[WN] Dilemma: paard kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dilemma: paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 20:39

Mijn paard eet al gemakkelijk voor 100 euro hooi, dan heb ik het nog niet over het krachtvoer.
Maar het kan wel, als je alles goedkoop doet en weinig geeft. Dat is een keuze die ieder voor zich maakt.

Overigens ben ik ook een student en onderhoud mijn paard ook zelf. Het is zeker te doen, als je maar bereid bent (heel) veel ervoor te laten. Veel mensen gaat dat opbreken, dus bij twijfel niet doen.

lindavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 08:46

Het ligt er wel aan of je een vangnet hebt als er eventueel iets mis gaat, want met paarden kan er natuurlijk altijd wat misgaan. Ik was ook 18 toen ik mijn eerste paard kocht, en dat was een veulen via embryotransplantatie. Nu ben ik 22 en heb ik er twee, mijn ouders hebben nooit iets meebetaald. Gewoon hard werken, niet al te dure stalling. En dus dat vangnet (tot nu toe heb ik het allemaal zelf kunnen redden gelukkig). Maar de kosten vallen altijd tegen!

Wel heeft het natuurlijk impact op je vrijheid, je kunt niet even een half jaar naar het buitenland tijdens je studie, en je moet een hoop avondjes met vriendinnen missen omdat je voor je paard moet zorgen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 09:15

klopt, en met uitgaan ging ik om 5 uur mijn bed in en hop om 8 uur weer eruit om naar mijn pony toe te fietsen om te voeren. Verder in het weekend veel klussen doen in de wei/omheining/inloopstalletje (alles zelf aangelegd/gebouwd). Voor E100 per maand kon ik echt altijd wel een paard onderhouden hoor, ligt eraan wat je wilt/hebt. Ik stond altijd gratis/goedkoop (bv bij mijn bijrijdpaard, die ik dan in ruil daarvoor voor hen verzorgde en reed) en had 's zomers dus geen enkele kosten behalve hoefsmid/wormspuit en alleen in de winter had ik dus hooikosten. Verder geen strooisel ofzo, gewoon zand in de inloopstal en water uit de put bijvoorbeeld. Later meer pony's bijgekomen en dan kocht ik in 1x voor de hele winter hooi, volgens mij was ik dan in 1x ongeveer 400euro kwijt, daarmee redde ik de hele winter, per pony een half pak per dag, dus niet weinig ofzo. Maar 'szomers weer geen kosten, dus gewoon goed geld opzij zetten als je het niet nodig hebt en de dieren gingen bij ons altijd voor.
Ja, je moet er veel voor doen en laten (3x per dag naar de wei fietsen ivm hete zomer, dus steeds water sjouwen, of in de winter om te voeren) maar dat had ik ervoor over.
Mijn ouders had ik als vangnet, heb met mijn eerste pony redelijk wat DA-kosten gehad in het eerste jaar, dat schoten zij dan voor en ik werkte dan extra en betaalde het terug.
Maar ik had dan ook maar een bijbaante van 6uur pw dus dat schoot natuurlijk niet heel erg op ;)
Juist nu, nu ik werk, heb ik daar geen tijd meer voor, heb ik nu nog maar 1 paard en die staat in pension (wel 24/7 buiten).

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:06

Ik heb ook voor zoon keuze gestaan op mijn 18de.Ik heb het wel gedaan, had geen aankoopsprijs mocht haar hebben onder het mom van niemand wil haar en jij wel dus hier heb je haar. Ik leefde doen op mijn zaterdagse bijbaantje met onregelmatige uren en mijn studiefinanciering. Inmiddels ben ik 5 jaar verder en heb ik er zowaar een 2de bij. En ben nog 8 weken ''student''

Ik heb goede stalling waar ik echt heeel erg blij mee ben, en deze mensen zijn wel gek met mij daar heb ik gewoon heel veel mazzel mee. Ik heb voor mijn 2de pony wel een aankoopsprijs betaald overigens. Tja ik moet wel elke euro omdraaien maar het is mij zeker waard. Mijn ouders staan wel garant voor het geval er extra dierenartskosten komen waar je simpelweg niet om heen kunt.

Sha_ron

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:50

Een moeilijke beslissing, wel of niet het paard van je dromen kopen. Als je doet, doe het dan goed en laat er alle andere dingen voor schieten! Op m'n 20ste vond ik mijn droompony van 3 jaar jong, kruising New Forest IJslander, onbeleerd. Ik had nog nooit een pony ingereden, alles is goed gekomen! Ook werkte ik full time als secretaresse (zeker niet mn droombaan!!!). Op mn 25ste besloot ik te gaan studeren, mn pony verhuisde met mij mee van Leiden naar Leeuwarden en 3 jaar later weer terug. Ik ging 4 maanden op stage in het buitenland, 4 mnd stage in Lelystad en nog eens 4 maanden afstuderen. Dat laatste deed ik thuis (bij mn ouders), waardoor ik juist veel tijd voor mn pony had. Alle financiën rondom mijn pony heb ik altijd zelf betaald, gewoon een bijbaan erbij. Ik werd parttime docent op de school waarop ik mijn opleiding volgde. Studeren, werken, mijn pony en ook af en toe uitgaan, alles kan als je 't maar goed pland!

Ik weet niet wat je studeert, maar na mijn studie heb ik er nog 2 jaar over gedaan een goed betaalde job te vinden. Een half jaar heb ik zonder werk gezeten, maar toch is 't altijd gelukt mijn pony op een fatsoenlijk adres te stallen en goede verzorging te geven.

Mijn pony is verder tot haar dood bij mij gebleven. Helaas is nog geen 18 geworden, ze had de ziekte van Cushing en dat is niet te genezen.

Succes met je keuze. Ik ben wel benieuwd wat die keuze is.

Margot87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:55

Ben wel heel benieuwd wat je keuze gaat worden, ik zou net als jij het echt een strijd vinden tussen hart en hoofd zeg maar...
Heel veel succes!