[WN] Diaz, ik en de Barefoot Arizona

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 20:39

Ik heb een maat 2 gepast op mijn tinker met een hele korte rug wat vergelijkbaar is als jouw tinker en dat paste echt niet helaas. het zadel en pad zatten verschrikkelijk in de weg hoe jammer ik het ook vond...want vind maar eens een zadel wat past. Ik ben dus van mening dat het niet gaat passen. Misschien kan je iemand vinden in de buurt die er een heeft en mag proberen...succes!
En idd nog even rustig aan met inrijden, de mijne is nu bijna 4 1/2 (ik heb er net een paar keer op gezeten) wordt nu een beetje volwassen in doen en laten en begint langzaam een echte tinker te worden. Dus zoals je zelf al aan geeft lekker door gaan met grondwerken!

Veel succes met het vinden van het juiste zadel.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 20:40

Naar horen zeggens moet een nieuw BF zadel met VPS altijd wat inzakken, dat hij vrij hoog ligt maak ik me niet zo druk om. Ik heb onlangs geleerd dat bij een boomlooszadel het goed is als ze pommel en de achterkant horizontaal liggen tov elkaar, dus dan zou het zadel idd iets verder naar achteren mogen om de schouder vrijer te krijgen. Een maat groter zou voor Diaz denk ik niet fijn zijn, dat wordt erg krap, het scheelt idd zo'n 5 cm, en dat is best veel. Jij wou zelf al afvallen TS, en voor nu gaat het net (tenminste, als het zelf lekker zit is prima toch?), je doet nu toch nog niet echt veel....

Kortom, ik zou hier wel voor gaan, qua zadel dan, de rest is aan jou zoals ik al zei...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 20:41

Ik heb sterk de indruk dat het zadel te ver naar voren ligt en dat het duikt (dus pommel te groot). Zou je dit zadel verder naar achteren leggen (wat dan zou moeten) is het zo te zien te lang. Hoeveel ruglengte (3 vingers achter de schouderkop t/m aanhechting 18e rib) heeft ze?

Berijden, inrijden, wennen, wat voor naam je er ook aan geeft : er op zitten en pony laten lopen is rijden/inrijden en geen voorbereiding daar op. Ik begrijp de verleiding heel goed (zelf 3-jarige staan die laatste paar maanden volwassener begint te tonen), maar aangezien je aangeeft met het inrijden nog jaartje te willen wachten betekent dat helaas ook jaar er niet meer op gaan zitten. Dat ze wat wil gaan doen en mentale uitdaging vraagt kan heel goed. Aan jouw de uitdaging om daar een niet rijden (of mennen) invulling aan te geven.

Je merrie heeft een heel leuk koppie, maar ze is nog erg puppie om te zien. Ik weet niet hoe ze in gedrag is, maar afgaande op wat ik bij de mijne zie zal dat ook nog erg speels en nieuwsgierig alles willen proberen zijn. Maakt het vreselijk verleidelijk om sneller te gaan dan het lichaam aan kan, helaas komen de problemen pas veel (jaren) later.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 21:18

essiedepessie schreef:
MLoeser schreef:
Ik moet zeggen dat ik je paard toch echt nog erg puppy vind, ik geloof dat ik dat de vorige keer ook hebt gezegd. Ik zou toch nog even een stapje terug doen, want op de foto's kan je gewoon zien dat je paardje nog moeite heeft alles te verwerken.

Dat is toch een prachtig iets, dat je op een foto kunt zien dat een paardje moeite heeft alles te verwerken... :')

hi hi hi ja, sommigen lijken alles van een foto af te kunnen zien. Lijkt me best makkelijk soms :j

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 21:59

_Lot schreef:
Jij wou zelf al afvallen TS, en voor nu gaat het net (tenminste, als het zelf lekker zit is prima toch?), je doet nu toch nog niet echt veel....

Dat kan ik me ook nog herinneren uit een vorige post, kun je dan niet beter wachten met de aanschaf van een zadel als je je eigen streef gewicht bereikt hebt? Dan heeft Diaz ook nog wat tijd om wat forser te worden/ uit te zwaren en kun je hopelijk een zadel kopen dat zowel jou als Diaz in 1x goed is ;)

Het lekker op Diaz rond stappen kun je dan misschien zonder zadel doen, weet je ook zeker dat ie geen nare ervaring op doet met een slecht passend zadel.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:37

MLoeser schreef:
Diaz schreef:
Misschien eens lezen? ;)
rijden is 1x per 2 weken 10 min stappen.. )

Ja, en dat is dus nog altijd te veel gevraagd! Ook jij moet even goed lezen voordat je reageert met eerst lezen ;)

paard is 4 jaar! wat een onzin dat je niet 10 min 2x per week kan stappen :z typisch bokt

smurffie

Re: Diaz, ik en de Barefoot Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:46

Ik vind m egenlijk al aardig lang.... zeker de pad, kan me voorstellen dat paard hier last van gaat krijgen met echt rijden..

Ik zou een goede zadelmaker aan de arm nemen die ZOWEL boom als boomloos heeft.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:28

lovelucydan schreef:
paard is 4 jaar! wat een onzin dat je niet 10 min 2x per week kan stappen :z typisch bokt

bo0tjeee schreef:
Diaz is geboren op 8 juni 2008

3 jaar dus.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:35

ondertussen wel 3,5.. dan mag je best rustigaan laten wennen aan de druk..
Verder vind ik 10 minuten per 2 weken niet echt heel veel voor een 3,5 jarige zeker niet als het alleen stappen is.

Volgens mij is de TS zich er heel goed van bewust dat haar paardje nog jong oogt en doet(?)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 11:11

precies.. :j
Ze is nog een lekker puppe-paardje, maar ik merk dat op dit thempo ik niet te veel van haar vraag, en het is zo lekker ontspannen.

@pumi, ik ben al 20 kilo kwijt, en weet niet of de laatste 5 a 10 kilo nog lukt.
Ik hobbel straks nog lekker met mijn semi-barebackpad als dit zadel weer terug is. en kijk wanneer het zadel komt.
met boomloos (en een correcte maat pommel) kan weinig mis gaan

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:33

Diaz schreef:
precies.. :j
Ze is nog een lekker puppe-paardje, maar ik merk dat op dit thempo ik niet te veel van haar vraag, en het is zo lekker ontspannen.

@pumi, ik ben al 20 kilo kwijt, en weet niet of de laatste 5 a 10 kilo nog lukt.
Ik hobbel straks nog lekker met mijn semi-barebackpad als dit zadel weer terug is. en kijk wanneer het zadel komt.
met boomloos (en een correcte maat pommel) kan weinig mis gaan

Tot 20 kg *\o/*

het is een fork geen pommel :D Welke maat was het test zadel?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 11:50

ja presies :P acht, het ding voorin dus haha

het iseen maat 1

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:54

Hoi,

Ik wil voor mijn paardje (geboren 7 juni 2008 :D ) waarschijnlijk ook een boomloosje aanschaffen.

Ik was benieuwd of je ook al met wat balans/rechtricht oefeningtjes bezig bent voor haar rug/spieren etc.?
Uit nieuwsgierigheid, totaal off topic :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:00

Ik zou zéker voor een maat 2 gaan. :j
Ik heb de Barefoot Arizona destijds ook gehad voor mijn fjordje in die maat.
Heerlijk zadel. Veel plezier van gehad. En een maat 2 is prima voor jouw figuur.
Maat 1 zou ik alleen aanraden aan pubers en volwassenen met een filmsterren-maatje ;)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 12:03

Maar ik ben zo bang dat maat 2 niet past op diaz

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:06

Ik denk ook dat dat krap word hoor Diaz.. kan je dit niet opmeten? even het stuk waar het zadel mag liggen opmeten en vragen om de lengte van zadels?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:09

Mijn paardje had echt een super korte rug... En het ging prima :)
Maar inderdaad, meten is weten. Vraag even aan je barefoot dealer of die de maat van voor tot achter van de maat 2 door kan geven. Dan kun je kijken hoe het past.

Vergeet niet dat een boomloos zadel op een andere manier op de rug ligt dan een zadel met boom.
Want bij een zadel met boom, en zeker bij de westernzadels van stug leer, ligt het gewicht over het hele zadel van voor tot achter.

Bij dit boomloze zadel, stopt de druk van het gewicht waar jouw kont stopt. Dus dat kunstleren lapje van het zadel dat er nog achter ligt, geeft geen druk op de rug. ;)

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:12

Volgens mij gaat maat 2 echt niet passen, ik vind het zadel echt veel te ver naar voren liggen, als je dit zadel op de juiste plek ligt is het waarschijnlijk ook al te lang ben ik bang. Het model zadel dat jij gekozen hebt is 1 van de langere Barefoots, als je een London of een Cherokee neemt scheelt dat alweer een paar cm en kun je het zadel op de juiste plek leggen zonder je paard ermee te belemmeren. Wat mijn betreft moet ook een boomloos zadel perefect passen.
Een vriendin van mij heeft ook een erg compacte tinekr en zij is (net als ik voor mijn beide pony's) uitgekomen op een Trekker zadel omdat dit erg kort is en aan vele kanten aanpasbaar, bij de Trekker kun je ook de zitmaat aanpassen.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 12:15

het was met maat 1 al kielekiele toen ze kwamen passen toen.
Het zadel heeft nu echt de max kwa lengte, anders gaat het ook nog eens in haar liezen.
Het is dan weer 5 cm langer.. zo ook de pad.

De cheyenne was toen kwa lengte al iets beter (nog ietsjes korter)

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:35

Maar je kunt toch ook een test zadel in maat 2 aanvragen??

Beilen heeft soweiso een maat 2 van de Arizona als test zadel, die heb ik zelf ook al een keertje gehad ;) En ik heb toen veel foto's gemaakt en op het forujm geplaatst totdat ik wist hoe ver het zadel naar achteren moest en wat de "experts" ervan vonden (of ie paste) :j

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 13:16

Ohw! tja waar ik nu een testzadel heb hebben geen mt 2, als anderen wel hebben is dat zeker de moeite waard om te proberen!
Liever nog een keer €25,- kwijt zijn dan straks veeel meer over de balk gooien omdat het toch niet past

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:30

diaz: Het zadel wat je er nu op hebt liggen ligt te ver naar voren, ondanks dat het boomloos is, moet het zadel echt achter de schouder liggen,volgens mij zit je dan al op de 18 e rib, dus een langer zadel gaat het dan zeker niet worden. Misschien kan je een korter model gaan proberen, moeilijk he een zadel voor een kort paardje, mij is begin dit jaar ook een verkeerd zadel aangemeten, en weet nu helaas alles over het fout aan laten passen van een zadel, en hoeveel tijd het kost om het weer goed te krijgen, kan je alleen maar aanraden om het heel goed te laten passen, dus niet op de schouder en niet voorbij op de 18 e rib.
Inmiddels dmv digitale zadelmeting een goed passend en prettig zadel voor ons 2 en gevonden, maar kan me nog te goed herinneren hoe de twijfel die jij nu voelt voelt. Bij twijfel niet doen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:32

Femke schreef:
Bij dit boomloze zadel, stopt de druk van het gewicht waar jouw kont stopt. Dus dat kunstleren lapje van het zadel dat er nog achter ligt, geeft geen druk op de rug. ;)

Bij mij was dat precies de plek waar de pad ging schuren, mijn pony is daar nl erg bewegelijk. Geen druk staat helaas niet gelijk aan geen problemen.

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:27

Je vraagt advies, dat wil ik je best geven. Wacht nog tot het voorjaar met rijden, ondertussen longeren met touwtjes, tussen de dubbele longe e.d. Ga daarna met haar naar Arthurs Westernstore of laat eurohorse komen om een echt goed boom westernzadel aan te meten. Dan kun je nu nog even sparen daarvoor en is je paardje ook wat sterker. ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:44

Leuk toch, beetje kleuterklasje eens in de 2 weken?
Zadel valt nog niet veel over te zeggen, die dingen moeten idd gewoon nog behoorlijk inzakken.
Als je pommels gepast hebt lijkt het me stug dat het niet in orde is, je ziet zo of het wel of niet past, een kind kan de was doen.
Enne ik hoor hier longeren... Nou als er iets belastend is, dan is het dat. :roll:
Lange lijnen etc. kun je wel prima doen hoor. Dat doen ze hier zelfs met een 2,5 jarige, echt kleuterklasjes zijn dat. Je paard oogt nog behoorlijk puppy, dus denk dat dit gewoon prima is.
Veel plezier met je zadel nog!