[WN] eerste keer op een jong paard, best wel spannend!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 14:34

ik ken FRA singels niet, wat is dat? met pluche aan de binnenkant ofzo?

het gebok op het zadel is helemaal afgelopen gelukkig, de singel vind hij nog steeds niet heel erg leuk, maar denk dat dat ook een questie van rustig blijven doen, en geen heisa van maken.
hij heeft ook maanden de deken niet geaccepteerd, en toen opeens van de ene op de andere dag was er niks meer aan de hand.
maar een andere singel zou ik ook nog wel eens kunnen proberen, en eens kijken hoe dat gaat.

zonder zadel klinkt leuk, alleen kom ik er met geen mogelijkheid soepel op :o

we gaan vanmiddag weer aan de slag, en ik zal even kijken of er toevallig zo'n zachte singel op stal ligt ( de gene die we nu gebruiken is ook wel vrij zacht, met een laag neopreen eromheen)

en hopelijk kan ik met de tips mijn zenuwen onder controle houden! ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:48

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:13

Inderdaad op ademhaling letten en dat liedje zingen is eigenlijk hetzelfde principe.
Verder kan je join-ups ala Monty Robberts proberen. Hiermee kweek je een vertrouwensband waardoor je paard meer van je accepteert zonder er bang van te worden, want jij bent te vertrouwen. Dus ook als je "ineens" op zijn rug gaat zitten.... ;)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 18:08

@ Natasha dH: ik heb hem vanaf dat hij 4 maanden oud is, en heb wel een hele goede band met hem, maar hij kan af en toe gewoon zo panieken om niks, ook aan de longe, bijna alsof hij steeds wordt geprikt door een beest ofzo.
op de grond kan ik lezen en schrijven met hem en zijn we echt een team.

ik vandaag met een paar liedjes in mijn hoofd en ademhalings oefeningen onderweg naar stal, heeft de smid hem te kort bekapt! |( :(
stond hij met zijn beentjes onder zijn lijfje en dan ook steeds op rust, dus heb hem na een poets beurt maar terug gezet op de wei, daar liep hij iets fijner.
en nu maar even kijken hoe het morgen gaat, hopelijk voelt hij zich dan weer wat beter.

maar om er weer op te gaan dan moet hij eerst gewoon weer helemaal goed lopen, dus even afwachten wanneer dat weer kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:23

Mister01 schreef:
alleen denk ik wel dat we op de goede weg zijn zo, het is een appie met een lange gebruiksaanwijzing, maar zowel mij als mijn trainster kent hij goed en vertrouwd hij.
om nu nog iemand anders erbij te gaan betrekken vind ik niet zo'n goed idee, en zal ook weer stress bij hem veroorzaken denk ik.

Toch zou ik die optie niet meteen van de baan schuiven. :) Voor een groen paard is de grondpersoon het belangrijkst, daar moet hij in onzekere/nieuwe situaties het vertrouwen vandaan kunnen halen. En dan is de kans dat het goed gaat veel groter als er een vreemde, maar zekere, ruiter op zit dan een bekende die spanning overbrengt. En dat gaat nog meer op voor een paard die dus toch al zo gevoelig is.

sliert

Re: eerste keer op een jong paard, best wel spannend!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:55

Stel dat je paard toch besluit uit zijn pannetje te gaan {puur uit paniek}, kun je hem dan uitzitten? Zo niet, dan denk ik dat je het aan een ander over moet laten. Want als je paard vanuit paniek ontploft en jij valt er dan ook nog af, dan ben je nog veel verder van huis met zo'n paard {buiten de risico's die je zelf loopt}. Ik heb er heel veel zadelmak gemaakt, maar twee jaar terug had ik toch ook een rare. Ik was er al maanden mee bezig, ze was super op mij gericht etc. luisterde perfect naar me, maar ik wist gewoon: de eerste keer dat ik er echt op ga en ga rijden, dan ontploft ze. Uiteindelijk heb ik haar naar Herman Koorman gebracht voor twee weken en inderdaad; de eerste keer is ze minuten lang verschrikkelijk te keer gegaan. Herman blijft gewoon zitten, dus na die enorme rodeo was het ook gewoon over. Maar als ik dat zelf had gedaan, dan denk ik dat die merrie zo zou zijn geschrokken van mij, dat er zo wie zo nooit meer iemand op had kunnen komen. Er mag gewoon niks fout gaan in dit stadium, zeker niet als je al een beetje raar/rillerig paard hebt.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 18:47

er zijn gewoon geen andere mensen die of willen of die ik op mijn paard wil hebben, en dit is even een korte periode totdat hij het aller eerste gewend is, daarna het los lopen enzo zal gebeuren met mijn trainster erop, die heel ervaren hiermee is.

dus het gaat om het op en af stappen, en een stukje stappen aan de hand zodat hij mij van beide kanten ziet, meer niet.

ik heb er al 2x op gezeten, en dat ging erg goed, dat geeft mij ook weer wat meer vertrouwen.
of ik blijf zitten weet ik niet, ik heb hem toeren uit zien halen waarbij niemand kan blijven zitten, zelfs geen pro-rodeo ruiter.

helaas zal de volgende keer even moeten wachten, want hij heeft nog steeds serieus zere voetjes van de smid |( en staat hij lekker op de wei.
even afwachten hoe snel hij zich weer de oude voelt!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 20:05

Ik snap je wel. Ik wil ook niet graag iemand op mijn inmiddels superbrave beestje hebben, tezij het voor mij goed voelt en ik er met neus bovenop sta. Toch denk ik dat er zat mensen te vinden zijn die hem netjes kunnen rijden als ik ga zoeken. Voor een paard inrijden moet je dan bereid zijn te reizen, daar kom je niet onderuit als je het goed wilt en Nederland is niet groot.

Verder moet iedereen het zelf weten en als het zo goed gaat, is het probleem opgelost denk ik.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 20:46

ik denk dat het zo wel prima gaat. TS in kwestie wil alleen zelf van zijn/haar spanning af. heel herkenbaar. ik scheet de eerste keer op mijn oude paardje ook 7 kleuren bruin. maar dat ebt weg, zeker als je merkt dat het goed gaat. en liedjes zingen, praten, nadenken over stomme dingen etc werkt gewoon als een tierelier.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 20:01

Paintless schreef:
ik denk dat het zo wel prima gaat. TS in kwestie wil alleen zelf van zijn/haar spanning af. heel herkenbaar. ik scheet de eerste keer op mijn oude paardje ook 7 kleuren bruin. maar dat ebt weg, zeker als je merkt dat het goed gaat. en liedjes zingen, praten, nadenken over stomme dingen etc werkt gewoon als een tierelier.

dankjewel!
je verwoordt precies mijn gedachten! _/-\o_

ik ben niet zelf aan het prutsen met hem, hij staat bij een ervaren trainster in training voor het hele proces, hier heb ik speciaal voor gekozen om er zeker van te zijn dat het op een goede en eerlijke manier wordt gedaan.
en hij doet alles wat hij tot nu toe heeft geleerd allemaal super, alleen is het af en toe een uitdaging geweest.

hij is alleen een beetje groot (normaal traint ze qh maatjes) om snel en makkelijk op en af te stappen in het geval dat er iets fout zou gaan, daarom doen we dit kleine stukje even samen.

gelukkig loopt hij inmiddels weer een stuk beter en zal mijn trainster morgen weer met hem aan de slag gaan.
donderdag zullen we weer samen aan de slag gaan en er weer eens op gaan zitten! :D

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:03

super.. leuk als het zo goed gaat. ik rij zelf ook QH maatjes dus ik stap liever ook niet op een grote..

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 18:41

ik zal even een update geven van hoe de situatie nu er voor staat.

ik heb niet meer op hem gezeten, mijn trainster (toen eigenlijk geheel onverwachts) er zelf gewoon opgestapt, terwijl hij helemaal los stond in de bak en is gewoon gaan stappen.
hij liep erg onwennig, maar was erg braaf.

vandaag is ze er weer op gegaan, en hij was alweer 3/4 beter als vorige keer. hij was veel minder wiebelig en liep met vrij veel vertrouwen rond.
ook gelijk bezig gegaan met wat stelling vragen en het corrigeren van de schouder (beter gelijk dan pas later gaan vragen natuurlijk)
en ze hebben zelfs een stukje gedraaft allebei de kanten op!! :D <3

hij was super braaf, en ben mega trots! :D <3

zij gaat het nu voorlopig even verder doen, totdat hij echt gerust overal mee is, en dan ga ik met hem aan de slag om een betere band te krijgen onder het zadel en dan is de volgende stap dat hij lekker met mij mee naar huis kan, en dat ik helemaal zelf verder kan gaan (natuurlijk met lessen elke week)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 17:27

super.. heerlijk dat je het lekker niet zelf hoefde te doen. :P

ik heb gelukkig nog 2, 2.5 jaar de tijd voor ik er weer aan moet geloven. :D :=

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 19:19

nu dat ik het ook heb gezien hoe mijn trainster het deed is er ook veel meer duidelijk geworden over hoe ik het aan had moeten pakken, ipv gespannen zitten en absoluut niet bewegen.
maar het moeilijke is dat je zulk soort dingen niet kan uitleggen, die moet je al eerder hebben gezien of al eerder hebben gedaan.

ben in ieder geval super blij dat het wel allemaal goed is gegaan, en ik ga nu gewoon weer op hem wanneer hij net ietsje verder is, en het allemaal niet zo spannend meer is. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:28

Mister01 schreef:
na ruim 6 maanden grondwerk training, longe werk, zadel leren kennen, teugels vastbinden e.d. was het afgelopen maandag tijd om er voor de eerste keer op te gaan zitten.
natuurlijk hebben we daarvoor al vaker gehangen, en dat ging allemaal prima.

omdat hij nogal uit de kluiten is gewassen (1,65 mtr) en hij heel lang flink heeft gebokt op het zadel, leek het ons verstandiger om de eerste paar keren hem aan de hand te houden terwijl ik er dan op zou gaan zitten.
maandag heb ik er dan opgezeten, en alleen stil blijven staan, maar wel stappen terwijl ik eroverheen hing.
en gister hebben we een paar rondjes gestapt met mij erop.

alleen krijg ik het niet voor elkaar om te ontspannen als ik op hem zit |( ik weet hoe hij heeft gebokt op het zadel (was net een wilde bronco!) en krijg dat idee dat hij elk moment kan gaan niet uit mijn hoofd.
met als resultaat dat ik zo gespannen als een veer zit, en dus hem ook niet echt lekker kan laten wennen aan mijn benen die tegen hem hangen, en een relaxte ruiter op zijn rug.

heeft iemand tips voor me om me wat meer te kunnen ontspannen?
alvast bedankt.

Dat bokken als een bronco doet die van mij ook aan de longe. Ook als ik haar met zadel longeer voordat ik er op ga! en als ik er dan opstap bokt ze helemaal niet, ook nooit gedaan!
Heb dan ook nog weleens dat beeld in mijn hoofd en denk ik := ..... maar het rijden is altijd weer een geruststelling!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 11:53

hij heeft zich tot nu toe echt voorbeeldig gedragen onder het zadel (keep my fingers crossed! :D ) en als hij iets niet snapt dan gaat hij stil staan of gooit heel zijn lichaam erin (zoals die jonge paarden dat zo geweldig kunnen doen ;) )

hij heeft inmiddels al een paar keer een stukje gedraafd en ook een paar stapjes achteruit gedaan.
ook het sturen gaat prima, dus ik ben helemaal super trots op mijn schaapje! <3 <3

ik wacht nu nog even tot hij net iets verder getraind is om er zelf weer op te gaan, dan is hij net iets meer gewoon onder het zadel, en is het voor mij wat minder spannend allemaal.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:03

Kan je niet van die homeopatische tabletjes halen, die mensen ook nemen voor het rijexamen ofzo, of met faalangst? Die schijnen perfect te werken. En anders is er altijd nog het placebo effect :P

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:04

Fijn dat het zo goed gaat! En heel verstandig dat je hem pas meeneemt als je er zelf vertrouwen in hebt, dan komt het vast goed.

Ik wilde nog zeggen dat bokken naar het zadel of naar de singel echt totaal niet betekent dat het paard ook gaat bokken als je erop gaat zitten, om de een of andere reden is dat heel anders. Ik heb zelf altijd het minst vertrouwen in de paarden die met opzadelen en aansingelen nog nooit een kik hebben gegeven, die willen nog weleens ineenkeer losgaan als je er dan op klimt. Maar mijn ervaring is dat ze juist een keer goed moeten bokken bij het kennismaken met zadel en singel, en dan is het meestal gewoon klaar hoor!

Nou, geniet er maar van :D

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 12:19

ik heb idd al vaker gehoord dat paarden meestal naar of het zadel of naar de ruiter bokken, maar was ergens in mijn hoofd een beetje bang dat ik weer de uitzondering op de regel zou hebben natuurlijk ;) :+

met het zadel was hij er echt van overtuigd dat we een tijger op zijn rug bonden oid, maar gelukkig (het heeft wel een paar maanden geduurd) is hij nu echt helemaal zadel mak, en is het allemaal prima.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:05

ach ja.. als ik zie wat ze zonder ruiter kunnen doen, ben ik meestal heel blij dat ik dat niet hoef uit te zitten, maar ga ik ook beren op de weg zien voor ik er op durf.. kan.. wil.. whatever...

ik begin gewoon te twijfelen zodra ik weet dat ik mijn been er overheen ga slaan, en dat voelen ze. als ze eenmaal bewezen hebben normaal te kunnen lopen met iemand er op, dan stap ik er wel op. kan al na 2 of 3 keer zijn, ligt aan het paard. ben gewoon een schijterd.. maar eenmaal er overheen dan stap ik wel zomaar op en ben ik niet snel meer bang.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:11

Ik las ergens dat je wel veel vertrouwen hebt in je paard als je er naast staat, zou je dat vertrouwen niet kunnen gebruiken om je ook wat zekerder te voelen als je er straks weer zelf op gaat zitten? :) Tuurlijk is dat heel spannend maar je paardje vertrouwt op jou!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 12:31

antje_vip schreef:
Ik las ergens dat je wel veel vertrouwen hebt in je paard als je er naast staat, zou je dat vertrouwen niet kunnen gebruiken om je ook wat zekerder te voelen als je er straks weer zelf op gaat zitten? :) Tuurlijk is dat heel spannend maar je paardje vertrouwt op jou!

nu is het vertrouwen dat het goed gaat straks wel veel groter geworden, moest gewoon even bij iemand anders zien dat het goed ging denk ik.
even die bevestiging hebben gezien dat hij niet uit zijn plaat gaat zodra je erop zit en gaat stappen.

ik probeer nu ook zoveel mogelijk bij de trainingen te zijn zodat ik elke stap die hij maakt ook mee maak en goed kan kijken wat mijn trainster juist wel en niet doet, zodat het straks bij mij ook goed gaat.

we hebben ook afgesproken dat hij bij haar blijft staan totdat ik helemaal zelf met hem kan rijden, en dat ik thuis ook veilig met hem aan de slag kan (wel met haar begeleiding natuurlijk).

het gaat in ieder geval nu super goed met hem, en ben mega trots op hem! <3

Landcruiser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:00

Je kunt ook proberen een heel positief beeld van jouw en je paard in gedachten te nemen. Bijvoorbeeld een beeld van jullie samen genieten van een bos of strandrit. Wanneer je je hier goed op concentreert, schijn je dit ook bij je paard te kunnen "projecteren". Ontspan je ook zelf van. Suc6!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 09:21

heel leuk idee landcruiser, maar ik weet dat dat bij mij niet gaat werken. als ik eenmaal zit is het niet zo erg meer, maar het loslaten van de 2e voet en er overheen slingeren vind ik eng, dan ga ik twijfelen en dat voelt t paard. nee, ik laat het wel aan een ander over.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 19:05

ik zal even een update geven van hoe de zaken er nu voor staat.

ik heb hem in de laatste maand training regelmatig zelf gelongeerd en ook gereden, wat hij super braaf deed!

afgelopen zondag heb ik hem opgehaald bij zijn trainings adres, en hij staat nu lekker bij mijn andere paard op stal. ze zijn ook al dikke vrienden geworden gelukkig :D *\o/*

vandaag is mijn eerste les met hem geweest en heb hem gereden zonder ook nog eerst te longeren, en hij was mega braaf. hij heeft sinds hij onder het zadel is geen enkele poging gedaan om te gaan bokken.
als hij ergens van schrikt dan springt hij voor uit, maar verder niks, dus dat is echt een super reactie.

kortom ik ben mega trots op mijn jonge schaapje, en ben er helemaal van overtuigd dat we een geweldig team gaan worden! *\o/* *\o/* <3