[WN] Bilspier scheuring specifiek bij western paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blyss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 08:25

Ongelooflijk, gisteren had ik hier mijn nieuwe veearts die in opdacht van Utrecht buisje bloed kwam aftappen. Hij is al ouder en ervaren paardenveearts. Onder een kop koffie hebben we 10 minuten de tijd genomen om te vertellen wat mijn paard heeft en hij leest snel de uitslag van utrecht. Hij lijkt goed te snappen wat er aan de hand is. Hij wilt het paard ook zien, dus het dek gaat af. Hij gaat er achter staan en bestudeert uitgebreid haar beide broeken. Bevoelt haar hele rug en weer beide broeken, vooral rechts, en neemt dan bloed af. Dan vraag ik “heb je het nu gezien”? En ik wijs hem de locatie op de bil aan waar de verdikking en verharding in de spier duidelijk met blote oog zichtbaar is. Hij voelt en is enorm verbaast. Jeetje, moet je eens voelen zegt hij. Kortom, hij wist wat en waar hij moest zoeken en mist het wederom. Hij geeft eerlijk toe dat hij dit nog nooit eerder gezien heeft.

Verder ben ik in al die maanden van zoeken met het woord ataxie geconfronteerd. Dit is een kreupelheid of bewegingsbeperking of bewegingsstoornis in een achterbeen. Wat mijn paard dus heeft. Ataxie wordt omschreven als een neurologische stoornis, en onbehandelbaar. Ook wel kortweg een rugprobleem genoemd, beknelling of beschadiging van een zenuw. Vandaar dat wij dus 6-7 maanden aan het zoeken zijn in de rug, terwijl het probleem van ataxie dus ook een verkeerd geheelde spier scheuring in de bil kan zijn. Vandaar wellicht dat je op forums leest dat paarden met de diagnose ataxie door trainen en rekken toch verbeteren.

Nogmaals, ik ben geen deskundige. Ga hooguit zo zachtjes aan ongewild beetje de kant op van ervaringsdeskundige.

Blyss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 12:04

Voor diegene die het interesseert of er ooit meer geconfronteerd worden; ik heb up to date uitleg gevonden over de verschillende operatie technieken toegepast in Amerika na foutief herstel van een spierscheuring in de achterhand bij ( zwaar gespierde ) paarden.

Medication will not help this condition. Several surgical procedures for correction of this disorder have been used. Under general anesthesia, these involve removal of the fibrotic section of the muscle and closure of the wound, or complete transection, called tenotomy, of the distal semimembranosus tendon. Excision of the fibrotic portion of the muscle and tenotomy of the distal insertion of the semimembranosus tendon are performed with the horse under general anesthesia. Tenotmy appears to be the better choice of the two but has only been performed in a limited number of horses and complete resolution of the gait abnormality may not occur.
Using a modification of the removal procedure described by lrwin and Howell, D. Hodgson found a modified surgical technique performed in the standing horse that has been effective in some cases. Transect the fibrotic mass under local anesthesia in the standing horse using a bistoury knife. A Penrose drain is inserted through a second incision ventral to the first, and light exercise is resumed the day after surgery. The wound is allowed to heal without suturing. It is their experience that this procedures long-term prognosis for resolution of the gait deficit is favorable.
.
vertaald met vertaalmachine:

Medicatie zal niet helpen aan deze voorwaarde. Verschillende chirurgische procedures voor de correctie van deze aandoening zijn gebruikt. Onder algemene verdoving, het hier gaat om verwijdering van de fibrotische gedeelte van de spier en de sluiting van de wond, of volledige doorsnijding, genaamd tenotomy, van het distale semimembranosus pees. Excisie van het fibrotische gedeelte van de spier-en tenotomy van het distale insertie van de pees semimembranosus worden uitgevoerd met het paard onder algemene verdoving. Tenotmy lijkt de betere keuze van de twee, maar heeft alleen uitgevoerd in een beperkt aantal paarden en volledige resolutie van de loopstoornis kan niet optreden.

Met behulp van een wijziging van de verwijdering procedure beschreven door lrwin en Howell, D. Hodgson vond een gemodificeerde chirurgische techniek uitgevoerd in de staande paard dat effectief is geweest in sommige gevallen. Transect de fibrotische massa onder plaatselijke verdoving in de staande paard met behulp van een scalpel mes. Een Penrose drain wordt ingebracht via een tweede incisie ventraal van de eerste, en het licht uit te oefenen wordt hervat de dag na de operatie. De wond is toegestaan om te genezen zonder hechten. Het is hun ervaring dat deze procedures op lange termijn prognose voor de oplossing van de gang tekort gunstig is.