[WN] omschakeling dressuur western

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bo_Cassey

Re: omschakeling dressuur western

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:28

O wat leuk! Kijk, daar was ik nou benieuwd naar!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:35

ik denk dat t ook aan je aanleg ligt... ikzelf heb altijd dressuur gereden tot ik 11 a 12 jaar later een westernpaard onder mn kont kreeg.
Op de een of andere manier voelde t heel natuurlijk en vertrouwd aan, ik kreeg dan ook een compliment dat t leek alsof ik nooit wat anders gedaan had.
Mij ligt t gewoon veel beter. Een vriendin van me is mee gegaan uitrijden vorige zondag en dat waren westernpaarden, zij is een dressuurruiter in hart en nieren ondanks dat ze nooit ECHT dressuur gereden heeft meer gewoon recreatief op een manege zelf wat probeerde.
die heeft er wel erg veel moeite mee gehad al lukte t een beetje na de 3 uur...

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 09:07

meid ik herken mij zo goed in jou!
ik rijd ook sinds mijn 6e dressuur. sinds mijn 12e heb ik mijn eigenpaard (fjord) en heb hem zelf ingereden hij is nu inmiddels 9 jaar.
vorige zomer heb ik in italie gewerkt op een ranch en moest daar 4 uur per dag buitenritten begeleiden (western!!) dit was erg makkelijk haha...
dus ik kwam terug in nederland en werk nu zo'n 3/4 jaar bij een westernstal(hengsten trainen longeren, ook op westernmanier) mij leek western zo leuk omdat ik er al wat van geproefd had in italie... ik vroeg bij de stal of ik misschien ook mocht rijden... hij gaf mij 1 western (reining) paard en zij ga er maar op en zoek het eerst zelf maar even uit.
ik stapte erop en dacht 'oh dat doe ik wel ff' geloof me,,,,, ze deed NIKS!! wat ik ook deed bleef ze stug stilstaan en ik kreeg haar nog niet eens in stap... in italie heb ik namelijk op beginners paarden gereden en die zijn het allemaal zo gewend en daarom vond ik het ook erg 'makkelijk' haha maar dat viel me vies tegen toen ik op een western westernpaardje werd gezet!

wat ik dus die eerste keer fout deed:

- ik zat veel maar dan ook veeel te veel aan haar (denk aan benen, handen...) bij dressuur is dat altijd vanzelfsprekend want bij dressuur heb jij elke pas de je paard zet 'controle' en word het je aangeleerd 'je paard een soort tussen je handen en benen op te sluiten'
- ik dacht te veel (dit paard was erg gevoelig voor je stemming, bij western kijk je veel meer vanuit je paard ipv jezelf en dit paardje had het gelijk door als ik aan allemaal dingen dacht
-ik wilde te veel, ik wilde gelijk top reining kunnen rijden aangezien ik bij dressuur een aardig hoog niveau reed, dacht ik , dan hoef ik alleen nog maar even te wennen aan western en rijd ik ongeveer net zo'n hoog niveau als ik met dressuur reed, DIT IS DUS NIET ZO hahaha

wat ik toen ben gaan doen:

-met muziek aan rijden (zodat ik niet te veel ga denken)
-helemaal begonnen bij het begin.... dus ik heb eerst 7 dagen per week maar 10 minuten gereden, ik ging de bak in , deed 2 cirkeltjes rechtsom en 2 linksom om te leren sturen en ging de bak weer uit
-dit langzaam opgebouwd... afgelopen augustus was ik op deze 'opbouwende'manier bij het spinnnen 'jeeej! hier had ik zo lang naartoe geleeft..
toen ging ik op vakantie 2 weken en ben ik weer helemaal bij het begin begonnen haha maarja ik denk wel dat dit de beste manier is...;

-heel veel geduld hebben alles stapjes voor stapje en probeer de puntjes op de i overal te krijgen
-een band creeëren met je paard
-en vooral niet te veel willen!

dat vind ik het moeilijkste aan de overschakeling.... dat je weer bij het begin begint, heel veel geduld moet hebben om op niveau te komen en de manier van sturen (dmv je zit) bij dressuur is dit ook een beetje door je zit maar heeeeeel anders...

veel plezier!:)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 09:14

Ik merk dat ik veel western en engelse hulpen combineer.
Ik vind dat Engelse dressuur ook met minimale hulpen kan.

Ik vraag mijn pony in draf en dat blijft ie doen zonder dat ik elke pas moet drijven.
Ik gebruik m'n been dan alleen voor de wendingen en tempowisselingen.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:31

ja! dat vind ik echt leuk dat je dat doet! daar ben ik het helemaal mee eens:)

minkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 14:12

Ik heb nu ongeveer 20 lessen western riding gehad. En ik kan zeggen dat het ' kwartje' nu eindelijk begint te vallen.
toch heb ik nog veel moeite met 'loslaten', dat vasthouden zit er nog in van mijn dressuurtijd.
Dit komt ook omdat mijn vroegere dressuur paard niet de makkelijkste was. dit was een KWPNer met nogal dominantie probleempjes.
En deze heeft mijn vertrouwen met rijden nogal beschadigd.

Maar met elke les word ik relaxter! en gaan we stapjes voorruit *\o/*
En wat nog het belangrijkste is ik krijg echt weer plezier in het rijden!!!