Willem geeft clinics met Blonde Dáguitaines, doen het gewoon goed hoor! Verder kun je koeien niet steeds opnieuw gebruiken, dat gaan ze snappen en uiteindelijk werken ze niet meer mee, ze gaan bv gesloten met de kontennaar buiten in een cirkel staan of bewegen niet meer..
farichta
Geplaatst: 25-10-11 11:49
Lakenvelders (dus geen Belted Galloway) zijn ook niet geschikt vanwege hun zwakke hart.
Denk dat de fleckvieh-pinken die ik momenteel te leen heb, het reuzelollig zouden vinden om aan zoiets mee te doen. Tam genoeg om niet volledig in de stress te raken, maar wakker genoeg om zich te laten opdrijven. Met de limousins van de overbuurman zou ik het daarentegen niet proberen, die zijn stukken minder mens- en paardvriendelijk....
piggeljay
Geplaatst: 26-10-11 14:33
wij gebruiken wel Rosé stiertjes, we trainen gemiddeld 3x per week met deze beestjes. ze worden om de 2 maanden gewisseld en gaan dan "op rust" vaak gebruiken we ze dan weer als ze groter zijn vlak voor een wedstrijd om de ruiters een gevoel te geven hoe ze moeten handelen als ze klein of groot vee krijgen. we hebben standaart 80 kalveren gereserveerd in 2 groepen van 40 voor de ruiters dus we wisselen ze in 1 week ook nog wel eens van een kudde als de standaart groep al 2x gelopen hebben in die week.
vleesrassen ben ik niet gek op, vaak zijn deze ongeschikt voor beginnende ruiters en ze vallen eerder aan met allelei nadelige gevolgen voor het paard.
mellowwillem
Geplaatst: 31-10-11 01:19
In Oud-Gastel heb ik beschikking over regelmatig wisselende kuddes met Blonde D'Acquitaine. Dat is een Frans vleesras; gespierd, snel en uiterst intelligent. De leeftijd waarmee gewerkt wordt varieert van negen tot veertien maanden maximaal. Het is beslist geen moeilijk ras om mee te trainen. Zelfs de beginnende deelnemers kunnen erg veel profijt trekken van dit veeras en hun bijzondere eigenschappen, omdat ze graag lopen en respect blijven houden voor paarden. In mijn ervaring zijn het vriendelijke, mooie en sportieve dieren - maar zonder de juiste begeleiding zijn ze voor de echte beginnende ruiters niet het meest gemakkelijke vee. Er wordt tijdens het vervoer en gedurende het ophokken de uiterste zorg en aandacht besteed aan het voorkomen van stress. Stress is voor elke koe een slechte voorwaarde. En, gedurende de clinics leren alle ruiters met rust en beleid en respect te werken aan het vee. In Oosterwolde heb ik beschikking over Groninger Blaarkoppen. Een prachtig veeras, meer melk-typisch. Ook hier varieert de leeftijd vanaf negen maanden tot veertien maanden. Dit vee heeft een optimale conditie omdat ze buiten op wei verkeren gedurende de dag en daarmee dus voldoende beweging hebben, zodat ze ook graag blijven werken en veel respect houden voor de ruiter en het paard. Ik heb het zelf niet zo op 'stalaardappelen' die de hele dag op stal doorbrengen en voor de training van stal getrokken worden. Deze dieren zijn mij te gedomestiseerd en leren te snel dat ze zich kunnen verweren tegen de druk en daarmee 'verzuurt' dat vee nogal snel. Die zijn zeker niet geschikt voor beginnende deelnemers in koeienwerk. Ik geef altijd de voorkeur aan een koe die wil lopen - maar niet wegklettert, en graag wil wijken voor het paard - maar niet blindelings vlucht of zichzelf gewoon domweg afsluit voor de druk. Het allerbelangrijkste is dat de ruiters leren de koeien te lezen en gevoel voor koeien ontwikkelen met vee dat wil werken en wil wijken voor de druk. Bij elke koe bestaat de kans dat de vluchtreactie omslaat in een vechtreflex omdat die twee van naturen nogal dicht opelkaar bestaan. het is daarom dat tijdens de clinics goed aangegeven wordt om echt te leren kijken naar koeien en te lezen wat hun lichaamstaal vertelt en hoe je het vee kunt leren drijven, stoppen en afwenden door het paard in de juiste positie te sturen. Hoe je de kudde beheerd is uiteindelijk hoe het vee zal reageren en kan blijven voldoen. Rust en voorkoming van stress is immers altijd het sleutelwoord. En een goede trainer kan je daar het best bij helpen om ervaren te worden met rundvee. En, elke individuele koe is weer anders van karakter. Dat maakt het werken met vee zo mateloos interessant. Géén koe heeft een vast scenario. Ik zou zeggen; kom eens kennismaken met koeien. In Oud-Gastel of in Oosterwolde.
Ik zou zo langskomen, maar ook. oor mij is het zo'n eind weg Ga er wel even serieus over nadenken, ben binnenkort weer jarig dus misschien is het wat voor op m'n verlanglijstje
@ Eefj33, je kan ook nog inschrijven voor een dagclinic, 19 november, nog een plaatsje vrij, is het in ieder geval de moeite van het heen en weer rijden en veel leren op 1 dag! In Oud Gastel, instruktie, Willem Odendaal.
Adrienne
Geplaatst: 01-11-11 11:22
Wendy van Osch heeft gedurende delen van het jaar kalveren van het ras Limousin. Ook vleesvee. Niet echt het meest makkelijke ras eigenlijk een beetje als die Blonde D'Acquitaine. Maar ze zijn actief en snel en erg fijn om mee te werken. Wendy zit overigens in Venhorst Noord Brabant . Weet niet waar je in Brabant woont Mabotje, maar misschien dat wel te doen voor je kwa afstand.
Paintless
Geplaatst: 06-11-11 21:55
farichta schreef:
Lakenvelders (dus geen Belted Galloway) zijn ook niet geschikt vanwege hun zwakke hart.
die heb ik anders wel regelmatig gebruikt zien worden. en geen een is overleden aan een ontzichtbare hartkwaal.
Ik meen me te herinneren dat ze bij Hagenbeck stables ooit ezels gebruikt hebben, toch wel een tiental jaar geleden hoor, maar je zou het eens kunnen vragen.
Akhal_Teke
Geplaatst: 07-11-11 22:44
Ik heb het verschilende malen gezien. De ezels werden gebruikt omdat ze schijnbaar wat minder wendbaar en snel zijn dan koeien en ze goed oefenmateriaal waren voor jonge/onervaren paarden. Ook werd er gezegd dat ezels niet "zuur" worden en koeien wel. Ezel gaan het spelletje doorhebben en snappen op een gegeven moment wat van hen verwacht wordt.