Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Napie schreef:Afgelopen weekend zonder ijzers klasse 3 mendurance gereden in Renkum. Veel stenen in de paden maar dat gaf geen probleem wb gevoelig lopen. We in de vetgate even de scherpe kantjes er af gevijlt. Ik denk niet dat er ooit een ijzer in de buurt van mijn pony's gaan komen
Super zeg!e_horse schreef:Overigens zijn er in het buitenland (google) voorbeelden te vinden van endurance ruiters enorme afstanden hebben afgelegd zonder ijzers.
Het is vooral een kwestie van heel goed trainen van de hoeven.
Ik ken wel een paar paarden die blootvoets tot 80 km hebben uitgereden, maar dat zijn echt de uitzonderingen op de regel. e_horse schreef:Napie schreef:Afgelopen weekend zonder ijzers klasse 3 mendurance gereden in Renkum. Veel stenen in de paden maar dat gaf geen probleem wb gevoelig lopen. We in de vetgate even de scherpe kantjes er af gevijlt. Ik denk niet dat er ooit een ijzer in de buurt van mijn pony's gaan komen
Super zeg!
En hoeveel kilometer heb je toen gereden?
Overigens zijn er in het buitenland (google) voorbeelden te vinden van endurance ruiters enorme afstanden hebben afgelegd zonder ijzers.
Het is vooral een kwestie van heel goed trainen van de hoeven.
e_horse schreef:Het 'blootvoets' veroorzaakt geen zere voeten, dat doet de ruiter die bepaalde ambities heeft. Deze ambities staan blijkbaar boven het degelijk trainen van de blote hoeven en de nadelen van hoefijzers.
Ik denk dat een hoop ruiters klakkeloos ijzers onder de voeten laten timmeren zonder zich goed te verdiepen in de werking van het hoefmechanisme en de training die daarvoor nodig is.