Bang voor op paard te gaan zitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jackiejtjj

Re: Bang voor op paard te gaan zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:21

ik zelf heb ook heel erg die angste gehad om te vallen enzo maar ik wou er echt overheen ik ben toen heel hard van een paard afgevallen en durfde er niet meer op. maar nu wil ik het zelf weer gaan proberen om het vertrouwen in paarden heb ik een mini shetlander gekocht een makke en ik moet zeggen het gaat echt supper goed denk ook steeds ze is 60 cm wat wil ze doen ahhhahha en nu ben ik langzaam naar een fries aan het trekken van een kennis van mij gewoon steeds langzaam aan en als het je echt niet lukt ken je hem beter verkopen en dan misschien echt een klein jong veulentje kopen en met die dan een hele band opbouwen dat je dan echt de eerste eigenaar bent

arvistables

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 21:21

misschien moet je gewoon eerlijk zijn.
ben jij gelukkig met je pony en jouw pony met jou?
deze situatie is voor beiden niet leuk.
Jouw pony is beter af met iemand die niet zo onzeker is als jij en jij bent beter af met een pony die wat ouder en wijzer is.
hier wordt jij niet beter van en straks is voor jou de lol er definitief af.
wees eerlijk naar je vader toe

hedy1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 22:39

Misschien een leuk idee om met je paard naar een freestyle ponykamp te gaan.
Er zijn in de zomer er een paar in Dalfsen bij Paard Centraal.
Tijdens zo'n week kan je ontzettend veel leren over hoe je met je paard
om kan gaan. Je leert het gedrag van je paard beter begrijpen en ook
beter met hem communiceren.

lambriniF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 17:10

Wat moet ik doen om vertrouwen te krijgen ?poets het paard lekker, hier krijgen jullliebeide vertrouwen van:)
wandel ermee en doe alles rustig aan.
Wat als ik paniekeer als ze in draf schiet ?als jij in paniek raakt om in draf te gaan, ga dan absoluut niet in draf! als jij bang word en gaat bibberen, voelt het paard dat, en doet het paard het zelfde.
Wat kan ik doen tegen niezen ? lekker laten niezen:P
En , doet vallen pijn ???
nee, het vallen doet niet pijn. het raken van de grond is wel pijn :P
nou jha, ik heb nooit echt pijn ik val altijd''goed'', dit verschild heel erg

ftwanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:29

heey,
Ik ben jaren doodsbang geweest voor paarden. Maakte niet uit welke, ik was bang dat ze me omliepen, schopte, zelfs dat ze me opaten. Nu rijd ik drie keer per week en gaat t goed. Mijn tip, ga de wei in (desnoods sta je aan de andere kant van de draad) en breng tijd met je paard door. Je hoeft m niet te borstelen als je niet durft, je hoeft m niet te rijden. Kijk niet naar resultaten met anderen maar naar je eigen resultaat. Je pony is afhankelijk van jou en vind het fijn als je er bent, ook als je niet rijd, borstelt etc. En als je graag wil rijden, waarom niet gewoon alleen een stukje stappen? Doe wat je wel durft en ben blij met het resultaat. Dan merk je vanzelf dat je weer een stukje in draf durft en op den duur......

Jandelar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 20:31

ftwanke schreef:
heey,
Ik ben jaren doodsbang geweest voor paarden. Maakte niet uit welke, ik was bang dat ze me omliepen, schopte, zelfs dat ze me opaten. Nu rijd ik drie keer per week en gaat t goed. Mijn tip, ga de wei in (desnoods sta je aan de andere kant van de draad) en breng tijd met je paard door. Je hoeft m niet te borstelen als je niet durft, je hoeft m niet te rijden. Kijk niet naar resultaten met anderen maar naar je eigen resultaat. Je pony is afhankelijk van jou en vind het fijn als je er bent, ook als je niet rijd, borstelt etc. En als je graag wil rijden, waarom niet gewoon alleen een stukje stappen? Doe wat je wel durft en ben blij met het resultaat. Dan merk je vanzelf dat je weer een stukje in draf durft en op den duur......

Goed advies! Ben ik het helemaal mee eens

ohyesirene92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 06:45

Ben het ook helemaal met ftwanke eens.

Ik had na de winter wat problemen met opstarten.
Nou heb ik het paard samen met mijn moeder, dus die is er op blijven rijden. Onwijs fijn dat we dat samen doen want als de een niet kan kan de ander wel.
Ik ben zelf toen alleen dingen aan de hand gaan doen om het vertrouwen terug te winnen. Lekker borstelen om mee te beginnen, heb haar voor m'n moeder steeds opgezadeld, haar stalletje uitgemest. Het is erg belangrijk dat je wel met je paard bezig blijft en jezelf absoluut niet de lat te hoog legt. Als je er te veel druk op zet is het niet meer leuk en misschien vind je het dan nog wel enger. Ik ben verder steeds met haar wandelingetjes gaan maken, al was het maar even om naar een grasveldje te lopen en daar lekker een ruim half uur te grazen. Dat soort dingetjes, dan bouw je ook vertrouwen op, ben je lekker bezig met je paard. En voor je het weet zat ik er ineens weer op.

Verder neem ik nu ook dressuurles op de stal waar ik sta. Erg prettig, zo word ik toch een beetje gepusht en als iets niet gaat tijdens het rijden dan kan je om hulp vragen. Wat er ook gebeurt, het ligt aan de ruiter, niet aan het paard. Het paard gaat zich niet aanpassen als de ruiter dat niet eerst doet. Zo dus eigenlijk ook met rustig rijden, als jij niet rustig rijd zal het paard niet rustig lopen en ik heb zo dus onwijs veel aan die lesjes.

ohyesirene92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 06:48

En ja, van je paard af vallen hoort er toch een beetje bij... :s
Dat kan erg pijn doen, maar vaak ook niet is mijn ervaring, het is vooral onwijs schrikken!

Fiefster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 22:30

Je kunt misschien ook een boek uit de bieb halen over pony's en hun gedrag.
Misschien schrik je minder als je begrijpt waarom je pony bepaalde dingen doet of geluiden maakt.

Succes!

Moony_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:19

ellebell schreef:
Nog een paar tips welke misschien kunnen helpen:
- je kunt freestyle / natural horsemanship met je pony gaan doen, dit helpt jullie elkaar te leren begrijpen en je kunt vertrouwen én een band met je pony opbouwen
- eerst longeren en erna alleen met uitstappen erop gaan zitten, daarna iets minder lang longeren en erop gaan rijden, en zo maar door, tot je er gelijk op durft te stappen
- blijf eerst een paar keer stappen, zonder te draven, tot je je zelfverzekerd genoeg voelt om te gaan draven
- trek handschoentjes aan tegen de blaren op je handen :-)
- probeer lekker ontspannen te zitten en niet de hele tijd te denken dat je pony "wel eens iets kan gaan doen", want dan ga je gespannen zitten en je pony voelt dit direct, waardoor hij/zij ook gespannen raakt
- rijd veel figuren en overgangen, dan ben je zelf lekker druk bezig met nadenken en het houd je pony ook bezig
- ga lekker wandelen met je pony. Als jij stil gaat staan moet hij/zij ook stil gaan staan, als jij gaat rennen moet hij/zij ook mee gaan draven, rechts, links, noem maar op, ga tussen pionnetjes door, loop over een balkje, maak het leuk *D
- misschien helpt het om oordopjes met muziek in te doen? Ga je een beetje meezingen, misschien helpt dat je ontspannen?
- neem les of ga op de ponyclub, een instucteur/instructrice kan je helpen om wat zelfverzekerder te worden en je net over de streep te trekken als je iets niet durft. Ook zul je te horen krijgen wat je wél goed doet, dat is toch fijn *\o/*
- misschien een idee om een bijrijdster te zoeken? Krijgt je pony lekker beweging en aandacht en is hij/zij ook niet zo "fris" als je er zelf op wilt gaan rijden

Succes!!

IDD een goed idee van die bijrijder!

Daphz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:12

Ts,

Ik ben nieuwsgierig, heb je iets aan alle tips gehad? Hoe gaat het nu? Merk je al iets meer van vertrouwen tussen jullie?

Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:16

je kan je vriendin vragen om haar te berijden tot ze weer goed luisterd en niet meer met haar hooft naar beneden gaat, daarna kan zxe jou helpen om vertrouwen te krijhgen!

xStrawberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:09

Lieve meid,

Voordat ik allerlei advies ga geven.. ben jij wel gelukkig met je paard?
Als je haar zelf niet durft te borstelen of iets anders, ben je dan wel toe aan een pony?

Als je toch echt je pony wilt houden, moet je echt les gaan nemen, want zoals het nu gaat, gaat het niet goed.
Je kunt ook gewoon stappen als je nog niet durft te draven.
Veel succes.

Girl101

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 20:44

Ik zou je het advies geven om hulp te zoeken of misschien toch overwegen het dier te verkopen.

Op deze manier heb je er zelf niks aan om de pony te hebben en je pony evenmin.

kapiteintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:48

Girl101 schreef:
Ik zou je het advies geven om hulp te zoeken of misschien toch overwegen het dier te verkopen.

Op deze manier heb je er zelf niks aan om de pony te hebben en je pony evenmin.
:j

Britt20099

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:52

Als je de pony echt niet wilt verkopen (wat nu qua beweging en verzorging wel het best zou zijn voor de pony) zou ik in ieder geval een bijrijdster zoeken. Zodat je pony de aandacht en beweging en verzorging krijgt die hij verdient.
Ik zou als ik jou was naar een manege gaan en lessen nemen of een instructeur zoeken en les krijgen op je pony.

Leer eerst te kunnen zitten blijven bij een nies en een draf, en wees eerlijk tegen je vader zodat je je paard in ieder geval de aandacht kan geven die hij verdient zonder je verplicht te moeten voelen er direct op te moeten.

Callisake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 12:14

lindatexel schreef:
Cyrina schreef:
Hoi,

Ik denk dat jij briezen bedoeld, dit is een hard uitademen door de neus. Paarden en pony's doen dit vaak als ze tevreden zijn. Dus eigenlijk kan je hier beter blij mee zijn, het is een teken dat ze op hun gemak zijn. Als je erdoor uit het zadel wordt getrokken betekent dit dat je de teugels te strak/ kort vast hebt.

Als je door wilt gaan met je pony, zorg dan dat je een instructeur vindt die je goed kan helpen. Niet alleen in hoe je moet rijden (de beweging van de draf volgen zonder te hobbelen), maar ook een die je leert hoe pony's zich gedragen en waarom.

Wil je niet verder gaan met rijden, dan is het beter de pony te verkopen voordat ze zo dik wordt dat ze ziek wordt.

Ga in iedergeval wel borstelen en wandelen met je pony. Het is goed voor de pony en helpt ook jullie elkaar te vertrouwen, vertel je vader gewoon eerlijk dat je het rijden nog een beetje eng vind.

volledig mee eens. En koop een stevig diep zadel bv een westernzadel of een australisch stockzadel, daar zit je stevig in en dat is ook goed voor je zelfvertrouwen. Wat ook helpt is een bokriempje kopen ( mocht je geen ander zadel willen kopen) zo'n dingetje kost niet meer dan 5 euro en dan heb je iets om vast te grijpen mocht je het idee hebben dat je zou vallen. En als je problemen blijft houden, kan je iemand vragen om je pony te beleren voor een lichte sulky, misschien vind je aangespannen rijden wel leuker?

Beste ,

na lange poos van uitstel van de dierenarts hebben we dit laten controleren.
Nu blijkt dat ze al heel lang een allergie heeft voor graspollen.
Ze kan bijna niet meer ademen en haar medicijenen helpen niet echt.
De mensen waar we haar hebben gekocht hebben niks gezegt.
Dat vind ik niet echt eerlijk , dit zou je toch moeten weten als je een paard verkoopt.
Toen we haar waren gaan halen , en toen we zijn gaan kijken was er niks aan de hand.
Dit kan toch niet bij ons plots begonnen zijn.
Kan ze hier aan dood gaan ?? Daar ben ik bang voor , en wie zijn paard heeft dit nog ??

Callisake

Callisake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 12:17

Daphz schreef:
Ts,

Ik ben nieuwsgierig, heb je iets aan alle tips gehad? Hoe gaat het nu? Merk je al iets meer van vertrouwen tussen jullie?

Hoi ,

het vertrouwen is al wat beter.
Enkel nu heeft ze een zware allergie , (die nu heel erg hard is)
Ook mijn vader heeft geen tijd voor het rijden.
Misschien kan ik haar gewoon eerst trainen aan de longen.
Zo leert ze het lopen weer wat.
Maar haar ademnood , houdt me tegen.
Wat als ze neergaat ??
Kan ze dood gaan aan graspollenallergie ??

mvg

ilanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:09

Ik zou het paard verkopen.. dan heeft ie het misschien leuker want hij doet nu toch bijna niks neem ik aan

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:47

Merk je dat je excuzen zoekt om niet op het paard te hoeven? Bang om te vallen, allergie. Uit veel dingen blijkt dat je helemaal niet aan een paard/pony toe bent. Je vind ze wel lief...van een afstand.

san1984_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:37

voor de mensen die dit lezen ,, ik kan heel goed begrijpen als je angstig bent ikzelf heb heel erg moeite met buitenritten omdat ik een keer in frankrijk dramatisch er ben afgevallen .
het punt is als je zelf bang bent voelt het paard het nauwkeurig aan en heeft het een wisselwerking .
ik heb geleerd om niet meer bang te zijn met alles gewoon stap voor stap te doen .
toch een paard blijft een schrikdier dat zit eenmaal in zn systeem en het is aan de ruiter om gewoon ten alle tijden gewoon rustig te blijven . succes ermee groetjes

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:56

Uit welke omgeving kom je TS? Graspollenallergie daar hooft je pony echt niet aan dood te gaan hoor, daar zou ik me niet te druk om maken. Als het slechter gaat gewoon de dierenarts weer laten komen. :j Heeft deze hierover geen uitleg gegeven?

Ga lekker in de wei zitten, je pony komt vanzelf wel naar je toe. Alleen hier al bouw je vertrouwen mee op. Heb je ook nog begeleiding van iemand anders i.p.v. alleen je vader? Waarom heb je deze pony gekocht?

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 14:01

Laat die lessen allemaal lekker zitten, kan je sturen en is je pony braaf?
Stap op je pony, ga in je eentje lekker een beetje klooien, lekker stappen etc, gewoon in je eentje. (wel iemand in de buurt voor veiligheid)

Gewoon lekker met zn 2en beetje spelen, werken, of doe vanaf de grond spelletjes op dr, zorg eerst dat je dr kan vertrouwen voor je echt serieus wil gaan rijden, leer elkaar kennen, word vriendjes, vanzelf ga je meer durven!

nura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 12:41

ik ben ook heel erg bang. ik ben een keer zo hard gevallen dat mijn kaak bijna gebroken was. daardoor ben ik bang geworden. toen heb ik een pony gekregen en die was superbraaf. toen had ik een beetje mijn zelfvertrouwen terug. maar toen wou ik een grotere pony. was echt een gave pony maar ben er 2 x vanaf gevallen. hij was te machtig voor mij. dus daarom ben ik weer bang geworden. ik heb nu een heel lief paardje van 1.60. ze is echt lief. alleen ik durf nog niet zoveel omdat ze echt even wat groter is dan mijn pony's. dus ik ben nu nog steeds niet echt een heel rondje in galop geweest en heb haar al 3 maanden. achja ik gebruik de tijd die ik heb dus ik wil niet overhaasten

jespertjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:49

Even antwoorden op je vragen ;)

Wat moet ik doen om vertrouwen te krijgen ? Heel veel met je paard omgaan bijv. Poetsen, slobber maken. Dan zie je in dat ze super braaf is! en niks doet ;)
Wat als ik paniekeer als ze in draf schiet ? kalm blijven, want je paard merkt het als je zenuwachtig wordt, als jij zenuwachtig wordt en de controle niet meer kan houden, wordt je paard ook zenuwachtig en weet ze ook niet wat ze moet doen...
Wat kan ik doen tegen niezen ? Dat heeft een paard op mijn manege ook, dat heeft ze een beetje last van het stof. Je kan er niks tegen doen |(
En , doet vallen pijn ??? Ehm, licht eraan, als je valt moet je je z klein mogelijk maken en wegrollen, dat heb ik geleert bij mijn val-curses. :D

veel Succes :D
XX.-