Kan mijn gehandicapte zoon een Friese paard berijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blokje

Re: Kan mijn gehandicapte zoon een Friese paard berijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 12:33

Ik weet niet in hoevere je zoon gehandicapt is.
Maar ikken meerdere FPG maneges (maneges speciaal voor mensen met een handicap) die een fries hebben.
Bij de Balansruiters in Emmeloord hebben ze bijvoorbeeld een fries!

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 12:43

Ik denk dat dat moet kunnen hoor, onze fries was bij beginners ontzettend braaf en bij gevorderden wat pittiger. Ik kon en durfde er iedereen op zetten en hij voelde perfect aan wie of wat er op zijn rug zat.
In de omgang was hij ook super braaf. Een klein kind kon onder hem gaan zitten of hem pijn doen en dan nog zou hij niks doen.

Demo_love: Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Tuurlijk zijn er pittige Friezen maar er zijn ook Friezen die heel braaf zijn en absoluut niet koppig. De friezen die ik ken zijn allemaal stuk voor stuk makkelijk en absoluut niet koppig. Net zoals bij de kwpn'er. Daar heb je ook makkelijke maar ook moeilijke paarden. Er zijn zat kwpn'ers die ook een loopje met je nemen als je niet consequent bent.

Steeph33

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 23:44

Licht ook aan het karakter van de fries, de ene fries is net iets braver dan de andere, bij elk paard eigenlijk;)

liekemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:15

Nadeel van een fries kan zijn dat ze hoog op gooien in de draf en soms wat drammerig/stijf kunnen zijn.
Ook een nadeel van een fries kan zijn is dat veel mensen denken dat een fries lekker makkelijk en bomproef is, dit kan enorm verschillen per fries ( net als bij andere rassen), hier zul je dus goed op moeten screenen.

Voordeel van een kwpn' er kan zijn dat de gangen makkelijker uit te zitten zijn. Nadeel is dat er voor mijn gevoel in verhouding minder bomproeve kwpn'ers zijn dan friezen.. wordt dan goed zoeken.

Als het lichamelijk mogelijk is zou ik voor een fries kiezen, dit ook omdat ik zelf ook bewust friezen rijdt en regelmatig naar kwpn'ers heb gekeken maar daar gewoonweg geen klik mee kon vinden.
Ik houd van een statig paard dat een mooi front heeft en dat kan ik zelf niet snel vinden bij een kwpn'er.
Ik kan t goed begrijpen als dat bij jou zoon ook zo is.

jackiejtjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:26

hallo

mijn zusje heb toevallig een geestelijk handicap en die ken wel gewoon op friesen rijden ik weet dat ze bij de friese paarden hoeven een heel lief mak paardje hebben staan waar echt iedereen op weg rijd er hangt alleen een aardig prijskaartje aan.

ik denk dat het echt wel mogenlijk is je heb echt friesen die helemaal bomproef zijn en anders wel een wat oudere die wat rustiger is

erica87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 17:52

Beste Dirk,

Misschien ben je er al uit en ben je net als ik van mening dat je zoon wel op een Fries kan rijden. Wij rijden al jaren met Friesen in Frankrijk dag- en trektochten dus we hebben al jarenlang ervaring met Friesen (maar ook met andere paarden). De meeste mensen die hier rijden kiezen juist voor een Fries omdat ze rustig zijn.
Lieve Friesen worden niet zo maar geboren, hoewel ze van nature wel een lief karakter hebben, maar het hangt vooral af van hun opvoeding en wat er met ze is gedaan ten tijde van het beleren.
Ik zou in ieder geval de helft van onze 8 Friesen best laten berijden door een gehandicapte, maar ja onze paarden hebben dan ook wel veel ervaring. Ik denk dat ik in ieder geval voor een ouder paard zou gaan.
Kijk anders maar op onze site www.paardrijvakantie.com.

Erica

arvistables

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:54

naar mijn mening is een Fries koeler in de kop dan een KPWNer hoewel je hier natuurlijk ook uitzonderingen op hebt.
Waarom ga je niet met hem eens bij een fokker kijken. Een wat oudere Fries zal voor hem zeker een goed paard kunnen zijn.
Een Fries piept er niet zo snel tussen uit als er iets gebeurd.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:30

Naaltje schreef:
bokker Zilfstar
zij heeft een zoon met een lichamelijke beperking die op haar fries rijdt :)

JO! Hier ben ik!

Mijn zoon heeft idd CP en is hypermobiel. Hij is 9 en zo te lezen de zoon van TS al ouder. maar toch. Het gaat er echt om welk karakter je paard heeft. En zelfs dan...

Het hoofdstuk "koel in de kop" heeft mijn Fries van 7 niet geheel doorgelezen.... maar wel dat deel dat je bij kinderen met een beperking gewoon heeeeel cool moet zijn :j Kijk maar in mijn profiel voor topics over Stefan en Jippe. (en evt die van mijn dochter van 6, dan zie je wat voor paard ik heb :Y) ) en PB-en mag altijd....

xStrawberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 09:05

Ik denk dat het echt mogelijk is om een lieve Fries voor uw zoon te vinden.
Zelf heb ik ook een Fries, en mijn gehandicapte nichtje is dol op mijn Sietske.

Friezen zijn ontzettend lieve, rustige paarden!

Groetjes :)

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 09:11

ik zie niet in waarom een braaf paard rasgebonden zou zijn..
Alleen bij fysieke/motorische handicappen lijkt mij een fries niet altijd ideaal wegens hun gangen die niet altijd zo makkelijk uitzitten

Medra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 09:14

Ik heb een fries staan van 23. nog heel gezond en goed te rijden. ( wandelen en wat hobbelen in de piste)
Jammer genoeg wonen wij in Midde België anders kon je zeker eens langs komen.
Maar ik weet zeker dat je een goede fries zal vinden voor je zoon.
Ik duim er voor

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 09:35

Hoe je het ook went of keert, Friezen zitten vaak vol goedheid.
Toen ik klein was had ik een 'grote vriendin' met een Friese merrie.
Ik kon toen al zonder zadel met haar over het strand galopperen en zodra ik langzamer wou, reageerde ze onmiddellijk. Ze deed precies wat ik van haar vroeg, ik heb nog nooit zo een zachtaardig paard gezien. Dat paard had een 6e zintuig.
Ik weet zeker dat er een Fries is die de wensen van je zoon waar kan maken.

lovejoris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:40

ik denk het wel, waarom geen fries?

Tam_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:15

ik werk op een stichting voor paardrijden met mensen met een beperking en wij hebben er ook een fries staan,
dus het kan wel, je moet gewoon op een brave fries uitkomen,
en wij krijgen nog al gauw brave paarden aangeboden,
maar misschien een advertentie?
gr en succes

Pien1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 12:26

ligt helemaal aan de beperking en dus de manier van functioneren van je zoon.
wat hij paardrijden vind, misschien aan de hand rond stappen of echt zelfstandig rijden.
ook de begeleiding hierin, misschien een professional, of een speciale manege als je dit zelf niet ziet zitten?
betreft het paardenras.. ligt niet bij het ras, maar de aard van het beestje zelf.
ookal moet ik wel zeggen dat er redelijk veel tinkers, fjorden, haflingers voorbij komen als je bij een speciale manege bent.
ik zou zeggen veel succes, en ik hoop dat je iets aan de tips hebt! :)

Louanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 19:53

Als jullie misschien goed zoeken en geduld hebben dan zal je echt wel een super brave fries vinden hoor. Ik ken er genoeg die super braaf zijn, zelfs een paar die lopen op een manege voor gehandicapten :)

jitsudaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:03

Er zijn altijd mogelijkheden om te rijden om een paard.
Het maakt in principe niet uit welke maar persoonlijk
is het fijner om iemand op een haflinger te plaatsen.

Ik heb zelf een tijd meegeholpen met gehandicapten
paardrijles. Er waren veel verschillende soorten
mensen en problemen. Ze konden in principe op elk
paard geplaatst worden als het maar braaf was.

Maar ik moet zeggen. misschien klinkt het raar maar
de haflinger zat het meest stabiel voor deze mensen.

Liefs!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:15

Als hij een kwpner kan rijden dan ook een fries. Het zijn beide paarden en zijzelf weten niet welk ras ze zijn hoor.. "gewoon" zoeken naar eentje die past.
Ik ken eigenlijk meer fijne friezen kwa temperament dan kwpn'ers. :+

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:01

Ben benieuwd of de TS er al uit is?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 18:27

Hawai schreef:
Leg het eens voor aan echte friezen kenners,
Ik weet zeker dat er een fries voor jou zoon te vinden is.

http://www.frysk-andaluz.com/nl/paarden.html

Succes met je zoektocht naar de geschikte fries.

deze stal is op nog geen 10 minuten van mijnhuis vandaan,
ik hoor er goede dingen over!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:46

ik zou toch -zelf- naar een manege gaan voor mensen met een verstandelijke beperking...
Je weet nooit wat er kan gebeuren, het zijn en blijven paarden.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:50

Rider01 schreef:
Ligt heel erg aan het karakter van het paard, je hebt hete friezen maar ook koele koppies ;)

Verder zou een omschrijving van de handicap wel helpen.
Ik zou misschien ook wel een draver aanbevelen, lief in de omgang, schrikken nergens van (oke.. die 5 dravers die ik heb bereden..) en ik vind ze lekker zitten :)

lique, ik deel je mening over kwpn'ers (uit ervaring)

Lol. ik heb zelf ook een draver maar een verschrikkelijk beest voor de meesten hoor:P

Ook wil ik nog even reageren op het feit dat iemand zei dat iedereen op ieder paard kan rijden als hij maar is opgevoed (zoiets was het)
Daar ben ik het ook helemaal mee oneens, mijn draver is goed opgevoed, ziet mij absoluut als leider want is heel gevoelig in bepaalde dingen maar ze heeft veel meegemaakt dus zal nooit een makkelijk paard worden en zeker neit eentje waar iedereen op kan rijden.

NathalieFMM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:51

Ik weet dat ze bij de Madurodam manege in Den haag ook een Fries hebben staan, waar alle kinderen, en volwassen, gewoon op kunnen rijden! Ik denk dat het geen enkel probleem hoeft te zijn.

harmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:30

Onze dochter heeft een visuele beperking en vind onze WPN'er 'eng' Ze rijdt wel regelmatig op de fries van drie huizen verderop...
Ik denk dat het weinig met ras te maken heeft, maar des te meer met karakter van het paard.
Enige moeilijkheid met een fries voor een beperkt kind is mogelijk de meer verheven bewegingen?

gebakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:09

kan prima, ik heb zelf een beperking en rijd een fjord. het ene paard is het andere niet, elk ras heeft wel een geschikt paard. heb je al eens naar een fell pony gekeken? zijn net mini friezen. Maar bij elk ras zit er wel een paard geschikt'voor iemand met een handicap. bij ons op stal zijn er hele brave Friezen en minder brave, zelfde geld voor kwpnérs, fjorden, haffies.... Je betaald wel meer voor een paard die hier geschikt voor is omdat er veel mensen zoeken naar een superbraaf paard. en het is al eerder gezegd maar het blijven dieren en kunnen schrikken, voordeel van de meeste friezen is dat ze heerlijk zitten en fijne gangen hebben.