Ervaring met zooltjes?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 12:18

Er zit naar mijn idee heel veel verschil in kunststofbeslag. Ik vond Easywalkers er nogal plomp uitzien, losse lippen die je er in klikt, bij mijn paard lagen ze er erg snel weer af zonder dat het de bedoeling was.
Duplo heb ik niet geprobeerd, maar dat heeft een kern van ijzer, dat lijkt me wel beter, dan is het kunststof wat minder flexibel. Die hippoflex vond ik zelf erg fijn, maar mijn smid minder, die lagen er ook vrij snel af en zijn nogal bewerkelijk omdat je de brugjes erin moet schroeven. Verder heb ik nog GroundControll gehad, maar dat was voor ons echt niets, net als de fusilli-trotters. Ze hebben geen lippen en het draaide dus erg snel. Op die blauwe trotters liep Lou wel heel erg fijn trouwens. Grip op de weg, lekker door de bagger in de berm, het veerde voor haar genoeg, daar werd ze ruimer van in haar gangen. MAar die zaten dan wel weer met heel veel nagels vast, dat was dus ook niets.
Ik ben dus weer terug op ijzers, ik durf bij mijn smid eigenlijk niet meer met kunststof aan te komen, hoewel ze ijzers ook regelmatig strooit. Haar hoeven blijven nu wel weer goed in model en met kusntstof zakten ze veel meer uit.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 12:22

Fusetti :D Fusilli is pasta :P Die heb ik ook gehad en waren ook erg fijn, maar op een gegeven moment erg slecht verkrijgbaar en als je veel over asfalt rijdt zie je ze slijten. Hippoflex kon ik niet passend krijgen bij mijn paard. Easywalkers heb ik nooit geprobeerd.
Duplo heb ik al eerder geprobeerd maar toen weer naar de fusetti gegaan omdat ze ze er achter afdraaide. Toen ik erachter kwam dat Duplo ook lippen heeft ben ik daar weer op overgestapt :) Ze hebben inderdaad een metalen kern. Ik vind ze superfijn en poownie loopt er geweldig mee :)

Margreetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 12:24

Zo hee, jij hebt echt al veel geprobeerd! Vervelend dat het dan nog zo tegenvalt.
Bestel je ze eigenlijk via internet en je laat ze de hoefsmid eronder slaan?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 12:27

Ijzers zijn voor haar geen optie (= bang om uit te glijden, durft niet meer te draven op asfalt) dus dan moet je wat. Ik had graag op de Fusetti willen blijven, maar aangezien ik ook meer reed sleten ze ook meer en had ik elke 6-7 de hoefsmid op bezoek :+ Duur grapje. Daarna dus de Duplo geprobeerd en dat beviel zo goed. Paard loopt ook ruimer vanuit de schouder omdat ze anders afrolt. Ik bestel ze zelf en de hoefsmid slaat ze eronder.

tjoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 12:32

Margreetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 12:34

Fusilli eronder slaan vinden de paarden waarschijnlijk wel een lekkere optie :+

Duplo is dan misschien wel wat voor volgend jaar om te proberen. Ik zag dat je deze in het oranje en groen hebt en dat oranje het meest verkocht word.

Had jou hoefsmid al ervaring met het onderslaan van kunststof of is het principe gewoon hetzelfde? Behalve dat ie ze niet in de oven verwarmt. :P

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 12:39

Ik heb nu een andere smid als voorheen, aangezien mijn eerste smid geblesseerd is :+ De huidige had er geen ervaring mee maar was er wel in geinteresseerd. Er zijn wel wat dingen waar je aan moet denken, volgens mij staan die ook wel op de website van Lei? Na het nagels erin slaan niet meteen afwerken maar eerst even heen en weer lopen zodat de nagels goed erin zitten bijvoorbeeld.

Oranje is normaal, groen is wat harder, slijt minder snel. Ik heb voor oranje zonder lippen en achter groen met lippen, omdat ze dus biljardeert en ze sneller afslijten. De eerste paar keer sleet ze zo tot aan het meteen. Met groen achter gaan ze gelijk op.

Margreetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 12:44

tjoekie schreef:

Aha, weer wat geleerd.
Volgens mij trapt ze deze net zo snel af als een "gewoon" ijzer, m'n hoefsmid slijpt de randen van het ijzer ook al weg om het aftrappen te voorkomen.

Ze heeft nu alleen voorijzers dus dat zou ik met kunststof beslag dan ook zo willen.
Ik zie op de site geen lippen erop zitten of kijk ik nou met m'n neus? :o

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 12:47

Nee, die moet je even via de mail bestellen :)

Die van mij trapte ze ook af (of dubbel, ook leuk := ) aflsijpen, platslaan van de takken hielp niet. Met kunststof blijven ze gewoon zitten :)

Als het alleen om voorijzers gaat zou ik niet zo snel voor lippen gaan. Zonder kan prima :j

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 12:53

Ik bestelde het kunststof zelf, behalve de Fusilli. Die werden door mijn vorige smid gebruikt, die had daar ook ervaring mee vanuit de draverswereld.
De easywalkers had mijn huidige smid eens gekregen op een symposium o.i.d. De andere had ik zelf via internet besteld.
Als je wat gaat proberen, zou ik het of vlak na het huidige seizoen doen, of ruim voor het volgende, als het niet bevalt ben je als het tegenzit zo weer een paar wedstrijden kwijt die je kunt starten.
Mijn smid had geen ervaring met kunststof, maar stond er wel voor open. Nu inmiddels doet hij het gewoon liever niet meer, omdat de hoeven er toch wel van achteruitgaan bij Lou. Misschien als ik er persé op sta, dat hij het wel weer doet, maar ik ben er zelf ook wel even klaar mee.
Ik draaf met ijzers dus niet op de harde weg, ten eerste omdat Lou inderdaad veel te snel glijdt en dus niet lekker ontspannen loopt en ten tweede omdat ik het een te grote belasting vind.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:00

Wendy, miste dus duidelijk een deel van jouw post :D ;) :o . Fusetti! Volgens mij heb ik die doos met hippoflex destijds van jou overgenomen. Voor Lou waren ze superpas te maken, dat was geen punt, maar dat steeds maar kwijt zijn dus eigenlijk wel... Hoewel ze dat met ijzers ook regelmatig heeft. Wel zien haar hoeven er nu beter uit, ik zal weer eens foto's maken binnenkort.
Ik durf voor ook eigenlijk niet meer zonder lip, Lou schraapt als een gek en dan zien die voorhoeven er echt niet uit zonder lip. Die lip houdt toch wel heel wat tegen blijkt nu wel. En ze kwam nogal plat op haar hoeven te staan, wat onderuitgezakt zeg maar, de voorkant van het kunststof sleet bij haar bij haar voorhoeven veel sneller dan de achterkant, ik akn het niet helemaal uitleggen, maar als ik nu die foto's zie dan heeft ze nu met ijzers toch mooiere hoeven.

Margreetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 13:04

Ik heb het gevoel dat het er met lippen beter onder blijft zitten omdat het dan net wat vaster is/lijkt.....maar met kunststof kan je de lippen er ook niet tegenaan slaan natuurlijk. :o

Ik zag op de site van Duplo niets over het beslaan staan, moet de hoefmid verder nog ergens rekening mee houden of is het verder gelijk aan een ijzer?

WendyBZ

Re: Ervaring met zooltjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:08

Eventueel langere nagels nemen zodat je hoger kan nagelen. De duplo's zijn vrij dik namelijk.

Duplo heeft metalen lippen :) Cera/hippoflex heeft kunststof lippen die je eraf kan knippen (3 stuks), fusetti een klein lipje in hetzelfde materiaal.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:10

Wendy, die metalen lippen, zitten die aan het ijzergedeelte vast of zitten die er "los" in? Wie weet, ga ik toch nog een keer proberen. En ze zijn er zeker alleen met twee lippen, wat ik begrepen heb?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:11

Die zitten aan het ijzergedeelte vast :j Ik moet binnenkort weer wat bestellen, dan wil ik wel een foto voor je maken. Kan nu ook wel, maar dan met Tammy eraan vast :D

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:12

Dat is allebei leuk! Ook leuk om te zien hoe ze eronder liggen, ook na een aantal weken ;) .

Margreetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 13:46

Dus langere nagels en na het erin slaan eerst lopen voordat hij het afwerkt, ik vraag het ook nog wel even als ik ze terzijnertijd bestel.
Eerst maar informeren bij de hoefsmid of hij het wel wil/kan ;)

Ik ben ook wel nieuwsgierig naar foto's.
Je ervaringen klinken erg positief, misschien is er toch nog hoop :o

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:06

OP de wiki staan trouwens wel foto's van easywalkers en fusetti trotters: http://www.bokt.nl/wiki/Kunststofbeslag De foto's van de blauwtjes (fusetti) zijn dus van mij :+ Zal ook wel wat foto's van de duplo's toevoegen :)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:40

Margreetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 18:28

Jeetje, wat ziet dat er supersonisch uit zeg :P
Als ik kijk naar de 3e foto (waar ook 130 in gedrukt staat) dan lijkt het net van ijzer.
Het ziet er best dik uit, hoeveel cm is het eigenlijk?

Margreetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 15:24

Waarom heb je ze eigenlijk wat meer naar achter liggen?
Mijn merrie zou deze er ook zo aftrappen }>

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:27

Heeft de hoefsmid gedaan, ik was er zelf niet bij. :+ Had in het begin ook mijn twijfels, maar ze loopt er prima op. Ze lijken trouwens erg stug, maar ze buigen wel mee, dus als ze erachter haken liggen ze er niet meteen af. Ik kan er gewoon met een hoevenkrabber onder komen. Niet helemaal, maar zeker een paar cm.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 11:37

Zooltjes zijn heel geschikt als je last hebt van gevoelige zolen, maar voor schokdemping doen ze niet veel. :n Kunststofbeslag kan een oplossing zijn. :j Maar het werkt niet bij elk paard super, en vooral de smid is een erg bepalende factor.
3 van onze paarden lopen er al heel lang op, even denken... Rex al 7 jaar, Bucks sinds hij voor het eerst beslag kreeg (3 jaar..?), Rambo 5 of 6 jaar. Eerst Ground Control en Trotters geprobeerd, maar sinds 6 jaar gebruiken we alleen nog maar Cera (heette tot voor kort Hippoflex).

De demping van kunststof is veel groter dan je met ijzers en zooltjes kan bereiken, en doordat het beslag dikker en dichter is heb je ook minder gevoeligheid op de zool. Duurder is het niet echt: wij betalen rondom 20 euro extra voor de Cera's, zooltjes kosten ook 15-20 euro extra per twee. De Cera's gaan minstens even lang mee als ijzers.
Met composietbeslag zoals Ollov of Duplo heb ik zelf geen ervaring, maar ze zijn in vergelijking iets zwaarder en minder makkelijk aan de hoef aan te passen. Ook de slijtvastheid van Duplo valt tegen, kennissen van me zijn er na een paar keer proberen maar weer mee gestopt omdat ze maar 4-5 weken meegingen (ze rijden wel endurance, maar de gewone ijzers gingen 6-7 weken mee). Dan wordt het een duur grapje met iets van 10 euro p.s...? Maar qua schokdemping zal het hetzelfde zijn als vol kunststof.

De merrie van mijn moeder staat trouwens op de Equilbrium-ijzers die ik hier ook al langs zag komen (kunststof was bij haar geen succes :+ , ze weegt dan ook wel 750 kg), met leren zolen voor. Op die ijzers liep ze meteen een stuk gemakkelijker weg, ze rolt duidelijk makkelijker af.

intel_1x schreef:
Hier een site over kunststof beslag:
http://www.student.unimaas.nl/n.bien/home.htm

Hey leuk, mijn site van heel lang geleden! :D