[WN] Tja, en dan zit je er ineens op....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kirsten19

Re: Tja, en dan zit je er ineens op....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 08:27

The ultimate dream. Het zit er waarschijnlijk niet meer in, maar ik heb altijd gedacht dat als ik een paard zou kunnen hebben, ik het zo aan zou pakken. Super hoe je haar rustig hebt laten wennen aan van alles en lekker met haar bezig bent geweest. En inderdaad, wat een schitterende kleur heeft ze. Heel veel plezier en geluk samen!!!!

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 08:35

Wat een knanpperd, ben dol op frullo's!
Ben nu ook mijn jonkie aan het inrijden,maar zij is hier geboren,helemaal een raar idee dat het 3 jaar geleden nog zo'n frummeltje was..Mooi dat je het zo rustig hebt opgebouwd.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 09:17

@klimop- geduld ! :D
mn hoofdstellen hangen hier thuis, mn paardje staat in training, dus niet thuis. zodra hij weer thuis is, komen er foto's..

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 10:39

@kirsten19; dankjewel voor je lieve berichtje, ik hoop voor jou dat er toch ooit de mogelijkheid is om een eigen (jong) paardje te hebben, je wilt het niet missen! :)
@catalyst1; dat is inderdaad nog erger haha, eerste keer dat ik Yu zag was ze 9 maanden (?) en toen kon ik me al niet voorstellen dat ze ooit een groot en volwassen paard zou worden, weet ook niet of ze (in mijn ogen) ooit 'baby-af' zal zijn :D
@spicegirl; ahaa vandaar, ik vond het al raar dat we zo bar weinig plaatjes van je paardje te zien kregen ;) Hoe lang (en waar?) staat hij nog in training? Heb je er echt bewust voor gekozen om alles, qua inrijden, door een ander te laten doen of ga je er ook regelmatig zelf naartoe? Ik zou het namelijk niet kunnen om een paard wat ik alles zelf geleerd heb, ineens aan iemand anders over te laten :o

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:28

en waarom niet ? het is maar tijdelijk , alleen om de basis/stuur/rem (en de eerste keren erop) er in te krijgen..ik heb al 2 lessen met hem gehad.ik heb m klaar om te beginnen erheen gebracht,maar er nooit opgezeten.dat gedeelte zie ik niet (meer, vroeger wel) om zelf te doen.hij is er nu een week of 7, en blijft tot eind april(een 3 maanden totaal ).en vanaf dan pak ik m zelf weer rustig op.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:58

Ik ben ook heel blij dat ik mijn basis er door een degelijke trainer op heb laten zetten... heb je een paardenleven lang plezier van!

ik denk dat spicegirl en Catalyst dat ook wel uit eigen ervaring kunnen zeggen.

Je paardje is wel heel leuk, prachtige kleur!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:00

ik heb het met mn vorige ook gedaan, en was er zeer tevree over.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 14:12

Oh maar ik kan me ook wel voorstellen dat je daarvoor kiest, als je het liever zelf niet doet (wat bij mij dus niet het geval is) en je die persoon 100% kan vertrouwen.. ;) Maar het lijkt mij heel moeilijk omdat je er nou eenmaal niet bij bent en niet precies weet wat er met je paard gebeurd (tja ik heb denk ik gewoon teveel slechte ervaringen van mensen gehoord), ook al is het maar een paar weekjes... als ik d'r ooit weg zou brengen wil ik er het liefst zelf ook regelmatig bij kunnen zijn/daar lessen etc..
Aangezien ik Yu het beste ken en weet dat ik alle tijd neem die nodig is (geen 'stress' omdat een paard op shows gestart moet worden oid of dat binnen 2 maanden 'de basis' erop moet zitten..) wil ik zoveel mogelijk zelf doen, natuurlijk wel met de nodige begeleiding en af en toe een clinic ;) maar ondertussen kan ik gewoon alles op m'n eigen manier doen ipv dat iemand anders de 'knopjes' erop zet en ik ze daarna uit moet zien te vinden, daar zie ik ook de lol niet van in :D Daarnaast zie ik hoeveel ze al heeft geleerd en hoe braaf ze nu is, dat is voor mij een teken dat ik het goed doe en dus ga ik lekker verder waar ik mee bezig ben, in ons tempo en heb ik er vertrouwen in dat het goed gaat komen, dat lijkt me het belangrijkste :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:19

dat kan ook..je moet doen waar je jezelf het prettigst bij voelt..
maar in die korte tijd zitten er geen knopjes op die je moet "zoeken " hoor.. :D .en onderwijl les ik met hem, dus we komen er samen in.
en in 2 maanden(ik doe 3 ) de basis erin, is echt een redelijk tempo. als je in 6 maanden pas de basis hebt (stap,draf, galop en achterwaarts ), is 1 van de 2 een langzame leerling ,of geen goede overbrenger :D
en de rest doen we samen.hij komt echt niet showklaar terug.de rest leer ik hem, onder begeleiding.
van wie krijg jij les/begeleiding ?

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 14:42

Ligt er natuurlijk ook aan wat je onder 'de basis' verstaat, maar zoals jij het nu omschrijft (dus in 3 maanden stap, draf, galop, achterwaarts en ik neem aan dat daarbij ook fatsoenlijk wijken voor het been en teugels bij hoort :D ) vind ik inderdaad een net tempo :j maar zoals ik al zei, mocht het bij ons iets langer duren (ik zal ook niet meteen dagelijks gaan rijden, maar het heel langzaam opbouwen) vind ik dat geen probleem want uiteindelijk komen we er toch wel en ik heb geen haast :) verder vind ik het belangrijk dat ik ook andere leuke dingen kan blijven doen, lekker naar buiten kan want ik houd van afwisseling en ik heb m'n paard vooral om gewoon plezier mee te beleven (van beide kanten) en niet alleen om een knappe reining proef mee af te kunnen leggen natuurlijk zou dat op de lange termijn een leuke extra zijn, maar we hebben daar 'thuis' niet eens de faciliteiten voor :Y)

Je moet inderdaad doen waar je je het prettigst bij voelt, en misschien ben ik nou eenmaal te slecht van vertrouwen om m'n paard zomaar bij iemand achter te laten... dan mag diegene zichzelf wel 'bewezen' hebben, maar volgens mij weet iedereen wel dat ook in de topsport het resultaat vaak prachtig is terwijl je niet wil weten hoe de weg ernaartoe is verlopen denk even aan de leuke filmpjes in het nieuws laatst, daarnaast ben ik erg kieskeurig in wat voor methode/techniek iemand toepast dus beslis ik het liever zelf ;)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:50

oh,maar ook ik ga zeker ook buitenrijden.maar zonder basis niet ntl.als je paard geen stuur of rem hebt,gaat dat lastig hier...
ja, die filmpjes zijn een andere kwestie. niemand, ook diegene zelf niet, doet dat met inrijden van een jong paard.
maar ook daar zit een andere kant aan. een eigenaar, die voor het vele geld dat ie betaald, in zo 'n kort mogelijke tijd hoge resultaten wil zien.als jij 800 euro, of meer, betaald per maand, zeg je ook niet dat ie er gerust 1,5 jaar over mag doen.ik ben er geen voorstander van, maar als trainer grijp je dan naar shortcuts.het doel heiligt de middelen dan zeg maar..
maar met inrijden zal het wel meevallen.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:03

ooh wat een droom moment. en zo gemakkelijk staat ze er bij. heerlijk gevoel.

fijn dat je het zo lekker rustig aan doet. ik mag volgend jaar (of dat jaar daarna, ligt aan paard) ook dat heerlijke eerste moment mee maken. ik kijk er ook wel naar uit, maar zoals je zegt, ik zie mijn baby ook nog als baby, hiih
geniet lekker van je mooie eerlijke paardje.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 15:04

@spicegirl; Gelukkig ben ik slim genoeg om te begrijpen dat als ik zelf geen stuur of rem op m'n paard kan zetten, ik 'm beter weg kan laten brengen ipv er zelf mee aan te 'klooien' en anderen in gevaar te brengen door over bospaden te crossen :D
En in snap heel goed dat als een trainer x maanden de tijd heeft om een paard naar een bepaald niveau te brengen en het loopt iets anders dan verwacht, ze toch andere oplossingen moeten vinden... en dat risico loop ik nou eenmaal liever niet ;)

@Paintless; jij ook alvast heel veel succes en geluk met je baby ! en dat gevoel komt me inderdaad heel bekend voor, het is dan ineens zo 'onnatuurlijk' om op een paard te zitten, haha :')

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:13

dat bedoelde ik niet. er is blijkbaar een communicatie stoornis. :P
jij zei " ;verder vind ik het belangrijk dat ik ook andere leuke dingen kan blijven doen, lekker naar buiten kan want ik houd van afwisseling en ik heb m'n paard vooral om gewoon plezier mee te beleven (van beide kanten) .."
dat vind ik ook,maar dat alles komt NA de basis, en heeft verder met laten trainen of niet weinig te doen.of je het zelf doet,of laat doen, je paard moet een bepaald niveau hebben , eer je buiten kan rijden..
maar ik ga net zo goed buitenrijden, en plezier beleven ;)

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 15:48

Imo is er helemaal geen miscommunicatie, ik bevestigde jouw standpunt dat een paard eerst (om het even heel bot te zeggen) het stuur, gas en rem moet kennen voordat je ermee buiten kan rijden en dat als je dat zelf niet kunt, je het inderdaad beter kan overlaten aan een prof (hoewel ik ook gezien heb dat een paard, nadat deze teruggebracht is naar een inconsequente ruiter, de hele training voor niks kan zijn geweest :roll: ).. wordt anders een beetje onverantwoord :D dus ik ben het alleen maar met je eens en verder maakt iedereen nou eenmaal z'n eigen keuzes ;)

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:36

Ik ben het helemaal eens met Klimop :j
Vind je het leuk en ben je vaardig genoeg om je paard zelf in te rijden, dan moet je dat vooral doen!
Laat je het inrijden liever over aan een pro, ook geen probleem +:)+

Het enige 'echte' probleem dat ik bij het zelf inrijden van mijn paard ben tegengekomen, is dat ik niet vaardig genoeg ben om bij mijn paard galopwissels ohz aan te leren.
Daar zoek ik dus hulp bij en als het dan nog niet wil, dan heb ik nog altijd de optie om haar een poosje naar een trainer te sturen :Y)

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 18:23

'Problemen' bestaan niet, dat zijn uitdagingen :D ik ben ook realistisch genoeg om te weten dat ik vast ooit wel eens ergens tegenaan zal lopen wat ik niet in m'n eentje kan oplossen en er is niks mis mee om op zo'n moment hulp te vragen.. maar ik ben er ook achter gekomen dat ik blijkbaar ervaren genoeg ben om alle 'uitdagingen' die we tot nu toe hebben meegemaakt zelfstandig op te kunnen lossen; dan praat ik over vanalles zoals dominant gedrag tijdens grondwerk, of met 4 benen tegelijk door de lucht vliegen als je met haar buiten aan een halster wilt wandelen, je hebt nou eenmaal een dier dat nog veel moet leren, je niet meteen als leider accepteert en je gaat uitproberen, dat kun je verwachten als je aan een jong, groen paard begint :)
Als je van jezelf weet dat je consequent en duidelijk tegenover je paard bent, je gezond verstand gebruikt en een goede dosis motivatie hebt denk ik dat je al heel ver kunt komen (evt. samen met begeleiding waar dat nodig is), misschien minder snel als een prof die al 100 paarden heeft ingereden, maar je hoeft je paard geen 3 maanden te missen en je doet zelf ook veel ervaring op (die profs zijn ook ooit ergens begonnen natuurlijk) ;)
Ach iedereen beslist gelukkig zelf wat ie met zijn/haar paard doet, zolang wij maar plezier hebben zien we wel waar het schip strandt.. :D

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:53

Wat een gaaf paardje heb je! En wat een lekker gevoel he....die eerste keer erop... <3
Weet het nog als de dag van gisteren bij mijn nu bijna 5-jarige. En ook ik doe alles zelf. Heb vreselijk getwijfeld of ik haar wel of niet weg zou brengen en had al min of meer een afspraak bij Mireille van Soldt. Uiteindelijk ben ik gewoon heel rustig begonnen en gewacht op het moment dat ik zelf niet verder zou komen. Tsja... dat moment moet nog steeds komen hoor.. ;)
Het gaat in een veel rustiger tempo dan bij de meeste anderen(bewust voor gekozen), maar we leren samen. En iedere dag is weer een stapje verder. Met goede begeleiding op de tijdstippen dat het nodig is, kom je al een heel eind. En tot op de dag van vandaag heb ik er geen moment spijt van gehad. :D
En inderdaad.. zolang jullie er allebei maar gewoon plezier in blijven hebben, gewoon lekker doorgaan! Heel veel plezier van je paardje! ;)

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 19:41

Leuk om te horen dat het bij jullie ook zo goed gaat! Van wat ik ervan gezien en gehoord heb, lijkt Mireille van Soldt me wel een hele fijne trainer, als ik Yu toch ooit weg zou willen brengen... maar ik hoop dat dat nooit nodig zal zijn :D Ik heb precies dezelfde instelling als jij! Gewoon in een rustig tempo, samen steeds meer leren en steeds iets verder komen... dan is het nog veel gaver als ze het goed oppakt en je ziet waar al het werk dat je er zelf in hebt gestopt, goed voor is geweest :)

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 20:09

Precies! En het is heel eng om het zelf te proberen hoor. Daarom had ik Mireille ook als een soort backup voor mezelf. En zij is inderdaad een hele fijne en hele rustige trainster. Eigenlijk de enige waar ik mijn paardje naartoe zou willen brengen. Maar, tot op de dag van vandaag gaat het gewoon lekker. En uiteraard met ups en downs, maar tot nog toe niet zo erg dat we er samen niet meer uitkomen.
En als je dan les hebt en/of aan iets nieuws begint... en je ziet gewoon dat ze zo geconcentreerd bezig is om te begrijpen wat je wilt en met zo'n onvoorwaardelijk vertrouwen.... dat is pas heaven on earth! <3 Klinkt wel heel erg zweverig hoor, maar dat gevoel van trots is niet te beschrijven... :o Weet je... dan maar wat langzamer dan een ander, maar zou die reis samen tot nu toe voor geen goud hebben willen missen. ;)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 20:40

en diezelfde inconsequente ruiter had ook nergens geweest, als ze/hij het zelf had gedaan.. :+ wegbrengen en daarna ophalen werkt niet.bij training krijg je altijd lessen.dan kan er ook gewerkt worden a/d combi.
en de ervaring met de rest heb ik al (vroeger deed ik alles zelf ),maar de zin erin heb ik niet meer.word ook al een dagje ouder. (en ik kreeg mn rollator niet op het paard := )

en ik hoop juist dat mijn bootje blijft varen.daarom blijf ik al mn hele leven stug door lessen.uitgeleerd ben je imo nooit.

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 20:56

Als je van jezelf weet dat je inconsequent bent, kun je het misschien inderdaad beter aan een ander over laten ja. Volledig mee eens! ;) Maar, iedereen heeft zijn eigen redenen om ergens voor te kiezen. Allemaal even juist als het resultaat is dat je plezier hebt van je paard en je paard van jou. :D

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 20:59

Damn wat een GAAAAAAAAAAF paard heb jij :oo

Gefeliciteerd met de eerste rit :D

esther_X_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:02

Wat een ontzettend gaaf paard en het gaat vast helemaal goed komen met jullie twee! :D
Ik kijk al uit naar de topics die volgen. :Y)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:26

ik denk dat plezier hebben van/met je paard, of het nu voor top-level shows is, of voor een buitenritje, het doel is van iedereen.. :j