[WN] Western Pleasure?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:26

quarterH schreef:
ik snap nooit dat mensen een pleasure galop kreupel noemen. het is namelijk wel degelijk een correcte 3 tact, alleen erg langzaam.

Ja, dit snap ik ook nooit idd.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 14:56

bekijk dit eens
jog
lope
is dus geen gesjok op de voorhand ;)

met dank aan blaze!

LastDream

Re: Western Pleasure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:03

heb zelf ook ene tijdje gereden

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:08

ik weet er ook niet veel verstand van hoor, maar ik heb wel in australie op een cattle station gewerkt waar we geregeld 12 uur op een paard zaten om vee te drijven. Helaas had ik niet echt een comfortable paard om dit te doen. Ze gooide best hoog op namelijk. En kan je zeggen. Dit is HELLLLLLL!!!! Je rijd niet alleen je hele kont en benen kapot, maar ook je rug. Een paard dat "extreem" vlak loopt is hier ideaal voor. Dit maakt het voor jouw toch echt een stuk fijner als ervaring. Buiten dat wil je niet een paard dat je steeds benen moet geven of steeds op de teugel moet hangen of diep moet zitten om hem bij je te houden of voorwaards te houden. Je wil een paard dat op een rustige, comfortable manier voorwaards gaat. Snel hoeven ze alleen te gaan als er een koe of kalf bij de kudde wegbreekt, voor de rest wil je dat ze rustig op het tempo van de kudde zich voortbewegen. Dat is volgens mij ook geheel de basis van pleasure. Dat het er makkelijk en comfortable uitziet!

Hollowpoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 18:04

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 19:34

Ik rijd veel disciplines maar het is echt super om op niveau pleasure te rijden. Onze Bo Jack was een heerlijk pleasure paard, goed in de showring maar ook heerlijk om in het bos mee te joggen.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 08:44

Interessante topic :j
Ik vond pleasure voorheen saai maar sinds ik mijn paard heb (die pleasure gefokt is) ben ik er anders tegen aan gaan kijken.
Het ziet er gemakkelijker uit dan dat het is!
Je paard moet er goed op getraind zijn aangezien het veel balans en conditie kost.
En probeer zelf maar 's netjes te blijven zitten.
Ik ben altijd bang om te gaan "zitten" om te voorkomen dat hij niet uit een gang "valt" 8)7

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 08:49

Ik vind pleasure 1 van de moeilijkste onderdelen.... (nou zijn mijn paarden ook niet pleasuregefokt dus is het altijd wat lastiger natuurlijk)

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:06

Goed duidelijk filmpje van hobbelheks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:32

candalisa schreef:
Ik ben nu ruim een jaar bezig om het pleasure uit mijn pleasure paard te haeln die zat er zo in veroest dat ze niet eens normaal kon galloperen. In de kudde probeerde ze met zn langzame galop weg te komen nou ze heeft er flink wat trappen aan overgehouden!
Vaak zijn de paarden ook erg kort als ze alleen maar pleasure doen. En idd zelfs een dierenarts kijkt naar het paard alsof hij erg kreupel is. Ik heb drien dierenartsen voorbij laten komen omdat die haar zo kreupel vonden dat ze naar de slacht kon tot er eentje kwam die wist wat een pleasure paard was toen werd ze wel goedgekeurd best irritant!

Ik denk niet dat je daar de pleasure de schuld van moet geven, maar eerder de medische conditie van je paard. :(:)
Een goed pleasurepaard is niet kreupel natuurlijk.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:35

Ik denk dat de filmpjes van Hobbelheks heel goed demonstreren wat wel en niet de bedoeling is. Wat ze daar een goede jog en een goede lope noemen kun je toch echt niet als kreupel bestempelen! Wat het bij sommige paard/ruiter combinaties wordt in een poging dit ideaalbeeld te bereiken ziet er vaak wel heel anders uit ja.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:14

candalisa schreef:
Ik ben nu ruim een jaar bezig om het pleasure uit mijn pleasure paard te haeln die zat er zo in veroest dat ze niet eens normaal kon galloperen. In de kudde probeerde ze met zn langzame galop weg te komen nou ze heeft er flink wat trappen aan overgehouden!
Vaak zijn de paarden ook erg kort als ze alleen maar pleasure doen. En idd zelfs een dierenarts kijkt naar het paard alsof hij erg kreupel is. Ik heb drien dierenartsen voorbij laten komen omdat die haar zo kreupel vonden dat ze naar de slacht kon tot er eentje kwam die wist wat een pleasure paard was toen werd ze wel goedgekeurd best irritant!
Waarom heb je dan een pleasure getraint paard gekocht??

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 14:33

Iedereen bedankt voor de reacties, het maakt veel duidelijk! Ben blij met de filmpjes, die informeren veel.

Ik heb niet gezegd dat pleasure me makkelijk lijkt, integendeel, het lijkt me heel moeilijk om zo'n laag tempo aan te nemen. Veel moeilijker dan keihard gaan.

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:41

rapido schreef:
candalisa schreef:
Waarom heb je dan een pleasure getraint paard gekocht??

Ik heb nog nooit een pleasurepaard gezien wat niet normaal kon galloperen.... En nog nooit een dierenarts meegemaakt die een pleasurepaard kreupel noemt vanwege de lope...

gek verhaal..

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:56

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 16:02

Ik heb eens meegemaakt dat een dierenarts letterlijk zei dat hij Quarters en Paints anders beoordeelt want die horen kort te lopen, had hij geleerd van een bekende westernruiter. Ik heb hem toen gevraagd mijn paarden te beoordelen als ieder ander paard...

Emmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:37

zo'n dierenarts had ik ook, zegt tegen zijn stagiares, het is een quarter, die lopen gewoon anders???
nee, het is gewoon een paard!!
dus heb nu een andere dierenarts :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:27

filmpjes maken inderdaad erg veel duidelijk.
een vraag: waarom hoort pleasure zo traag mogelijk te zijn? als het zogezegd als gebruiksmakkelijkheid van vroeger was, waarom zou je in godsnaam een paard doen galopperen op het tempo van een stap om zo makkelijk mogelijk van A naar B te raken, dan blijf je toch gewoon stappen?

heeft er iemand voorbeelden bv van de verschillen in lichaamsbouw van een reining en een pleasure paard?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:35

VOlgens mij ging het erom een tempo te hebben waarop je nog goed de kilometers omheining kon controleren. Een stap was onnodig traag en een standaard draf te vlug. Maar zoals zo vaak zodra er een competitie element in komt gaat men naar extremen. Dus de jog werd steeds trager.

Voor het verschil in bouw een aantal pleasure paarden: http://www.zipschocolatechip.com/
reiner: http://www.wimpyslittlestep.com/Wimpys_Little_Step.php

Als relatieve leek: Pleasure paarden staan hoger op de benen en zijn een stuk eleganter (meer volbloed?), reiners zijn korter en geblokter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 12:25

wil even op hier boven ingaan (candalisa)
Het is bekend dat een slecht getraind pleasure paard verkorte (o.a broek) spieren kan krijgen. Door te weinig afwisseling in voorwaarts rijden, door traag laten joggen zonder achterhandgebruik enz.
Na een tijd zo trainen kan het paard geen grotere passen meer nemen door de verkorte spieren.
Maar dat maakt het nog geen pleasure...... Je hebt dan gewoon een verzwakt paard met verkorte spieren, geen pleasure paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 12:28

Ach, het is altijd makkelijker om de sport de schuld te geven dat je paard niet goed is :(:)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 16:47

Eerlijk gezegd vind ik de lope op de filmpjes ook niet echt een fijn gezicht. Ietsjes meer voorwaarts zou ik een prettiger beeld vinden. Het mooie van westernrijden vind ik juist dat het er zo ontspannen en makkelijk uit kan zien (hoewel ik weet dat het niet makkelijk is!), dat mis ik dan in dit plaatje.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 20:22

altijd fijn die mensen die geen kennis van de sport hebben maar het wel denken beter te weten dan de judges... pfff

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 20:55

Ik weet niet of je mij bedoeld, maar ik zeg nergens dat het niet goed 'is', maar wat ik prettig 'vind' om naar te kijken.
Altijd fijn, die mensen die slecht lezen......... pfffff

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 01:32

Niels schreef:
Ach, het is altijd makkelijker om de sport de schuld te geven dat je paard niet goed is :(:)

denk dat het erg vaak onwetendheid is... Mensen die zich er nog voor geen seconde in verdiept hebben en denken dat pleasure met zn allen maar zo langzaam mogelijk achter elkaar aanrijden in een sukkeldrafje zonder achterhandgebruik is.
Maar die vervolgens dan wel met hun mening en oordeel klaar staan..