[WN] Yfke voor het eerst op bokt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 08:41

Dank je peggy.

Nog ff een langere reactie op meikie. Ontspanning is inderdaad nog ver te zoeken af en toe, zeker in de galop. Maar dat gaat op dit moment ook al weer wat beter. Aan het vastzetten van m'n handen werk ik aan, vind het ook niet netjes naar m'n paard toe.
De omscholing doe ik het grootste gedeelte zelf, de afgelopen maanden heeft m'n instructie haar ook bij gereden, misschien handig om dit toch weer erbij te doen.

Nikita___ dat showen kan ze ook hoor, maar dat moet ze nu een beetje gaan vergeten.

Zack

Re: Yfke voor het eerst op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 08:49

Het was zeker ook geen aanval hoor!
Maar viel me gewoon op.
Romkabouter heeft alles al uitgelegd geloof ik.

Qua kosten, ik weet precies wat je bedoelt!
Kijk gewoon wat rond op webshops daar zit afentoe een leuke aanbieding tussen ;)

Wat betreft je zadel, mijn paard heeft juist een rugblessure gekregen door een boomloos zadel.
Maar dat is weer een hele andere discussie..

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 11:05

ik vind je houding niet echt best op die fotos.
ik zou eerst aan ontspanning en houding werken, en dan kijken of western lukt.
als je zo hoog uit het zadel komt, en weer neerploft, kan je paard ook niet ontspannen met aangalopperen (je paard kijkt er ook al niet vrolijk van), wat al lastig is voor een fries, en je zit in een vicieus cirkeltje.sla anders een tijdje de galop over, tot je meer vertrouwen hebt.
wat ik nu zie, is dressuurrijden met een westernzadeltje.
dit topic beantwoord mss je vorige topic..

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 11:20

Yviertje schreef:
Ik ben dus meer mezelf een andere manier van rijden aan het aanleren (is omscholing imo)

Ik dacht dat je het paard bedoelde ;)
Voor jezelf geldt dan meer gewoon "scholing" en niet zozeer "omscholing".

Het is goed dat je daar nu mee bezig bent! Je zal er vast veel profijt van hebben :)

wildwestwill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 13:28

jammer van je woordkeuze "coiboi "

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 13:31

nee hoor..

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 14:37

wat een knap paard zeg <3 friese paarden vind ik zowiezo mooi om te zien! :D
wat betreft het rijden, de meeste dingen zijn al gezegd, maar ontspannen is veel moeilijker dan het lijkt, heb er zelf ook veel moeite mee gehad ( en soms zelfs nog) :o
maar als je eenmaal ontspant, zul je merken dat alles veel beter gaat! je houding, je handhouding, het paard loopt niet meer onder je vandaan, etc.
hopelijk gaat het snel beter en krijg je het plezier in het rijden weer terug :(:)

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 16:37

@ Zack dat begrijp ik ook wel dat het niet aanvallend bedoelt was. Maar heb wel het idee dat sommige van jullie haar toch vergelijken met een Quarter wat ze duidelijk niet is. De rugblessure kwam door een boomzadel (dressuur), vandaar nu boomloos. En ik ben me ook echt wel bewust dat bij sommige paarden een boomloos zadel absoluut geen oplossing is, voor mijn paard gelukkig wel. Uiteindelijk zal het wel weer boomzadel worden, maar daar gaat ook waarschijnlijk ook aardig wat geld is zitten.

@ spicegirl houding is inderdaad niet goed, dat had ik zelf ook al gezegd. Ben daar hard mee bezig. Dat aanspringen in galop, kwam door mijn spanning. Ze keek ook boos omdat ik haar in de weg zat tijdens het aanspringen (gespannen + houding) Ze kan heel netjes aanspringen als ik goed ontspannen ben, nu spring ik ook pas aan als ik ontspannen ben en anders niet. Om die vicieuse cirkel te doorbreken. En ze galoppeert liever dan dat ze draaft, dus dat is probleem niet. Ik mis juist het vertrouwen in het aanspringen, dus moet mezelf echt een schop onder m'n kont geven om uberhaupt aan te springen.

@ wildwestwill Ik schreef juist coiboi om niet de indruk te wekken dat ik mezelf nu al zo super goed vind. Want ben nog gewoon een 'kneusje'.

@ NRJ plezier is er al wel weer hoor, maar vind het gewoon verdomd moeilijk om te ontspannen. Je had me begin januari niet op m'n paard willen zien zitten, maar ik ben daar al goed vooruit mee gegaan.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:30

Gelukkig dat er wel plezier is :) ik weet hoe frustrerend het soms kan zijn... super dat je sinds januari al zo vooruit gegaan bent, want dat is maar 2 maanden geleden. ontspanning komt uiteindelijk ook wel, zul je zien. komt helemaal goed! :D

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:37

Leuk dat je richting western wilt met je Fries!

Maar zoals Romkabouter terecht opmerkt rijd je (nog) geen western, dus je project van omscholen is nog 'on going'. ;) Het western rijden is niet alleen de western outfit vor je zelf en je paard (of eigenlijk helemaal niet) maar juist de ontspannen, losse maar toch verzamelde manier van paardrijden. En dat blijkt uit je foto's nog niet. Je geeft zelf al aan dat je gespannen bent, dus daar zal je hoofddoel vast liggen om dat los te laten.

Verder kun je best met je Fries leren western rijden, in elk geval prima dat je les krijgt daar in.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 20:53

simodi zover was ik al. Zie mezelf dus ook als coiboi ipv cowboy (girl wat jullie willen)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:26

Yviertje schreef:
simodi zover was ik al. Zie mezelf dus ook als coiboi ipv cowboy (girl wat jullie willen)

;)

daphnesheila

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:17

wat zonde dat ze peesbeschermers en strijkklappen moet!
ik vind friezen zoo leuk! en dan die sokken!

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:47

Ben ik dan de enige hier die de beelden op de foto's er niet zo heel fijn uit vind zien?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:49

nee hoor ik vind het er ook heel gespannen uitzien

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:08

hey!

Eigenlijk maakt het geen drol uit welke stijl je rijdt.. er heersen altijd ene paar basis principes als je met paarden rijdt/ werkt en probeer eens vanuit deze te rijden/ denken...

ENKEL VANUIT ONTSPANNING LEER JE IETS.
Deze geldt voor je paard maar ook voor jou! Wel eens toen je klein was bij een vervelende of enge leraar in de klas gezeten. Waarschijnlijk heb je van deze man/ vrouw het minste opgestoken en dat is omdat je met je aandacht bij iets heel anders zit dan bij hetgeen er vertelt wordt... Je zit namelijk bij de spanning in je buik, of met gedachten als "als hij mij maar niet kiest om voor de klas te komen" ... heel droog voorbeeld misschien maar zo werkt het wel, voor paarden en voor mensen...

Zo'n western zadel is heerlijk om achterover op te hangen, liefst met een beetje bolle rug. Ga eens overdreven als een zak aardappelen zitten en voel het verschil! Ook als je stapt, let eens op wat je paard doet als jij van houding verandert!!! Oke, als van die aardappel zak zit nu eens naar kaarsrecht gaat...Hoe voelt dat? Voor je paard voor jou? Merk je verschil in zijn tempo, manier van bewegen? Oke, ga hier nu eens tussen in zitten.. dus niet als aardappelzak en niet kaarsrecht.. maar een beetje ontspannen en een beetje rechtop.. ( helder he.. ;) ) Maar je zit en met name je mate van ontspanning in je heupen en rug zijn van belang voor ontspanning naar paard toe...Als hij relaxt loopt ontspan jij en andersom werkt het ook... Paardrijden is teamwork, dat doe je samen..je wisselt constant informatie uit naar elkaar.. Vergeet dat niet!

Ik ben ooit eens met mn pony onderuit gegaan in de galop ( stom natuurlijk, volle rengalop in een dauwig grasveld en dan denken dat je die bocht makkelijk haalt...) gelukkig niks aanovergehouden, allebei!!! Maar ken het gevoel wel, is best schrikken.. Aan de andere kant...Denk je dat je paard telkens terug denkt aan die val als hij galoppeerd? haha.. echt niet... :) paarden zijn dat soort dingen gewend als veulen zie je ze bijna dagelijks onderuit gaan met hun capriolen.. Wij mensen zijn diegen met angsten en spanningen en waarom? omdat wij dat soort dingen koppelen...Galop= vallen= eng... laat gaan die herinnering en probeer je te richten op het moment...WAT DOE IK NU? WAT GEBEURD NU? en richt hier je volle aandacht op...

effe oefenen maar je zult zien dat je dan veel relaxter wordt..en dat verdienen jullie allebei... ;)

groet...