[WN] [b]Ruiterhal rijbaan regels > heeft de linkerhand voorrang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

denyse2

Re: [b]Ruiterhal rijbaan regels > heeft de linkerhand voorrang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 09:46

Bij het rijden dienen alle ruiters een goed passende veiligheidscap met CE-markering en EN-1384 teken te dragen.
Bij het rijden dienen de schoenen ruim in de stijgbeugel te zitten.
Bij het rijden dienen alle ruiters rijlaarzen te dragen of stevige schoenen met een gladde doorlopende zool en een hak, gecombineerd met chaps.
Bij het rijden dienen grote, uitstekende sieraden en te losse kleding te zijn af- c.q. uitgedaan.
Het voornemen om in of uit de rijbaan te gaan, moet luid worden aangekondigd en hiervoor moet toestemming zijn gevraagd.
Op en afstijgen op de AC-lijn.
De combinatie die op de linkerhand rijdt, heeft het bij elkaar passeren voorrang op de hoefslag ( dus rechts houden).
Degene die een snellere gang heeft en/of zijgangen rijdt heeft altijd voorrang.
Niet snijden en elkaar de ruimte geven bij het passeren.
Het springen over een hindernis moet worden aangekondigd als er ook andere ruiters in de rijbaan rijden.

Dit zijn de volledige rijbaan regels.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:03

denyse2 schreef:
Bij het rijden dienen alle ruiters een goed passende veiligheidscap met CE-markering en EN-1384 teken te dragen.
Bij het rijden dienen alle ruiters rijlaarzen te dragen of stevige schoenen met een gladde doorlopende zool en een hak, gecombineerd met chaps.
Bij het rijden dienen grote, uitstekende sieraden en te losse kleding te zijn af- c.q. uitgedaan.
Het voornemen om in of uit de rijbaan te gaan, moet luid worden aangekondigd en hiervoor moet toestemming zijn gevraagd.
De combinatie die op de linkerhand rijdt, heeft het bij elkaar passeren voorrang op de hoefslag ( dus rechts houden).
Het springen over een hindernis moet worden aangekondigd als er ook andere ruiters in de rijbaan rijden.

Dat dikgedrukte vind ik echt onzin. Daar doe ik niet aan hoor, weet je wel wat een gedoe dat is, die chaps aanhijsen.... ;-)
Als iedereen nou gewoon z'n ogen en verstand zou gebruiken...Zou volgens mij een hoop ergernis en gevaarlijke situaties schelen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:37

wat een onzin die regels. leuk voor een menege en lessers maar verder lekker je eigen ding doen en idd wel rekening met elkaar houden!
maar regels over schoenen, beugels, afstappen, cap en sierraden gaan mi echt veeeeeel te ver!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:23

denyse2 schreef:

_O-

thnx voor deze opmerking :')
Ik heb niet eens een AC lijn :))

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:10

Ik ben blij dat het weer meewerkt en dat ik thuis in de rijbak kan rijden. Als ik inderdaad naar de binnenhal moet, dan raak ik ook altijd wat in de war hoor. Ik wil de hoefslag niet gebruiken, maar kennenlijk is dat toch heel raar. Het mocht zelfs een keer niet, toen heb ik maar gewacht tot diegene (stresskip) de bak uit was. Inderdaad als westernruiter een nadeel om te moeten rijden tussen de dressuurmensen. Heb het idee dat die niet zo goed om kunnen gaan met veranderingen.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:31

"Het voornemen om in of uit de rijbaan te gaan, moet luid worden aangekondigd en hiervoor moet toestemming zijn gevraagd. "

Raap me op.. ik maak toch zelf wel uit of ik de rijbaan uit ga of niet. "Hey jongens, vinden jullie het goed als ik afstijg en de bak verlaat?" "Nee" "Oh uh nou ja dan blijf ik hier nog wel even rond hobbelen".

Volgens mij zijn dit geen rijbaan regels, maar KNHS manegeregels. Veel dressuurstallen zullen die regels volgen, maar volgens mij betrekkelijk weinig westernstallen.

Trouwens ik vind dat geschreeuw van deurvrij echt uiterst beroerd. Je kan toch gewoon kijken waar je heen gaat? Daarbij behandelen velen het als een soort vrijbrief om zonder te kijken de bak binnen te walsen en dan te roepen "Ja ik riep toch deurvrij".

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:40

Heb weleens gehad, dat ik riep deur vrij (verplicht daar, en te gast, dus ok, probeer me te gedragen), en meneer paard vervolgens bokkend in de opening bleef staan omdat "vrijgave" te lang duurde naar zijn zin.... Sta je dan met je "deur vrij".....

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:48

rom: ik wilde al vragen 'wat is de AC lijn?'

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:50

fanci_mike schreef:
Dat dikgedrukte vind ik echt onzin. Daar doe ik niet aan hoor, weet je wel wat een gedoe dat is, die chaps aanhijsen.... ;-)

Wat voor chaps heb jij? Zijn sneller aan dan het zadel op het paard ligt.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:59

Bij mij niet hoor, eerst die rits dicht zien te krijgen achter op mijn net iets te dikke dijbeen, dan alle franje uit de buurt houden terwijl ik probeer te ritsen, niet per ongeluk de knie buigen als ik daar langs kom want dan kan het niet dicht, nah, zouden ze het daarom show chaps noemen? Alleen op show de moeite doen om tien minuten te worstelen met die klere dingen... Oh ja, en moet ik ook nog de goeie spijkerbroek aanhebben anders passen ze er nieteens overheen....
Natuurlijk heb ik het over de enige echte long-chaps he, die in de western gebruikelijk zijn...

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:06

quarterH schreef:
rom: ik wilde al vragen 'wat is de AC lijn?'

Die zit gelijk naast de DC lijn :D

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:15

Als alle engels georiënteerde ruiters weer terug willen hobbelen naar hun eigen deel van het forum, dan worden ons in ieder geval de flauwe grappen van Rom bespaard :Y) :')

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:16

Dressage: cu @ X :D

En bedankt het HT :P

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:33

Hey de X ! Die ken ik wel!

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:35

sliding schreef:
Ja het klopt, als jij gaat stappen en er rijden andere ruiters in draf moet jij de hoefslag vrijlaten.

:j :j :j zelfs bij niet-western is dat de regel....

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:39

Ik rijd dan geen western, maar ik raak alleen maar in verwarring van die regels, dus ik roep gewoon binnen of buiten. :+
Ik weet dat het in de dressuur zo is dat linksom voorrang heeft op rechtsom, en dat zijgangen voorrang hebben op de normale gangen. Maar wat als ik rechtsom iemand in een zijgang tegemoet rijd?

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:48

RusselNuwell schreef:
Ik rijd dan geen western, maar ik raak alleen maar in verwarring van die regels, dus ik roep gewoon binnen of buiten. :+
Ik weet dat het in de dressuur zo is dat linksom voorrang heeft op rechtsom, en dat zijgangen voorrang hebben op de normale gangen. Maar wat als ik rechtsom iemand in een zijgang tegemoet rijd?

dan denk ik dat je de ander voorrang moet geven....

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:54

quarterH schreef:
Hey de X ! Die ken ik wel!

Als je nu op X op en afstapt, zit je meteen goed op de AC lijn :D

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:00

HumbleTalent schreef:
Als alle engels georiënteerde ruiters weer terug willen hobbelen naar hun eigen deel van het forum, dan worden ons in ieder geval de flauwe grappen van Rom bespaard :Y) :')

:o niet gezien, zat via actieve topics :)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 22:19

Nou rom er is juist 1 plek waar wij eerder niet afstappen en dat is op x omdat je daar iedereen hinderd haha

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 07:24

bij ons heb je zoiezo linksom voorrang... alleen in stap neem je de binnenkant... veel makkelijker

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 08:06

bij western heb je de zogenoemde ''praatbalken'' dat vind ik dan wel weer handiger vergeleken met de dressuur (nou praat ik over het wedstrijdgedeelte...)
daar kun je op-/afstappen maar ook je andre dingen doen bijv. proef nalezen, praten met diegene die je ''jaren'' niet hebt gezien, je bloes goed doen enz enz zonder dat je je mede bakgebruiker hinderd

Space_nr1111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:16

Ik krijg het idee dat hier nogal lacherig over gedaan wordt.
het niet naleven van de regels tijdenswedstrijden op de losrijtereinen kan tot veel - en vooraliet te onderschatten problemen leiden
Er zijn toch meerdere mensen die ik ken die zitten met de naweeen van een nu bang en onzeker paard omdat de combinatie bijna van de sokken is / werd gereden.
Realiseer je dat dit soort onverantwoord rijgedrag kan leiden tot grote psychisce problemen en angsten kan leiden bij je paard
Meestal resulteerd dit er in dat de combinaties niet meer op wedstrijden verschijnen omdat paard niet meer van zijn angsten
afkomt.
Lijkt mij dat je dit geen enkele collega westernruiter toewenst,
Ongeacht of je het nu flauwekul vind voor jezelf benader dit probleem eens uit de visie van je paard die toch afhankelijk is van jou, en dus van
jou gezonde verstand om veilig en je aan de regels houdend los te rijden zodat je een blij in jou vertrouwend paard blijft houden.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:29

Kun jij ons dan vertellen wat de officiele western wedstrijden (bv aqha) bakregels zijn bij het losrijden en waar je deze dan kunt vinden?
Die zijn er namelijk gewoon niet.
Een deel houd de engels regels aan omdat ze die nu eenmaal kennen, een deel houd de regel aan ' de sterkste wint' en weer anderen houden de reining regels aan.
Als iedereen gewoon uit zn doppen kijkt en normaal communiceerd is er niks aan de hand.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:30

Space_nr1111 schreef:
Realiseer je dat dit soort onverantwoord rijgedrag kan leiden tot grote psychisce problemen en angsten kan leiden bij je paard

Sorry hoor, maar een setje regels gaat dat niet tegenhouden.
Als je paard bang is voor andere paarden is het oefenen, oefenen, oefenen en het ene paard is er sowieso gevoeliger voor dan de andere.
Een botsing of bijna botsing van je paard met een ander is natuurlijk erg vervelend, maar ook met regels kan dit gebeuren.
Het is meer een kwestie van gewoon goed opletten van alle ruiters, niet een setje keurslijfregels.

Naar mijn mening hebben regels die wel of niet nageleefd worden helemaal niks met het gedrag van je paard te maken.