[WN] inrijden met snaffle, bosal of sidepull?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: inrijden met snaffle, bosal of sidepull?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 13:22

@djini: knap dat je die vraag die Nevada aan mij richt alvast voor mij beantwoordt :j

@nevada: mijn paard stond onder regelmatige controle van de tandarts, die gaf akkoord, en hij was op dat moment "al" 4,5 jaar. Bovendien kende hij de snaffle al van het longeren met dubbele lijnen, en ik ben er voorstander van om het tijdens het inrijden voor het paard zo simpel mogelijk te houden. Een sidepull of andere bitloze optoming geeft toch weer een andere stuurhulp, wat het alleen maar verwarrend maakt. Hij was tijdens het inrijden trouwens superbraaf.

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 13:33

Ik beantwoord de vraag niet voor jou. ;)
Vind het juist een zéér herkenbare vraag en heb zelf ervaren wáárom veel mensen hun paard inrijden met bit.

lovewidy

Re: inrijden met snaffle, bosal of sidepull?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 14:07

vind het wel een goed idee om iniedergeval zolang als het paard nog aan het wisselen is geen bit te gebruiken. maar nou misschien een hele onozele vraag(heb hier ook gewoon weinig verstand van): waarom leer je um dan later alsnog met bit te werken als ie t bitloos perfect doet? vanwege als ie ooit verkocht word ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 14:44

Djini schreef:
Nevada schreef:
Maar waarom dan toch wel inrijden met een bit?

Heel veel mensen denken tegenwoordig nog steeds dat je met een bitloze optoming niks te vertellen hebt. Met een bit hebben ze een groter (vals) gevoel van veiligheid.

ben zelf regelmatig uitgemaakt voor onverantwoordelijk/dom/naief/eigenwijs etc. omdat ik een jong paard voor het eerst buiten onder het zadel had met een simpel touwhalstertje of een sidepull (vaak door boeren maar ook door mensen met veel ervaring in de rijpaardenwereld). Levensgevaarlijk vinden ze dat. 8)7

Ik ben dus begonnen met touwhalster, daarna overgestapt op sidepull, en ben pas met 5,5 jaar een simpele snaffle gaan gebruiken. Is erg goed bevallen en zou het weer precies zo doen. :)

Ik ben het met je eens wat betreft het valse gevoel van veiligheid, maar... Denk ook dat veel mensen die bitloos rijden een vals gevoel van 'zachtheid' hebben tov een bit. Bitloze hoofdstellen werken immers vaak in op de neus of achter de oren, dat is ook niet heel vriendelijk. :) maar ... Inderdaad, mensen met een shank denken vaak dat ze meer te zeggen hebben over hun paard en dat is bullshit.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 14:59

Hier gaat het of zo
Afbeelding

Of zo
Afbeelding

:D
Dus of halster met bit, of sidepull met bit. En ja ik hang dat bit er express wel in, leren ze gelijk dat er iets in de mond hangt. En als ze echt aan het wisselen zijn merk je dat als ruiter heel snel. Dan mag ze een poosje zonder bitje. Zodra ze het sturen snappen gaan we over op trens. En ook hier weer tenzij ze net aan het wisselen zijn, dan mag ze nog even op sidepull.