[SGW] Nabehandeling van de spieren na de cross

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EvelienH

Re: Nabehandeling van de spieren na de cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 20:00

Op hoger niveau doen ze allemaal ijs op de benen na de cross, niet te lang +/- 30 min en daarna klei. Op B/L/M niveau is het meer dan genoeg om goed uit te stappen en wat klei op de benen te doen, vind ik persoonlijk. Tegen verzuring van de spieren werkt Neutradex geweldig goed.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 20:23

Ik smeer er niets op tot nu toe. Vind het tot en met L niveau niet nodig, daarnaast vind ik het fijn om te zien hoe de benen reageren. Dat zie je het beste door er niets op te smeren.
Ik draaf/ stap hem heel goed uit en spuit daarna zijn benen af. Als het kan ga ik thuis nog paar keer over het harde heen en weer stappen op de dag zelf of anders de dag erna.

Koelen met ijswater werkt juist positief. Wetenschappelijk bewezen, toch nog wat positief als je scirptie aantal keer afgekeurd wordt. :P

Valyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:22

Ik heb ook wel eens in boekelo gezien (met de military) dat meteen het zadel eraf ging en er emmers water over het paard wedden gegooid, vrijwel meteen na de finish..

Verder interessant om mee te lezen, ik spuit ook de benen gewoon af en heb laatst coolinggel gekocht om te kijken hoe dat bevalt. Heb wel gehoord dat veel mensen met klei werken (voor de benen), zoals sommige hierboven ook al aangaven.
Over de spieren verder nooit wat gelezen/gehoord, dus ben benieuwd :)

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:43

Met coolinggel moet je op passen dat er geen campher inzit want dat is doping!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:04

Valyra schreef:
Ik heb ook wel eens in boekelo gezien (met de military) dat meteen het zadel eraf ging en er emmers water over het paard wedden gegooid, vrijwel meteen na de finish..

Maar tussen emmers water en emmers IJSwater zit nog wel een heel groot (temperatuur)verschil.

Valyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:06

Oké evony! Bedankt. Dat wist ik niet :o Morgen maar even naar kijken. Zal het anders problemen opleveren als je dit na de cross op smeert? Weet niet hoelang het anders in het bloed zit en hoe z'n controle gaat?

Sim ja dat klopt, ik neem aan dat het gewoon water was ;) Maar wat me opviel is dat ze eigenlijk meteen er af sprongen, zadel eraf, paar emmers water erover en dan aan de hand er mee stappen ;) Had het bij een paar ruiters gezien. Dacht vertel het hier even misschien dat er wat bokkers meer van weten enzo!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:08

Klopt hoor Valyra, dat koelen met emmers (gewoon) water gelijk na de finish gebeurt zeker op die manier op dat niveau.

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:16

Weet niet of het helpt, hele andere tak van de sport, maar ik geef aan wat we op de racingyard hier in Engeland doen. Als ze net gekoerst hebben, als eerste zadel eraf, compleet wassen met (warm) water (in de winter) min 20 rondstappen aan de hand met cooler op en dan kleipakking op de benen. Dat wil zeggen, klei erop, papier om het nat te houden en bandage eromheen. Dat blijft er dan die nacht nog op zitten en in de ochtend worden de benen gewassen.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:51

TS vraagt hoe we de spieren behandelen en daarover kan ik heel kort zijn. Beweging geven na de inspanning, stilstaan maakt stijf.

Na een cross stap ik het paard lang uit, wordt natuurlijk afgespoten en gekoeld, krijgt cooling gel op de benen en als hij lang op de trailer heeft moeten wachten ivm uitslag oid, haal ik hem er nog een keertje af en loop een rondje of wat voor we vertrekken. Thuis gaat hij desnoods met 3 dekens de wei op maar komt niet op stal de nacht na de cross. Hierdoor loopt hij de afvalstoffen zelf uit zijn lichaam en wordt hij niet stijf, heeft nooit opgelopen benen of zo.

Mijn standpunt is dat heel veel extra werk (klei, natte kranten of bandages) vermeden zou kunnen worden als het paard na de inspanning op een voor het lichaam normale manier de afvalstoffen zou kunnen verwijderen. Daarnaast ben ik ertegen om iets om de benen te doen als je wil dat de warmte eruit moet :? zelfs natte kranten worden warm onder een bandage en dan koelt er niets meer maar verwarmt...

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 23:26

Ik draaf eerst met een langere teugel uit na de cross en stap daarna lang uit. Daarna spuit ik zijn benen af als daar gelegenheid voor is, dan gaan zijn benen in de klei, natte kranten en bandage's voor de terugweg, eerst om te koelen maar later wordt het warm en dat is mijns inziens juist het gewenste effect van het koelen, namelijk om de bloedsomloop in de benen juist te stimuleren en wanneer dat gebeurt dan worden de benen warmer. Dat het warm wordt zie ik overigens niet als probleem, als ik lees in onderzoeken wat voor temperaturen de benen bereiken tijdens het rijden met gewone peesbeschermers (laat staan crossbeschermers), dan is de warmte bij klei en bandage's te verwaarlozen Bovendien werken de bandage's met onderlappen als transportbeschermers op de terugweg.
Eenmaal thuis gaan de bandage's en kranten af en gaat hij nog even in de stapmolen voordat hij hij op stal gaat.

De dag daarna gaat in de ochtend (zoals bijna elke ochtend) hij eerst weer in de molen en dan smiddags ga ik erop om hem wat los te werken, op het moment dat ik erop ga voelt hij weinig anders dan normaal, hij heeft totaal geen last van spierpijn, alleen ikzelf in sommige gevallen :Y) .

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 08:40

Valyara volgens mij blijft het niet zo heel lang in het bloed zitten, dus als je het naar de cross opsmeert verwacht ik geen problemen maar pin me er niet op!

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 08:48

_Sim_ schreef:
Valyra schreef:

Maar tussen emmers water en emmers IJSwater zit nog wel een heel groot (temperatuur)verschil.

In boekelo wordt inderdaad na de cross IJSwater over de paarden gegooid. heb daar meermaals gegroomd.

wat wél belangrijk is om te vermelden is dat het water er ook direct weer af moet, anders is het zo weer warm.
De paarden die bij mij uit de cross kwamen gingen emmers ijswater overheen, zweetmes, weer emmers, zweetmes. terwijl ze blijven lopen. :j

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 09:45

@ Eef zo doe ik het dus precies hetzelfde. Ook z'n benen in de klei. Hij kan soms namelijk wel eens dikke achterkogels krijgen na zwaar werk. Met de klei nergens last van.
Ik merk bij Max de volgende dag ook nooit wat.
Goeie paarden heh die Hannoveranen :P

Het leek me gewoon fijn om hem lekker na te sponzen met een verzorgend middeltje.
Ik ga voor de Cooling Wash van Cavalor welke Lielle aangaf.

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 16:39

Ik doe eigenlijk helemaal niks.
zodra we de finish door zijn uitdraven, uitstappen alles eraf. (met heet weer afspuiten) en verder goed stappen. volgende dag ga ik thuis op het harde stappen en dat gaat goed.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 16:55

Na de cross draaf ik lekker uit en dan ga ik stappen. Meestal gooi ik dan al een paar kannetjes water over haar hals (tenzij het fris is zoals in Maarsbergen).
Bij de trailer stap ik haar nog even, dan zadel ik haar af en spons ik haar benen, hals en evt onder het zadel af, gewoon om alles ook even langs te lopen en het zweet weg te halen. Verder doe ik niks. Daarna gaat ze zonder been bescherming in de paddock en later in de trailer.

Ook na een endurance doe ik niks met coolinggel. Mijn paard lijkt het niet prettig te vinden en daarnaast is het niet nodig, want ze heeft nog nooit gevulde pezen gehad na een cross/endurance, ook is ze niet stijf geweest.