Eerste start Endurance 6-10 wassenaar (katwijk)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daffie1986

Re: Eerste start Endurance 6-10 wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:56

geloof me, de duinen hier hebben niet zoveel heuvels als in katwijk.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 20:50

Ik hoop hem ook te rijden, nog wel wat zand training gaan doen.

Apple

Re: Eerste start Endurance 6-10 wassenaar (katwijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 20:56

Ik heb de titel even aangepast :-)

Deze endurance staat bekend als Endurance Katwijk, hij startte ook altijd in Katwijk. Sinds een jaar of 3 wordt er vanaf het terrein tegenover Duindigt gestart (in Wassenaar). De route gaat richting Katwijk, de PA is in Katwijk en dan weer terug (andere jaren was de PA vaak op het terrein waar nu de start is, in praktijk zijn dus alleen PA en start omgewisseld).

Het staat bekend als een zware rit, door het mulle duinzand. Paarden die dat gewend zijn hebben er meestal niet zoveel problemen mee.

Mooie Endurance om te rijden :-)

Martine_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 20:24

Hoi allemaal!

Mijn paard staat in Wassenaar en de duinen zijn daar idd heel erg zwaar! Er komen vaker mensen langs met hun paarden die goed getraind zijn maar die houden het niet vol. Ik ben zelf ook aan het nadenken om mee te doen met de endurance in Katwijk, is een thuiswedstrijd! Maar heb nog nooit endurance gereden dus moet nog wel even trainen... Hebben jullie tips?

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:15

Lees de topics hier eens door, er zijn al erg veel topics over. En lees de FAQ door staat ook erg veel informatie op.

Katwijk is inderdaad pittig. Ik heb hem vorig jaar gereden maar dat zand viel ons wel echt even tegen... 15 km door het zand ploegen is veel zeker als je harde paden gewend bent. Ik kreeg op het laatst mijn pony ook niet meer in het zand, ze had het helemaal gehad. We hebben de wedstrijd wel uitgereden maar echt lekker soepel ging het niet... wel net binnen de tijd gefinished.

amenicora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 11:35

ik ben benieuwd hoe het straks gaat, geloof wel dat als je paard harde paden gewend is het erg zwaar is.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:31

Ik twijfel, merrie is dan net 5, weinig gewend
En ik word die dag 30 en familie vind dat ik dan thuis hoor te zijn...

amenicora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 12:34

als ze net 5 is en weinig gewend zou ik zelf passen. Voor ik met mee doe wil ik dat mijn paard eerst minimaal 240 km door de duinen in de benen heeft

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 20:21

Mijn paard was vorig jaar 5 toen we Katwijk mee reden en als ik geweten had dat er zoveel km's over het zware losse zand gereden zouden worden dan had ik me nooit ingeschreven omdat ik het niet eerlijk vond voor mijn paard ( zeker omdat je paard dan nog niet is uitgegroeid)
Hij heeft wel heel braaf zijn longen uit zijn lijf geploeterd voor mij maar is op de nakeuring wel afgekeurd op de beweging dus waarschijnlijk was het toch te zwaar geweest voor hem.

annetjee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:04

Ik vraag me af of ik het met hem ga redden om in oktober te gaan starten. Ik kan veel trainen in de duinen en strand op katwijk maar ik moet nu pas gaan beginnen ivm nieuw zadel die ik wss volgende week krijg. Heb nu heel veel gewandeld/gestapt door de duinen. Grote heuvels, kleine heuvels, rechte stukken, zwaar zand, graskanten. Wat denken jullie? Groetjes Anne

annetjee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:14

Joepie heb mn nieuwe zadel :) Ik kan nu beginnen met trainen, maar ik vraag me af of ik het wel ga redden met hem. Hij was wel goed in conditie toen ik hem kocht maar wel pas 8 weken ongeveer onder het zadel. Hij is 5 jaar. Heb hem nu bijna 2 maanden maar voornamelijk gewandeld en ongeveer 1 a 2 x per week gelongeerd. Veel in de duinen gewandeld zoals ik hierboven beschreef. Wat denken jullie?

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:21

annetjee19 schreef:
Joepie heb mn nieuwe zadel :) Ik kan nu beginnen met trainen, maar ik vraag me af of ik het wel ga redden met hem. Hij was wel goed in conditie toen ik hem kocht maar wel pas 8 weken ongeveer onder het zadel. Hij is 5 jaar. Heb hem nu bijna 2 maanden maar voornamelijk gewandeld en ongeveer 1 a 2 x per week gelongeerd. Veel in de duinen gewandeld zoals ik hierboven beschreef. Wat denken jullie?

Zo te lezen is dit wel een erg zware endurance.

Afgaande op je informatie zou ik Katwijk niet rijden als ik jou was.

Wij rijden as 12 aug onze 1e endurance met redelijk goed getrainde en uitgegroeide paarden, maar die zwaar zand niet gewend zijn. ( lang leve de polder :+ ) en wachten dan ook eerst de endurance in kootwijkerbroek af om te zien hoe het herstel is om te bepalen of we katwijk mee rijden. Zo te lezen op de site is er ook sprake van vloed tijdens de rit, dat betekent veel zwaar zand. Is het eb dan kan je tegen de waterkant rijden en is het relatief minder zwaar ( het strandgedeelte dan)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 14:58

Katwijk wordt juist altijd zodanig gepland dat je tijdens afgaand water rijdt. Het is op 6 oktober rond kwart over 7 in de ochtend vloed en rond half 4 eb. Daartussen heb je dus afgaand tij en dus ook een stuk hard zand om te rijden op het zandtraject.

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 15:04

Ik weet nog goed dat ik de eerste keer Kootwijkerbroek al heel mul zand vond... mijn paard was toen ook 5.
Nu zijn we 2 jaar verder en lachen we erom, maar serieus, ik zou Katwijk niet als eerste endurance kiezen, tenzij je de omgeving gewend bent.

annetjee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:06

We zijn de omgeving wel gewend. Als je een beetje leuk wilt buiten rijden kunnen we eigenlijk alleen strand en duinen doen. Maak nu veel lange wandeltochten met hem door het mulle zand, dan weer wat verhard, gras. Maar voornamelijk mul zand aangezien dat bijna overal is in de duinen van katwijk. Hij heeft hier geen moeite mee tot nu toe. Wel heeft hij moeite met grote heuvels. Je hebt ook van die strandopritten die erg zwaar zijn en aardig hoog. Hij doet deze wel met wandelen en is dan vrij snel weer uitgerust als ik hem even stil laat staan. Maar als jullie het afraden dan ga ik volgend jaar gewoon doen. Wil niet dat hij overbelast wordt ofzo.

annetjee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 16:43

ik ga het niet doen... is niet eerlijk tegenover fanatic, ook omdat het weer een paar weken heeft geduurd voor ik kon rijden.. Ik ga dus volgend jaar mee doen :)!

amenicora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 17:10

Ik schuif ook door naar volgend jaar, niet vanwege mijn paard maar ik ben tegen die tijd 5 maanden zwanger haha

annetjee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 22:23

gefeliciteerd!!

amenicora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 22:29

Thanks!!! dat vond ik wel een geldige.reden om mijn paardje tijdje vakantie te geven hahaha ;-):-P

annetjee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 23:11

ja inderdaad haha!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 10:21

Vond het zand op veel stukken in Kwb ook erg zwaar, is het nog zwaarder in Katwijk? Anders ga ik het niet redden denk ik, dan wordt het volgend jaar. De temperatuur zal tegen die tijd wel goed zijn.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 10:29

Katwijk is stukken zwaarder als kwb... Na katwijk vind ik kwb bijna 'makkelijk'

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 10:33

Dan probeer ik het volgend jaar weer , zeker als jij kwb makkelijk noemt, voor ons was het de eerste keer nog aardig pittig :)

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 10:49

Ik heb hem tig jaar geleden eens gereden, toen was het heel veel strand...

Maar als ik het hier zo lees, sla ik hem ook over! Gister KWB gereden en die was prima.
Wij hebben rondom stal niet echt de mogelijkheid om zware paden te oefenen.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 10:53

_Noah schreef:
Dan probeer ik het volgend jaar weer , zeker als jij kwb makkelijk noemt, voor ons was het de eerste keer nog aardig pittig :)

Nouja makkelijk de eerste keer vond ik kwb ook aardig pittig... Was onze eerste wedstrijd.
Maar dit jaar heb ik kootwijk gereden en die was aardig makkelijk. Kateijk vond ik echt heel zwaar, het laatste stuk krEeg ik mijn paard geeneens meer in het zand ze had het helemaal gehad.

Katwijk is 15 km strand en 15 km duin. Het strand is prima te doen maar dat laatste stuk door de duinen had ik me op verkeken... Duurde langer dan ik dacht...
Je kunt nog even doortrainen, het is wel een erg gave wedstrijd. Je kunt ook altijd de minumum snelheid vergeten en gewoon voor het uitrijden gaan.