Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

ftwanke schreef:heey,
Ik ben jaren doodsbang geweest voor paarden. Maakte niet uit welke, ik was bang dat ze me omliepen, schopte, zelfs dat ze me opaten. Nu rijd ik drie keer per week en gaat t goed. Mijn tip, ga de wei in (desnoods sta je aan de andere kant van de draad) en breng tijd met je paard door. Je hoeft m niet te borstelen als je niet durft, je hoeft m niet te rijden. Kijk niet naar resultaten met anderen maar naar je eigen resultaat. Je pony is afhankelijk van jou en vind het fijn als je er bent, ook als je niet rijd, borstelt etc. En als je graag wil rijden, waarom niet gewoon alleen een stukje stappen? Doe wat je wel durft en ben blij met het resultaat. Dan merk je vanzelf dat je weer een stukje in draf durft en op den duur......

ellebell schreef:Nog een paar tips welke misschien kunnen helpen:
- je kunt freestyle / natural horsemanship met je pony gaan doen, dit helpt jullie elkaar te leren begrijpen en je kunt vertrouwen én een band met je pony opbouwen
- eerst longeren en erna alleen met uitstappen erop gaan zitten, daarna iets minder lang longeren en erop gaan rijden, en zo maar door, tot je er gelijk op durft te stappen
- blijf eerst een paar keer stappen, zonder te draven, tot je je zelfverzekerd genoeg voelt om te gaan draven
- trek handschoentjes aan tegen de blaren op je handen
- probeer lekker ontspannen te zitten en niet de hele tijd te denken dat je pony "wel eens iets kan gaan doen", want dan ga je gespannen zitten en je pony voelt dit direct, waardoor hij/zij ook gespannen raakt
- rijd veel figuren en overgangen, dan ben je zelf lekker druk bezig met nadenken en het houd je pony ook bezig
- ga lekker wandelen met je pony. Als jij stil gaat staan moet hij/zij ook stil gaan staan, als jij gaat rennen moet hij/zij ook mee gaan draven, rechts, links, noem maar op, ga tussen pionnetjes door, loop over een balkje, maak het leuk![]()
- misschien helpt het om oordopjes met muziek in te doen? Ga je een beetje meezingen, misschien helpt dat je ontspannen?
- neem les of ga op de ponyclub, een instucteur/instructrice kan je helpen om wat zelfverzekerder te worden en je net over de streep te trekken als je iets niet durft. Ook zul je te horen krijgen wat je wél goed doet, dat is toch fijn
- misschien een idee om een bijrijdster te zoeken? Krijgt je pony lekker beweging en aandacht en is hij/zij ook niet zo "fris" als je er zelf op wilt gaan rijden
Succes!!
lindatexel schreef:Cyrina schreef:Hoi,
Ik denk dat jij briezen bedoeld, dit is een hard uitademen door de neus. Paarden en pony's doen dit vaak als ze tevreden zijn. Dus eigenlijk kan je hier beter blij mee zijn, het is een teken dat ze op hun gemak zijn. Als je erdoor uit het zadel wordt getrokken betekent dit dat je de teugels te strak/ kort vast hebt.
Als je door wilt gaan met je pony, zorg dan dat je een instructeur vindt die je goed kan helpen. Niet alleen in hoe je moet rijden (de beweging van de draf volgen zonder te hobbelen), maar ook een die je leert hoe pony's zich gedragen en waarom.
Wil je niet verder gaan met rijden, dan is het beter de pony te verkopen voordat ze zo dik wordt dat ze ziek wordt.
Ga in iedergeval wel borstelen en wandelen met je pony. Het is goed voor de pony en helpt ook jullie elkaar te vertrouwen, vertel je vader gewoon eerlijk dat je het rijden nog een beetje eng vind.
volledig mee eens. En koop een stevig diep zadel bv een westernzadel of een australisch stockzadel, daar zit je stevig in en dat is ook goed voor je zelfvertrouwen. Wat ook helpt is een bokriempje kopen ( mocht je geen ander zadel willen kopen) zo'n dingetje kost niet meer dan 5 euro en dan heb je iets om vast te grijpen mocht je het idee hebben dat je zou vallen. En als je problemen blijft houden, kan je iemand vragen om je pony te beleren voor een lichte sulky, misschien vind je aangespannen rijden wel leuker?
Daphz schreef:Ts,
Ik ben nieuwsgierig, heb je iets aan alle tips gehad? Hoe gaat het nu? Merk je al iets meer van vertrouwen tussen jullie?
Heeft deze hierover geen uitleg gegeven?