[WN] Spur stop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

judith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 13:35

Paintless schreef:
ik denk niet echt spoor in de buik, meer spoor aanleggen. stoppen in de pleasure is anders dan stoppen (en glijden) in de reining. alleen al voor balance moet je dan wel je benen afsteken ;)

Wel spoor in de buik om te stoppen op spur stop ja in de pleasure ;) Maar ook dat kan minimaal zichtbaar!
Sliding stop op spur stop wordt wat lastig...

Paintless

Re: Spur stop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:40

lastig zo niet onmogelijk. volgens mij krijg je dan werking vliegende kracht en gaat ruiter door terwijl paard stopt.. hihihi wordt de reining wel geinig van. alleen wordt rollback zo moeilijk als ruiter op de grond ligt.. :P

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:01

Denk dat het gewoon meer een pleasure/hunter gerichte wijze van trainen is.
Zoveel trainers = zoveel verschillende methodes tenslotte, maar voor mezelf als teing gerichte ruiter vind ik het niks.

Jammer wel dat iemand waar ik best mijn paard in training zou willen zetten juist wél deze methode hanteert. Dan zou ik moeten overleggen wat ík wil en of zij dat kan en wil.... ze is nl wel heel goed met jonge paarden.

Ik heb er zelf pas geleden over gehoord, over "deze" methode en vraag me af of het gewoon "nieuw" is bij ons of dat ik gewoon enorm achter loop....( en totaal geen reet verstand heb van plesure, hunter etc)

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:05

ik had er nog nooit van gehoord kan iemand mij in een pb de methode precies uitleggen?

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:47

speedfiets_2 schreef:
ik had er nog nooit van gehoord kan iemand mij in een pb de methode precies uitleggen?

is al een paar keer gedaan.

ik had er ook nog niet van gehoord, en had les van een pleasureruiter., zelfs zij leerde me te stoppen door benen er vanaf te doen. niet heel veel, maar toch geen druk.

lijkt me moeilijk om nu nog om te gaan op de andere manier. zou een goeie trainer jou paard niet ook op de andere manier kunnen trainen?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:04

http://en.wikipedia.org/wiki/Western_pleasure\

Stukje naar beneden scrollen, daar staat een stukje uitleg en hoe er over gedacht wordt. A
"A Controversy" wordt het genoemd, zeker als je hier leest dat niet bepaald iedereen het er mee eens is.
Het is , in mijn ogen, weer een nieuwe "quick fix" , ofwel wel leren het paard een trucje om te stoppen, maar willen ( weer) niet er te lang over doen of gewoon een goede basis in ons paard rijden en daar de tijd voor nemen.
Ik rijd weliswaar bijna nooit pleasure, maar ook dan zou ik deze truc niet toe willen passen. Trainers die dit toepassen zou ik met een hele grote boog omheen lopen en niet eens naar mijn paard laten kijken /3 . Ook op een lange teugel kan een paard stoppen op gewichtsverplaatsing. Als een reiner dat kan kan vanuit een flink galop zal een pelasure paard ervan uit een "sukkelgangetje" :o 8-) helemaal geen moeite mee hebben.

Komt uit bovengelinkt stuk en zegt mij meer dan genoeg :( :
Citaat:
highly controversial, technique known as the "spur stop," an unconventional method used by some trainers to train horses to slow down and stop when spur pressure is applied.

Because spur, heel or leg pressure is generally used to ask a horse to go faster, this technique is sometimes referred to by its critics as "riding the brake" and is frowned upon by several major western pleasure sanctioning organizations since at least 2003, when AQHA put out a series of videos on correct and incorrect style and way of going for western pleasure horses, showing a "hit list" of undesirable traits not to be rewarded in the show ring, with the spur stop leading the list.

Citaat:
This controversy in Western Pleasure circles resembles the debate over Rollkur in the field of dressage, particularly over the question of whether the practice constitutes animal abuse.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 05-09-11 16:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:07

maar dan moet de nederlandse jury er wel van op de hoogte zijn en het ook maar net zien, lijkt mij. of ben ik nu te kortzichtig

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:11

Paintless schreef:
maar dan moet de nederlandse jury er wel van op de hoogte zijn en het ook maar net zien, lijkt mij. of ben ik nu te kortzichtig

Ze zouden er van op de hoogte horen te zijn...................of dat zo is, is een 2e. En de vraag is dan ook nog of ze het willen zien :o

pleasurehors

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:35

Ik als pleasure ruiter vind het heel slordig om te zien hoe (sommige) reiners hun voeten naar voren drukken om te stoppen. Ik zou dit mijn paard dus nooit aanleren omdat de hulpen bij de pleasure minimaal zichtbaar dienen te zijn.
En het woord 'animal abuse' vind ik erg overdreven! Maarja mijn mening!

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:05

Ik als reiningruiter vind dat ook slordig.
De spurstop word, al jaren, ook door reiningtrainers gebruikt.
Het zorgt alleen maar voor valse verzameling, omdat je de rug omhoog 'drukt'.
Maar ja, tijd is geld, en de klant wil resultaat.
Ga jij als trainer nou maar eens 'verkopen' dat de basis-training van het jonge paard 6 maanden duurt.
Gaat de (naive) klant fijn naar een trainer die het sneller doet, want tijd is geld.
Hoe het zo'n paard later vergaat zal ze een 'worst' wezen.
Deze doet ut niet, volgende....
Misschien kort door de bocht, maar o, zo waar.

Voordat je me pissige pb'tjes gaat sturen, lees even m'n onderschrift.
Nog behoefte? Get it on! :D

judith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 18:16

Jeetje... Mijn vraag naar ervaringen m.b.t. gebruik van Spur Stop krijgt ineens een hele andere wending. Jammer! Het is gewoon een trainingsmethode.. Ineens wordt er gesproken over mishandeling...????

Wat betreft de citaten uit het aangehaalde stuk op wikipedia... Tsja.. Wikipedia he ;) En de vergelijking met wat Rollkur heet in de dressuur zie ik al helemaal niet...

Wat betreft de toepassing van Spur Stop/ Spur Slow in je training... Is het niet gewoon wat je gewend bent? En is het niet zo dat je bij elk paard en in elke training consequent moet zijn? :)

100 trainers, 100 methodes... Geen een is de perfecte en geen is per definitie slecht denk ik (uitzonderingen daar gelaten). Kijkend naar je paard en wat hij/zij het beste past... daar pas je je training op aan dacht ik? (Althans, ik wel) Onze merrie pakt het toevallig heel goed op (zonder sporen ;) ), zonder 'valse verzameling', 'rug bollen' en andere zaken die hier genoemd zijn...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:15

Niet alleen Wikipedia:

Citaat:
A video tape went out to all AQHA judges July 1st showing "before and after" examples of what the association wanted to see in the "lope with slight increase in forward motion"; and evaluating various horses as to movement (and lack thereof) in the walk, trot and lope. (You can get a copy of that video yourself by calling AQHA customer service department at 806/376-4811. The cost of $10 for the video and $4 for shipping). The judges gave high marks to the horses that showed what they termed self-carriage; even cadence; good expression; good topline; and were "very balanced." Horses that did not favor well were described as: on the forehand; lack of discipline; hips too far in; no cadence; and movement sacrificed for slowness and position on the rail.

The AQHA sanctioned video also showed a hit list of undesirable traits which should NOT be rewarded in the pen. Specifically, they were:
SPUR STOP
HEAVY ON THE FOREHAND
HEAD BOBBERS
SHUFFLERS
NO FLOW

komt van deze site: http://www.clevewells.com/trainers/new_lope.cfm

En meer hier: http://www.fromthehorsesback.com/tag/spur-stop/

Even Googlen en er is genoeg over te vinden van voor en tegenstanders, maar zolang het een "undesirable trait" is, is het aanleren van iets dergelijks bij je paard niet aan te raden; in de show ring kan het je dus punten/ plaatsing kosten.

De vergelijking met de Rollkur wordt gemaakt om aan te duiden hoe verhit de discussies hierover zijn en om duidelijk te maken dat at sommigen "normaal" vinden, anderen dus "mishandeling vinden.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:25

ElCid schreef:
Stukje naar beneden scrollen, daar staat een stukje uitleg en hoe er over gedacht wordt. A
"A Controversy" wordt het genoemd, zeker als je hier leest dat niet bepaald iedereen het er mee eens is.
Het is , in mijn ogen, weer een nieuwe "quick fix" , ofwel wel leren het paard een trucje om te stoppen, maar willen ( weer) niet er te lang over doen of gewoon een goede basis in ons paard rijden en daar de tijd voor nemen.
Ik rijd weliswaar bijna nooit pleasure, maar ook dan zou ik deze truc niet toe willen passen. Trainers die dit toepassen zou ik met een hele grote boog omheen lopen en niet eens naar mijn paard laten kijken /3 . Ook op een lange teugel kan een paard stoppen op gewichtsverplaatsing. Als een reiner dat kan kan vanuit een flink galop zal een pelasure paard ervan uit een "sukkelgangetje" :o 8-) helemaal geen moeite mee hebben.

Nieuwe quick-fix??????????? lieve schat, de spur stop is zo oud als de western pleasure discipline!!!!!!!!

animal abuse??????????????, nog belange na niet!!!!!!!!!!! het paard weet echt niet van bij de geboorte of hij bij beendruk krijgen en sneller moet gaan of bij beendruk en trager trager moet gaan. dat is een geconditioneerde reflex.

El Cid, jij refereert naar Cleve Wells als de expert. is dat nou niet net diegene die door NSBA en AQHA geschorst is voor "EXTREME animal abuse" en daarvoor ook door de staat Texas voor vervolgd en veroordeeld werd?
Laatst bijgewerkt door dofuzz op 05-09-11 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:27

Oude Quick fix; ook goed.
De discussie over Animal abuse wordt blijkbaar dan al heeeeeeeeeeeel lang gevoerd m.b.t. de Spur stop!

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:40

ElCid schreef:
Oude Quick fix; ook goed.
De discussie over Animal abuse wordt blijkbaar dan al heeeeeeeeeeeel lang gevoerd m.b.t. de Spur stop!

Het zijn steeds weer de losers die de winners willen beperken om zelf ook een prijsje te kunnen rijden
een paar voorbeelden :
een aantal losers kregen de spur stop niet ingeleerd dus verklaren ze dat maar abusive

een aantal losers kon niet zoals Bill Horn links en rechts vlak achter elkaar spinnen wegens te hoge moeilijkheidsgraad dus hebben ze maar gelobbyd tot er in de rulebook een hesitation tussen de spins moest komen

een aantal losers konden niet winnen van Bob Loomis die meestal geen kinketting gebruikte bij zijn bits en toch zijn paarden licht had zonder dat ze hun mond openden, dus werd er doot hen gelobbyd tot een kinketting verplicht werd

en zo zijn er veel voorbeelden te vinden

maw, als een spur stop nu ook al abuse is, dan is ook benen geven om vooruit te gaan abuse, en aan een stuk ijzer in de mond trekken al helemaal, om maar te zwijgen van een paard in een stal te houden, of een vis in een aquarium, of een..............

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:37

amen dofuzz!

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:01

Eerlijk gezegd vind ik het nogal ver gaan om het nu per definitie mishandeling te noemen. Dan zou toch al het spoorgebruik mishandeling zijn? Ik neem aan dat een, eenmaal op spur stop getraind paard, prima reageert op een zachte aanraking met de spoor en geen rotschop behoeft? Anders kun je het net zo goed op een andere manier doen, aangezien ze het willen vanwege het 'onzichtbare' ;)

Neemt niet weg dat het wat mij betreft tegenstrijdig is met hoe ik rij en het geleerd heb, dus ik ga het niet in praktijk brengen :D

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:30

Precies, het komt me erg onlogisch over voor mezelf en mijn paarden, ik rij al 20 jaar western en bij vele trainers/instructeurs geweest maar dit lijkt me gewoon niks. Daarbij zijn mijn paarden het nu niet gewend en omturenen lijkt me werkelijk heel lastig.
Mishandeling vind ik erg overdreven, denk zeker in de mate waarin het nu bedoelt wordt.
wat ik eerder zei: zoveel trainers...zoveel methodes. En doe vooral waar jij je lekker bij voelt.
(bij mij is dat niet deze methode)

pleasurehors

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 11:27

@ Dofuzz ik ben het compleet met je eens!

eschpolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:08

dofuzz.
dank u,mee eens :D

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:18

is het woord mishandeling al weer gevallen?? werkelijk waar.. ik wil niet weten hoe poppig die personen hun paarden houden.
niet alles is per defenitie mishandeling.

@Dofuss.. helemaal met je eens hoor..