[WN] Kennismaking met Western rijden bij Wendy van Osch

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:28

Mijn eerste gedachte bij de foto's ging gelijk naar de sporen.. even verder gelezen en zie dat er niet bij elk paard sporen zijn gebruikt, maar bij 1 specifiek paard als ondersteuning bij o.a. de rollback en spin.
Dat hoor ik dus vaak, bijna altijd, dat men sporen nodig heeft voor bepaalde tricks, en ik vraag me dan ook af of er uberhaupt mensen zijn die rollbacks of spins maken zonder sporen?

Ik rijd zelf zowel engels als western, ben na mijn westernlessen jaren geleden alleen niet serieus doorgegaan, maar wel tussendoor recreatief western gereden. Nu rijd ik een paintje wat momenteel engels wordt gereden, maar wat wel western is ingereden, en wat we waarschijnlijk weer western gaan rijden in de toekomst. Ik ben nu af en toe een beetje aan schakelen op westernstijl, maar rijd nooit met sporen. Ik probeer haar echt op zit en beenhulp te sturen, en mijn doel is ook om alles spoorloos te blijven doen. Maar vroeg me af of dit een realistische gedachte is aangezien er zoveel westernruiters met spoor rijden?

TS: in ieder geval wel complimenten voor je zit in de rollback etc ;)

Nickeltje

Re: Kennismaking met Western rijden bij Wendy van Osch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 14:31

Bedankt voor alle complimenten (zelf vind ik mijn zit niet echt netjes, maar jullie voor een eerste keer kennelijk wel) en voor alle uitleg.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:34

Een clinic zal idd wel anders gaan als een eerste les. Je wil dan inderdaad waarschijnlijk wel wat meer 'proeven' van de sport, en 1 hand rijden gaat wel weer makkelijker op een shank..

Ik vraag me af, kan je ook als semi-ruiter op een hooggeschoold dressuurpaard ergens een les volgen? Dat lijkt mij helemaal te gek :j

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:36

semi-ruiter? := :o?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:38

Rumpleteaser schreef:
semi-ruiter? := :o?

:D Sja, ik weet niet hoe ik mezelf moet typeren.. vrijetijdsruiter-van-gemiddeld-nivo?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:43

Aha, ik dacht heeeeeeeel even dat je western ruiters bedoelde ~~}> ;) :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:45

* ik zeg maar zo, ik zeg maar niks *
..off-topic..

Evengoed kan ik me wel voorstellen dat als je mensen wilt enthousiasmeren voor de sport, dat je ze inderdaad een beetje de full-package wilt meegeven.. de paarden zullen dit waarschijnlijk ook wel een beetje gewend zijn?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:45

Je wilt inderdaad mensen enthousiast maken en in korte tijd wel wat laten voelen. Of men het daar mee eens is, tja.......
Het moiste zou zijn dat mensen snappen dat aan western ook veel training vooraf gaat wat niet alleen maar stoppen en spinnen inhoud, maar dat is nou eenmaal niet zo. Als ik rij, staan er ook weleens mensen, kan ie ook spinnen? Ja, dat kan ie, maar ik wil hem ook lekker losrijden en als je dat te lang duurt heb je pech. Net als stoppen bijv. Ik ken de meeste vooroordelen over mijn sporen en hoor ook de grootste onzin verhalen over western, tja, jammer dan.

Nog veel erger is,mensen kopen westernzadel en hoofdstel voor buitenritten met shanks en rijden daar mee zonder enkel benul of begeleiding. Of dit nou wel of niet momentopnamen zijn en of men het wel of niet oke vind, er staat wel een kundig iemand bij en je hoort niet wat allemaal uitgelegt is hierbij.Mocht je echt te hard inwerken met spoor of shanks merk je dat vaak genoeg ook wel en ik geloof ook niet dat iemand als Wendy een paard ''kapot'' laat rijden voor 1 uurtje westernproeven.

Leuke ervaring opgedaan en genoeg stof tot nadenken. Mocht je verder gaan zal je wel merken dat er ook veel basis is etc etc.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 16:48

Maar ik besef me ook heel erg goed dat er heel veel meer achter zit dan een beetje rondsturen met lange teugels, "Whoa" roepen of sporen er in drukken ;)

Dat is ook precies waarom ik er met mijn huidige paard niet aan ga beginnen...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:53

Wat leuk om zo eens een kennismakingsles mee te maken, zo zie je inderdaad ook een andere tak van paardensport :-)

Ik snap ook dat je als lesser op dat moment ook niet zoveel te zeggen hebt over optoming of over sporen, dat is aan degene die de instructie geeft.

MissPiggy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 15:27

Sonja schreef:
lizzy1 schreef:
Wij gaan in september altijd een weekend weg en zie dit 'western topic'. Wij willen ons ook eens gaan wagen aan een keertje western rijden.

Wat betreft de foto's hierboven... Ziet er leuk uit, ik heb dus alleen geen idee wat er goed en fout aan is.

Ik wil mijn post wel even verder toelichten zodat het ook voor niet-westernruiters duidelijk is wat ik bedoel.

Er zit nu een onervaren ruiter op een westernpaard, dat meteen met een scharenbit moet rijden. Dergelijke bitten zijn bedoeld voor ervaren combinaties, die op 1 hand en met doorhangend teugeltje kunnen rijden door verzameling te vragen met zit en benen en kunnen sturen met zit en slechts een teugel die tegen de hals gelegd wordt, het zogenaamde 'neckreining'.

Ook het spoorgebruik staat me tegen. Op de meeste foto's zie je dat de ruiter de tenen naar buiten gedraaid heeft, de knieën opgetrokken heeft (en daardoor iets neigt naar stoelzit), waardoor het spoor steeds in het paard geprikt zit. Dat is niet prettig, en zelfs onwenselijk daar een westernpaard met lichte signaalhulpen gereden dient te worden.

Ook zie je op een aantal foto's dat de ruiter niet meezit in de beweging van het paard, en dus het paard stoort. Wat een gevolg heeft voor spoor- en bitgebruik.

Nogmaals, dit zijn GEEN verwijten richting ruiter. Je gaat immers naar een instructeur omdat je geholpen wilt worden en op een verantwoorde manier ergens kennis mee wilt maken. Jammer dat instructeurs daar niet anders mee om gaan.

Sonja, helemaal mee eens! Net als in de dressuur: daar krijg je volgens mij ook niet meteen sporen aan en rij je op een stang...toch?? Afein, wel fijn dat er meer mensen bekend willen raken met het westernrijden. Mensen die deze tak van sport nog nooit gereden hebben, hebben naar mijn idee nog steeds de verkeerde beelden en ideeen hierover. Mensen, eerst doen, dan pas commentaar leveren!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:02

TS, leuk dat je genoten hebt van je eerste westernervaring. Ik vind dat jij voor een eerste keer bij dit soort westernoefeningen zoals roll backs en stops het helemaal niet slecht doet! ;)

Ik vind het wel jammer dat 'men' echter paarden op deze manier onprettig gereden laat worden (waarbij vooral het trekken aan de shanks me stoort), louter om mensen 'het westerngevoel' te laten beleven.
Natuurlijk is het spectaculair om een stop te ervaren en met 1 hand te rijden, maar de vraag is wel of je het paard daar op deze manier een plezier mee doet?! Het valt mij tegen dat er hier voor wordt gekozen om de western-ervaring te laten prevaleren boven het gevoel van het paard.
(En dat is ook no offense naar de TS, hoor).
Idd, als je voor het eerst in een andere discipline gaat rijden, ga je ook niet de moeilijkste oefeningen direct uitproberen met het betreffende paard (piafferen, 1.20 springen :+ ). Beetje vreemd dat dat bij dit soort western kennismakingen wel moet gebeuren ...

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:12

@Nickeltje. Super dat je het leuk hebt gehad bij je kennismakings les.
Altijd weer dat gezeur over sporen en bit. Geen enkele van deze mensen denkt nog maar drie tellen verder na als ze een shank zien en iemand met sporen.

Een niet western ruiter die een keer een lesje wil nemen kan toch onmogelijk al rij ervaring hebben of zo???? Je wordt direct tot beginner gebombarderd zonder dat iemand ook maar een idee heeft van het niveau waarop deze ruiter buiten de western sport rijdt. news flash...maar een recreatie ruiter kan ook heen hele nette goed geschoolde ruiter zijn.

Nooit wordt ook maar 3 tellen bedacht dat het om een paard gaat wat gewend is aan een shank snaffle en waarschijnlijk helemaal niet het zelfde gaat reageren als hij plots weer een gewone trens in krijgt. Vergeten wordt ook dat je dan juist in de hand werkt dat het paard meer in zijn mond wordt gezeten. Puur omdat het paard wat onwennig wordt met een voor hem vreemd bit en de ruiter meer aan het bit moet zitten voor een zelfde reactie.
Om nog maar te zwijgen over het idee dat de gene die les staat te geven wel eens instructie zou kunnen geven over het gebruik van zo'n bit. Want dat laatste wordt volgens mij door de meeste die spoor en bit commentaar geven al bij voorbaat uitgesloten.

Laat je niet uit het veld slaan door die zwart kijkers hier op Bokt. Het ziet er best aardig uit op de foto's, vooral voor zo'n eeste keer! ach gewoon laten !@# als je maar lol het gehad toch? +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:27

zozo , het zit je wel hoog he.

Ik had nog niet gereageerd. Maar hier dan een reactie van een NIET westernruiter, die ook wel eens een westernles heeft gehad.

Volgens mij reageren de mensen hier op wat ze op de foto's zien. En zelfs ik zie dat dat niet helemaal prettig eruit ziet.

TS is een ervaren ruiter ( zie profiel) , maar geen ervaren western ruiter.

Die shanks, daar kan dat paard wel aangewend zijn, maar de ruiter kan daar nog niet mee omgaan. Dat heeft niets te maken met haar talent of kwaliteiten als amazone, maar alles met een nieuwe tool voor de bediening :)
Het paard beweegt heel anders, dus is het evenwicht ook heel anders, en dus zijn je benen niet zo perfect als normaliter, en dus klem je wat meer, en als daar vette sporen aan zitten ... tsjaa.

Mijn eerste western les met alles erop en eraan, ging met snaffle (zo heet toch een western trensje) en gewone knopspoortjes. en ik heb gespint en rollback gedaan.

Dit doet gewoon pijn in de mond, dat kun je toch zien ? Net als een doorgeslagen stang van een stang en trens hoofdstel ook pijn doet.

Jij ziet het als aanval op TS, ik zie dat niemand doen. Hoop dat TS het nog eens probeert en dan iets meer echte basis , en dat spinnen gaat ook prima zonder shanks.

Zo ik ga weer terug naar mijn dressuur plekje ( en wellicht stap ik nog eens een keer over, met snaffle en eerst ook maar even met hele gewone sporen)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 10:46

Wat een reacties weer...

Ik voel me niet aangevallen. Alle reacties worden namelijk voorzien van uitgebreide toelichting waarom iedereen hier vindt wat hij of zij vindt. En dat stel ik erg op prijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 10:51

Ik denk dat uiteindelijk iedereen ok hetzelfde doel heeft, en dat iedereen een ander ook het genot van het westernrijden van harte gunt. Maar omdat je toch te maken hebt met een sport met dieren EN heel veel verschillende stromingen, heb je een hoop verschillende meningen. Niets mis mee, mits met respect gebracht.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:17

MariekeB schreef:
en eerst ook maar even met hele gewone sporen)

:D Wat zijn hele gewone sporen voor jou?
Ik zie hier geen buitengewone sporen eigenlijk. :P

Leuk dat je kennis hebt gemaakt met het westernrijden TS. Wendy is fijne instructrice! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:13

Een heel laag op de hak zittend klein knop spoortje of vergelijkbaars. Excuus voor de onduidelijkheid.
Ja wieltjes en andere sporen zijn ook gewone sporen.
Ik bedoelde een hel simpel, heel laaghangend spoortje waarbij je niet snel onbedoeld zal prikken, en mocht dat toch een keer gebeuren, het een kleinere prik zal zijn...

dolly073

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:50

wendy is een fijne instructrice en ook hartstikke goed voor haar paarden! denk dat er een beetje teveel kritiek richting haar uitgesproken wordt, ik les heel graag bij haar!!

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:35

Je weet ook niet hoe dit paard loopt zonder shank. Sommige (les)paarden zijn gewoon niet op een snaffletje te rijden omdat ze dan een gemiddelde beginneling de gehele bak laten zien, wat in de meeste gevallen niet de intentie is van zo'n proefles;) Daarnaast schat ik Wendy van Osch wel kundig genoeg in te kunnen inschatten wat toepasselijk is voor deze combinatie in deze stuatie dus ga ik er vanuit dat er een rede was voor deze bitkeuze. En ach ja, een eerste keer les-klant kan iets meer trekken in de mond, als t een eenmalig iets is gaan die paardjes daar ook echt niet dood van hoor, tuurlijk niet wenselijk maar ook niet onoverkombaar(is dat een woord? Ja toch?:))

edit: heb trouwens menig non pro EN pro ruiter zo wel eens op wedstrijd zien rijden met deze teugellengte en er zijn er ook genoeg die flink lopen te trekken!!!!

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 09:48

MariekeB schreef:
Een heel laag op de hak zittend klein knop spoortje of vergelijkbaars. Excuus voor de onduidelijkheid.
Ja wieltjes en andere sporen zijn ook gewone sporen.
Ik bedoelde een hel simpel, heel laaghangend spoortje waarbij je niet snel onbedoeld zal prikken, en mocht dat toch een keer gebeuren, het een kleinere prik zal zijn...

Ik neem even aan dat je weet dat knopsporen,wetenschapelijk bewezen, meer schade kunnen geven dan een gewoon "bot" western wielspoor?
En voor jou ter info, als niet western ruiter, western sporen hangen zo wie zo altijd laag op de hak....

Als ik naar de foto's kijk hangen ze hier maar wat te bengelen omdat ze niet goed passen op de schoenen dus erg veel impact zullen ze niet gehad hebben.

Verder zie je aan de shanks dat er niet met hard hand in de mond gezeten wordt. Er zijn maar 2"vreemde" mond momenten en dat is een moment opname als er wordt gestuurd en een ongelijke teugel in de stop.
Op momenten waar echt onervaren ruiters hun balans in de mond van het paard gaan zoeken zoals na een rollback zie ik een totaal losse teugel. Echt netjes gedaan dus +:)+

Dizzy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:03

leuk dat je het zo leuk heb gevonden.
alleen moet ik me ook aansluiten bij de rest..
vind het niet nodig om stops te maken als je daar geen kaas van heb gegeten.
de rest nee niet mijn ding.jammer het had ook anders gekunt.
moet zo niezen als ik die paarden in de bak zie staan....staan ze daar altijd de hele dag als mensen aan het rijden zijn????

hoop dat als je de keuze weer maakt om te gaan lessen het iets anders aan te pakken..je heb zelf er ook inbreng in.?!!