[WN] Waarom western ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 21:21

MarcR schreef:
De "nieuwe" ruiters, die ik ken, zijn allemaal begonnen met prive les bij een trainer en hebben zo de nodige basiskennis verworven.
Dat minder ervaren western ruiters een warmbloed niet zouden aankunnen zegt veel over het karakter en de opvoeding van deze warmbloeden.

Inderdaad, de "nieuwe" westernruiters moeten het doen met privéles. En als ze dan al goede instructie vinden, zal het wel wat geld kosten om ergens te geraken. Sommige mensen komen via praatjes terecht bij "self called" trainers, en die komen op het verkeerde pad of haken af. De basis, de werking bij de jeugd is gewoon veel kleiner in de westernwereld.

Uiteraard hebben warmbloeden een ander temperament dan het doorsnee westernpaard. Een warmbloed met wat bloed opvoeden zoals een quarter levert soms gevaarlijke situaties op. Zij laten zich niet altijd "breken" zoals sommige "trainers" het aanpakken. Gelukkig zijn het uitzonderingen, maar ik heb al wel wat gezien...

GirlinBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 23:09

Ik ben in het western rijden gerold door mijn zus.
Zij ging een paard bij iemand verzorgen die western reed.
Daar ben ik na mijn 2 jaar manege-les (engels) ook gaan lessen op de western-manier.
Toen kreeg ik een verzorgpaard en hiervan heb ik veel mogen leren.

Na een stop van ongeveer 6 jaar begon het weer te kriebelen.
Ik wou weer gaan rijden, ik twijfelde heel lang of ik weer engels zou gaan rijden.
Maar na 3 keer rijden op zo'n grote KWPN-er was de keuze snel gemaakt.
Dat werd weer western.
En waarom het voelt voor mij als een eerlijke manier van met een paard omgaan.
En ik denk dat het grotendeels een manier van rijden is waar ik mij goed bij voel,
dus een gevoelskwestie.

Toch kan ik met kippenvel kijken naar een mooie dressuurproeg en zit ik met een springwedstrijd helemaal gespannen met te doen
(terwijl tijdens mijn enigste springpoging in mijn paardrijcarierre ik wel over de hindernis ging en het paard niet)

Ik ben gewoon verslaafd geraakt aan paarden door mijn lieve zus en helemaal aan western ook door mijn lieve zus

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 12:42

Seppe schreef:
MarcR schreef:
De "nieuwe" ruiters, die ik ken, zijn allemaal begonnen met prive les bij een trainer en hebben zo de nodige basiskennis verworven.
Dat minder ervaren western ruiters een warmbloed niet zouden aankunnen zegt veel over het karakter en de opvoeding van deze warmbloeden.

Inderdaad, de "nieuwe" westernruiters moeten het doen met privéles. En als ze dan al goede instructie vinden, zal het wel wat geld kosten om ergens te geraken. Sommige mensen komen via praatjes terecht bij "self called" trainers, en die komen op het verkeerde pad of haken af. De basis, de werking bij de jeugd is gewoon veel kleiner in de westernwereld.

Uiteraard hebben warmbloeden een ander temperament dan het doorsnee westernpaard. Een warmbloed met wat bloed opvoeden zoals een quarter levert soms gevaarlijke situaties op. Zij laten zich niet altijd "breken" zoals sommige "trainers" het aanpakken. Gelukkig zijn het uitzonderingen, maar ik heb al wel wat gezien...

Een paard "breken" is nooit goed maar een paard opvoeden vanuit hun eigen denk- en leefwereld kan met elk paard, als de ruiter er de moeite voor wil doen.

Yvettee_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 23:20

zat eerst op een dressuur manege, wilde daar weg en toen kwam ik uit bij de andere dichst bijzijnde manege en dat is een western manege ;p

Yviertje

Re: Waarom western ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 23:26

Ik ben overgestapt dit jaar omdat ik met dressuur alleen maar ruzie kreeg met m'n paard. Ze wou heel graag voor me werken, maar snapte me gewoon niet. En ik haar blijkbaar ook niet.
Nu ik ben overgestapt, gaat onze communicatie veel beter! :-)

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 23:44

Ik ben ook begonnen met dressuurles op een standaard manege waar elke les 15 paarden braaf achter elkaar aan hobbelden. Ik haalde daar geen voldoening meer uit. Die arme paarden die soms wel 4 tot 5 uur per dag op en afgezadeld werden, ik zag dat niet meer zo zitten. Cursus paardentaal gedaan bij Jeanet Bos e er ging een wereld voor me open. Het bleek dat na wat gegoogle bij ons in de buurt een stal zat die er een soort gelijk van gedachtengoed op nahield en dat was toevallig een westernstal. Gebeld voor een proefles en nooit meer weggegaan.

Als ik op een kleinschalige dressuurmanege was begonnen met een soort gelijk van manier om met paarden omgaan was het misschien anders gelopen en was ik dressur blijven rijden, maar zo is het bij mij begonnen.
Ik rij dan reining maar onder western vallen natuurlijk aardig wat disciplines. Da de zadels (naar mijn idee) lekkerder zitten en de kleding wat prettiger oogt is een leuke bijkomstigheid ;-).

GiddyUp_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:18

Ik ben aan western begonnen,
omdat ik nieuwe verzorgpaarden had.

Die waren western ingereden, dus heeft de eigenaresse enkele lessen besteed aan de aanpassing. :D

Ik vind westernrijden overigens veeeeel prettiger.
Het zadel zit zo goed, en ik voel me er veiliger in.
Telkens ik met mijn zus ging rijden in de manège (Engels dus),
voelde ik me er niet goed bij en ik was meer bezig met niet vallen dan ervan te genieten.
Maar das natuurlijk mijn mening hé! ;)

rockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:54

zelf sinds kort ook aan het lessen. mijn vriend wou gaan rijden, maar wou niet engels rijden ( volgens zijne beperkte kijk is dat iets voor homo's om met zo'n strakke broek rond te lopen). en zo doende op zoek gegaan naar een goede privé stal. normaal rijdt hij daar elke week. nu heeft hij al sinds augustus last van zijn rug gehad. en heb ik in zijn plaats gereden.

voor mij zelf is er niet zo heel veel verschil in het rijden en de handelingen. maar als ik lees wat de vele meningen zijn hier op dit formum en grote delen van bokt, dan heb ik wel op een heel andere manier leren engels rijden dan de meesten van jullie.

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 11:30

door mijn allerliefste quarter. ik heb 25 jaar dressuur gereden en nadat ik lichamelijke problemen kreeg en na 2 mismatchen met paarden een braaf recreatiepaard zocht voor strandritten. Maakte mij eigenlijk niet uit wat het was, maar bij ons op de manege was een kleine groep westernruiters en dat zag er in mijn ogen vrij relaxed en makkelijk uit.

kwam er na de aanschaf van mijn kanjer al snel achter dat het nog echt zo makkelijk niet was :D maar na flink wat privelessen en hard trainen begrepen we elkaar eindelijk goed en zou ik nou niet anders meer willen. Niet dat ik dressuur niet meer leuk zou vinden, maar dit voegt mij persoonlijk veel beter.