al medoen aan endurance?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SplashIsLief

Re: al medoen aan endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 14:48

[TEN] Zuid-Veluwerit in Renkum.
Hier is een topic voor mensen die mee doen :)

Ik vind ook dat je vrij veel doet met een 4 jarige, maar deze training is zeker nog niet voldoende om endurance te rijden. Gewoon lekker opbouwen en in de tussen tijd zelf kennis maken met de sport!

loveNappi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 16:50

dit is mijn weekplaning voor mijn paardje (hij is beleerd bij een boer en daar deed hij werk voor de kar dus hij kan wel wat hebben)
ma:vandaag dus, we hebben een tocht van 12 kilometer gedaan, in twee uur (we doen alleen stap en een beetje draf omdat mijn vader het ander niet bij kan houden :P )
daarna afgespoeld, in de roundpen gezet en daar heeft hij lekker gerold enz.

di:heeft hij vrij

woe:ga is s'avonds misschien even rijden in de bak.

do:heeft hij vrij

vrij: rijden mijn verzorgmeisjes op hem (ze verzorgen hem ook regelmatig)

za: lekker een buitenritje

zo: in de bak, en nog wat leuke spelletjes.

is dat te veel?
eerlijk zeggen.
gr.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 17:17

denk het niet, ik heb namelijk niet het idee dat jij zware bakoefeningen doet. Maar een lekker buitenritje, dat kan voor jou een uurtje zijn met veel stap, voor mij een uur zonder stap...
Dat is dus erg onduidelijk.
In elk geval zou ik met deze planning geen endurance gaan starten.
Je zegt dat hij wel wat kan hebben, maar je moet ook denken aan de spieren, botten en pezen... Dat heeft weer niets met de conditie te maken. En daar krijg je de blessures op...

loveNappi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 17:29

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 10:47

Ik zou het zeker niet doen! Met je huidige training is je paardje daar echt nog niet aan toe, dat moet je heel rustig opbouwen.

Sowieso vind ik 4 persoonlijk gewoon nog te jong om te starten, tenzij misschien een wedstrijdje aan het eind van het seizoen. 5-6 keer per week rijden vind ik ook echt teveel voor een 4-jarige! 2 of misschien 3 keer iets doen (dus niet eens altijd rijden) vind ik meer dan genoeg. En 12 km in stap en een beetje draf is al snel 2 uur rijden..? Dat doe ik ook nog niet met een 4-jarige.
Is natuurlijk allemaal ook een kwestie van smaak en ervaring, maar met een 29-jarige die nog endurancewedstrijden loopt (bijna 1500 wedstrijdkilometers en nog nooit afgekeurd!) en een 8-jarige die ook nog nooit is afgekeurd durf ik te zeggen dat een goede langetermijnvisie werkt. Op de korte termijn teveel willen werkt averechts.

Bedenk ook dat een paard enkele weken tot maanden nodig heeft om te wennen aan een nieuwe leefplek en -situatie. Wij laten nieuwe paarden dan ook zeker een week of 2 met rust, gewoon lekker 24/7 buiten kennismaken met de kudde en de nieuwe situatie, voor je er iets mee gaat doen. En zeker niet 3 weken later al een wedstrijd rijden.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 10:55

TS niet eigenwijs zijn en dit jaar gewoon een keer overslaan. Er zijn genoeg andere wedstrijden en wat is nou een jaartje wachten.
Kom gewoon kijken, het is echt niet 'zomaar' een buitenritje rijden :n
Bovendien krijg je hem nou nooit meer in de juiste conditie om de wedstrijd goed af te kunnen sluiten.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:50

Het is sowieso ook superleuk om te helpen als vrijwilliger, en zo kun je ook al eens goed zien wat er nu bij zo'n wedstrijd komt kijken. Dan is het straks niet allemaal zo nieuw. En je helpt de organisatie er natuurlijk ook altijd mee! :)

loveNappi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 17:31

ik heb al besloten dat we het niet gaan doen, hij deed bij de vorige eigenaar ook zoveel.
maar over een tijdje krijg ik het drukker met school du dan kan ik zoiezo niet zo vaak meer.
en het is mijn eigen keus om hem zo vaak te rijden.
mar hoe moet dat met die foto's?