[WN] Quarter voeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 04:04

Miss_Fancy schreef:
http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... esternmix/

Op deze site kan je deze twee mixen mooi vergelijken. Ook andere mixen kun je vergelijken.
Cool mix heeft dus veel minder suikers, dan de westernmix.

totaal zetmeel en suikers is 37% bij de coolmix en 33% bij de westernmix.

Maar ik heb wel de zelfde ervaring als jij, westernmix van cavalor is voor mijn paard echt geen optie, die gaat meteen schuren.

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 10:42

Die van ons krijgen veel ruwvoer, lopen enkele uurtjes op de wei, verder quattro (mijten) 1x per dag hoeveelheid afhankelijk van wel of niet werken (trainen, wedstrijd) en daar doen we een handje ongepelde rijst door (voor de energie).
Ze zien er gewoon goed uit en presteren prima. Ze zijn rustig en als het nodig is gaan ze ervoor, goed mee te werken.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 07:02

Mijn recreatie quarter krijgt per dag 'gewoon' 1kg basisbrok, 2x veel hooi en hele dag wei.
Na het rijden halve schep cool mix muesli van havens, halve schep zemelen en een stel wortels.

Merk het gelijk als er iets in zijn voer is veranderd }>
Min 1x per week doe ik grondwerk met m, zeer belangrijk voor de verstandhouding!

lindavan

Re: Quarter voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 12:54

Mijn quarter en paint krijgen hooi en gras, nu minder hooi omdat ze gras krijgen, in de winter heel veel hooi. Veel ruwvoer is de beste basis naar mijn idee. Verder suikerloze muesli van Marstall (een paar handjes tot een halve schep) als ze gewerkt hebben. In de zomer voer ik wat bij tegen de vliegen, in de winter wil ik nog wel eens zo'n weerstandspuit geven. Mijn paarden kunnen allebei heel slecht tegen suiker ivm schuren enzo, maar sowieso is suiker heel slecht voor paarden. De organen zijn er helemaal niet op gemaakt om die goed te kunnen verwerken. Mijn paardjes gaan super op dit 'magere' rantsoen!

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 11:55

Ten eerste zou ik met een snel, kijkerig paard, meer gaan rijden. 5 tot 6 keer in de week kan echt geen kwaad. Of 5 keer in de week rijden en 2 x goed longeren of zo.

Onze (sport)paarden zijn 5 tot 6 x per week onder het zadel, en in de stapmolen en 4 uur per dag in de wei (met veel gras).
Krijgen op stal per dag:
3x veel hooi gevoerd
4x per dag hardvoer bestaande uit (in totaal):
3/4 kilo brok (Top Action van Cavalor) en 2 kilo muesli (westernmix van Cavalor)

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:52

Mijn quartermerrie en jaarling staan overdag op de wei. s'Morgens en s'avonds krijgt merrie hooi en 1/2 schep Havens Horse Balance en jaarling hooi en handje Balance en 1/2 veulenbrok en later sávonds nog eens hooi.
Eerder gaf ik de merrie Havens Green Vet, maar wilde de suikers ed niet meer.
Beiden zien er top uit, ook constant in gewicht en gewoon fit.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 08:41

Wij voeren ook suiker en zetmeel arm:
4 a 5 x pw rijden: 8 uur op de redelijk sobere wei, 2x flink hooi(al dan niet geweekt, ligt aan de kwaliteit)als ze terug op de paddocks staan.
2x pd 1/4 fibermix van lannoo,1/4 spelt de hele korrel,1/4 geplette witte haver
per dag supplementen:
8-16 gram magnesium oxide,
vit E en Selenium,
75 ml zonnebloemolie.

Magnesium geeft ook een kalmer innerlijk, een tekort maakt paarden onzeker en dus nerveuzer.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 12:08

Freeride; Ik geef dagelijks wat knoflookpoeder erbij en deed dat wat overgieten met zonnebloemolie.
Nu was ik bij een homeopatisch arts en zei dat deze olie ontstekingen 'bevordert', omega 3 zit erin (als ik het goed heb). :)* Ik heb gelijk die dag de fles laten staan. Lijnzaadolie is het beste, ja, dat wist ik al, maar ook duurder. Geef nu maar even geen olie :+

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 19:54

Branca schreef:
Freeride; Ik geef dagelijks wat knoflookpoeder erbij en deed dat wat overgieten met zonnebloemolie.
Nu was ik bij een homeopatisch arts en zei dat deze olie ontstekingen 'bevordert', omega 3 zit erin (als ik het goed heb). :)* Ik heb gelijk die dag de fles laten staan. Lijnzaadolie is het beste, ja, dat wist ik al, maar ook duurder. Geef nu maar even geen olie :+

nooit van gehoord, maar ik ga het eens opzoeken!
Knoflook geeft bloedarmoede bij paarden, zeker als ze dagelijks knoflook krijgen, en toch overal verkrijgbaar..........

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 18:22

je houdt er ook vliegen mee op afstand. maar supplementen ben ik zo wie zo geen voorstander van. als je er eenmaal aan begint zit je er altijd aan vast.

nu heb ik de mijne nog in de opfok staan en doet ze niets, maar die krijgt alleen maar ruwvoer. onbeperkt hooi en nu op de weide onbeperkt gras. en ze doen het allemaal prima op dat "dieet"

als ik wel iets met haar doe (round penn ofzo) krijgt ze van mij handje mueslie met handje Lucerne. vind ze heerlijk en ik geef het als beloning voor dr werk. (weet zij veel :P ) zo wordt dat wat ze dan verbruikt gelijk weer aangevuld.

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:16

Ik voer al jaren naar volle tevredenheid HugHo kruidenmix. Volledig natuurlijk, geen melasse en andere nare tevoegingen. Gewoon heel puur voer. Naast heel veel hooi en momenteel gras. Nu zoeel gras at ze ook even geen HugHo krijgen.

phebethode

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 20:43

ik heb een 13jarige B pony.
is er voer waar mijn pony niet drukker van word??

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:31

ligt er aan wat voor pony het is. een b pony is de maat, karakter heeft te maken met ras.

iets waar niet veel suikers en haver in zit doet het vaak prima. wat soberder voer.

phebethode

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 18:56

bedankt, het is een welsh pony

ursula01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 18:50

Marstall Western is enorm goed voer. Heel veel goede dingen gehoord en gezien hoe die paarden eruit zien en hoe ze lopen.
Met Marstall Western is er een structuurmuesli die speciaal afgestemd is op westernpaarden. De hoogwaardige eiwitcomponenten, de toegevoegde aminozuren, en de belangrijke mineralen en vitaminen (bijvoorbeeld vitamine E en selenium) leveren de nodige bouwstenen voor de kenmerkende spieropbouw van deze paarden. Hierbij wordt niet alleen de vorming, maar ook het snelle herstel van de spiercellen bevorderd.
Goed beschikbare koolhydraten zorgen bij Western voor kracht en uithoudingsvermogen.
Door de structuurcomponenten van de lucerne worden de paarden ertoe aangespoord om langzamer te gaan eten en daardoor wordt de opname en de benutting van het voer verbeterd.

t-spoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 21:08

Mijn paint merrie krijgt heel veel hooi / gras, ongeveer een 1/4 equifyt + agrobs mix en in de winter voederbieten erbij (geen suikerbieten dus voordat iedereen gaat roeptoeteren). De hoeveelheden worden gelijkmatig op- of afgevoerd naar mate ze meer of minder doet, en ze doet t er fantastisch op

IndianVegas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:14

Mijn paint merrie krijgt veel ruwvoer kuil/hooi. Daarnaast krijgt ze om de dag lucerne met westernmix kwartje ofzo. En als ze gereden heeft krijgt ze ook een handje. Ze doet het er prima op.

CarmenBoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 06:49

ursula01 schreef:
Marstall Western is enorm goed voer. Heel veel goede dingen gehoord en gezien hoe die paarden eruit zien en hoe ze lopen.
Met Marstall Western is er een structuurmuesli die speciaal afgestemd is op westernpaarden. De hoogwaardige eiwitcomponenten, de toegevoegde aminozuren, en de belangrijke mineralen en vitaminen (bijvoorbeeld vitamine E en selenium) leveren de nodige bouwstenen voor de kenmerkende spieropbouw van deze paarden. Hierbij wordt niet alleen de vorming, maar ook het snelle herstel van de spiercellen bevorderd.
Goed beschikbare koolhydraten zorgen bij Western voor kracht en uithoudingsvermogen.
Door de structuurcomponenten van de lucerne worden de paarden ertoe aangespoord om langzamer te gaan eten en daardoor wordt de opname en de benutting van het voer verbeterd.

Ik ben begonnen afgelopen winter met de Marstall Westernmuesli en moet zeggen het bevalt mij inderdaad heel erg goed. Heb sinds een jaar een reiner op stal staan die dit jaar meer mag gaan trainen en merkte dat ze halverwege de les "uitgeblust"was, wat ze er wel aan over hield was dat ze té dik werd hierop. En ze kreeg 2 kilo havens coolmix ( welke ook prima voer is en al jaren gebruik, nu nog ). Chenouk heb ik dus nu staan op de Marstall, krijg zelfs minder nu aan voer maar heeft nu dus wel ! voldoende energie en is nu mooi aan de maat qua figuur. Mijn andere merrie daarin tegen die heeft genoeg aan een 1/2 kilo per dag havens coolmix en mijn ruin ook. En mijn paarden krijgen dit alléén als ze veel moeten werken. Denk dat het per paard ook verschillend is. De ruin en mijn merrie krijgen nu niks want ze staan nu 24/7 buiten, worden ook veel gebruikt, en mijn merrie heb ik wel eens het idee dat die alleen al van de lucht dik wordt en haar energie uit lucht haalt en hebben hier meer dan voldoende aan ( staan op gras ). Mijn reinertje daarin tegen krijgt dus als ze veel gebruikt wordt 1/2 kilo per dag de Marstall. Heb de paarden trouwens, na verschillende merken te hebben geprobeerd, ook al jaren op de Marstall Sinfonie Kruidenmuesli staan beginnend in september t/m maart van 1 beker per dag. En ze krijgen in de winter veel hooi. Ze doen het hier prima op en zien er goed uit en zijn goed gezond.