[WN] Gezondheid Quarter/Paint/Amerikaanse appaloosa

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 08:24

@Hollywood86, hartstikke fijn voor jou en je paarden,echt, maar zoals ik al zei, ik wil de foto's en rapporten wel zien...op het woord geloof ik toch echt niets over gewrichten etc, zeker niet van in sport uitgebrachte paarden, sorry.
en nee, het ligt niet aan de paarden die ik zoek/vind of heb.Mijn merrie bijvoorbeeld is volledig gekeurd inclusief zoveel foto's als mogelijk, die waren en zijn ook echt goed...ze heeft echter wel pssm, en zoals Romkabouter al zegt, het is geen chronische spierbevangenheid, maar dat is wel het pijnlijkste en meest duidelijke symptoom daarvan, daarnaast een ruin uit compleet andere lijnen, een typisch werkpaard, maar die kan niet veel meer, SI gewricht arthrose, beide sprongewrichten niet in orde en een halswervel issue...7 jaar oud, was ook in orde toen we die aanschaften toen ie bijna 5 was...en wi doen er zelf echt geen zwaar werk mee, gewoon the usual buitenrijden,bakrijden en lol met de knol.volgens de DA is ie kapotgereden, volgens mensen die hem blijken te kennen ook...
Elcid heeft wel absoluut gelijk dat er ook paints en quarters zijn met sgoeie benen en voeten, en dat zoeken in de ranchhorses/werkpaarden verstandig is, ben ik volledig met Elcid eens.
@dofuzz, het aantal registraties is nu niet echt een teken dat een ras gezond is he, betekent enkel dat er veel van zijn, wat dan weer niet vreemd is, amerika is groot, en daar zijn dus veel paarden, en toevallig veel quarters...Zoals ik al tegen Hollywood86 zei, ik wil de foto's en rapportenwel zien van de 12-jarige quarters/paints en appies die vanaf 2 broke zijn en vanaf 3 wedstrijden hebben gelopen, echt, misschien een goed topic idee???
Wat Mister 01 zegt is natuurlijk ook waar, aangeboren problemen bestaan in alle rassen, en ze hebben over het algemeen fijne karakters.

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 08:35

ik denk dat je bij elk paard dat je koopt kritisch moet zijn op het beenwerk en de afstamming. het qh stamboek is nou eenmaal het grootste ter wereld, dus lopen er ook inderdaad zat paarden rond met afwijkingen, maar dat moet je natuurlijk ook bekijken naar het aantal paarden wat in dat stamboek geregistreerd staan. Gelukkig dat er over de meeste ziektes een hoop geregistreerd staat en dat je dus een hoop ellende op voorhand al uit kan sluiten, al geeft het geen garantie natuurlijk. Ik heb mijn nieuwe paard rontgen en klinisch laten keuren, maar dat zou ik met ieder paard laten doen, onafhankelijk van het ras. en midnightPsan, met mattheus van ark gaat het inderdaad prima, ik heb een kleinkind van hem en heb hem 4 weekjes geleden nog gezien. Mag hopen dat mijn cody er over 18 jaar ook nog zo bijstaat *\o/*.

Mijn oude qh is 17 geworden en is door een rottige blessure die ieder paard had kunnen overkomen overleden, maar rontgenologisch was ie top, volgens de dierenarts als een 3 jarige en geloof me die was met 2 ook al broke ( komt uit amerika ) en had een hoop kilometers in de pootjes, dus het kan gerust wel, maar zoals ik al zei : wees kritisch want er loopt ook een hoop "rotzooi" rond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 08:58

Prima dat je het niet gelooft, maar ga dan niet geïnteresseerden in ons mooie ras bang maken , enkel en alleen omdat je zelf net wat teveel kreupele bokken hebt (gezien). Jouw paar ervaringen zijn nu niet echt representatief voor alle andere 3.999.999 dat quarters slecht en ongezond zijn.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 09:21

@superpony - .."Je kan beter een goede pony hebben, dan een slechte quarter"...
ik heb het liever andersom ; liever een goed quarter, als een slechte pony ;)
ik blijf dat vreemde vergelijkingen vinden.

ik heb 2 x een Q gehad, en nu een Paint.alle 3 nooit ziek geweest, nooit kreupel. nog geen kuchje, zelfs letterlijk nooit een snotneus.weleens een wondje,maar dat kan je met alles hebben.
maar vooral laten keuren (door een DA bekend met het ras/type ), en ook rontgenfoto's.word wat duurder dan,maar heb je wel wat meer zekerheid.

Popstra

Re: Gezondheid Quarter/Paint/Amerikaanse appaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 10:32

over het algemeen horen quarters/paints.... gezonde sterke paarden te zijn die sober kunnen leven.

En ja zoals bij elk ras en ook bij de mens heb je ook minder gezonde exemplaren. Kwestie van goed en vooral met verstand zoeken naar een goed gezond paard.

Een paard wat in de sport loopt kun je ook goed onderhouden onder begeleiding van goede artsen.
Het kost echter wel wat centen maar is zeer de moeite waard.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 11:34

hollywood86 schreef:
Prima dat je het niet gelooft, maar ga dan niet geïnteresseerden in ons mooie ras bang maken , enkel en alleen omdat je zelf net wat teveel kreupele bokken hebt (gezien). Jouw paar ervaringen zijn nu niet echt representatief voor alle andere 3.999.999 dat quarters slecht en ongezond zijn.

Ik maak niemand bang hollywood 86, ik zeg alleen maar dat ik graag de foto's en keuringsrapporten zou zien...ik geloof nooit iemand op zijn woord, zeker niet als het gaat over de gezondheid van een paard, zou ook erg naief zijn.Fijn dat mijn 'paar' ervaringen volgens jou niet representatief zijn voor jullie mooie ras, maar ik heb al veel paarden bekeken en afgekeurd zien worden, ook uit de duurdere categorie hoor.En kreupele bokken hebt, of hebt gezien? ik ga er vanuit dat dit meer over jou zegt dan over mij, maar wellicht heb jij nog wat leuke kerngezonde paarden te koop, en wil je mij daarom even afbreken.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 11:48

@freeride ; waarom zou H86 keuringsrapporten e.d. overleggen ? hij verkoopt ze niet :roll: maar als je de leeftijd van zijn paard bekijkt, en de behaalde resultaten ; die spreken voor zich.
en als dat paard niet gezond is, loopt ie ook niet zo.zeker niet jarenlang in de hogere klasse..
dat jij nu blijkbaar de verkeerde paarden heb uitgepikt, is geen representatie voor het hele ras.ja, het kan voorkomen.je kan veel elimineren bij aankoop, met een uitgebreide keuring, en /of testen.
en voor de rest is het gewoon, zoals bij alle rassen ; je kan geluk hebben, of pech.ze zijn niet slechter als andere rassen.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 11:55

Op mijn zoektocht naar een QH een paar jaar geleden, ben ik toch ook echt meer 'kapotte' dan 'hele' QH's tegen gekomen. Allemaal reining (sport) paarden tussen de 5 en 12 jaar oud..
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er helemaal geen Quarters zijn die gewoon gezond zijn en gezond blijven.. Maar ik denk dat de kans een kapotte Quarter tegen te komen wel groter is als je op zoek bent naar een goed sportpaard voor reining dan wanneer je op zoek bent naar een recreatieve allrounder bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 11:59

Eens.

Maar... hetzelfde geldt voor paarden van andere rassen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 12:00

precies. een renpaard na een carriere heeft vaker manko's als een 1 jarige.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 12:01

@spicegirl: wat is dat toch in dit topic, ik zeg toch ook niet dat mijn ervaringen representatief zijn voor de hele fokkerij van de amerikaanse rassen, maar ik heb er verdorie veel te koop gezien die nog niet eens kunnen draven zonder een pas kreupel te zijn, ook bij de grote fokkerijen hoor. idd geluk en pech doen altijd mee.
Mijn paard loopt overigens nooit kreupel en heeft nog geen tying up ervaren godzijdank. Maar ik meen gewoon oprecht dat ik dat soort rapporten weleens wil zien, misschien uit interesse? hollywood86 hoeft die van hem niet te tonen hoor, maar ik vind het ongeloofwaardig, en dat recht heb ik.
Net als iedereen het recht heeft om het wel geloofwaardig te vinden.
Ik meende het ook serieus om een topic te starten met daarin( voor mijn part deels afgeschermde 0 keuringsrapporten van reeds bereden amerikanen, om een eerlijker beeld te zien, of misschien wel om mijn ongelijk te benadrukken? leeftijd v/h paard en de tak van sport en leeftijd van trainingsaanvang zou van belang kunnen zijn hiervoor.
Want als ik de meesten hier moet geloven zijn er bijna alleen maar kerngezonde paarden van 12 jaar en ouder op de foto geweest, en dat zou dan betekenen dat er helemaal geen 'slechte'bokken zoals hollywood86 ze noemde, te koop staan...en verzin ik dus zelf kreupele paarden, misschien heb ik wel een oogziekte joh :D

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 12:03

YouthReiner schreef:
Op mijn zoektocht naar een QH een paar jaar geleden, ben ik toch ook echt meer 'kapotte' dan 'hele' QH's tegen gekomen. Allemaal reining (sport) paarden tussen de 5 en 12 jaar oud..
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er helemaal geen Quarters zijn die gewoon gezond zijn en gezond blijven.. Maar ik denk dat de kans een kapotte Quarter tegen te komen wel groter is als je op zoek bent naar een goed sportpaard voor reining dan wanneer je op zoek bent naar een recreatieve allrounder bijvoorbeeld.

Blij dat jij dit ook eerlijk zeggen wil youthreiner, helaas is de gemiddelde recreatie quarter 1 die niet goed genoeg is voor de wedtrijden, met geluk wegens aanleg of karakter, met pech wegens al kapot..

Het blijft dus een kwestie van ontzettend goed zoeken, keuren en op de foto zetten, en uiteraard testen...en dan een berg geluk dat ie goed blijft...maar dat heeft iedereen nodig:)

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 12:12

freeride schreef:
YouthReiner schreef:

Blij dat jij dit ook eerlijk zeggen wil youthreiner, helaas is de gemiddelde recreatie quarter 1 die niet goed genoeg is voor de wedtrijden, met geluk wegens aanleg of karakter, met pech wegens al kapot..

Het blijft dus een kwestie van ontzettend goed zoeken, keuren en op de foto zetten, en uiteraard testen...en dan een berg geluk dat ie goed blijft...maar dat heeft iedereen nodig:)

Inderdaad! En dit is natuurlijk niet alleen in de westernsport, maar dat zal ook zijn in de springsport etc..
En je kunt wel een Quarter kopen die helemaal 100% goed is, maar ook die kan in de wei iets geks doen en alsnog geblesseerd raken.
Het zijn en blijven levende dieren, er kan altijd wel iets gebeuren. Je moet maar net geluk hebben!

Maar ik zie in het profiel van TS net ook dat haar grote passie western rijden is en dan met name horsemanship en trail.
En dan hebben wij het bij Quarters natuurlijk meteen weer over reining hihi. :')
Laatst bijgewerkt door xShellie op 13-09-12 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 12:14

daar ben ik het niet mee eens.
dan zou ik al 3 x achter elkaar de" hoofdprijs" hebben gekregen ? gezonde, niet kapotgereden paarden ? 3 uit 3 is meer als puur toeval.
verder ken ik ook niemand , die een kapotgereden paard "per ongeluk "heeft aangeschaft.
op Mp kom je zat paardjes tegen, uit de lagere prijsklasse, die nog nooit een showring hebben gezien.en als je een jong paard koopt, is er nog helemaal niet mee gereden.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 12:14

Maar het feit dat je zoveel "kapotte" quarters/paints tegen komt zegt waarschijnlijk meer over de manier van trainen/ opfokken/ houden, etc. dan over de gezondheid van het ras in het algemeen en misschien dat er op de verkeerde plekken gekeken wordt. Die van mij heb ik als 3 maanden oud veulen in Amerika gekocht en naar Nederland laten komen toen hij 15 maanden was. Er was toen dus nog niks mee gedaan, maar hij was wel in een fijn klimaat en omgeving opgegroeid met genoeg beweging en gespeent op de leeftijd van 6 maanden!
Veel Q/P ( en ook andere rassen) worden te jong bij de merrie weggehaald ( soms zelf als ze pas 3 maanden zijn!), dat geeft gegarandeerd gezondheids problemen, dan worden ze te jong/ te zwaar/ onoordeelkundig getraind, dus dan gaat er snel iets kapot. Dat mogelijk in combinatie met slechte huisvesting ( teveel op stal?) , slecht voer ( te rijk aan suikers/ eiwitten) en "bingo"; problemen voorgeprogrameerd. Veel fokkers in Nederland zijn hobbyfokkers met 1 of 2 merries, de merrie moet weer in de sport, veulen moet er af en ook weer zo snel mogelijk onder het zadel.
Redenen te over dus waarom er veel slechte P/Q worden aangeboden, maar als je bij andere "sport" rassen gaat kijken zal het daar niet veel anders zijn.... :(
Ik heb in Amerika ( en elders) ook zat jonge aangereden paarden gezien, die stuk voor stuk wel gezond waren en lang mee gingen, maar dan heb ik het dus wel over ruiters die met respect een paard (in) rijden en opleiden, niet in korte tijd africhten en murw maken, dat laatste gaat ten koste van de gezondheid!
Laatst bijgewerkt door ElCid op 13-09-12 12:17, in het totaal 2 keer bewerkt

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 12:16

precies !! :j

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 12:19

Ik had het dan ook over reining SPORT paarden, die dus al gereden en uitgebracht zijn. Niet over veulens of jaarlingen. Lijkt me sterk dat die al veel blessures hebben als ze nog niet getraind zijn haha.
En ja, reining is een zwarte sport en ik denk dat veel Quarters hun blessures en problemen te danken hebben aan de ruiter/trainer. Natuurlijk niet allemaal! Je paard kan zelf ook een stap verkeerd hebben gezet in de wei o.i.d.
En spicegirl, ik denk dat je niet persé de hoofdprijzen hebt gekregen, maar dat je gewoon zuinig bent op je paarden. :D

Maar ik ben het helemaal met je eens ElCid!

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:14

Denk dat Elcid een heel sterk punt heeft. En uitzonderingen hierop bevestigen als altijd de regel...

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:24

oh spicegirl ,ik dacht altijd dat jij maar 1 paardje had,maar je hebt er 3 dan? en nog gezond, dat is wel fijn, en uitzonderlijk, maar het is niet zo dat mensen die er 1 hebben die kapot is, dat altijd aan zichzelf te danken hebben he, kijk bijvoorbeeld naar de gevalletjes van Mister01.
De jonge paarden op MP moet je dan wel heel jong kopen, tot 2 jaar is nog safe, ouder dan dat zijn ze toch al vaak onder het zadel geweest,wat natuurlijk veel te vroeg is he.
Hoe bedoel je dat: je kent niemand die per ongeluk een kapotgereden paard heeft aangeschaft? ken je er alleen die dat wilelns en wetens doen, of ken je alleen maar mensen met een 100% in orde paard?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:33

.. " ik heb 2 x een Q gehad, en nu een Paint." ik dacht dat dit wel duidelijk was :roll:
op Mp staan zat paarden, die door hobbyisten zijn gereden.mensen met weinig of geen ambities voor de sport.dan kan je nog een leuk paardje vinden.
en dat laatste was wel onduidelijk ; ik bedoel dat iedereen die ik ken, gewoon een leuk, gezond paard hebben aangeschaft. nog niemand met pech.
en in 1 geval weet ik van iemand, die willens en wetens een paard met een mankement heeft gekocht.onder het mom van ; ik ga het toch proberen.is niet goed afgelopen btw.
maar ik weet ook van 1 paard, een zeer bekende- ook hier, die afgekeurd was als jong paard, en nu op ( ook europees) topniveau alle prijzen weghaalt.hij had toen nog een stalgebrek ook.is een wereldpaard, in alle opzichten.en verder gezond gebleven !

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:39

spicegirl schreef:
@superpony - .."Je kan beter een goede pony hebben, dan een slechte quarter"...
ik heb het liever andersom ; liever een goed quarter, als een slechte pony ;)
ik blijf dat vreemde vergelijkingen vinden.

ik heb 2 x een Q gehad, en nu een Paint.alle 3 nooit ziek geweest, nooit kreupel. nog geen kuchje, zelfs letterlijk nooit een snotneus.weleens een wondje,maar dat kan je met alles hebben.
maar vooral laten keuren (door een DA bekend met het ras/type ), en ook rontgenfoto's.word wat duurder dan,maar heb je wel wat meer zekerheid.

Die uitspraak komt van stallen die goede quarters willen fokken en trainen. Er zijn mensen die een quarter willen van 3000 euro. Je kan mazzel hebben, absoluut. Maar voor die prijs ga je de sport niet in en daarom zegt men dan: Koop liever een gezonde pony, dan een slechte quarter. Alleen maar een quarter willen, omdat het dat merkje draagt is niet altijd slim. Met een beetje sterke en gezonde pony van 2000/3000 euro kun je ook recreatief leuk western rijden en met een kapotte of slechte quarter niet.

En je hebt misschien 3 quarters of paints gehad, maar het gaat dan even om hoelang heb je ze gehad en hoe zijn ze al die jaren gereden en gehouden. Ik kan er ook 3 kopen en verkopen en zeggen dat ze gezond zijn, als ik ze maar relatief kort heb en er weinig mee doe.

Overigens hebben wij gewoon ook quarters gehad, dus genoeg ervaring met het ras en de aanschaf.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:43

freeride schreef:
@spicegirl: wat is dat toch in dit topic, ik zeg toch ook niet dat mijn ervaringen representatief zijn voor de hele fokkerij van de amerikaanse rassen, maar ik heb er verdorie veel te koop gezien die nog niet eens kunnen draven zonder een pas kreupel te zijn, ook bij de grote fokkerijen hoor. idd geluk en pech doen altijd mee.
Mijn paard loopt overigens nooit kreupel en heeft nog geen tying up ervaren godzijdank. Maar ik meen gewoon oprecht dat ik dat soort rapporten weleens wil zien, misschien uit interesse? hollywood86 hoeft die van hem niet te tonen hoor, maar ik vind het ongeloofwaardig, en dat recht heb ik.
Net als iedereen het recht heeft om het wel geloofwaardig te vinden.
Ik meende het ook serieus om een topic te starten met daarin( voor mijn part deels afgeschermde 0 keuringsrapporten van reeds bereden amerikanen, om een eerlijker beeld te zien, of misschien wel om mijn ongelijk te benadrukken? leeftijd v/h paard en de tak van sport en leeftijd van trainingsaanvang zou van belang kunnen zijn hiervoor.
Want als ik de meesten hier moet geloven zijn er bijna alleen maar kerngezonde paarden van 12 jaar en ouder op de foto geweest, en dat zou dan betekenen dat er helemaal geen 'slechte'bokken zoals hollywood86 ze noemde, te koop staan...en verzin ik dus zelf kreupele paarden, misschien heb ik wel een oogziekte joh :D

Vind het wel flauw dat je het ongeloofwaardig vind als je iemand incl paard blijkbaar niet kent.
Het paard van Hollywood 86 had je kunnen zien lopen. Veel mensen kennen dat paard al langer, dus we weten waar het paard vandaan komt, door wie het is geimporteerd, gereden en getraind. Je gaat als wedstrijdruiter die iedereen kent echt niet iets roepen wat niet klopt. Paard heeft verdiende pensioen, maar dat is pas kort.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:45

Euhm tot twee jaar is ook geen veilige categorie hoor, kun je ook pech hebben. Net als bij elk ander ras. Maar denk wel dat er meer amerikanen overvraagd worden door de zgn talentvolle ruiters die niet weten wat ze doen en daarmee flink wat kapot maken. Ook bij paarden die misschien van nature wel aanleg hebben voor bepaalde aandoeningen maar door verkeerd trainen pas echt geactiveerd worden.
En niet alle aandoeningen zijn te voorkomen.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:51

Wij hebben hier 5 verschillende rassen staan en toeval of niet, de Quartermerrie is de enige die nooit ziek is geweest. Ondertussen is ze 16 en loopt als een 5-jarige om het zo te zeggen...fantastisch ras in mijn ogen :j

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 14:04

ntl. ben je onder de 2 jaar niet 100 % verzekerd van een goed paard.maar dan is ie iig niet kapotgereden, wilde ik stellen.
ik heb het met mijn paarden over een tijdspanne van 12 jaar.de eerste heeft een ongeluk gehad, en moest ik laten inslapen-, de 2e na 5 jr. verkocht, en de 3e heb ik nu een jaar. dus het is geen kwestie van kopen, en vlug verkopen ;)