[WN] Paint net zo ver al een Quarter in wedstrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paintless

Re: Paint net zo ver al een Quarter in wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:34

maar daar hebben we de solids weer voor uitgekozen. :P

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:33

Paintless schreef:
maar daar hebben we de solids weer voor uitgekozen. :P

Maar die zijn verre van "kleurloos" :D

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:32

idd. dat weet ik. zitten juist te vol van kleur.. :P

mij is altijd geleerd dat zwart en wit geen kleuren zijn.. :=

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:56

Ach Paintless, weet je, het maakt mij allemaal niks uit, op alleen een mooie kleur kan je niet rijden en ik heb altijd gezegd, "al was Black Rose groen met oranje stippels geweest, het is en blijft mijn droppie :D

Het is een wereldpaard al kregen we in het begin eens te horen dat ze een onechte Paint was, wat doe je hier op een Paintshow? maar dat is lang, lang geleden.
Rose heeft haar "mannetje" gestaan tussen het vlekjesgeweld en nu heb ik zelf een jong vlekje :D
Paint x Quarter, dat moet toch helemaal goed komen? :D :j *\o/*

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:12

paint x Quarter = paint.. simpel. :D

het gaat er om dat het een amerikaan is.. dat is voor mij het belangrijkste. en ikzelf hou niet zo van appaloosa's. maar wel veel van paints en Q's. ik zou niet anders meer willen.

ik heb het verschil nooit zo begrepen. het paints is toen gemaakt omdat er Q's waren met vlekken en die mochten niet in het Q stamboek opgenomen worden. tot er wel erg veel goeie Q naar de paints gingen omdat ze te veel wit hadden. nu mogen ze veel meer wit hebben dus wordt het verschil lijkt mij alleen maar kleiner.

en met een goeie training kom je al een heel eind.

ik heb het geluk dat mijn paard een aparte kleur heeft. heb ik dr ook een beetje op uitgezocht. maar was ze gewoon vos geweest en was ik vlieft geworden, was ze ook gewoon gekocht. :D

ik heb liever een goed en gezond paard, dan een mooi paard met leuke kleurtjes.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:43

indian_horse schreef:
Een painthorse is een gekleurde quarter. :j

Ze zijn dus ook om het even geschikt voor alle takken van de westernsport. Alleen moet je erop letten welke tak van de westernsport je wilt beoefenen en dan kijken naar de bloedlijnen achter het paardje. Net te vergelijken met de bloedlijnen van een springpaard of een dressuurpaard of renpaard etc.

Dit geldt enkel voor overo painthorses. Tobiano komt niet voor bij quarters, dus wanneer je een tobiano paint hebt of eentje met tobianos in de afstamming is er toch wel een verschil qua herkomst. Dan zit er steeds niet-quarter bloed in.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:59

@Callisto04 : als er ooit in de vroege beginjaren van het AQHA stamboek een minimale Tobiano (zgn Slipped Tobiano) is opgenomen dan is ook dat bloed aanwezig. In hoeverre dat ooit geleid heeft tot een 'gevlekte' Quarter is mij niet bekend, omdat die dus weer niet registreerbaar zijn en zeker van een bekende hengst het liefst 'weggemoffeld' werden.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 11:45

DubbelDun schreef:
@Callisto04 : als er ooit in de vroege beginjaren van het AQHA stamboek een minimale Tobiano (zgn Slipped Tobiano) is opgenomen dan is ook dat bloed aanwezig. In hoeverre dat ooit geleid heeft tot een 'gevlekte' Quarter is mij niet bekend, omdat die dus weer niet registreerbaar zijn en zeker van een bekende hengst het liefst 'weggemoffeld' werden.

Waarom zou er op een andere manier met tobiano's omgegaan worden dan met overo's als het beiden uit AQHA paarden voortkomt? Er zijn altijd AQHA paarden geweest met het overo patroon die dan bij APHA geregistreerd werden, ik ken geen enkel geval van een AQHA met tobiano. Er is zelfs een AQHA geregistreerde hengst die verdacht werd van een appaloosa patroon. Nog nooit iets gehoord over AQHA en tobiano. Als je kijkt naar stamboom van een APHA tobiano is er altijd minstens 1 dood spoor, namelijk een tobiano (meestal een merrie).

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 17:08

Best wel off-topic, maar ik ken iig 1 tobiano uit 2 Quarter Horses die een behoorlijke impact heeft gehad op de cutting horse wereld. Meet Delta:
Afbeelding
Het Quarter Horse ras is natuurlijk ook ooit ontstaan door een combinatie van van alles en nog wat en daar zat kennelijk stiekem toch wel eens een tobiano tussen ;-) .

Ben het er overigens wel mee eens dat tobiano's veelal uit andere lijnen komen hoor. Vooral bij de vroegere tobiano's zag je toch vaak een wat ander type dan de typische cropout QH type Paints. Die tobiano's waren vaak groter, met groffer beenwerk, grotere voeten en grotere bewegingen.

Maar om op de originele vraag terug te komen: ik denk dat je pas op het allerhoogste niveau tegen het probleem aan zult lopen dat een Paint minder zou presteren dan een Quarter. De Quarters zijn naar mijn idee wel wat meer toonaangevend vwb hoe ze geshowd en gefokt worden. Wat bij het AQHA "hot" is, wordt daarna vaak ook in de Paint Horse gefokt.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:27

Goeie vondst, Delta! Die was ik even vergeten. Zijn er nog tobiano's voortgekomen uit de moeder van Delta die dan uiteindelijk bij de APHA terecht zijn gekomen?

Vind je dat bij de hedendaagse tobiano's minder een ander type te zien is dan vroeger? Op de website van APHA staat een artikel waarin wordt aangegeven dat er toch nog steeds een onderscheid zou kunnen worden gemaakt obv bouw tussen overo's en tobiano's:

"Some Paint breeders have relayed to me the impression that the overo patterns tend to be easier to stamp on a good halter horse conformation than is the tobiano pattern. They indicate that tobianos tend to excel in performance classes, and overos in conformation classes. If this is true, then it might be the case that in addition to color there are other effects of the tobiano and various overo pattern genes."

"This is a tantalizing thought, and breeders of long experience may be better able to shed light on this subject. Some genes do indeed have multiple effects throughout the body. If the Paint pattern genes are among these, then this might explain why it is easier to stamp a certain conformation on an overo than on a tobiano. This could be due to the baggage for traits other than color that these genes carry along with them--something inherent in the action of the gene itself.

If this is true, then the production of a certain combination, such as a tobiano that excels as everyone's halter horse ideal, may indeed be quite difficult to achieve."

Maar er staat ook dat deze info afkomstig is van enkele fokkers en daarom niet als DE waarheid te interpreteren natuurlijk.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:08

Een detail misschien, maar de moeder van Delta is niet geregistreerd bij AQHA. Wel bij NQHBA, een organisatie die later opging in AQHA. Veel NQHBA geregistreerde paarden werden ook geregistreerde AQHA paarden, maar anderen niet, waaronder de moeder van Delta.

Iemand heeft mij wel een ander voorbeeld doorgestuurd uit 1997, dus in uitzonderlijke gevallen is het wel voorgekomen dat minimal tobiano's AQHA papieren kregen, ook al loopt de lijn waarlangs de tobiano binnengeslopen is dan ook weer snel dood. Ik vraag mij trouwens af of die paarden vandaag nog registreerbaar zijn. Stel AQHA x AQHA geeft tobiano veulen. Kan dit geregistreerd worden? One parent rule bij APHA, AQHA laat geen tobiano toe...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:49

Ja, Delta is natuurlijk wel van de oude stempel :D . Denk niet dat je veel moderne cropout tobiano's zult vinden.
Ik zit niet in de Quarters, maar volgens mij is er met het opheffen van de witregel nergens gedefinieerd dat het tobianopatroon niet zou mogen.
Recent voorbeeld dan. Niet tobiano, maar splash:
Afbeelding

AfbeeldingE
een volle Quarter! Helemaal geweldig! En te koop trouwens.

Dat het overopatroon genetisch gelinkt zo kunnen zijn aan een bepaalde conformatie lijkt me sterk, maar je weet nooit.
Wat wél het geval is, is dat (frame en dan liefst minimal) overo minder vertekent dat tobiano vlekken bij het beoordelen van conformatie.

En ja, ik vind de meeste tobiano's hier in NL/Europa vaak nog steeds wel anders dan de overo's, vooral de homozygote (die zijn dan ook specifiek op dat patroon gefokt). In Amerika zijn er inmiddels ook een heleboel die een mengelmoes zijn van allerlei Quarter en Paintbloedlijnen door elkaar. Die zijn wat meer Quarter en wat minder tobiano zeg maar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:50

QxQ=Q en dus registreerbaar. De 'witregel'(J227) is al een paar jaar vervallen.
QxP=P en dus ook altijd registreerbaar. Afhankelijk van het wit (en waar) komt er een Regular of SPB-papier bij.

@mac: leuke Quarter. Hoe zoiets op een show beoordeeld worden?? Volgens mij is het in de halter een no-go.

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:04

Ik blijf dit topic een beetje volgen, want als ik ooit tot de aankoop van een paardje overga zal het ook ofwel een Quarter ofwel een Paint worden (de Appaloosa optie is er ook nog :p)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:05

DD: Er staat geloof ik wel ergens dat het een "undesirable trait" is, toch?
Dit paardje staat al sinds haar geboorte te koop en ik vermoed dat dat toch wel met haar kleur te maken heeft. Ze is verder goed gefokt, ziet er leuk uit en kan ook heel lekker lopen ...
Dat vind ik dan wel weer jammer, dat zo'n dier niet meer naar het APHA stamboek kan. Daar zou ze meer gewaardeerd worden voor wat ze is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:16

Klopt, regel 205.3.d als ik het goed onthouden heb :D
Het wordt een "undesirable trait" genoemd en op één hoop gegooid met parroth mouth, cryptorchid en HYPP omdat het stamboek als zodanig bekend staat om zijn 'solid' voorkomen en dus onkarakteriek is.

Overigens die lijn tegenwoordig van de poll tot de keel (het hele hoofd dus) en van halverwege de bovenbenen. Een 'losse' vlek op de buik mag.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:20

Is dat bij het AQHA zo gedefinieerd?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:24

Ja :) Je krijgt er dus een 'vol' papier bij, maar als je show-ambities hebt dan kun je het wel schudden vrees ik (iig in Amerika).

Het wordt dus ook met vette letters op het papier gedrukt, net als de HYPP-kreet.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:27

Oh joh dat wist ik niet := . Djiez!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:34

En als je een veulen wilt registreren met 'teveel wit' dan is een ouderschapstest ook verplicht en bij veulens waarvan ze vermoeden dat je de boel probeert te flessen (meer wit als zichtbaar opgegeven) kan er een inspecteur langs komen om persoonlijk het veulen te bekijken en dat kost je dan $50 :)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:38

Aha! Goh! Wist ik ook niet! Dit paardje is idd ook getest, maar dat heeft dus gemoeten ;-) maar goed: ouderschap is dus geverifieerd in dit geval. Beide ouders zijn hartstikke solid.

Maar we dwalen af :o .

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 13:26

Dus uiteindelijk: de Quarter heeft gewoon wat meer spierbundels, de paint zal net zo ver komen?

Ik ben vandaag wezen kijken bij een quarter, echt een super leuk beestje alleen was hij erg gevoelig op zn rug!, ook zetten hij zn benen niet op tijd terug (sorrt ataxie oefening)... de verkoper vertelde dat dit zou komen omdat hij zo jong was en ongetraind.. nu denk ik zelf dat dat daar niets mee te maken heeft, wat denken jullie?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 13:46

Qua spierbundels geen verschil hoor tussen paint en quarter. Bespiering is afhankelijk van fokrichting (een reiner oogt gespierder dan een pleasure type) en training. De rest van je vraag kan ik niet beantwoorden, ik zou een DA bellen voor advies.
Laatst bijgewerkt door troi op 25-02-11 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 13:56

ch_ntii123 schreef:
Dus uiteindelijk: de Quarter heeft gewoon wat meer spierbundels, de paint zal net zo ver komen?

Ehhhh nou nee, dat is dus uiteindelijk niet echt de conclusie ... ;-)

Verder zou ik idd contact opnemen met een dierenarts die je vertrouwt en deze het paard waar je interesse in hebt laten bekijken.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:18

en als je er bij voorbaat al geen goed gevoel bij hebt, het niet kopen.