Slechte knie en toch paardrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:45

ik geef een vriendin les op mijn paard en die heeft ook slechte knieeen, ze stapt altijd met een krukje op zodat ze haar knie niet teveel belast met het opstappen.

Ook heb ik inmiddels gpg adapters aangeschaft wat ook heel fijn voor de gewrichten van je paard en die van jezelf zouden zijn, omdat schokken opgevangen worden.
http://www.gpgstirrups.com/adapter-c-47.html
( ik heb ze er gister op gedaan en heb dus zelf nog geen ervaringen ermee )

Verder kan ze niet zo heel veel kracht met een been zetten maar gelukkig is mijn paard heel licht op hulpen en voorwaarts.

In het begin kreeg ze afentoe met rijden last en reden we dus ook niet langer dan een kartiertje/ 20 min.
Inmiddels kan ze zonder pijn of ongemak een uur rijden.
Laatst bijgewerkt door Kim90 op 24-02-11 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:47

Wat grappig om te lezen dat bijna niemand last heeft met rijden! Mijn stiefmoeder is geopereerd aan haar knieen maar wil graag een keer met mij rijden, haar fysio zegt dat ze het gewoon moet proberen..
Ik zelf ben 2 weken geleden aangereden en heb (naast een blauwe bult op mn been) nu wat last van mn knie (het wordt wel iedere dag weer iets beter). Als ik een tijdje loop krijg ik last in mn knieholten. Ik was van plan om nog even te wachten met weer op het paard stappen, maar als ik al deze positieve ervaringen lees, gaat wel weer erg kriebelen!

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:51

ProudJustify schreef:
Ging die van jou op je huid of over je kleding?
Nou ja, hoop dat ik in ieder geval weer mag rijden als ik dat ding heb :)

Ligt eraan wat ik aan heb. Onder een rijbroek past ie sowieso al niet dus daar moet ie overheen. Een wijdere broek draag ik hem onder, heb liever niet dat iemand het ziet :o. Met sporten heb ik altijd een lange sportbroek aan.
Een softbrace zal wel onder je rijbroek kunnen lijkt me.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:55

Ja die softbrace gaat idd direct op de huid :j
Maar ik hoef em alleen om als ik op stal bezig ben, met sporten, autorijden
en waarschijnlijk dan ook met paardrijden. Op mijn werk dan gelukkig weer niet :+

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:08

Ik heb een gebroken knieschijf gehad en had daarna veel last met rijden, met name met lichtrijden en druk op de stijgbeugel zetten.

Ik ben western gaan rijden, met name vanwege de andere zit / beugels heb ik veel minder druk op m'n knie. Ik heb ook speciale beugels (komen volgens mij uit de endurance wereld) die een beetje als schokbreker fungeren.

amber_steph

Re: Slechte knie en toch paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 23:44

Ik kan hierover mee praten, heb ongeveer hetzelfde als jou, maar dan een graadje erger nog.
maar geen behoefte om hier neer te zetten.
als je wil kan je me pben

josphine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:17

Ook hier knieproblemen. Spinning: ai ai maar paardrijden niks aan de hand. En als er toch eens een minder goeie dag is: op voorhand een pijnstiller

zenith1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 21:28

Hier ook knieproblemen. Hyperflexie en kan mijn knieen extreem overstrekken. Tijdens het paardrijden nooit last als ik afstap soms wel. GPG beugels heb ik voor lange bosritten en naar mijn idee helpen ze wel. In bak rijd ik flexibele Sprenger beugels en dit rijd ook fijner als de gewone. Ik moet wel opletten met afstappen, niet springen! En met koud en vochtig weer heb ik er meer last van.

Katia_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 16:22

Door een verkeersongeval heb ik 2jaar geleden mijn favoriete
bezigheid -paardrijden natuurlijk- ook moeten laten vallen. Heb
af en toe nog last van mijn knie maar ga me toch niet laten kisten.

Ik hoop dat het bij jou ook goed zal gaan! Ik duim in ieder geval! :)

Alina1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:02

Het is nu al weer 3,5 week geleden dat ik van een paard van 1,74 afstapte en daar vreselijk raar door mijn knie ging. Ik hoorde iets knappen en ik had verschrikkelijk veel pijn! Ik loop nu nog steeds op krukken. Mijn knie is nog steeds erg dik en ik kan hem niet goed strekken en inbuigen. 28 maart moet ik naar het ziekenhuis:(:( Ik wil zo graag weer rijden! Wie heeft ook zoiets gehad? en kon je toen gewoon rijden? of hoe lang duurde het voordat je weer kon rijden???

Groetjes Alina

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 03:11

Alina1989 schreef:
Het is nu al weer 3,5 week geleden dat ik van een paard van 1,74 afstapte en daar vreselijk raar door mijn knie ging. Ik hoorde iets knappen en ik had verschrikkelijk veel pijn! Ik loop nu nog steeds op krukken. Mijn knie is nog steeds erg dik en ik kan hem niet goed strekken en inbuigen. 28 maart moet ik naar het ziekenhuis:(:( Ik wil zo graag weer rijden! Wie heeft ook zoiets gehad? en kon je toen gewoon rijden? of hoe lang duurde het voordat je weer kon rijden???

Groetjes Alina

Ik denk niet dat iemand daar iets zinnigs over kan zeggen aangezien er nog geen diagnose is gesteld. Er kan iets kapot zijn in de knie maar er kan ook iets verrekt zijn. Dat laatste zullen ze niet veel aan kunnen doen behalve eventueel fysio en tijd geven....

Katia_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 10:56

Gisteren nog eens gaan rijden. Daarna last van mijn knie gehad. Begon me al meteen
zorgen te maken. Gelukkig trok het na 10min alweer weg. Mss was het gewoon maar
omdat het al een tijdje die druk niet meer heeft gevoeld. Hoewel, dat hoop ik toch.
Hoop ook dat de pijn steeds minder zal worden en ook sneller zal afnemen.
Op naar de volgende keer zeker?

Catty67

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 11:14

Alina1989 schreef:

Groetjes Alina

Kan iets met je kniebanden zijn of een kraakbeenschijfje.
Over het algemeen duurt het best lang voordat problemen met kniebanden weer helemaal genezen zijn, en je moet er ook voorzichtig mee zijn... een verrekking heb je zo weer terug als het niet genoeg rust heeft gehad.
Maar, als je knie na 3½ week nog steeds dik is, dan zal het waarschijnlijk geen verrekking van een knieband zijn.

Als het een probleem met een kraakbeenschijfje is (stukje afgebroken ofzo) dan ben je met een vrij simpele en standaard kijk-operatie bijna direct van je klachten af.
Gescheurde knieband kan ook nog, hangt van de gradatie af in hoeverre dat door rust moet genezen (een paar maanden heb je het dan zomaar over) of dat dat operatief moet.

Zelf heb ik kraakbeenproblemen in mijn rechterknie, soms wat erger, soms wat minder.
Lichtrijden is daardoor bijna altijd te belastend voor mijn knie, doorzitten of galop is daarentegen geen enkel probleem.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:19

Toevallig heeft een vriendin van me met het verkeerd afstappen van het paard ( vallen dus :D ) ook haar kniebanden verrekt. Diagnose is gesteld door een orthopeed. Is nu ruim 5 weken geleden en de knie is nog steeds dik. Na inspanning nog dikker. Dus het kan zeker!

Catty67 schreef:
Maar, als je knie na 3½ week nog steeds dik is, dan zal het waarschijnlijk geen verrekking van een knieband zijn.

Alina1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:20

Catty67 schreef:
Alina1989 schreef:

Groetjes Alina

Kan iets met je kniebanden zijn of een kraakbeenschijfje.
Over het algemeen duurt het best lang voordat problemen met kniebanden weer helemaal genezen zijn, en je moet er ook voorzichtig mee zijn... een verrekking heb je zo weer terug als het niet genoeg rust heeft gehad.

Als het een probleem met een kraakbeenschijfje is (stukje afgebroken ofzo) dan ben je met een vrij simpele en standaard kijk-operatie bijna direct van je klachten af.
Gescheurde knieband kan ook nog, hangt van de gradatie af in hoeverre dat door rust moet genezen (een paar maanden heb je het dan zomaar over) of dat dat operatief moet.

Zelf heb ik kraakbeenproblemen in mijn rechterknie, soms wat erger, soms wat minder.
Lichtrijden is daardoor bijna altijd te belastend voor mijn knie, doorzitten of galop is daarentegen geen enkel probleem.

Okee, het gaat gelukkig steeds beter met me :) Ik rijd sinds 5 dagen weer paard! Eerst rustig aan begonnen en nu gaat het wel weer heel goed gelukkig :D Lopen doe ik al zonder krukken alleen gaat het nog niet zo soepel. (Het is nu inmiddels 5 weken geleden). :j

eline2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:57

ik zou eerst iemand erbij vragen die je helpt opstijgen en die ernaast loopt ;)

Alina1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:49

Vandaag heb ik te horen gekregen dat mijn voorste kruisband is gescheurd en dat (bijna altijd) de meniscus daar bij betrokken is :( Donderdag moet ik nog in de MRI-scan ;(
Maar ondanks dit heb ik zaterdag mee gedaan aan een wedstrijd en ik had 190 punten en de eerste prijs (van de 29) met mijn fjordje tussen de paarden +:)+ :D
Afbeelding

Groetjes Alina

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:24

succes en knap dat je nog meegedaan hebt!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 22:15

Hier soort van chronisch knie patient die het dankzij een dubbele kruisband operatie in 2007/2008 nu best wel weer goed doet :D
Door diverse vallen van paard, flinke vallen, niet zo flinke vallen, heb ook altijd jonge paarden gereden / ingereden, tja dan gebeurt er wel eens wat, (zeer herkenbaar het eigenwijze gewoon doorrijden ondanks zere / dikke knieen/ knie letsel etc, ik heb het ook gedaan, maar het bleek dus NIET verstandig :o ) door de jaren heen, plus enkele meniscus operaties / opruimacties, was mijn rechterknie in 2007 zo bagger dat ik totaal niets meer kon. Ook niet met braces dus ook dat traject lukte niet meer. Lopen trouwens ook niet.
Na drie operaties had ik dus twee setjes nieuwe kruisbanden uit mijn hamstrings, bijgewerkte meniscus (zit nog iets van 30%) en was alles in principe weer 'klaar' om te herstellen.
Die revalidatie heeft in totaal zo'n jaar geduurd. Ik ben natuurlijk weer eerder gaan paardrijden, maar dat ging dus echt niet zomaar. Weer gestopt, gaan mennen (onder het mom, moet toch wat, maar het is super leuk, dus ben heel blij dat dat ook nog een manier is om om te gaan met je paard!!) Pas in 2010, dus afgelopen jaar, kon ik weer wat fatsoenlijker paardrijden. En nu rij ik zo gemiddeld 2x per week, een uurtje.
Wat mij vooral opviel is dat het ook invloed heeft hoe je op je paard zit, ontspannen of niet, hoe breed je paard is (te breed is niet goed) en hoe je je been goed op lengte kunt houden (goed dressuurzadel doet wonderen).
Maar zoals het 'vroegah' was, is het nooit meer geworden.
Ik ben zo'n beetje geswitched ondertussen van onder het zadel naar het mennen, wellicht ook aanrader voor anderen?

simplysyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:09

ik denk dat je het woon moet proberen, bouw het langzaam op. ga eerst een kwartiertje rijden en bouw dit langzaam uit. ik denk opzich dat je knie het wel aan kan. volledige strekking heb je namelijk niet nodig en anders doe je de beugels iets korter. mocht het nog niet lukken moet je anders even naar de fysio gaan, die kan je misschien wat tips geven

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:58

Beste Maude,het is 2 jaar geleden en je knie is waarschijnlijk wel tot rust gekomen.Je kan gerust rijden,alle sporten waarbij je knie wat gebogen is kan je doen.
Groot voordeel is ook dat je je bovenbeenspieren sterker maakt met rijden wat je stabiliteit ten goede komt.Vermijd draaibewegingen en bovenal luister gewoon naar je lichaam,pijn is ho.Je kan bij de apotheek een soort elastische kniebeschermer kopen die je wat steun geeft,met een brace rijden zou ik afraden.

Alina1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 08:01

piepenfiets schreef:
Beste Maude,het is 2 jaar geleden en je knie is waarschijnlijk wel tot rust gekomen.Je kan gerust rijden,alle sporten waarbij je knie wat gebogen is kan je doen.
Groot voordeel is ook dat je je bovenbeenspieren sterker maakt met rijden wat je stabiliteit ten goede komt.Vermijd draaibewegingen en bovenal luister gewoon naar je lichaam,pijn is ho.Je kan bij de apotheek een soort elastische kniebeschermer kopen die je wat steun geeft,met een brace rijden zou ik afraden.

Idd bij mij doet het rijden met brace juist pijn:(
Zonder brace heb ik geen pijn.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 15:55

Ik rij juist wel met brace, zonder doet bij mij echt nog te veel pijn :)

Brace geeft mij juist veel steun in het rijden en voorkomt dat mijn knie een beweging
maakt die die niet aan kan.

Maar het is idd kwestie van proberen ;)

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 20:57

@VanHuisUit, de overstap naar het mennen is voor mij ook nog een serieuze optie om te overwegen inderdaad.

Ik ben een jaar of 5 geleden met een paard gevallen en met mijn knie tussen paard en het asfalt geland. Niet prettig maar ging op zich nog wel. 2 jaar later sprong een ander paard langs een schutting met mijn knie in de schutting. Ook gewoon doorgereden met het idee van 'zal wel gekneusd zijn en weer overgaan' maar ik ben nu 3 jaar en wat operaties verder maar over gaat het nog steeds niet :n

Inmiddels is mijn paard overleden en heb ik dus ook al even niet gereden. Maar over een maand of 2 komt mijn 3-jarige naar huis en wordt het dus heel spannend of mijn knie mee gaat doen.
Ik zal iig verende beugels en goede laarzen aanschaffen om het een optimale kans te geven, lees ik al :)

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:41

Ik heb juist alleen last van mijn knie met paardrijden.....

Zeker 15 jaar geleden een ongeluk gehad in het bos met mijn paard doordat deze over een klein greppeltje sprong (tja, daar ging de ruiterroute overheen) en paard draaide met de afzet te ver naar rechts met het resultaat dat ik in de lucht met mijn knie tegen een niet meeverende boom aanknalde.

Nu heb ik pijn als ik met mijn knie wat gebogen zit in het zadel dus als er druk op mijn knie staat, in stap doet het meer pijn dan in draf maar het voelt gewoon niet lekker. Ik zat erover te denken om een sportknie bandage eens te gaan proberen, heeft iemand daar ervaringen mee? Als ik afstap is na een honderd meter wandelen de pijn ook weer weg.

Het grote nadeel is dat ik endurance rij en dus een tal maal in de week heel wat kilometers moet maken en wil dit ook niet opgeven zolang ik het volhou.
Mocht iemand nog tips hebben dan hoor ik het graag.

@gaucho, hielpen die verende beugels ook op een gewoon zadel voor de kniepijn? Ze zijn wel prijzig om gewoon maar eens te proberen.