[SGW] benodigdheden voor te crossen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brainfail

Re: benodigdheden voor te crossen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 17:05

Oke thanks waar kan ik die kopen? (gewoon bij de ruitersportzaak???)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 17:18

Als het goed is wel ja :j

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:07

Zo'n springsingel is wel handig als je veel gaat springen, en ik dacht dat dat in de toekomst toch in jouw plannen zat haha. Je kan op de lange termijn zo'n singel kopen, en er is zo veel te koop via marktplaats / bokt ik zou eerst kijken voor 2e hands, scheelt weer op je geldboom :)

Ik heb van die neopreen achtige springschoenen, die waren helemaal niet zo duur, die heb ik bij sprangers in chaam gekocht, zal eens vragen of ze die nog hebben en wat ze kosten. Ze zijn zacht en nemen geen water op.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 20:37

Ik wil idd ook verder met springen en ik heb wel een hele goedkope gezien voor maar 35,- (afgeprijsd) en ook nog eens de juiste kleur. :Y) (deze is 1e hands :P )

liekiej20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 20:44

Kady, ik blijf dit topic volgen dan lees ik het vanzelf, bedankt!

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 13:19

owja cares, als ik me er dan toch mee mag bemoeien, als je gaat sparen, spaar dan op de lange termijn ook voor een ander zadel, want ik denk dat Tarik nog heel veel spieren gaat ontwikkelen de komende tijd en heb zo het idee dat ie wel eens uit zijn springzadel kan groeien.

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:24

Van de gel springschoenen met ik met crossen niet echt gecharmeerd.... Er komt toch snel ergens modder tussen te zitten en dat lijkt me toch ook gaan schuren....

Springsingel met flap is ook geen overbodige luxe... Vooral in t begin met crossen wil je paard nog wel eens een gekke sprong maken, omdat ze wat kijkerig op n hindernis kunnen zijn. Dan vouwen ze de voorbenen vaak meer dan normaal. Ik heb me regelmatig verbaasd van de beschadigingen op die singels :=

Goed zittende bodyprotector en idem cap/helm is ook erg belangrijk!

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 17:21

Dankje voor de tips.
Cap heb ik wel hoor ;) .

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:26

Wat voor maat singel heb je nodig? Misschien heb ik nog wat voor je.
Ik zou er namelijk wel voor kiezen, als ik al de krassen in al mijn springflappen bekijk.. Niet echt eerlijk om je pony kalkoenen in te draaien, hem vervolgs over een in hindernis te laten springen en hij als beloning (hard) in zijn buik geprikt wordt.

Verder is er al veel genoemd, dus misschien zeg ik dingen dubbel.
-Rugnummerdrager
-Goedgekeurde bodyprotector (niet alle bodyprotectors zijn goedgekeurd voor de SGW)

Deze dingen zijn niet verplicht, maar wel aan te raden:
-Medicalcard
-Goede beenbescherming (ik zou als je echt wilt gaan crossen toch kiezen voor crossberschermers, ik vind dat je je pony ook goed moet beschermen)
-Fijn zittende springschoenen (die geen water opnemen en niet schuren, ik smeerde meestal een beetje sudocrem in de kootholte voordat ik ging crossen tegen schuurplekjes)
-Je zou de benen van je pony in kunnen smeren met eventingcrème/uierzalf om wondjes/schaafjes te voorkomen mocht hij een hindernis aanraken. (op hoger niveau 'glijden paarden regelmatig langs een hindernis, door de crème blijven de benen heel)
-Als je het leuk en mooi vindt kun je een caphoes/cover over je cap heen doen, is tevens een bescherming voor je cap (mocht je een tak e.d. raken)
-Ik vind persoonlijk een cap met een 'flexibele' klep (of zonder klep) veiliger. (bij het 'standaard' casco model bijvoorbeeld bestaan de cap en de klep uit één deel. Mocht je ergens tegenaan knallen en je klep breekt niet af of geeft niet mee, dan krijg je een lelijke klap in je nek.)
-Je kunt je kopstuk van je hoofdstel met een veter vastbinden aan een vlechtje zodat je niet perongeluk je hoofdstel mee kunt nemen in een eventuele val.
-Ik raad veiligheidsbeugels aan, zodat je bij een val niet meegesleept wordt aan je voet.
-Verder heb je nog het 'airjacket'. Maar dit een hele grote investering, en begrijpelijk dat je dit niet doet als je pas begint met crossen.
-Als je pony ijzers heeft zou ik zeker kalkoenen indraaien, hiermee heb je gewoon meer grip.
-Ik heb het ook niet alle crossen gedaan (soms was het gewoon te warm), maar met een t-shirt met lange mouwen ben je beter beschermt tegen (scherpe) takken.

Misschien ben ik nog dingen vergeten, maar hopelijk heb je er wat aan. :list:
Verder kun je een 'crossoutfit' samenstellen. Dwz, bijvoorbeeld een bijpassend dekje/t-shirt/caphoes. Ik ben zelf geen voorstander van een oornet tijdens het crossen, ik ben van mening dat het paard zijn warmte dan minder goed kwijt kan met oornet, en het is meestal alleen voor de 'sier'.

Veel plezier met crossen :D , en geef je eigen grenzen duidelijk aan tijdens een training. Het is het mijn inziens niet waard om een onnodig risico te lopen als je het zelf niet vertrouwt!

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 21:38

Dankjewel hier heb ik zeker wel iets aan !!! :)
De singelmaat is ong. 110cm denk.