[WN] Western spoortjes? Of oplossing

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lindavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:33

Waar mensen wel of geen geld aan willen besteden is toch hun zaak, wij kunnen niet in de portemonnee kijken toch. Les is altijd het beste, maar van 25 euro kun je ook een week eten :Y)

Ik denk dat sporen niet de enige oplossing zijn. Ik neem even aan dat het paard teveel op de voorhand loopt en er dan uit valt. Om te zorgen dat ze dat niet meer doet moet je de achterhand activeren en het paard meer op de achterhand krijgen. Dit kun je ook doen door even met een zweepje op de billen te 'kriebelen', geen tikje ofzo, en dan voor opvangen. Een volte is wel moeilijker voor een paard, je kunt het misschien eerst op rechte stukken proberen, of buiten.

Hoop dat je hier wat aan hebt, maar het blijft natuurlijk lastig van achter de pc :)

crow

Re: Western spoortjes? Of oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:56

Ik zou ook eerder kiezen voor een zweepje om de achterhand (motor) te kunnen ondersteunen. als het door een balansprobleem komt, eerst hier aan werken en galop op lange, rechte stukken doen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:01

Sporen dienen ter verfijning, niet om je paard vooruit te rammen. Als je paard uit galop valt, zou je hem op zijn kont kunnen kletsen met het losse eind van de teugels. De motor zit vanachter, het is deze die je moet activeren. Als het paard in draf valt, wil dat zeggen dat het op de voorhand loopt. Dat kun je met een spoortje niet oplossen. Veel overgangen rijden wil ook al eens helpen. En gebruik een bit ipv een touwhalster, dat is gemakkelijker om je paard "bij elkaar" te rijden. Met een touwhalster is het zowiezo al moeilijk om tot enige verzameling te komen, en verzameling moet je eerst kunnen bereiken vooraleer je aan je probleem kunt werken.
succes !

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 16:29

Romkabouter schreef:
Wat doet ze op het rechte stuk?

rechte stuk gaat prima mooi in de verzameling mag iets meer naar binnen buigen maar blijft wel netjes doorgaan

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 16:31

ze loopt op haar achterhand en ik neem geen sporen om haar naar voor te rammen als je terug leest ik heb dit al meerdere keren duidelijk gezegd,
ik rijdt haar met een Twisted wire,

maar ondertussen heb ik mijn antwoord al dus hier kan een slotje op :)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:33

Als ze op de achterhand loopt, valt ze niet terug :)

Maar je weet het overduidelijk beter dan de rest hier :j

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 16:40

toch best jammer dat mensen te lui zijn om te lezen maarja Berichtje gedaan naar een mod dit topic mag gesloten worden, ik heb mijn antwoord en wat jullie denken doe je best :) Veel suc6 als je zelfs mij al niet kan helpen! zielig hoor, Nou dagggg

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 16:40

Topic Kan gesloten worden Mailtje is onderweg naar mods :)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:40

Je hele houding zegt gewoon al genoeg over dit topic... :)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:41

Hihi grinnik

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:46

als hij op de rechte stukken wel goed in galop blijft dan kan je oefenen om te beginnen met hele grote vokltes en die steeds te verkleinen. zodra je voelt dat je op een volte komt waar hij terug gaat vallen in draf, dan kan je hem weer op een grotere volte gaan zetten. Vaak is het jezelf ook aanleren om je paard genoeg aan het werk te houden om het tempo in een kleinere volte erin te houden. Het kan dat je niet genoeg voorwaards rijd op de volte. Probeer ook veel tempo wisselingen te doen in je oefeningen. Die bevoorderen het contact tussen jou en je paardje. Ik denk dat het probleem niet direct bij je paard ligt, maar meer bij jou ( niet verkeerd bedoeld). Veel oefenen met verruimen in galop kan ook helpen om je paard wat meer energie mee te geven.

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 16:47

LecyTinker schreef:
als hij op de rechte stukken wel goed in galop blijft dan kan je oefenen om te beginnen met hele grote vokltes en die steeds te verkleinen. zodra je voelt dat je op een volte komt waar hij terug gaat vallen in draf, dan kan je hem weer op een grotere volte gaan zetten. Vaak is het jezelf ook aanleren om je paard genoeg aan het werk te houden om het tempo in een kleinere volte erin te houden. Het kan dat je niet genoeg voorwaards rijd op de volte. Probeer ook veel tempo wisselingen te doen in je oefeningen. Die bevoorderen het contact tussen jou en je paardje. Ik denk dat het probleem niet direct bij je paard ligt, maar meer bij jou ( niet verkeerd bedoeld). Veel oefenen met verruimen in galop kan ook helpen om je paard wat meer energie mee te geven.

Oke, dan zullen we dat gaan proberen, Dankjewel :)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:49

Is ook pas 3x gezegd of zo... Wie heeft er nu problemen met lezen? :)

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 16:53

lindavan schreef:
Waar mensen wel of geen geld aan willen besteden is toch hun zaak, wij kunnen niet in de portemonnee kijken toch. Les is altijd het beste, maar van 25 euro kun je ook een week eten :Y)

Ik denk dat sporen niet de enige oplossing zijn. Ik neem even aan dat het paard teveel op de voorhand loopt en er dan uit valt. Om te zorgen dat ze dat niet meer doet moet je de achterhand activeren en het paard meer op de achterhand krijgen. Dit kun je ook doen door even met een zweepje op de billen te 'kriebelen', geen tikje ofzo, en dan voor opvangen. Een volte is wel moeilijker voor een paard, je kunt het misschien eerst op rechte stukken proberen, of buiten.

Hoop dat je hier wat aan hebt, maar het blijft natuurlijk lastig van achter de pc :)

ze loopt goed op haar achterhand en blijft netjes in de verzameling? maar ze gaat vanuit de volte dan steeds wat langzamer dan probeer ik haar met mijn been verder te krijgen maar dan is ze al weer terug, dus zeg maar dat ik volgens mij niet genoeg kracht in mijn been heb om haar met mijn kuit vooruit te houden, of?

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:54

Dan is ze niet voldoende aan het been.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:55

Zack schreef:
Is ook pas 3x gezegd of zo... Wie heeft er nu problemen met lezen? :)

nee, maar ik geloof dat het de eerste keer is dat het zonder kritiek op TS is!

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:58

Ik lees op de laatste pagina al niks wat neerhalende kritiek is.

Kritiek krijg je, duh!
Daar vraagt ze tenslotte om.
Dat het haar niet bevalt is weer wat anders.

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 17:00

ik vraag om kritiek waar ik iets aan heb, niet om afgezeikt te worden, Maar ik ga er niet eens meer op reageren probeer iets te leren maar als dat je al niet gegunt wordt, Tjah

maar oke niet goed aan mijn been dus, betekent dit de oefening wijken voor druk enzo allemaal opnieuw doen?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:06

wat ik niet snap is dat er twee trainers daar op stal lopen als ik het goed begrijp, die kun je best eens om advies vragen hoor, ze bijten niet (over het algemeen :P) daar hoef je niet gelijk een hele les voor te gaan boeken.
Laatst bijgewerkt door cissy op 20-06-11 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 17:08

ja maar ze zijn altijd bezig en dan durf ik eigenlijk niet op ze af te lopen want de een traint paarden en de ander traint en geeft les, dusja die zijn altijd bezig en de eigenaar van lady is aan het bouwen :P maar zal van de week wel vragen om advies :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:23

hoe denk je dat ze aan hun klanten komen, die hebben ook ooit ze gevraagd voor les of trainen? Ze zijn het echt wel gewend dat mensen vragen aan ze stellen. En niet geschoten, is altijd mis!
Gewoon doen, kun je gelijk vragen welk soort sporen je moet hebben als dat nodig is.....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:37

Je kan ook veel kijken bij de training van de trainers, goed luisteren als ze les staan te geven etc.

Ik zou toch met hulp dit oplossen en ik zou de twisted wire eruit halen. Daar wil je niet elke dag mee trainen en rijden. Het is meer een bit om in nood iets op te lossen. Maar als je nog niet voldoende ervaren bent om het andere probleem op te lossen, moet je ook niet zo een bit in hangen.

beetje terug naar de basis. Je zegt dat het allemaal niet kan, geen krantenwijk voor lessen, maar misschien op stal helpen voor les? Ik hielp vroeger veel en kreeg privelessen van onze manege eigenaresse naast mijn andere lessen.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:33

riekie15 schreef:
ik vraag om kritiek waar ik iets aan heb, niet om afgezeikt te worden, Maar ik ga er niet eens meer op reageren probeer iets te leren maar als dat je al niet gegunt wordt, Tjah

maar oke niet goed aan mijn been dus, betekent dit de oefening wijken voor druk enzo allemaal opnieuw doen?

Ik zie nergens dat je wordt afgezeken hoor.
Ja op momenten dat jij vol in de tegenaanval gaat dat ze echt wel op de achterhand loopt etc.
Maarja eigen schuld dikke bult, als jij niks wilt aannemen ga niet verwachten dat mensen lief blijven reageren.

Wat betreft dat ze niet aan het been is.
Weer helemaal overnieuw beginnen en dan met de basis beginnen.

Veel overgangen maken en consenquent zijn dat ze echt goed op je been reageert.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:54

Een spoor gaat het probleem niet oplossen. Dit moet je rijtechnisch oplossen. Als jij met spoor constant aandrijft, zal je paard die aanwijzing ook op een gegeven moment gaan ignoreren. Een zweep is in dit geval het betere hulpmiddel. En investeren in jezelf, door lessen te gaan nemen. Iedere beenhulp die jij geeft waar het paard niet op hoeft te reageren is een hulp die je niet had mogen geven, omdat hij het paard afstompt. Hoe moet het paard in hemelsnaam het onderscheid maken tussen: beenhulp= ruis en beenhulp = aanwijzing?

Wees je bewust van wat je doet, en versterk een beenhulp die wordt geignoreerd met een tikje met de zweep.

En investeren in jezelf door lessen te gaan nemen is nooit verkeerd. Niet op een manegepaard, niet op een verzorgpaard, niet op een eigen paard.....

Je zegt dat je iets probeert te leren. Dat kan alleen maar als er iemand kijkt en instructie geeft op het moment dat jij te paard zit. Je kunt het paardrijden niet vanuit een boek, en al helemaal niet van achter de PC leren.....