Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

CalvinenGino schreef:ik zadel hem af, haal de knotten eruit, laat hem wat grazen als de mogelijkheid,
En laat hem ook wat drinken.
Meestal zet ik hem pas erop als de uitslag bekend is en ik dus naar huis ga.
Ik probeer dan ook altijd te zorgen dat zo ver als mogelijk achteraan kan starten, zodat ik niet lang hoef te wachten.
Hem erop zetten en dan wachten.. durf ik nog niet
Ik denk dat hij er onrustig van wordt.
Dus zolang het nog niet hoef, probeer ik het niet
Er zal toch een moment moeten komen, maar hij heeft pas 4 keer op de trailer gestaan, dus.. lkkr rustig aan
Of zeggen jullie, hem er gewoon op zetten en klaar?

Ruud_O schreef:maar waarom kleien? Had hier zaterdag ook nog een gesprek over na de zware endurance in Banholt.
Ik wil graag weten of ik mijn paard te zwaar heb belast en dus zien of er zwelling ontstaat.
Daarbij heb ik bij onze arabier nog nooit zwelling gezien en vind daarom het kleien gewoon nutteloos.
Goed uitstappen en in beweging houden is in mijn optiek beter. In de endurance zie je paarden na een wedstrijd ook vaak nog in een paddock staan, waar ze nog lekker rond scharrelen.
Ik veroordeel het niet, maar nutteloos smeren vind ik zonde van de euro's

(behalve wat snoepjes
). Klei heb ik nog nooit gebruikt. Ik ben meer van het goed uitstappen en zorgen dat ze na de cross thuis de wei nog ff op gaan. K heb ook nog nooit last gehad van stijve paarden met dikke benen na de cross. Dat zal denk ook de reden zijn.

Als het goed is, kan ik die dan zondag mee in de koelbox!