moment dat men ons gaat verplichten op een bepaalde manier onze paarden te houden, te rijden, te behandelen etc en dat komt door die enkele idioten die hun paarden als echte gebruiksvoorwerpen zien.
Het is heel simpel. Alles wat wij met onze paarden willen doen en bereiken, vanaf het halster aan doen tot en met het rijden, is "mishandeling". Immers, een paard is een vluchtdier en handelt naar zijn insticht. Alles wat wij vragen daar moeten die dieren hun instinct voor aan de kant zetten. Moet je dat eens proberen inbeelden. Die paarden zijn zo goed (of stom, het is maar hoe je het bekijkt) om zich te laten zadelen en die miertjes op hun rug hun wil te laten opleggen.
Als je het echt goed wilt doen, echt je paard op zijn manier laten leven, dan blijf je ver uit de buurt. Maar ja, ik maak mij daar ook schuldig aan, het is zo leuk hé dat paardrijden. En laat het leuk blijven. Als mijn paard door mijn beenhulp de andere kant uit wil, dan krijgt die een ferme por met mijn spoor. En als er dan mensen op staan kijken? Dan krijg je van die reacties van "ocharme en die sporen toch en ze moeten die afschaffen". Nou, als ik op buitenrit ga en mijn paard besluit datzelfde truckje uit te halen maar deze keer ligt daar prikkeldraad, een beek of een afgrond dan moet die meteen reageren op dat been en door te aaien leer je het hem nu eenmaal niet.
Keur ik daarmee al methodes goed? Neen, het is soms huilen met de pet op. Maar hier hebben zowel de trainers als de eigenaars van de paarden schuld. De trainers zouden tegen de eigenaars moeten zeggen dat hun paard op 3 jaar niet zover kan staan zonder "gebroken" te worden. Maar veel eigenaars willen hun paard zien schitteren, zien verdienen en hebben het geduld niet. Dus dan is die trainer zijn klant kwijt en de meesten trainers hebben het gewoon heel zwaar en ja dan gaan ze wat sneller werken, met alle gevolgen van dien...

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:20

Zolang al deze middelen gewoon te koop blijven voor jan en alleman is het leuk dat er een reglement voor is, maar haalt het niks uit. Het aantal mensen dat niet weet welk stuk tuig waar voor dient en in combinatie waarmee het gebruikt moet worden groeit gestaag, en zolang zij niet gewezen worden op het waarom je iets wel of niet gebruikt maakt het geen bal uit. Ik zie liever een prof een keer wat te ruw zijn (in alle openheid op een grote wedstrijd) dan het geklooi van overstappende ruitertjes die zonodig een shank vol in contact moeten rijden (en dat vooral ook blijven doen ook al geef je goedbedoeld advies). Denk dat daar groter paardenleed voorkomt....
Dus regels aanscherpen: prima, maar laat dat dan ook van onder uit werken.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:29

Of shanks rijden zonder kinriem/ketting. Of het gewoon aan het bit zelf of zelf onderaan vastmaken. Of gewoon lekker strak "zoals je bij een neusriem" doet. Of die slobbers ipv aan de teugels, los aan het bit onderaan hangen. Hangen die dingen daar te zwieren en te zwaaien en het paard helemaal over de rooie, maar dan zeggen "dat ze dat zo gezien hadden".
Of bij onze eigen arme paardje, altijd met een tie-down van een half metertje lang zodat het een jaar (!) heeft geduurd vooraleer het arme beest dierf opkijken tijdens een buitenrit. En zo kan ik doorgaan en dat eerste zijn van mensen die niet beter weten (dat is dan nog het zwakste excuus) maar dat van die tie-down heeft die vent opzettelijk gedaan. En daar heeft nooit iemand iets opgezegd... en dan sta je daar met al je regeltjes.
Verkopen ze geen fietsketting bitten meer? Nou kan je toch makkelijk zelf maken!

Neen, het is zoals met alles. Het is de mens en de mens alleen die bepaald wat hij zijn dier aandoet. Dingen gaan verbieden, die niet te controleren zijn, of stoppen met verkopen. Het haalt allemaal niets uit. Dat grote organisaties regels maken, zal misschien wel enkele mensen aan het denken zetten (diegene die "niet beter wisten") maar de rest doet gewoon maar verder. Inderdaad achter gesloten deuren dan, da's nog veel erger.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:31

Ja dat soort dingen bedoel ik. En dan sta je daar met je regeltjes...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:44

fanci_mike schreef:
Zolang al deze middelen gewoon te koop blijven voor jan en alleman is het leuk dat er een reglement voor is, maar haalt het niks uit. Het aantal mensen dat niet weet welk stuk tuig waar voor dient en in combinatie waarmee het gebruikt moet worden groeit gestaag, en zolang zij niet gewezen worden op het waarom je iets wel of niet gebruikt maakt het geen bal uit. Ik zie liever een prof een keer wat te ruw zijn (in alle openheid op een grote wedstrijd) dan het geklooi van overstappende ruitertjes die zonodig een shank vol in contact moeten rijden (en dat vooral ook blijven doen ook al geef je goedbedoeld advies). Denk dat daar groter paardenleed voorkomt....
Dus regels aanscherpen: prima, maar laat dat dan ook van onder uit werken.

Overstappende ruitertjes (en de rest vaak ook) doen na en gebruiken wat ze van de profs zien. Rijden die met eerlijke optomingen zonder ruk en pluk dan proberen zij dat ook. Lukt dat niet zullen ze (hopelijk) eerder naar les gaan, want het moet toch zo kunnen ipv naar de ruitersportzaak voor een extra hulpteugel/zwaarder bit.

Veel zal echter ook afhankelijk zijn van wat de eigenaren van de trainers verlangen en of de paarden dat zonder kunstgrepen ook fysiek/mentaal aankunnen op die leeftijd. Vraag me af of er ook niet eens erg kritisch naar de wedstrijdeisen en minimale leeftijden gekeken moet worden.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:15

Ik ijk nooit naar profs als in voorbeeldfunctie, ik luister naar mijn instructrice (waar ik ook heel veel theorie info van krijg) en kijk kritisch naar wat ik doe. Ik verdiep me in verschillende soorten tuig en hun werking. Als ik dat kan, kan een ander dat toch ook? Maar ik zie het bij ons op stal al, ik rij met een bepaald bit, dus geeft het niet dat een ander daar ook mee rijd. Dat die geen idee heeft hoe uberhaupt een bit werkt....

Misschien de instructeurs dan ook maar eens onder de loep nemen, evt vergunningen uitdelen ofzo, misschien ook voor de verkoop van dergelijke hulpmiddelen. Wedstrijd leeftijden misschien een optie, maar daarmee ondervang je niet het probleem dat er thuis nog steeds zo gereden wordt. Dit probleem is natuurlijk paardensport breed, niet alleen westernmatig.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:20

hmm, heel leuk al dat gespeculeer over die hulp middelen maar vooralsnog heb ik in de 2 jaar dat ik nu show maar een enkele trainer met een draw reins zien trainen tijdens de show en dat is verre van schokkend om te zien! dan heb ik het over de NRHA shows waar ik kom hier in NL en België.
Ik zelf vind het dus wel mee vallen wat trainings atributen betreft.

Ik weet niet hoe dat op een doorsnee AQHA showtje is??

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:37

Gezien amerika de regels wil aanpassen, zal het wel niet over het altijd gezellige NL en Belgie gaan :D Ik geloof nooit dat iets wat hier gebeurt, invloed heeft op wat daar gebeurt.. (uitzonderingen daargelaten)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:40

Als het dan over Amerika gaat waarom maken de mensen hier zig dan zo druk?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:46

Uhhhhhh ga maar eens op een grote pleasure show kijken in europa (aken is best te doen) tijdens het warmrijden voor de open pleasure... Daar hoef je niet voor naar usa. In de pleasure worden op show veel meer hulpteugels ed gebruikt dan in de reining.
Duitsland heeft deze regels en zelfs nog strenger al een aantal maanden terug ingezet op aqha shows omdat het echt uit de hand liep. (Paarden continu met draw, alleen tijdens show zelf eraf. Na 2 cuts finale de prijsuitreiking zaten de draws er zelfs alweer gewoon op! Voor de prijsuitreiking...)