[WN] Van engels naar western, wie praat mij om, of juits niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:05

Paintless, waag het maar niet := Ik heb dit zadel nog geen half jaar geleden 2dehands gekocht bij een bekende en geliefde western zadelpasser met een zeer goede reputatie. Het betreft een Crates, reining-model, semi-quarter met 16' seat. Hangt zowat een hele maand loon aan dat zadel... Daar heb ik toch echt voor moeten sparen hoor.

Nee, geld voor een nieuwe (zelfs al is ie 2dehands) heb ik nu echt even niet :n Al moet ik toegeven, ik heb er ook al aan gedacht hoor... Al helemaal omdat dit zadel lichtjes naar achteren schuift tijdens het rijden. Ik ga eens kijken of een andere pad uitkomst biedt. Onlangs heb ik namelijk met type HAF pad gereden en toen bleef ie netjes liggen en was de rug overal gelijkmatig bezweet. Dat had ik met vorige zadels niet, allen schoven naar achter (en soms echt 5cm of meer) en bij sommige had ik nog 'droge' plekken ook. Ja, ik heb er al een aantal gehad hoor, waaronder Lamicell kunststof westernzadel, Barefoot Virginia Rose, Circle A 15,5' zadel en dan nu deze Crates. Ik had het gehad met slecht passende zadels, vandaar dus goede zadelpasser laten komen. Maar dat is het dus ook niet echt 100% geweest... Het is echt geen sinecure om voor mijn paard een passend (western)zadel te vinden, laat staan nog eentje waar ik lekker in zit :x haha.

Ik ga eens kijken voor een bontje of een seatsaver. Heeft iemand ervaring met de seatsaver die ze via Green Distance verkopen? http://www.greendistance.nl/index.php?id=110 onderaan pagina. Het klinkt namelijk wel goed...

@ TS, mijn excuses dat ik me een beetje in het topic heb gewurmd. Hopelijk trap ik hier nu niemand mee op de tenen, want das niet mijn bedoeling! Zou mss best mijn eigen topic starten. Maar ik heb zoveel 'problemen' en 'vragen' dat ik niet weet waar te beginnen :o whaha ;)

Paintless

Re: Van engels naar western, wie praat mij om, of juits niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 22:09

nee haha.. ik weet t..

ik zwijg als het graf... :x daarom opperde ik het ook heeeeeeeeeeeel voorzichtig :P

hafpad klinkt wel als een oplossing. bondje is wel lekker.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 23:49

@ Tweety_be. De bekende en geliefde zadelpasser heeft je misschien toch een zadel verkocht dat niet helemaal past. Als zijn of haar service goed is, zal hij of zij altijd gaan proberen om je probleem op te lossen, maar aangezien hij of zij waarschijnlijk niet helderziend is, zul je toch contact met ze op moeten nemen en vertellen dat het zadel schuift en jij er absoluut niet lekker in zit. Je probleem is op te lossen, maar stap 1 is dat je moet vertellen dat je een probleem hebt.....

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:41

@ Cassidy, bedankt voor de tip, maar...
Het vorige zadel dat ik had, en dat naar achteren schoof en waar ik al helemaal niet lekker in zat, kwam ook van deze zadelpasser. En daar is toen echt veel tijd voor uitgetrokken om dit te passen. Na wat heen er weer gemail, is de zadelpasser uiteindelijk weer langsgekomen om het euvel op te lossen. Deze keer was mijn instructrice erbij en mede dankzij haar heb ik dat zadel weer kunnen omruilen (mits bijbetaling) naar het zadel dat ik nu heb (zadelpasser was er echt niet blij mee, of althans die indruk kreeg ik toch). In eerste instantie zat ik lekker in dit zadel, maar hoe langer hoe meer, begin ik me er echt aan te ergeren. Ik rijd gewoon véél liever met mijn engels Wintec zadeltje. Nu weet ik echter niet of het echt aan het zadel ligt, of eerder aan mezelf... Ik kan gewoon echt niet wennen aan dat western (zadel dan hè en de teugels misschien ook wel :o).

Zadelpasser zei ook dat mijn paard geen makkelijke rug heeft om een geschikt (2dehands) westernzadel voor te vinden (bij de meeste zadels ligt de rigging niet goed, waardoor het zadel door haar bewegingen naar achteren schuift, of zoiets). Er werd aangeraden om een zadel op maat te laten maken. Maar ik moet eerlijk toegeven, hoe graag ik dat misschien ook wel wil, daar heb ik momenteel echt het budget niet voor hoor.

En om die zadelpasser nu weer te contacteren met het feit dat ik niet lekker in het zadel zit en dat ook dit zadel lichtjes naar achter schuift (al veel minder dan de vorige hoor, maar het probleem blijft), ik denk niet dat ze daar mee gaan kunnen lachen. Vorige keer waren ze al niet blij dat ik niet tevreden was. Die geliefde zadelpasser is dus bij mij niet zo geliefd := maar ik geef liever geen namen, anders ben ik het misschien wel geweest. En ik heb geen zin om weer het hele verhaal te horen dat mijn paard een moeilijk rug heeft en dat ik een moeilijke klant ben (is niet met die woorden gezegd hoor, maar die indruk kreeg ik wel) en dat een op maat gemaakt zadel gewoon beter is (ja, voor de zadelpassers portemonnee mss wel ja, maar voor die van mij :roll:).

Het kan ook goed zijn dat ik het zadel te veel naar voren leg hoor, waardoor het misschien naar achteren schuift. Maar dan heb ik de indruk dat het te ver naar achteren komt te liggen en dat lijkt me ook niet de bedoeling. Ik zal eens foto's maken (ik geloof denk ik dat ik al foto's gemaakt heb, zal even moeten zoeken). Dan maak ik er wel een apart topic over ofzo. Want nu zijn we helemaal aan het afdwalen van de beginpost van TS :o

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:45

welke zadelmaker is dat dan? via pb hoor want idd, zoiets zeg je niet in het openbaar..

ik heb alleen een heel sterk vermoeden dat ik wel weet om wie het gaat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:49

Een andere pad onder een zadel kan een verschil uitmaken.
Maar om terug te komen op die bekende en geliefde zadelpasser: ook al heb je het zadel al een keer omgeruild, als dit zadel ook niet helemaal naar je zin is, dan mag en moet je terug kunnen gaan. Ongeacht of de zadelpasser er blij mee is, het gaat om jouw gevoel. Er bestaat toch geen houdbaarheidsdatum voor service en klantentevredenheid?

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:51

kennelijk vinden sommige mensen dat klanten vervelend worden als ze voor hun recht op komen.

een wn zadel moet ook lekker zitten, net zoals een dressuur of VZH zadel. en het hoort al helemaal niet te schuiven.

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:09

Het is nu een goed half jaar geleden dat de zadelpasser is langsgeweest... Ik kan toch maar moeilijk contact opnemen en zeggen dat ik echt niet lekker in dit zadel zit en dat mijn paard er niet ontspannen onder loopt? Of wel?

Nu, tijdens de winter heb ik niet veel gereden, pas nu begin ik weer wat 'intensiever' te rijden. En ja, dan valt zoiets natuurlijk wel veel vlugger op hè.

Ik wil gewoon lekker kunnen rijden met mijn paardje, met een zadel waar ik heerlijk in zit en waar mijn paardje gemakkelijk mee loopt. En voorlopig is dat dus alleen het geval met mijn Wintec VZH zadeltje... Allé, ze kan ook lekker lopen met mijn western hoor, daar niet van, maar in galop dus niet echt.

Nog even snel een vraagje tussendoor. Is er nu veel verschil tussen een 'engelse' houding en een 'western' houding? Mss kan ik daar gewoon niet aan wennen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:10

Ja er zit verschil tussen de engelse houding en een western houding.
En er zit ook verschil tussen een reining en een pleasure westernzadel.
En ook na een half jaar moet je terug kunnen en durven zeggen dat het zadel niet lekker zit. Misschien dat je er niet helemaal met gesloten portemonnee uit kunt komen, maar jij hebt recht op een zadel dat goed past voor jou en je paard!

Ziehier twee lichaamshoudingen op een westernzadel: en dat kan zelfs als het zadel voor het paard helemaal goed past...

Afbeelding

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:45

interessant plaatje...

Horsefan8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:58

westernrijden is wel een heel stuk makkelijker met een westernzadel en teugels en ik vind het een stuk ontspannener

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:03

westernrijden is helemaal niet makkelijker.. ik vind het moeilijker dan dresuur.

lol met je knol op een westernzadel is wel makkelijker.. maar dat is niet persee westernrijden

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:08

Ik heb donderdag een draver gekocht en zij kan alleen met westerntuig worden gereden. Ze kan niet tegen 'normaal' tuig, gaat ze supergespannen lopen enzovoorts. Met westernzadel/hoofdstel loopt ze veel fijner. Heb helaas nog geen zadel, maar morgen komen ze 2 passen. Ik rijd puur recreatief en aangezien ik ritten van een paar uur wil maken, is het voor mij veel fijner dan met een veelzeidigheidszadel. Ik zou het zeker aanbevelen, is heerlijk ontspannend en je kan uren zo rijden.

Ik denk dat het ook wel erg ligt aan hoe je rijdt. De één is meer een westerntyp en de andere is meer dressuurgericht. Het is maar wat je zelf makkelijker en fijner vindt.

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:28

@ Cassidy, zijn die 2 houdingen nu beiden correct of niet? Ik zie namelijk de eerste houding liever (is meer dressuurhouding, toch?), maar helaas zit ik eerder zoals in het 2e plaatje. En dat vind ik echt niet comfortabel :o

Ben blijkbaar de uitzondering op velen, ik rijd liever met engels zadel dan met western := , ook voor gewoon lol met de knol haha. Maar dat ligt dan misschien meer aan het feit dat ik niet lekker rijd met mijn huidige westernzadel...

Ik zal eens contact opnemen met de zadelpasser en hopen dat er een oplossing kan gevonden worden. Bedankt alvast voor de info en de tips iedereen!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:30

nee je bent zeker niet de enige. er zijn zat ruiters die niet lekker zitten in een wn zadel, maar jouw problemen lijken voort te komen uit een niet passend zadel, wat dus te groot is voor jou. (ook al is het maar 16"

ben benieuwd wat de zadelmaker er van zegt...

paardemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:34

ik heb 7 jaar engels gereden,, maar ik vond het een beetje saai worden,,
op de zelfde manege gaven ze ook western ,,
en nu rijd ik ongeveer 1jaartje western.
het is wel leuk,, maar wat ik echt leuk vind heb ik nog niet gevonden.
voor de afwisseling doe ik soms gewoon nog wat engelse lessen.
en daar kan je ook weer veel western dingen toepassen;) is wel grappig
dus ik zou het gewoon proberen, terug kan altijd nog :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:37

tweety_be schreef:
@ Cassidy, zijn die 2 houdingen nu beiden correct of niet?

Er is niet zoiets als een correcte houding op een westernzadel. Je krijgt geen punten voor stijl. Wat wel van invloed is, is de wisselwerking van ruiter en ruitergewicht in het zadel in de betreffende discipline die je rijdt, en dat kan uiteindelijk niet als je niet enigzins correct zit, en het zadel past. Het eerste plaatje geeft ongeveer de houding in een pleasurezadel weer, de tweede in een reiningzadel.

Zomaar twee willekeurige plaatjes: Eerste is pleasure ruiter, tweede is reining ruiter.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 18-04-11 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:43

ik zie er maar 1, oh nee, nu niet meer

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 17:19

Vandaag heb ik een 'western' lesje gehad op een ander paard, dus ook ander westernzadel. Dit was ook een 16'' maar eerder een 'all-round' type. Wel, op dit zadel bleef ik zeer netjes zitten en ook in de galop zat ik stevig, vond ik. Ook de lesgeefster was onder de indruk van mijn 'nette' houding (hihi). Het ligt dus wel degelijk aan mijn 'eigen' zadel, vrees ik.

De les was overigens erg geslaagd :D Ik moet er vooral op letten dat ik vooruit kijk (en niet naar beneden), mijn bekken meer kantel (maar dat is altijd al een probleem geweest), hielen laag (ik durf mijn hakken optrekken) en buitenteugel beter gebruiken (dat is dus iets waar ik echt op ga moeten letten). Goed, dit zijn punten die ik allemaal al wist, maar het is fijn als er iemand je op wijst op het moment zelf natuurlijk. Ik ben alvast van plan om meer te gaan lessen ;)

Bedankt trouwens voor de foto's :) Het verschil is wel duidelijk.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 17:55

hmmz...

dan ben ik bang dat ik het toch moet zeggen. ander zadel

fijn dat de les goed ging. altijd fijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 19:02

Ik ben erg blij voor je dat de les goed ging. Nu je weet dat er een verschil is tussen western zadels, zou ik terug gaan. Vraag expliciet om een allround cq pleasure zadel. Omdat Reining op dit moment Olympisch dreigt te worden, is het best wel populair. Maar niet iedereen wil die kant op, dus als je nu in een Reining zadel niet lekker vindt, dan zou ik even verder zoeken....

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:52

Wat je ook nog zou kunnen proberen is kijken of er ruimte is om je fenders wat naar achteren te schuiven, dat kan vaak nog wel een cm of wat en dat scheelt enorm voor je gevoel of je rechtop zit of niet.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 09:30

scheelt een ander zadel :+

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 19:41

@ cissy, bedankt voor de tip. Heb deze toegepast, maar ik vind het nog steeds niet echt lekker rijden :o haha.

Ik heb nu idd een Reiner, maar wil die kant helemaal niet op gaan. Mijn paard is daar ook niet echt geschikt voor. Zou liever richting pleasure of trail gaan. Versatile Horse lijkt me ook geweldig, maar hangt er dus vanaf welk deel reining ze er in steken... Ik zie mijn paard namelijk geen sliding stop uitvoeren :+ whaha.

Bij deze heb ik ook een mailtje gestuurd naar zadelpasser. Ik hoop daar snel antwoord op te krijgen! Hoor ik de komende dagen niks, dan bel ik wel eens. Maar persoonlijk mail ik liever dan bellen, dus heb ik het zo even geprobeerd :o Hopelijk wordt het wat!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 13:23

mailen is een wat verder van je bed show he.. ik bel ook niet graag hoor. pfff. dood eng.