[WN] paard gooit tong over het bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 09:58

quarterH schreef:
als je ooit een wedstrijd wilt starten zal ie toch aan een snaffle moeten wennen en kun je niks met rubberen bitjes ed...

En denk er ook aan dat je op wedstrijd niet met neusriem mag rijden :)* tenzij je een HuS paard aan het opleiden bent natuurlijk ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 10:12

precies, ik ben niet zo van de neusriemen
paard zijn mond dicht knopen om maar te voorkomen dat hij aangeeft dat er iets niet lekker zit, vind ik geen oplossing

eerder zoek ik liever naar een ander bitje wat prettiger ligt

mijn appie loopt het lekkerst op een rubber bitje wat ik op show verving voor een ongebroken trensje, wat wel legaal is

quarterH

Re: paard gooit tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 10:17

een neusriem er even afhalen merkt het paard een stuk minder van dan er ineens een heel ander bit in te hangen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 10:28

je moet er ook niet ineens een ander bit inhangen
je moet een bitje zoeken wat je paard prettig vindt en dat ook op show gebruiken, dus effe zoeken tussen de bitten die legaal zijn
of iets wat er erg op lijkt

ik moet zeggen dat één van mijn paarden vroeger pas lekker ging lopen op een shank met tongboog
hoe minder er bewoog aan het bit , hoe prettiger hij het vond
maar dat zou wel het laatste zijn wat ik zou proberen bij een jong paard wat ik inleer

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 10:38

Mijn paar heeft het wel eens gedaan, bleek dat het bit te laag hing. Heeft het met al mijn hoofdstellen gedaan (omdat ik dus standaard mijn bit te laag hing) Bit een gaatje hoger en nooit meer gedaan.

mar08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 10:43

je hebt toch ook een bit met zo'n lepel eraan.. die zijn toch speciaal voor paarden die hun tong over het bit heen gooien

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 10:49

euhhh, zullen we zulke bitten even buiten de deur houden bij het inleren van een jong paard :r

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 12:07

spatter schreef:
precies, ik ben niet zo van de neusriemen
paard zijn mond dicht knopen om maar te voorkomen dat hij aangeeft dat er iets niet lekker zit, vind ik geen oplossing

eerder zoek ik liever naar een ander bitje wat prettiger ligt

mijn appie loopt het lekkerst op een rubber bitje wat ik op show verving voor een ongebroken trensje, wat wel legaal is

toch even nakijken want niet voor elke vereniging zo. voor NRHA moet een snaffle of 1 plaats gebroken zijn

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 12:09

spatter schreef:
euhhh, zullen we zulke bitten even buiten de deur houden bij het inleren van een jong paard :r

Er bestaan snaffletjes die ipv een "dogbone" stuk een lepeltje hebben. doordat het een snaffle is en geen hefboomwerking heeft, heeft die lepel enkel als bedoeling om de tong eronder te houden. werkt prima.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 12:27

Weet iemand of er ook stangetjes zijn met een tonglepel? Mijn paard heeft er ook een handje van om van alles met zijn tong en mond te doen, maakt niet uit wat voor bit ik gebruik. :P
Zijn tonglepels legaal op shows?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 19:45

Ene snaffle is ook de andere snaffle niet.

Elcid, ik weet wel dat je losse rubberen lepels kan kopen, die je zelf om een bit doet, dus kan om je stangetje.

Mijn pony deed het in het begin ook en die deed het meteen zodra het bit in zijn mond kwam, dus ik deed hem geen pijn. Ik heb voor in het bos een keer zo een rubberen lepel geprobeert, amar hij gooide zijn tong daar alsnog overheen en dat was wat minder. Meteen gestopt met dat ding. Neusriem hoeft niet heel strak te zitten. Mooiste is dat hij zo zit dat ie pas druk geeft als ie echt zijn mond open gaat doen.

Sammy_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 23:25

ElCid schreef:
Zijn tonglepels legaal op shows?

Dat wil ik eigenlijk ook wel weten.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 08:17

Die rubber tonglepels heb ik ooit wel gebruikt, maar dat was tijdelijk bij een jong paard. Het is natuurlijk wel de goedkoopste oplossing en als het werkt, prima, maar als het niet legaal is op shows en het probleem "verdwijnt" niet na een poosje wordt het toch wat lastig.
Ik ga in ieder geval weer eens zo'n rubber ding proberen. De snaffle met tonglepel zijn, voor zover ik ze heb kunnen vinden, enkel of dubbel gebroken, en ik gebruik alleen ( met reden!) Billy Allen mondstukken.
Andere oplossing is de metalen tonglepel met bakstukken. Maar ook daarbij vraag ik me af of het showlegal is????

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 09:27

@ElCid: tot zover ik weet zijn tonglepels niet showlegel :n

Ik weet niet met welke reden je je paard alleen met een bit Billy Allen mondstuk rijdt, maar ik zou een ander bitje proberen.
Billy Allens zijn vriendelijke bitten, maar hebben weinig/geen tongvrijheid. Ik zou een bit met tongvrijheid proberen. Of een correctional :j

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 10:10

Ik heb alles al geprobeerd, met en zonder tongvrijheid ( stang met en zonder tongboog, diverse soorten snaffles, etc). Op een "gewone" snaffle, enkel of dubbelgebroken, loopt hij helemaal bijna te kotsen :r ( zo ziet er ook echt uit). Op de Billy Allen Snaffle gaat het juist iets beter. Het lijkt dan ook geen kwestie van tongvrijheid, maar wat het wel is............??
Tandarts is toevallig deze week ng geweest en dat is allemaal in orde. Ik ga voorlopig maar weer met de bosal/ Billy Allen snaffle aan de slag, dat werkt nog het beste. Ik heb bijv. ook een Myler shank, met tongvrijheid en een baby correctional, maar dat werkt allebei helemaal niet.
Lastig hoor, soms loopt hij erbij of ik hem zwaar mishandel in zijn mond ( wagenwijd open) terwijl ik niet aan de teugels zit :? sterker nog, hij doet dat ook als het bit in zijn mond hangt zonder enig teugelcontact. Maar als hij heel hard aan het werk is, dan gaat het dus over, soms vraag ik me daarom weleens af of het een stukje verveling is :O

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 10:23

Ik zou hem een poosje met neusriem rijden.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 10:31

Wranglerbutt schreef:
Ik zou hem een poosje met neusriem rijden.

Dat doe ik altijd al tijdens het trainen; dan doet hij het dus niet; neusriem eraf en :r , dus op een show ziet het er niet uit ! Maar bedankt voor het meedenken :D .
Er werd me ook al verteld om wat hooi om het bit te wikkelen, dat zou ook moeten werken, maar nog niet geprobeerd.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 11:23

een stukje zeem om het bit wil ook wel helpen, doen veel menners
sommige paarden hebben gewoon een hekel aan ijzer in de mond, rubber of leren- bitje al geprobeerd?

hoe reageert hij als je met je vingers op de lagen duwt?
misschien zit daar een stukje botsplinter, komt ook wel voor

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 12:00

Wel eens aan een leren bitje gedacht, maar nog niet geprobeerd. Rubber wel, maar dat vond meneer ook niks. Binnenkort gaan we nog een keer naar een tandarts/ dierenarts die hem al eerder behandeld heeft om nog eens na te laten kijken.
Wolfstandjes zijn eruit, er zijn foto's van de kaak genomen i.v.m. een rare voortand. Druk op de lagen, met vingers, deed hij eigenlijk niks op maar ik zal het eens iedere dag gaan doen, kijken of er verschil is. De ene dag reageert hij nl. anders op het bit dan de andere.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 28-04-12 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 12:04

controleer niet alleen onder maar juist ook boven

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 12:15

spatter schreef:
controleer niet alleen onder maar juist ook boven

Zal ik zometeen eens doen!
Edit: gedaan! Eerder reageerde hij eigenlijk niet als ik op de lagen drukte ( heb al een tijd niet meer gedaan), maar nu gaat hij dus zijn tong uitsteken en er mee "flapperen" als ik het doe, net als wanneer hij een bit in heeft. Dat doet hij als ik op de onderkant druk, linksboven geeft hij eigenlijk niks om, maar rechtsboven is duidelijk niet fijn want dan trekt hij zijn hoofd weg.
Ik zal volgende week de tandarts weer eens bellen en misschien de hele kaak op de foto zetten! Ik weet dat drie voortanden "gedraaid" zitten, heel raar; op de foot zie je daar duidelijk dat de tanden in de verkeerde richting zijn gegroeid waardoor zijn hoektand ( die dus eigenlijk meer naar het midden had moeten zitten) altijd wat uitsteekt. Hoe hij daar aan gekomen is weten we niet. De rest zag er op die foto goed uit, maar daarop konden we duidelijk niet alles zien. Misschien zit er verder op ook wel iets raars! Ik weet wel dat zijn wolfstanden erg groot waren, maar die zijn er dus uitgehaald.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 12:35

met een beetje geluk vind je nu het probleem en kun je het oplossen, weer een paard gelukkig en makkelijker te rijden

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 15:28

spatter schreef:
met een beetje geluk vind je nu het probleem en kun je het oplossen, weer een paard gelukkig en makkelijker te rijden

We blijven hopen; net weer even gewoon los een bit erin gehangen, eigenlijk zou ik het moeten filmen wat hij dan allemaal met zijn tong en mond doet; het ziet er niet uit :o ! En dan hangt het dus gewoon in zijn mond, zonder teugel druk of wat dan ook! Ga zometeen eens rijden met een hele simpele ongebroken snaffle, kijken wat er dan gebeurt. Maar ik krijg toch steeds meer het vermoeden dat het intussen een stukje gewenning is geworden en verveling; zoveel te harder hij moet werken zoveel te stiller zijn mond...........meestal :(:)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 18:09

Zijn die wolfstanden door een dierenarts eruit gehaald ??

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 19:27

Of een Billy Allen. Die werken ook goed en zijn er in snaffle en shank.