[WN] manen scheren Appie, hoe komen ze terug?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 18:12

MissPK schreef:
gaucho schreef:
Volgens mij moet je bij quarters bij shows de onderste pluk manen ook laten groeien als je de rest kort scheert.

Ieuww..gelukkig heeft de mijne gewoon manen :)

He maar mij is ooit verteld dat Criollo's naarmate ze verder in opleiding zijn steeds meer manen er af scheren? Ze beginnen met een kleine pluk eraf bovenin en zo verder tot uiteindelijk die laatste pluk die ze laten zitten idd..maar klopt dat verhaal?

ja dat klopt.
elke fase in de opleiding is een stuk van de manen.
een paard die geschoren is [met uiteraard het handsvat nog] is klaar voor het werk. [volwaardig]

freeride

Re: manen scheren Appie, hoe komen ze terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:10

2 amerikaanse appies hier, 1 met vrij lange maar dunne manen, breken af als je er een borstel voorhoudt, en een mooie staart, 1 met amper manen, sprietjes dus, geen voorpluk, en een rattenstaartje, niks aan te doen, zo is dat nu eenmaal bij appies....

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 16:13

SusanW schreef:
Moet bekennen niet thuis te zijn in de regels bij de Appaloosa's, maar bij sommige stamboeken mag je wel scheren, maar moet er bij de schoft een pluk blijven zitten. Het zou zonde zijn als dat verplicht is op een wedstrijd en je hebt hem kaal, dus even nazoeken in je rulebook :j

Je mag bij de Appaloosa's de manen wel scheren, roachen noemen ze dat. Ik laat sowieso een pluk op de schoft zitten, want daar ligt de pad op :j Ik heb jaren geleden mijn Appaloosa geroached en ik heb er totaal geen spijt van. Het staat idd veel strakker en verzorgder dan die sprietjes. Ik heb meerdere rassenshows gestart, zowel NK als EK en er is nog nooit wat van gezegd, hoeft ook niet want het mag dus gewoon ;)
Hier kun je het goed zien:
Afbeelding

Ze komen wel dikker terug dan voorheen, maar ik hou het bij kort :D

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 17:58

Mayflower schreef:
SusanW schreef:
Moet bekennen niet thuis te zijn in de regels bij de Appaloosa's, maar bij sommige stamboeken mag je wel scheren, maar moet er bij de schoft een pluk blijven zitten. Het zou zonde zijn als dat verplicht is op een wedstrijd en je hebt hem kaal, dus even nazoeken in je rulebook :j

Je mag bij de Appaloosa's de manen wel scheren, roachen noemen ze dat. Ik laat sowieso een pluk op de schoft zitten, want daar ligt de pad op :j Ik heb jaren geleden mijn Appaloosa geroached en ik heb er totaal geen spijt van. Het staat idd veel strakker en verzorgder dan die sprietjes. Ik heb meerdere rassenshows gestart, zowel NK als EK en er is nog nooit wat van gezegd, hoeft ook niet want het mag dus gewoon ;)
Hier kun je het goed zien:
Afbeelding

Ze komen wel dikker terug dan voorheen, maar ik hou het bij kort :D

ik vind het er bij jou erg netjes uitzien! ik weet nog niet helemaal of ik het daarna kort ga laten of lang laat groeien, dat ligt er maar aan hoe het eruit ziet. ik wil gewoon graag dat hij er netjes bij loopt en niet als een mooi paard netjes gespierd en dan van die ratte sliertjes als manen, terwijl zijn staart wel een volle bos is.

maar zijn voorplukje is ook een mini plukje met 10 langere haren eraan :o

Moondancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:33

Afbeelding
Ik vind het bij mijn paard aan beide kanten net of de manen aan de andere kant hangen , ik houd ze bij met scheren ,
heb wel geprobeerd om ze weer te laten groeien , maar net zoals freeride zegt , ze breken af als je er alleen al naar kijkt.
Haar voorpluk stelt ook niks voor , maar die laat ik zo , als mensen vragen waarom ik de manen geschoren heb , dan laat ik de maantop zien ;)

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 23:47

Oh interessant topic dit, zit zelf altijd met m'n handen in m'n haar (mijn haar ja, Karlijn heeft geen haar haha) wat ik met Karlijn's manen aanmoet.
Durfde ze er nooit af te knippen omdat ik bang ben dat dat er al helemaal niet uitziet maar als ik dit zo zie ga ik dat misschien toch maar doen..

Overigens hier gewoon een NL app, ben recent overgestapt naar western omdat dat wat meer bij ons past.

Eigenlijk durf ik het nog steeds niet :')
Afbeelding

In de zomer heeft ze wel altijd een tijd waarbij ze wat royaler in haar manen zit, dan vind ik het wel leuk staan. Maar dat verdwijnt op een gegeven
moment gewoon allemaal en nu heb ik weer van die sprietjes over..
Afbeelding

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 01:03

Ik heb bij mijn haflinger haar manen getrokken ze zien er nu beter uit dan ooit en worden steeds mooier :j

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 07:04

@kasmir
mooie appie <3
Ik zeg moed verzamelen en alle manen eraf, dat gaat er echt veel strakker uitzien en je zal zien dat haar hals ook veel mooier uitkomt :j

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 19:07

@ kasmir: mooi paardje hoor!

dit is mijn knappe man Smoke:
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-HVKNASSU-D.jpg[img]

dit is een paar maanden geleden
hier een vage foto van hoe zijn haar nu ongeveer is:
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-HVKNASSU-D.jpg[img]

<3 <3 <3

edit: ik heb het nu zeker op 10 verschillende manieren geprobeerd, maar krijg het niet voor elkaar om een foto normaal te kunnen plaatsen.
ga het nog een keertje proberen

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:15

Mister01 schreef:
@ kasmir: mooi paardje hoor!

dit is mijn knappe man Smoke:
Afbeelding

dit is een paar maanden geleden
hier een vage foto van hoe zijn haar nu ongeveer is:
Afbeelding

<3 <3 <3

als het goed is doen ze het nu. ;)

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:20

gaucho schreef:
@kasmir
mooie appie <3
Ik zeg moed verzamelen en alle manen eraf, dat gaat er echt veel strakker uitzien en je zal zien dat haar hals ook veel mooier uitkomt :j

Mee eens! Echt doen hoor Kasmir :j Kijk maar naar de foto er boven van Moondancer, is echt super strak *D en een heel verschil met die van jou. Ik zeg: DOEN! :D

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 19:21

Afbeelding

en als het goed is is dit de mooie foto van hem van een paar maanden geleden

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 19:21

Mister01 schreef:
Afbeelding

en als het goed is is dit de mooie foto van hem van een paar maanden geleden

*\o/* *\o/* *\o/* het is me gelukt!

vrouwen en techniek.... :o

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:36

Mooie app Mister, die billen :~ Stukje amerikaan dat ik bij m'n NL app moet missen haha.
Ik denk dat ik er dit weekend dan toch maar de schaar in ga zetten, of moet dat perse geschoren worden? (heb geen scheer apparaat).
Zeker nu ze ook steeds een mooiere hals begint te krijgen, steeds meer spiertjes op haar bovenlijn.
beauisvancie:Ik wou dat ik de manen van een appie met die van een haf kon vergelijken :9 Zou toch een feestje zijn.

Maar ik ben dus niet de enige waarbij de manen ene keer dikker zijn en dan plots op miraculeuze wijzen een paar sprietjes over zijn. :')

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 23:59

Kasmir schreef:
Mooie app Mister, die billen :~ Stukje amerikaan dat ik bij m'n NL app moet missen haha.
Ik denk dat ik er dit weekend dan toch maar de schaar in ga zetten, of moet dat perse geschoren worden? (heb geen scheer apparaat).
Zeker nu ze ook steeds een mooiere hals begint te krijgen, steeds meer spiertjes op haar bovenlijn.
beauisvancie:Ik wou dat ik de manen van een appie met die van een haf kon vergelijken :9 Zou toch een feestje zijn.

Maar ik ben dus niet de enige waarbij de manen ene keer dikker zijn en dan plots op miraculeuze wijzen een paar sprietjes over zijn. :')

thanx :D :D :D
hij is nu nog maar 3,5 jaar! dus als ik hem straks door ga trainen zal hij nog wel een beetje grover worden, een echte bodybuilder!
hij heeft de bouw van zijn mammie, alleen jammer dat hij nu al 1,65 mtr hoog is, voor een amerikaan toch behoorlijk aan de maat, maar het scheelt dat ik zelf ook 1,87 mtr ben dus staat het helemaal niet raar.

dat haar snap ik echt helemaal niks van, toen had hij echt nog wel mooi haar, en nu een paar maanden later is er niks meer van over. en ik doe echt niks ermee, niet doorkammen of borstelen, alleen met mijn handen de blubber eruit halen. jammer hoor!

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 07:43

Ze raken vaak hun manen kwijt als ze gaan roanen :(:)

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 08:30

Door dit topic ben ik ook gaan twijfelen wat ik zal doen met mijn Amerikaanse appie..
Toen ik hem net had waren zijn manen mega dun en kort, nu zijn ze mega dun en langer...
Dat ze langer zijn maakt het ietsjes beter maar vaak staat het nog ala fjord. Al is de aanzet van de manenkam wel vrij breed, dus het zou meer moeten kunnen zijn.

(op deze foto had ik mijn magere scharminkel net gekocht, manen lijken wel wat dikker door de kleur)
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-63ZQMSUD.jpg

En zo zitten zijn manen nu, langer en nog steeds mega dun en met een kruin halverwegen :(.
Afbeelding

Mijn appie veulen had bij zijn geboorte al meer manen als mijn volwassen ruin. Zie het verschil naast elkaar:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8FC8J3MY.jpg

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 18:39

@lovekembley: de mijne had als veulen en 2 jarige ook een prachtige volle bos, maar nu is er niks meer van over |(

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:44

Ik hoop heel erg dat mijn veulen de manen van zijn mama (quarter) heeft :)
Maar wat zouden jullie doen met mijn oude appie?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 18:55

@ lovekembley: net wat of je wil, stoor je je eraan zou ik ze eraf halen en anders lekker laten zoals het is.

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:58

Ja ergens stoor ik me er wel aan (vooral aan die domme kruin, maar dat zal waarschijnlijk niet veranderen), komt ook omdat ik eerst een stippel norriker had met mega dikke manen :+

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 19:03

ik stoor me er ook aan, anders zou ik het zo laten als het is, dus bij mij binnen kort het scheermachine eroverheen. :D

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:42

Mijn motto is, lekker kortwieken als je het er verzorgd uit wil laten zien! Mijn vorige paard werd ook steeds dunner in de manen, zag er gewoon uit als een verwaaloosd paard, helemaal kort, dat stond toch stoer!
Ik mag niet klagen, mijn halve Appie heeft een rood/blond/bruinig gemêleerde bos. Zijn mama is een Haflinger, vandaar ;)

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:41

Karlijn heeft me geholpen met de keuze maken want ze had een heel stuk van haar manen afgeschuurd ^)
Stiekem hoop ik dat het wat dikker terug groeit, vind het wel heel kort. Misschien ook nog even wennen..

Dit is de schade: Alles wat ik er vanaf heb geknipt, hetgeen dat ze heeft gespaard in 6 jaar :')
Afbeelding

Nu ziet het er zo uit, gestroomlijnd dus we kunnen een stuk sneller :P
Afbeelding

Afbeelding

Moondancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:40

Superstrak!! <3
Het staat echt een stuk verzorgder , als je eraan gewent bent , ga je het echt waarderen hoor!!!